16again schreef:Moneyman schreef:Het is heel simpel: in de aanloop naar een faillissement wordt vaak met man en macht gevochten om het faillissement te voorkomen
Maar zeker niet door fraudeurs , daar is het faillisement het middel om van lasten af te komen.
Overigens , met man en macht vechten om het faillissement te voorkomen lijkt me hier de moeite niet waard…..het bedrijf veranderde vorig jaar voor 1 Euro van eigenaar
Moneyman schreef:De praktijk is heel wat genuanceerder dan ......... het artikel van FTM doen vermoeden.
Die uitspraak wacht nog op onderbouwing
Als je die uitspraak over één euro serieus meent, bewijst het gelijk dat je er veel te simpel over denkt. Ik neem maar even aan dat die smiley erop duidt dat ik je stelling niet serieus hoef te nemen.
En voor wat betreft dat artikel van FTM: zij hebben goed onderzoek gedaan en hun feiten aardig op orde. Maar tegelijk is er ook duidelijk sprake van een eenzijdige belichting en een soort doelredenering. Ik ga niet het hele artikel becommentariëren, want daar is het topic niet bij gebaat lijkt mij, maar een voorbeeld is de volgende quote.
Macht curatoren
Follow the Money zal Sacré’s beweringen over machtsmisbruik van curatoren nog verder nagaan. Feit is al wel dat de faillissementswet de curator ongekend veel macht in handen geeft: zo neemt zij de bevoegdheid over van de directeur en kan ze alle huurcontracten opzeggen, het personeel ontslaan, openstaande facturen innen, juridische (incasso)procedures starten en voorraden verkopen via executieveilingen bij bijvoorbeeld DaanAuctions of Troostwijk Veilingen. Met andere woorden: de curator beslist, zij is de baas.
Ook kan de curator achter de gefailleerde ondernemer aangaan als ze vermoedt dat er sprake is van onbehoorlijk bestuur, of dat de ondernemer schuldeisers benadeeld heeft door voorafgaande aan het faillissement nog snel wat bezittingen weg te kapen uit de bedrijfsinventaris. De gevolgen kunnen groot zijn: de ondernemer kan door de curator (privé) aansprakelijk worden gesteld voor het boedeltekort.
De feitelijke machtsmiddelen die de curator heeft, worden gekoppeld aan machtsmisbruik. Het zijn feitelijk machtsmiddelen die onmisbaar zijn, en die ten bate van de schuldeisers ingezet móeten worden. Wat FTM in het artikel regelmatig doet, is een eenzijdige of overtrokken focus op een issue leggen, waardoor overall een negatiever beeld ontstaat dan de werkelijkheid is.