Hiertoe wordt er anders al aardig aan de wetgeving gesleuteld. De belangrijkste: de aansluitplicht is vervallen. Dat heeft twee gevolgen:
- In nieuwbouwwijken wordt geen gasnet meer aangelegd
- Uw netbeheerder kan en mag besluiten om ook in uw wijk geen nieuw gasnet aan te leggen op het moment dat de huidige leidingen aan het einde van hun levensduur zijn.
Combineer dat met verhogingen van energiebelasting op gas en verbetering van techniek waardoor bestaande woningen makkelijker van het gas kunnen, en velen zullen uit financiële overwegingen komende jaren gas de deur uit doen. En hoe meer bewoners in uw wijk van het gas af zijn, hoe minder de netbeheerder geneigd zal zijn om in de toekomst het gasnet nog eens te vernieuwen. Hierdoor kan een aardig sneeuwbaleffect ontstaan waardoor in 2050 Nederlandse huizen inderdaad zo goed als aardgasvrij zijn.
Ook met vervoer kan een dergelijke ontwikkeling plaatsvinden. Benzine en diesel worden steeds duurder. Terwijl alternatieven steeds beter en goedkoper worden. En door dure olie worden alternatieven bovendien in gebruik aantrekkelijker.
Vooral omdat elektrische auto's technisch gezien feitelijk véél eenvoudiger zijn dan brandstofauto's, zal productie opschalen niet zo'n probleem zijn. Het enige echte probleem nu nog zijn de accu's, zowel in prijs als in productie. Zodra daar doorbraken komen die zorgen voor schaalvergroting van de productie en prijsverlagingen, zal het personenvervoer heel snel grotendeels geëlektrificeerd worden. Want in rijcomfort overtreft een elektrisch voertuig zijn broertjes en zusjes met brandstofmotor ruimschoots.