Pagina 2 van 2
Re: Garantie tweedehandse toestel bij niet werkend 4G
Geplaatst: 23 jun 2018 23:55
door alfatrion
Nijogeth schreef:Het product was echter wel conform, omdat TS zelf aangaf dat 4G eerst wel werkte.
Dat werkt niet zo. Een product is non-conform wanneer het bij aflevering niet de eigenschappen heeft die je er van mocht verwachten. Zo kan een product bijvoorbeeld van veel mindere kwaliteit zijn. Een product kan dan eerst wel werken en later niet. Dit noemen we een verborgen gebrek. Op eerste gezicht het lijkt alsof het product beantwoord aan de overeenkomst, maar enkele maanden of soms jaren later blijkt dat er toch wat aan mankeert. Rechters hebben er geen moeite mee om verkopers te veroordelen, als vast staat dat een product bij aflevering niet de eigenschappen heeft die er van mocht verwacht. Dat het product het dan eerst wel deed, maakt daarvoor dan helemaal niets uit. De wetgever heeft de consument een handje geholpen door een wettelijk vermoeden te introduceren. Als het product binnen zes maanden iets vertoond dat je niet hoefde te verwachten, dan wordt vermoed dat het product dit bij aflevering al had. Daarna moet de koper bij betwisting bewijs leveren, tenzij partijen daar andere contractuele afspraken over hebben gemaakt.
Re: Garantie tweedehandse toestel bij niet werkend 4G
Geplaatst: 24 jun 2018 04:10
door Nijogeth
Dus, is slijtage iets dat je wel of niet kunt verwachten?
Re: Garantie tweedehandse toestel bij niet werkend 4G
Geplaatst: 24 jun 2018 09:46
door stofzuigertje
Voor een nieuwe telefoon gelden duidelijke regels, het moet de volle garantie periode foutloos blijven werken.
Dit is echter een 4 jaren oude en dan kun je defecten verwachten die eerste maanden nog goed waren.
Bij een auto kijken ze naar nieuwwaarde en als een dynamo stuk gaat voor een voor halve nieuwwaarde gekochte is vaak maar 50% garantie....
Ik vind het onredelijk om 12 maanden perfect werkende te eisen en dan ruilen met gelijkwaardige weigeren.
Vele sneuvelen al eerder, en een gelijkwaardige of enige afschrijving is redelijk.
Nu is deze telefoon met 2G of 3G nog wel bruikbaar en ook via Wifi online gaan, dus minder waarde maar niet waardeloos.
Het toestel is minder bruikbaar en zomaar onderdelen wisselen is lastig als je de binnenkant weet.
Ruilen of accepteren dat ze iets afschrijven van de waarde.
Re: Garantie tweedehandse toestel bij niet werkend 4G
Geplaatst: 24 jun 2018 16:07
door hokal
Bedankt voor jullie reactie.
Ik zou graag weer en werkende Samsung S5 mini (LTE) willen hebben. Maar dat kan of wil hij niet bezorgen en ik denk persoonlijk omdat deze toestellen met LTE een hoop problemen hebben. En toestel met een groote scherm heb ik toch al.
de verkoper zegt in een email:
quote
Dat staat in de wet. Wettelijk gezien heb je op gebruikte goederen een half jaar garantie. Wij hebben dit verlengd met een jaar.
Voor gebruik mag je een BEPAALD bedrag in mindering brengen, ook dat staat in de WET. unquote
Dit staat niet op de website.
En op de website:
quote
Op alle producten is de wettelijke garantie van toepassing. Hierbij mag je ervan uitgaan dat het product dat je koopt in alle redelijkheid moet doen wat je ervan mag verwachten. Mocht dit niet het geval zijn, neem dan direct contact met ons op. De garanties die worden afgegeven door XXXXXXX
en derde partijen doen in geen enkel opzicht afbreuk aan de wettelijke garantie en bijbehorende rechten. Unquote
Er staat nergends bij hem op de website, dat hij voor gebruik een bepaald bedrag in mindering kan brengen.
Ik zou hem nog een keer vragen welke wet hij bedoeld en hoe het bedrag bepaald wordt.
xxxx Ik wil nog niet zeggen welke firma, maar dat doe ik later wel nog.
Ik laat zijn antword nog weten, als hij überhaupt nog reageerd.
Re: Garantie tweedehandse toestel bij niet werkend 4G
Geplaatst: 25 jun 2018 00:22
door stofzuigertje
Vraag of hij hier zijn kant van het verhaal wil vertellen.... of hij dan zijn naam bekend maakt weet ik niet maar voor ons ook duidelijker.
Zonder bedrijfsnaam of garantie voorwaarden krijg je de tot nu toe antwoorden die alle kanten op kunnen maar totaal geen zekerheid bieden.
Stuur dit bedrijf een Email met link naar dit Topic en laat ze zelf hier antwoorden!
Re: Garantie tweedehandse toestel bij niet werkend 4G
Geplaatst: 25 jun 2018 08:57
door stofzuigertje
Er zijn vele verkopers van uitsluitend gebruikte toestellen en niet allen zijn via Google te vinden!
Leapp is niet meer en de plaatselijke heeft geen website, maar verkoopt en hersteld erg veel!
Als in een stadje met slechts 75.000 inwoners er 3 handelaren zitten met gebuikte telefoons......
Er zijn 380 gemeentes dus Google vertrouw is niet, als de topic starter geen bedrijf wil noemen!
Google vind altijd als eerste een landelijke keten van gebruikte apparaten die soms alleen telefoons of ook andere dingen aanbied.
Dan is het een loterij met kans op fouten.
Ik zag 1 maand, 3 maanden en 6 maanden garantie, 12 maanden niet gezien maar zal er wel zijn, maar welke voorwaarden?
Dat kan per aanbieder verschillende zijn van volledige geld terug tot afbouwende!
De Topic starter moet een naam noemen want mede forum leden kunnen ook foute antwoorden geven.
Ik zeg daarom niets of hij wel of geen recht heeft zolang hij de vragen niet beantwoorde voor meer info welke firma dit is!
Re: Garantie tweedehandse toestel bij niet werkend 4G
Geplaatst: 10 jul 2018 14:40
door hokal
Bedankt voor jullie reactie.
De firma "Online Concept Company BV" (
www.los-toestel.com) heeft gereageerd:
quote
Ik heb het voorgelegd aan de juridische afdeling van de DAS, maar heb nog geen antwoord van hen ontvangen.
Mocht je gelijk hebben dan krijg je uiteraard het restant ook uitbetaald. unquote
Ik heb er weinig hoop dat dit snel gebeurd, want hen tactiek is "altijd vertragen waar het mogelijk is".
Zo was het weken lang niet mogelijk een RMA antevragen want het "nieuwe adres" was nog niet bekend.
Ik moet nu toch wel een advocaat inschakelen !?
Re: Garantie tweedehandse toestel bij niet werkend 4G
Geplaatst: 10 jul 2018 19:00
door sylvesterb
hokal schreef:Bedankt voor jullie reactie.
De firma "Online Concept Company BV" (
http://www.los-toestel.com) heeft gereageerd:
quote
Ik heb het voorgelegd aan de juridische afdeling van de DAS, maar heb nog geen antwoord van hen ontvangen.
Mocht je gelijk hebben dan krijg je uiteraard het restant ook uitbetaald. unquote
Ik heb er weinig hoop dat dit snel gebeurd, want hen tactiek is "altijd vertragen waar het mogelijk is".
Zo was het weken lang niet mogelijk een RMA antevragen want het "nieuwe adres" was nog niet bekend.
Ik moet nu toch wel een advocaat inschakelen !?
Of je een advocaat moet inschakelen voor een dergelijk laag bedrag is een keus die enkel jezelf kan maken. In de praktijk gaat de advocaat een sommatie brief sturen, hiervoor moet je de advocaat ook betalen. Stel dat ze dan wel het rest bedrag betalen, dan heb je het rest bedrag minus de advocaat kosten over.
Indien ze niet reageren op de sommatie brief zul je moeten gaan dagvaarden. En zoals je hier kon lezen zijn de "deskundige" verdeeld of je kansen. Het risico is dus aanwezig dat je de zaak verliest bij de rechtbank, de kosten van de procedure (ook de tegenpartij zijn kosten) komen dan voor jouw rekening.
Rechtszaken voeren voor dergelijke bedragen doe je vooral uit principe. Indien de tegenpartij een vordering op jouw heeft is het veelal simpeler, je laat hun een dagvaarding sturen en gaat je dan verdedigen, maar in dit geval zul jij de procedure moeten starten.
Verschil is dat de tegenpartij schijnbaar wel een rechtsbijstand verzekering heeft en dat juridische kosten dus gedekt zijn.
Re: Garantie tweedehandse toestel bij niet werkend 4G
Geplaatst: 10 jul 2018 21:17
door hokal
Ik heb begrepen, dat je totaal uitgeleverd bent aan willkeur en je recht moet kopen.
Anyhow, thanks a lot.