Pagina 2 van 2

Re: Technische vraag

Geplaatst: 18 aug 2018 01:14
door Revoked
Theotrucker schreef:Een seriemotor met koolborstels. Op het plaatje meestal een triacregelaar. Inderdaad iets meer dan alleen draden.
Dat zei ik toch?

Re: Technische vraag

Geplaatst: 18 aug 2018 09:16
door BL2
Revoked schreef: Er rijden ook nog steeds tweetaktdiesels rond over de spoorwegen.
In één ver buitenland hoop ik ?

Re: Technische vraag

Geplaatst: 18 aug 2018 12:57
door Fiesiekus
Theotrucker schreef:Een seriemotor met koolborstels. Op het plaatje meestal een triacregelaar. Inderdaad iets meer dan alleen draden.
EN is dat een AC- of een DC-motor?

Re: Technische vraag

Geplaatst: 18 aug 2018 12:59
door Theotrucker
Feitelijk een gelijkstroom motor die ook op wisselstroom draait.

Re: Technische vraag

Geplaatst: 18 aug 2018 13:01
door Theotrucker
Ook boormachines, mixers etc.

Re: Technische vraag

Geplaatst: 18 aug 2018 18:03
door Fiesiekus
Revoked schreef:Er rijden ook nog steeds tweetaktdiesels rond over de spoorwegen. .
Ben je niet in de war met schepen met 2-takt diesel met turbolader?

Re: Technische vraag

Geplaatst: 18 aug 2018 20:35
door Revoked
Fiesiekus schreef:
Revoked schreef:Er rijden ook nog steeds tweetaktdiesels rond over de spoorwegen. .
Ben je niet in de war met schepen met 2-takt diesel met turbolader?
Nee. De nieuwe diesels op het spoor zijn 2takt ..ook met turbo's. En de oude rangeerders zijn turboloos.
Er is verder niks mis met tweetakt. Het zijn vooral de vooroordelen erover.

Re: Technische vraag

Geplaatst: 18 aug 2018 22:11
door atlas1302
En in schepen kom je ze nog regelmatig tegen, in mijn schip lag een 6 cylinder 2 takt 200 pk GM Detroit diesel. Veel toeren maar nooit roken en super betrouwbaar.

Het schip heette de Ambulant en vaart nu in de Carribean rond als een tweemaster, dus i.d.d. een flink eindje uit de buurt.

Re: Technische vraag

Geplaatst: 18 aug 2018 22:53
door Revoked
atlas1302 schreef:En in schepen kom je ze nog regelmatig tegen, in mijn schip lag een 6 cylinder 2 takt 200 pk GM Detroit diesel. Veel toeren maar nooit roken en super betrouwbaar.

Het schip heette de Ambulant en vaart nu in de Carribean rond als een tweemaster, dus i.d.d. een flink eindje uit de buurt.
Dat was toch het cruiseschip waar Stofzuigert zo goedkoop mee mee kon? Of had je het verkocht aan Stofzuigert...ik haal vanalles door elkaar, sorry.

Re: Technische vraag

Geplaatst: 19 aug 2018 00:09
door atlas1302
Dat verhaal heb ik gemist en persoonlijke zaken deel ik niet, het was een fijn schip. Maar wat betreft die motoren daar zat echt leven in en liepen prachtig mooi rond.

Maar de mooiste motoren vond ik nog wel de dubbel rij 18 cyl. stermotoren van de Neptune, daar zit echt geluid in, je begrijpt het al mijn hart gaat uit naar oude klassieke motoren en die blijven bij mij altijd draaien tenzij het benzinekraantje dicht zit....kan natuurlijk. :)

Re: Technische vraag

Geplaatst: 19 aug 2018 01:13
door Revoked
There's no replacement for displacement....
Maar laten we wel wezen, echt milieu vriendelijk is het niet en goed voor de portemonnee óók niet....
Terug naar de stofzuiger-aandrijving?

Re: Technische vraag

Geplaatst: 19 aug 2018 13:26
door bprosman
De hedendaagse stofzuigers hebben hier een beveiliging voor ingebouwd zodat de motor niet direct doorbrandt maar uitgaat om af te koelen.
Niet alleen de "hedendaagse" stofzuigers, dat had de "Holland Elektro HE2000" van mijn oma 40 jaar geleden al (een clickson).