Heh, verrek, da's interessant. Kan ik me ook bij jullie aansluiten?!
Ik weet niet van welke huize jij komt, maar zo gaan die gesprekken hier echt niet. Mensen informeren bijna altijd naar wat je doet tegenwoordig. Dat klopt. Je vertelt dan wat voor werk je doet. De ander stelt dan hooguit een wedervraag wat dat voor werk is en vertelt daarna over zijn werkzaamheden.
Daarna gaat men er niet op door. Het type werk voorziet in een vervolgonderwerp:
"Hoe gaat het op je werk?"
"Ach, er is alweer een reorganisatie. We moeten bezuinigen."
"Jullie ook al? Het is wat met die poltiek van tegenwoordig."
En het gesprek dwaalt af, nieuw onderwerp wordt geïntroduceerd enz.
Dan het tweede type van netwerken. Eens was hier iemand over de vloer die ook aan netwerken deed. Zijn telefoon ging. Na het gesprek liet hij het ding op tafel liggen. Leuk, dat valt op, dus je vraagt:
"Wat een mooie telefoon heb je daar?"
"Ja, dat is een echte Sony Ericsson."
Meestal gaan mensen niet meteen naar de prijs informeren, maar naar de functies van het toestel.
"Mag ik eens kijken? Zit er ook een trilfunctie op?
Vervolgens informeren mensen naar een prijsindicatie:
"Hoeveel kost zo'n ding nou?"
Voor de rest hoeven mensen niks te weten. Ze doen daarna een search op internet en bij
bekende gerenommeerde bedrijven.
Dan kan het nog gaan om een specifieke dienst. Je raakt aan de praat over telecom tarieven. Je klaagt eventueel over de dure tarieven van KPN. MLM mannetje komt met zijn goede dienst en vertelt daarover dat je voor 9 euro onbeperkt kan bellen naar alle vaste nummers. Het eerste wat men doet is
vragen naar de voorwaarden en details.
"Kan ik de hele dag onbeperkt bellen dan?"
"Ja, dat kan."
"Waar kan ik de voorwaarden inzien?"
"Dat kan niet. Die krijg je pas als je betaalt hebt, want we zijn anders bang dat de mensen het niet begrijpen."
Na doorvragen komen ze erachter dat het inderdaad kan. Als je een duurder abonnement neemt van 35 euro. Die van 9 euro is alleen in de daluren. Dan pakken ze hun KPN telefoonrekening erbij en zien ze dat ze de 35 euro belkosten nooit halen en daarnaast voornamelijk mobiel bellen.
Terwijl ik dat zeg komt de postbode langs en werpt een reclamefolder van UPC in de bus. Bij de folder vind ik netjes de algemene voorwaarden, de exacte prijzen, de specificaties en de starttarieven. Omdat het bedrijf bekend is, veel tevreden klanten kent en omdat ik al eerder diensten van het bedrijf heb afgenomen waar ik zeer te vreden over ben besluit ik deze dienst te nemen.