LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alternatief voor waarschuwing 'Geld lenen kost geld'?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Lady1234

Re: Alternatief voor waarschuwing 'Geld lenen kost geld'?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gaat u toch maar gezellig naar de radio, kunt u meteen dit topic aansnijden.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Lady1234 schreef:
12 sep 2018 16:14
Ik denk, dat een deurwaarder beter 'aangrijpende verhalen ' kan vertellen ... ik had zelf ooit een hypotheek-schuld, maar die was na vijf jaren al weg. Tevens worden hypotheken niet 'meegenomen' als consumptieve schulden ... toch?

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Met alle respect maar de consument wil helemaal niet naar een slogan luisteren, ze doen toch wat ze willen. Daarbij moet de overheid ons overal bij het handje houden, men kan toch ook gewoon het gezonde verstand gebruiken.

Lady1234

hänschen klein schreef:
12 sep 2018 16:30
Lady1234 schreef:
Ik denk, dat een deurwaarder beter 'aangrijpende verhalen ' kan vertellen ... ik had zelf ooit een hypotheek-schuld, maar die was na vijf jaren al weg. Tevens worden hypotheken niet 'meegenomen' als consumptieve schulden ... toch?
Dit topic gaat toch niet over hypotheken? Maar volgens u over slogans.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

hänschen klein schreef:
12 sep 2018 16:00

Ik werd serieus! vanmorgen opgebeld door iemand van Radar met de vraag om deel te nemen aan hun radioprogramma, naar aanleiding van mijn topic 'HIER ALLEEN PINNEN' ... maar omdat jullie me op mijn topic voor gek verklaarden ... laat ik mijn' domheid' niet horen op NPO-1.
Ik zou zeggen :" DOEN "!
NB : we hebben u helemaal niet voor gek verklaard, we kwamen met tegenargumenten en het topic vloog volledig off topic uit de bocht . :x

Wat te denken vd slogan : " lenen brengt u naar de afgrond "
" boeren, burgers en buitenlui " ...ga sparen ! :D

hänschen klein

Een trucje is, om een al bekende slogan 'te kapen':

- "Lénen? ... ik ben toch niet gèk!" ... (Mediamarkt)

- "Op de pof? Liever eerst even Apeldoorn bellen!" ... (Centraal Beheer)

- "Lenen? Dat is andere koffie" ... (DE)

- "Lenen is NIET de normaalste zaak van de wereld"... ( Hema)

https://superslogans.nl/merken/

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Slogans helpen niet. Mensen wéten donders goed dat geld lenen geld kost, maar ze doen er niets mee. Soms een bewuste keuze, soms (vaak) een onbewuste keuze.

Ik geloof veel meer in een pro-actieve preventieve aanpak, in de vorm van voorlichting. Gelukkig gebeurt dat ook steeds meer, denk bijvoorbeeld aan de "week van het geld". In die week worden er door Nibud, deurwaarders, (schuld)hulpverleners en dergelijke voorlichtingslessen gegeven op scholen en instellingen. En daarnaast komt ook in het reguliere (basis)onderwijs steeds meer aandacht voor dit thema.

En terecht, want het is hoognodig. Ik constateer in de praktijk van mijn beroepsveld dat zeer veel 20ers, 30ers en 40ers geen idee hebben hoe ze met geld om moeten gaan. Maar die worden ondertussen wél geacht dat aan hun kinderen te leren. Je raadt het al: dat gaat 'm niet worden, met als gevolg dat ik altijd precies merk wanneer iemand 18 is geworden: dan sta ik ineens met de dagvaardingen voor de kids aan de deur in plaats van voor de ouders.

Het doorbreken van dat patroon kan alleen met met intensieve voorlichting/ preventie. Natuurlijk moeten ondertussen het maatschappelijk en financieel speelveld niet vergeten worden, natuurlijk moeten regels her en der aangescherpt worden, maar daar ligt niet de oplossing. Dat is slechts symboolpolitiek. Problemen moet je oplossen bij de bron.

hänschen klein

@moneyman ...

Prima stelling. Dat slogans niet werken kan ik echter NIET onderstrepen. Denk eens aan de actie 'witte motor', die generaties lang gedrag m.b.t. het zuivelgebruik hebben beïnvloed, maar de gezondheidseffecten nog steeds niet bewezen zijn, integendeel.

AFM concentreert zich op een bepaalde doelgroep, waartoe klaarblijkelijk de auteurs en/of de marketeers van de reclamebureau NIET horen. Anderzijds nemen de zogenoemde 'hoogopgeleiden' hun schuld via een hypotheek op zonder werkelijk de gevolgen te kunnen overzien. Waarschijnlijk herkent u ook in deze groep uw 'klanten. Hypotheeknemers zijn m.i. óók door de financiële markt gebrainwashed.
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 13 sep 2018 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Ik bedoel mijn opmerking dat slogans niet werken uiteraard wel binnen de context van dit topic. Reclameslogans werken (uiteraard) wél. Ze werken echter NIET bij het voorkomen van schulden. Daar heb ik geen AFM-rapport voor nodig :wink:

Inderdaad horen ook de hoog-opgeleiden tot de doelgroep, want die groep komen evengoed (weliswaar vaak op een andere manier) in de problemen.

Lady1234

@hanschen
Waarom zou de AFM zich op reclamebureaus moeten richten? En bijna iedereen die een huis koopt GEEFT daarop een hypotheek. “Laagopgeleiden” net zo goed als “hoogopgeleiden”, maar gelukkig wordt aan die schulden al paal en perk gesteld met verschillende maatregelen.

Moneyman

Lady1234 schreef:
13 sep 2018 10:01
En bijna iedereen die een huis koopt GEEFT daarop een hypotheek.
Zowel "geven" als "nemen" zijn correct taalgebruik.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

hänschen klein schreef:
12 sep 2018 16:30
Lady1234 schreef:
Idd …. ooit.
Een hypotheek wegpoetsen in 5 jaar lukt je tegenwoordig niet meer, zijn de huizen duur voor starters voor en zijn inkomen te laag voor, daarbij zijn opleidingseisen een stuk hoger tegenwoordig.
Jan modaal is er echt niet op vooruitgegaan:

https://www.telegraaf.nl/financieel/253 ... -destijds

Het grote voordeel van nu is in elk geval dat er voor een auto tegenwoordig niet meer geleend wordt.

Lady1234

Moneyman schreef:
13 sep 2018 10:04
Lady1234 schreef:
13 sep 2018 10:01
En bijna iedereen die een huis koopt GEEFT daarop een hypotheek.
Zowel "geven" als "nemen" zijn correct taalgebruik.
Uiteraard zijn die woorden correct taalgebruik, maar in deze context, van het aangaan van schulden, gaat het over de schuldenaar, dus de hypotheekgever.

Lady1234

@jonis

Er wordt volgens u tegenwoordig niet meer geleend voor een auto?

Als u één procent van die schuld had, zat u al volkomen aan de grond.

Moneyman

Lady1234 schreef:
13 sep 2018 10:17
Uiteraard zijn die woorden correct taalgebruik, maar in deze context, van het aangaan van schulden, gaat het over de schuldenaar, dus de hypotheekgever.
Dat bedoel ik just: beide termen zijn in deze casus mogelijk. Ik ga die discussie niet overdoen, maar lees anders dit topic eens.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
13 sep 2018 10:22
@jonis

Er wordt volgens u tegenwoordig niet meer geleend voor een auto?

Als u één procent van die schuld had, zat u al volkomen aan de grond.
Er wordt "niet meer geleend" , is tegenwoordig veel lease/private-lease.

Luister maar eens goed in je omgeving; men ziet het zelfs niet als lenen.....wel eerst 2de handsje rijden en geen geld voor een nieuwe auto hebben en nu wel opeens een nieuwe private-lease willen hebben.
Welke slogan je ook verzint; mensen zullen financieel toch niet leren van het verleden.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

hänschen klein schreef:
12 sep 2018 12:22

Heeft u een goedwerkende slogan voor Minister Hoekstra die wèl zal werken?
of ... is er iets méér aan de hand?
Geen enkele (nog te verzinnen) slogan, voor welk onderwerp dan ook, zal mensen weerhouden om de "waarschuwing" die de slogan zou moeten overbrengen, aan hun laars te lappen.
Ook de slogans over o.a. vuurwerk- en smartphonegebruik worden massaal genegeerd.

En let wel, geld uitlenen en het rendement daarop zijn wel een essentieel onderdeel van onze (aanjagende) economie

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou helemaal geen slogan verzinnen. Een foto van een zeer agressief kijkende deurwaarder die een dossier voor de neus van de kijker houdt en dan de vraag stelt: 'Dus u had geleend?' zou wel eens meer indruk kunnen maken. Althans misschien tot meer bewustwording leiden.

Of niet.

Moneyman

scontra schreef:
13 sep 2018 11:09
En let wel, geld uitlenen en het rendement daarop zijn wel een essentieel onderdeel van onze (aanjagende) economie
Eens, al is dat vooral zakelijk. Geld lenen an sich is niet het probleem, het gaat erom dat je verantwoord leent.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

scontra schreef:
13 sep 2018 11:09
Geen enkele (nog te verzinnen) slogan, voor welk onderwerp dan ook, zal mensen weerhouden om de "waarschuwing" die de slogan zou moeten overbrengen, aan hun laars te lappen.
Ook de slogans over o.a. vuurwerk- en smartphonegebruik worden massaal genegeerd.

Eens...
In dit met regels dichtgetimmerde Nederland worden massaal wat voor regels dan ook genegeerd.
Men doet toch wat men wil ook al weet men heus wel dat je je verstand moet gebruiken, bij alles!
Het heeft toch ook wel met de volksaard te maken , dat denk ik echt.

Gesloten