Het antwoord dat ik kreeg was dit:
Bijgevoegd vindt u een overzicht van uw meterstanden voor de stookseizoenen 2018/19 en 2019/20.
De stijging van de kosten heeft voornamelijk te maken met het hogere verbruik in de woonkamer. Wij kunnen dit verbruik niet verklaren; wij kunnen slechts constateren dat het heeft plaatsgevonden. Onze meters tellen op basis van de temperatuur van de radiatorplaat.
Het "hogere gebruik" was absoluut belachelijk. Ik heb in mijn woning 3 kachels; keuken, slaapkamer, woonkamer. De kachel in de keuken is nooit in gebruik geweest en staat steevast op 0 (ook bij het overzicht). Het overzicht van de slaapkamer is ook nagenoeg hetzelfde tussen 2018 en 2019. Het probleem zit hem in de woonkamer. Volgens hun factuur zou ik in Oktober en November 2019 2,5x zoveel verbruikt hebben als heel 2018 bij elkaar. Alles bij elkaar genomen heb ik volgens hun overzicht in de maanden oktober t/m maart ruim 8x zoveel verbruikt hebben!
Ik heb ze dus nog een email teruggestuurd met het verzoek om de meter na te laten kijken inclusief mijn verbazing dat ik zoveel verbruikt zou hebben in zo'n korte tijd. het antwoord dat ik hierop kreeg was als volgt
De meter van 149 (slaapkamer) komt overeen met de voorgaande twee jaren. Maar de andere (woonkamer) staat nu dus alweer VEEL hoger dan vorig jaar. Ik geloof absoluut geen bal van hun meetapparatuur of deze verklaring, en het feit dat het verzoek op nakijken zo simpel weggewoven wordt staat me ook helemaal niet aan.Geachte [Naam verwijderd],
In antwoord op uw reactie kunnen wij u het onderstaande meedelen.
De aanwezige meetapparatuur registreert altijd volgens het zelfde principe de afgenomen warmte. Het is niet heel erg waarschijnlijk dat alle meters in uw woning van het ene op het andere jaar een ander meetprincipe volgen. De telling van de meters volgt een vast patroon waarbij geldt dat de meter telt wanneer de radiator warmte afgeeft aan de ruimte waarin deze is opgesteld. Daarbij geldt dat hoe groter het temperatuurverschil tussen radiator en ruimte is, hoe sneller de telling verloopt. Tevens speelt de temperatuur van het cv water een belangrijke rol alsmede het functioneren van de radiatoren en radiatorkranen.
Momenteel staan de meters per 3 november respectievelijk op 293 en 149
Wij hebben geen twijfel aan het opgenomen en doorbelaste verbruik.