Pagina 2 van 4
Re: RyanAir
Geplaatst: 07 feb 2005 18:45
door Gast
Sezofala, zo als je nu begint te argumenteren is nou precies waar de luchtvaartmaatschappijen geen zin in hebben aan de balie.
Dus goed lezen of een nieuw ticket en verder geen gezeur. Als je niet akkoord gaat met de algemene voorwaarden dan boek je niet met hen. Simpel en geen discussie mogelijk.
Re: RyanAir
Geplaatst: 07 feb 2005 21:33
door Gast
juist zo is het, helemaal mee eens
Re: RyanAir
Geplaatst: 09 feb 2005 11:31
door sezofala
Dooddoenerrrrrrrrr!!!
(Gasten, een andere naam dan gast zou iets duidelijker zijn.)
Re: RyanAir
Geplaatst: 09 feb 2005 14:08
door Gast
Hoezo met een naam erbij argumenteer je niet beter hoor of dacht jij van wel?!
Re: RyanAir
Geplaatst: 14 feb 2005 17:00
door gaste
is toch algemeen bekend dat naam op ticket overeen moet komen met je paspoort, staat vermeld op de site van ryanair dat het identiek moet zijn, maar ja zijn altijd wel weer mensen die niet nadenken voor ze wat invullen. Terecht dat een maatschappij daar geld voor vraagt. 10% van de kale ticketprijs is een redelijk tarief. Komt neer op minimum van 75 euro binnen europa. Dikke pech voor de noob die niet lezen kan en de gegevens niet goed invuld. Zou belachelijk zijn als een maatschappij ervoor moet dokken. De klant maakt de fout niet de maatschappij.
Re: RyanAir
Geplaatst: 14 feb 2005 17:05
door Gast
Gaste , even een vraag aan jou. Als je een ticket via het internet bestelt, moet je dan al je voorletters invullen of alleen van je roepnaam?
Re: RyanAir
Geplaatst: 14 feb 2005 20:44
door Gast
antwoord aan gast: dat verschilt van touroperator tot luchtvaart maatschappij, van luchtvaartmaatschappijen wordt altijd de eerste naam in de paspoort voluit geschreven. Dus niet Jan, je roepnaam, maar Johannes schrijven als dat er staat.
Sommige touroperators vragen nog weleens alleen een voorletter maar ook steeds meer de volledige voornaam in je paspoort. En waaarom?, omdat er nog staads mensen zeggen ik heet Lies, dus de L. terwijl er Elizabeth in paspoort staat. Fout dan dus, dus vragen ze de hele voornaam gaat er niet meer zoveel mis.
Ook door het terrorisme moet de naam volledig overeenkomen met de naam in t paspoort voor zowel de charters (want daar kon echt van alles)
en de lijndiensten. Overal ter wereld werd dat al gedaan dus ook nu bij ons> Dus iedereen opletten want je krijgt anders een 'boete' aan je broek.
Re: RyanAir
Geplaatst: 14 feb 2005 21:42
door Gast
Hè, dank je wel voor je antwoord. Heel duidelijk!
Re: RyanAir
Geplaatst: 16 feb 2005 13:05
door sezofala
Grappig dat steeds weer dat terrorisme-argument erbij wordt gehaald, terwijl dit onzin is. Het gaat namelijk niet om de vraag of de naam in het ticket correct moet zijn: dat staat als een paal boven water. Nee, het gaat om de kosten die daar mee gemoeid zijn.
Als je je naam verkeerd hebt ingevuld,denk aan mo ipv mohammed om maar bij het huidige moslimextremisme te blijven waar het feitelijk om gaat, kun je door bijbetalig de naam laten veranderen. Bovendien kun je tot voor zeer kort voor vertrek vaak tickets boeken, bij Easyjet bij wijze van spreken tot een paar uur voor vertrek.
Als er al vooraf controle is (gegevens voor vluchten naar de VS worden vaak pas na vertrek gecheckt, laatst moest een BA vlucht halverwege terugkeren), is die controle dus zeer snel. Bovendien is de wijziging een hele simpele, administratieve handeling.
Degene die schade veroorzaakt moet de schade betalen: de wijzigingskosten mogen dus geheel kostendekkend worden doorberekend aan de passagier. Dat kan per definitie niet meer zijn dan de bij boeking gehanteerde administratiekosten.
(en dan hebben we het nog niet eens over de niet-overdraagbaarheid, wat een sortgelijke situatie is.)
Re: RyanAir
Geplaatst: 16 feb 2005 13:27
door Emoción
Op de website van Ryan air staat het volgende:
U kunt de namen van de passagiers tot drie uur voor het geplande vertrek laten wijzigen. Dit kan echter alleen via een reservingscentrum van Ryanair (afhankelijk van de openingstijden) en tegen een betaling van naamwijzigingskosten. Deze bedragen £45/€65 per persoon (of het equivalent in plaatselijke valuta) per persoon. Op een boeking moet dezelfde passagiersnaam voor alle vluchten worden gebruikt.
Er staat heel duidelijk aangegeven dat het tot 3 uur van te voren kan, en alleen via het call center. Mag ik vragen waarom u denkt buiten deze voorwaarden te vallen?
Re: RyanAir
Geplaatst: 16 feb 2005 14:42
door sezofala
Heel simpel, een van de oudste principes in deze wereld:
Wie schade maakt dient schade te vergoeden.
Die 65 euro die Ryanair rekent gaat ver, heel ver uit boven de werkelijke schade. Er is dus geen reden waarom Ryanair moet worden toegestaan om dat te eisen. Enige coulance zou een ontmoedigingstoeslag kunnen zijn, maar dit kan inherent aan de betekenis van het woord ook niet al teveel zijn. (wellicht 5 euro extra of zo.)
Bovendien verhinderen maatschappijen hiermee mede dat je een ticket kan overdragen aan een ander. Andere hindernissen zijn een totaal overdraagverbod (reguliere airlines) en een herberekening tegen de prijs op het moment van wijziging/overdracht (budgetairlines), dat is de facto ook een overdraagverbod.
Re: RyanAir
Geplaatst: 16 feb 2005 14:57
door Emoción
Beste Sezofala,
Ik snap uw standpunt, maar deze is niet aan de orde in deze topic. Marcel Schmitz geeft te kennen dat hij het bedrag te hoog vindt, en wilt weten wat andere mensen hier aan hebben gedaan. Ryan air geeft te kennen 1: Alleen tickets te accepteren met dezelfde naam zoals hij in het paspoort staat. 2: wijzigingen tot 3 uur voor vertek via het call center te kunnen verwerken. De passagier had 1: Niet de juiste naam op het ticket staan, 2: en dit niet tijdig via het call center laten verwerken. Dan is het gewoon klaar, dat betekent een nieuw ticket kopen.
De vraag of €65,- nu te veel is voor een naamswijziging staat los van dit onderwerp. Dit is een voorwaarde de Ryanair stelt. Ryanair heeft geen monopolie postitie, dus iedereen die het daar niet mee eens is gaat via een andere maatschappij/vervoermiddel naar zijn bestemming.
Re: RyanAir
Geplaatst: 16 feb 2005 15:25
door sezofala
Waarde Emocion,
Topic starter gaf aan dat hij het Ryanair-beleid belachelijk vond. Ik steun hem in zijn vaststelling, beargumenteerd en wel.
Zoals ik te vaak andere gebruikers moet vertellen, zeg ik het ook u nogmaals:
EEN BEDRIJF MAG NOU EENMAAL NIET ALLES IN ALGEMENE VOORWAARDEN ZETTEN
Leest u een de wet erop na, al was het maar om een idee te krijgen van de beperkingen die er daadwerkelijk zijn. Artikel 233 e.v. van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek. (
www.overheid.nl onder wetgeving)
Ten overvloede: Ryanair mag dan wel geen monopolist zijn, ALLE airlines hanteren deze of een vergelijkbare voorwaarde. Met zijn allen zijn ze dus wel monopolist. Dit is een uitvloeisel van de marktwerking en de alles-mag-gedachte.......
Re: RyanAir
Geplaatst: 16 feb 2005 15:51
door Emoción
Beste Sezofala,
Ik ben geen advocaat, dus ik kan de wettekst die u citeert niet met zekerheid verklaren. Maar als een bedrijf algemene voorwaarden opstelt die wettelijk gezien niet door de beugel kunnen, neem ik aan dat daar allang een einde aan gekomen zou moeten zijn, vooral bij een bedrijf als Ryanair die zo in de picture staat (bijvoorbeeld tijdens de vermeende steekpenningen in Charleroi). Easyjet voert hetzelfde beleid en dit komt open en bloot op TV. Als u in het openbaar vervoer met een foutief ticket reist, betaalt u ook 30 euro, dus in verhouding is die 65 euro niet een zo gek hoog.
Het alles-mag principe waar u het over heeft vind ik heel interessant. Ik heb zelf een bijbaan bij de klantenservice van een grote financiële instelling. Ik ben zelf ook consument, en we zijn (de consumenten) de laatste jaren veel assertiever geworden. En terecht, commerciële instellingen zijn nu eenmaal geen liefdadigheidsinstellingen, en zullen alles doen om verkoop te realiseren. Wat ik ook merk, door mijn werk, dat consumenten denken alles te kunnen eisen, en als ze maar een grote mond hebben alles voor elkaar kunnen krijgen. Daar moeten we ook mee oppassen. Met 3 klikken vond ik in de algemene voorwaarden van Ryanair wat hun beleid was t.o.v. naamswijziging. Simpel toch? Als ik dat niet wil vlieg ik niet met Ryan air. Andere airlines hanteren deze regels ook. Als je het daar niet mee eens bent ga je met de trein/boot/auto, ben je nog van die bagagelimiet af ook. Waar het in dit geval omgaat is dat het duidelijk op hun website vermeld staat. Je hebt het recht om daar over te klagen, maar Ryanair zit in dit specifieke geval niet fout naar mijn mening.
Re: RyanAir
Geplaatst: 16 feb 2005 15:53
door gastin
het zijn kosten, deze worden berekend op basis van kosten die de maatschappij moet maken. Er moet dus iemand zitten die de naam gaat wijzigen, deze moet betaald worden, de ruimte waarin dat gebeurt moet gehuurd worden, de apparatuur moet aanwezig zijn. Dat iemand 65€ te veel vind is en blijft zijn probleem. Er staat op de site van ryanair vermeld dat de naam overeenkomstig moet zijn met je paspoort. Doe je dat niet dan is en blijft het eigen schuld dikke bult. Ryanair mag volgens de wet iemand weigeren en deze verplichten een nieuw ticket ter plaatse te kopen tegen het op dat moment geldende tarief. Dit zal een paar honderd euro zijn. Geld voor het foute ticket hoeft men niet terug te betalen. Die 65 euro is dus helemaal geen hoog bedrag. Wijzigingskosten bij reguliere maatschappijen zijn vaak rond de 100 euro of hoger.
Men moet een keer kappen met zeuren als men het zelf fout doet en dan gaan zaniken dat een bedrijf daar geld voor vraagt. Hebben zij de fout gemaakt nee. In dit geval mag persoon blij zijn dat ie voor 65 euro mee mocht op de vlucht. Ryanair had m ook gewoon kunnen weigeren.
Re: RyanAir
Geplaatst: 16 feb 2005 16:01
door gaste
Sezofala,
Ik ben het met bovenstaande 2 personen eens.
Het is daarnaast erg leuk dat je een nederlandse wet aanhaalt over een kwestie met een ierse luchtvaartmaatschappij voor een vlucht vanuit Belgie. Nederlands recht is dus niet van toepassing in deze casus. Ryanair mag er voor kiezen het ierse recht te gebruiken als ierse maatschappij. Het enige waar men naar hoeft te kijken of dit niet in strijd is met de locale wetgeving. Beter is het om in dit geval te kijken naar internationale verdragen aangaande vergelijkbare casi en het europese wetboek er op na te slaan. Indien deze casus strijdig is met het europees, iers of belgisch recht heeft een klacht indienen hieromtrent enige grond.
Re: RyanAir
Geplaatst: 16 feb 2005 16:15
door sezofala
Beste gastin,
het feit dat algemene voorwaarden nog niet ongeldig zijn verklaard brengt NIET mee dat ze dat ze niettemin ongeldig zouden moeten zijn.
Inderdaad denkt de consument te vaak dat hij alles kan maken, ik zeg absoluut niet dat ze altijd gelijk hebben. Ik pleit voor een BALANS in de rechten en plichten van Airline en passagier.
Dat komt neer op het logische standpunt dat men schade dient te vergoeden en niet meer dan dat. Men mag de kosten dus kostendekkend doorberekenen aan de onvoorzichtige klant, dat zegt u zelf ook. Wat zijn echter de kosten? Niet de nu gehanteerde bedragen.
Verwijzen naar andere airlines lijdt tot een cirkelredenering: KLM verwijst naar Ryanair, Ryanair verwijst naar KLM.
Zie het met zijn allen hanteren van dezelfde foute algemene voorwaarden als stilzwijgende prijsafspraken......
Overigens is het Nederlandse recht in deze afgeleid van Europees recht, dus het verhaal gaat in grote lijnen OOK op voor de passagier in Belgie met een Ierse airline.
En het meervoud van casus is casus......
Re: RyanAir
Geplaatst: 16 feb 2005 16:25
door Emoción
Het gaat er niet om of het in balans is of niet. Die discussie valt ook niet te voeren. Voor iemand met een hoog salaris zal die €65 niets zijn, en voor een student is het een groot bedrag. Waar het in deze zaak om gaat is dat de passagier accoord is gegaan met de algemene voorwaarden, en hij zich daar niet aan heeft gehouden, dus zal hij voor de gevolgen op moeten draaien, en dat zijn de gevolgen die Ryanair bepaalt. Bij Easyjet zijn de kosten 15 euro, en bij Ryanair 65 euro, dus genoeg concurrentie lijkt me.
Ryanair is een lowcost airline, en heeft zijn inkomsten nodig van dit soort zaken, en op die manier kan Ryanair ook zijn ticketprijzen zo laag houden.
Re: RyanAir
Geplaatst: 16 feb 2005 16:39
door sezofala
Mooi dat dat bij EasyJet 15 euri kost, dat bewijst meteen dat die 65 van Ryanair schandalig duur en over the top is.
Helaas gaat het in de wereld wel om een balans: daardoor krijgen wij ons loon doorbetaald als we ziek zijn, moet een winkelier u een nieuwe TV geven als die voortijdig de geest geeft etc etc.
Wat telkens doorschijnt is de gedachte afspraak is afspraak:
Trek deze gedachte in extremis door naar mijn eerder gegeven voorbeeld van een verbod tot niezen in de cabine. Dat moet u zelfs ontoelaatbaar vinden.
In dat geval aanvaardt ook u dat er een grens is. Waar die grens is, dat is onduidelijk. In ieder geval kan men dat niet afdoen met een afspraak is afspraak.
Re: RyanAir
Geplaatst: 16 feb 2005 16:48
door sezofala
Mag ik u wijzen op een rare situatie:
als er piet staat ipv paul: eist men dan zijn geld van piet of van paul?
Van paul.
Maar men zegt toch juist dat alleen piet aanspraak heeft op het ticket? Hoezo heeft paul dan het recht op een naamswijziging?
Men erkent door het eisen van betaling dat er een overeenkomst is. De naam doet voor het bestaan van een overeenkomst niet ter zake. Eigenlijk is het dus al vreemd dat je Uberhaupt je hele naam moet opgeven zoals die in het paspoort vermeld staat.
(dat is vanwege het internationale karakter van de vliegerij uiterard wel verdedigbaar)