Pagina 2 van 19
Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?
Geplaatst: 08 mar 2019 16:42
door ClaimConcept
Aegon schreef:In de onderhavige zaak heeft mevrouw █████ in verband met de vermeende advisering door mevrouw [naam adviseur] de volgende stukken overgelegd:
- een kopie van de SprintPlanovereenkomst;
- een brief van Spaarbeleg van 2 februari 2005 waarin staat dat als de heer █████ vragen heeft hij contact kan opnemen met de tussenpersoon;
- een e-mail van de heer [directeur adviesbureau] aan de heer Terpstra
- een kopie van het inschrijfformulier met daarop de naam van mevrouw [naam adviseur];
- een kopie van een overzicht relatiegegevens met daarop achter de term 'adviseur' de naam van mevrouw [naam adviseur];
- een brief van Spaarbeleg van 13 maart 2000 aan de heer █████ waarin Spaarbeleg bevestigd dat 'rekeningnummer 074.20.29.816' tot stand is gekomen door bemiddeling van Finalim;
- een brief van Spaarbeleg van 13 maart 2000 aan Finalim met daarbij een kopie van de SprintPlanovereenkomst;
- een brief van Spaarbeleg van 26 mei 2000 aan de heer █████ waarin staat dat de heer █████ voor vragen met betrekking tot de belastingweg 2001 contact kan opnemen met Finalim;
- een brief van Spaarbeleg van 30 november 2000 aan de heer █████ waarin staat dat de heer █████ voor vragen met betrekking tot zijn pensioenvoorziening contact kan opnemen met Finalim;
- een kopie rekeningoverzicht RenteRekening met daarop de naam van Finalim als 'adviseur'.
Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?
Geplaatst: 29 mar 2019 11:54
door ClaimConcept
Bij Financieel Klachteninstituut Kifid stelt (de huisadvocaat van) Aegon tegenwoordig onmiddellijk dat u niet binnen redelijke termijn heeft aangeklopt: de klacht is (veel) te laat aan Kifid voorgelegd!
Tegelijk stelt diezelfde huisadvocaat dat na de collectieve procedure van Vereniging Consument & Geldzaken VCG van 2003 tot en met 2018, er nog een andere collectieve actie loopt van Platform Aandelenlease (PAL). Voor alle deelnemers aan het SprintPlan in de periode tussen 1 april 1998 en 30 juni 2002. Ook uw klacht is dus nog in behandeling bij een andere rechter: Kifid kan uw klacht nog niet in behandeling nemen!
In de hoorzitting op 12 maart 2019 bij gerechtshof Den Haag, verkondigde Aegon's advocaat van Allen & Overy (als bestuursvoorzitter opvolger van de huidige minister van Justitie) dat u nog steeds individueel bij Aegon kan aankloppen voor een regeling en daarna altijd nog naar Kifid kan gaan...
Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?
Geplaatst: 09 apr 2019 20:14
door ClaimConcept
De vaste Secretaris Effectenlease bij klachtenloket Kifid gooit inmiddels doodleuk de deur helemaal dicht voor SprintPlan 2 april 2019, Kifid schreef:U bent aangesloten geweest bij (de niet langer opererende) Vereniging Consument en Geldzaken, een zogenoemde claimstichting. Door middel van een zogenoemde collectieve actie hebben zij de belangen van onder meer u behartigd en dat heeft geleid tot verschillende rechterlijke uitspraken.
Op basis van artikel 2 lid c van het Reglement Geschillencommissie financiële dienstverlening is een klacht niet behandelbaar wanneer deze al tot een beslissing heeft geleid van een rechter. In uw geval heeft de rechter zich reeds uitgelaten over uw klacht, omdat Vereniging Consument en Geldzaken al namens u heeft geprocedeerd. Dit betekent dat ik uw klacht op dit moment niet kan behandelen.
Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?
Geplaatst: 09 apr 2019 22:33
door Joepie Joepie
Wel fijn dat Secretaris van GC van KiFiD nu adviseert om naar Kantonrechter te stappen, want KiFiD is voor Consument blijkbaar geen alternatief. Of mag ik dit niet als advies lezen?
Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?
Geplaatst: 11 apr 2019 11:35
door ClaimConcept
12600 and counting, in vervolg op 70.000 weergaven bij
AEGON SprintPlan: The Saga Continues. Tijd voor Radar op TV?
Zonder hoor- en wederhoor bij deze doe-het-zelver, dus hoe komt Kifid zomaar aan die wijsheid?
Kifid vergeet ook te wijzen op de mogelijkheid van bezwaar tegen pardoes sluiten van een klachtdossier,
Reglement artikel 7.3
In het Reglement Geschillencommissie van 1 april 2017, Kifid schreef:7.3 Als de Geschillencommissie vindt dat de Klacht niet in behandeling kan worden genomen, laat de Geschillencommissie deze beslissing weten aan Consument. Dat doet de Geschillencommissie schriftelijk en onder opgave van redenen. Daarbij wijst de Geschillencommissie op de mogelijkheid tegen deze beslissing bezwaar te maken.
Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?
Geplaatst: 11 apr 2019 12:26
door ClaimConcept
MM, ik reageerde op Klaas-Jan. Iemand nog iets inhoudelijk te melden?
Zonder hoor- en wederhoor bij deze doe-het-zelver, dus hoe komt Kifid zomaar aan die wijsheid?
Kifid vergeet ook te wijzen op de mogelijkheid van bezwaar tegen pardoes sluiten van een klachtdossier,
Reglement artikel 7.3
In het Reglement Geschillencommissie van 1 april 2017, Kifid schreef:7.3 Als de Geschillencommissie vindt dat de Klacht niet in behandeling kan worden genomen, laat de Geschillencommissie deze beslissing weten aan Consument. Dat doet de Geschillencommissie schriftelijk en onder opgave van redenen. Daarbij wijst de Geschillencommissie op de mogelijkheid tegen deze beslissing bezwaar te maken.
Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?
Geplaatst: 12 apr 2019 12:41
door ClaimConcept
De vaste Secretaris Effectenlease bij klachtenloket Kifid gooit inmiddels doodleuk de deur helemaal dicht voor SprintPlan
Joepie Joepie schreef: ↑09 apr 2019 22:33
Wel fijn dat Secretaris van GC van KiFiD nu adviseert om naar Kantonrechter te stappen, want KiFiD is voor Consument blijkbaar geen alternatief. Of mag ik dit niet als advies lezen?
Dit is geen advies, maar een beslissing. Met volgens het Reglement de mogelijkheid van bezwaar, maar wie weet dat?
In het Reglement Geschillencommissie van 1 april 2017, Kifid schreef:7.3 Als de Geschillencommissie vindt dat de Klacht niet in behandeling kan worden genomen, laat de Geschillencommissie deze beslissing weten aan Consument. Dat doet de Geschillencommissie schriftelijk en onder opgave van redenen. Daarbij wijst de Geschillencommissie op de mogelijkheid tegen deze beslissing bezwaar te maken.
Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?
Geplaatst: 30 apr 2019 11:28
door ClaimConcept
ClaimConcept schreef: ↑29 mar 2019 11:54
Bij Financieel Klachteninstituut Kifid stelt (de huisadvocaat van) Aegon tegenwoordig onmiddellijk dat u niet binnen redelijke termijn heeft aangeklopt: de klacht is (veel) te laat aan Kifid voorgelegd!
Aegon verwijst daarvoor tegenwoordig standaard naar
uitspraak 2019-157 van 8 maart 2019 over Vliegwiel: een claim uit 2013, onderhandelingen tot 2017, naar Kifid eind 2017. Op 8 maart 2019, niet-behandelbaar wegens termijnoverschrijding!
Hoe anders is dat als het niet over een multinational als Aegon gaat, zoals in
uitspraak 2019-223 van 28 maart 2019: een claim uit 2010, onderhandelingen tot 2016, naar Kifid eind 2017! Hier nu geen termijnoverschrijding, en 100% toewijzing zonder eigen schuld!
Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?
Geplaatst: 07 mei 2019 16:02
door ClaimConcept
maart 2019, Platform Aandelen Lease schreef:Zitting Sprintplan update
Update Maart 2019
De uitspraak door het gerechtshof Den Haag wordt verwacht op 7 mei 2019
Update januari 2019
In de hoger beroep procedure van de Stichting Platform Aandelen Lease (PAL) tegen Aegon inzake het Sprintplan vindt het pleidooi (de mondelinge behandeling van de zaak) door het Gerechtshof Den Haag plaats op 12 maart. De zitting is openbaar en begint om 10:00 uur. Het adres is Prins Clausplein 60 Den Haag. Wij zijn er, jij ook?
Iemand al een uitspraak gezien?
Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?
Geplaatst: 08 mei 2019 16:10
door Joepie Joepie
https://www.consumentenclaim.nl/claims/ ... tie/nieuws
Pleidooi Sprintplan
Op 12 maart 2019 vond de afsluitende zitting (pleidooi) plaats bij het gerechtshof Den Haag in de Sprintplanclaim. Tijdens de zitting kregen partijen de gelegenheid om hun standpunten nog een keer mondeling aan het hof toe te lichten. Het gerechtshof gaf aan op 7 mei 2019 uitspraak te willen doen, maar gaf partijen mee dat
de kans aanwezig is dat deze datum niet gehaald wordt.
https://www.woekerpolisproces.nl/woeker ... egen-aegon
Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?
Geplaatst: 08 mei 2019 17:34
door ClaimConcept
Dank je, Joep. Het eerste deel is actueel
13 maart 2019, ConsumentenClaim schreef:
Pleidooi Sprintplan
Op 12 maart 2019 vond de afsluitende zitting (pleidooi) plaats bij het gerechtshof Den Haag in de Sprintplanclaim. Tijdens de zitting kregen partijen de gelegenheid om hun standpunten nog een keer mondeling aan het hof toe te lichten. Het gerechtshof gaf aan op 7 mei 2019 uitspraak te willen doen, maar gaf partijen mee dat
de kans aanwezig is dat deze datum niet gehaald wordt.
Jouw 2e link naar woekerpolisproces is oud nieuws van 2006, over de collectieve actie van Vereniging Consument & Geldzaken die in oktober 2018 definitief zijn Waterloo vond.
Door Kifid nu aangegrepen in een poging om de deur voor SprintPlan dicht te gooien 2 april 2019, Kifid schreef:U bent aangesloten geweest bij (de niet langer opererende) Vereniging Consument en Geldzaken, een zogenoemde claimstichting. Door middel van een zogenoemde collectieve actie hebben zij de belangen van onder meer u behartigd en dat heeft geleid tot verschillende rechterlijke uitspraken.
Op basis van artikel 2 lid c van het Reglement Geschillencommissie financiële dienstverlening is een klacht niet behandelbaar wanneer deze al tot een beslissing heeft geleid van een rechter. In uw geval heeft de rechter zich reeds uitgelaten over uw klacht, omdat Vereniging Consument en Geldzaken al namens u heeft geprocedeerd. Dit betekent dat ik uw klacht op dit moment niet kan behandelen.
En dan nu de kijkersvraag: wat staat daar nu werkelijk in het
Reglement Geschillencommissie financiële dienstverlening?
Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?
Geplaatst: 09 mei 2019 17:49
door ClaimConcept
Het antwoord:
artikel 2 lid c bestaat niet!
Maar zelfs als Kifid
artikel 2 lid 1 sub c bedoelt: daar staat dit ook niet! Kifid citeert kennelijk artikel
2 lid 1 sub b
2.1 De Geschillencommissie behandelt een Klacht niet voor zover:
b) de Klacht tot een beslissing heeft geleid van een rechter, een arbiter, een bindend adviseur of door een geschilleninstantie die met Kifid vergelijkbaar is;
Dit was in het vorige Reglement
artikel 9 lid 2 sub b en weer daarvoor
artikel 14 lid 1 sub b. Waarover Kifid in uitspraken
2015-120 en
2015-121 nog oordeelde:
Ontvankelijkheid
4.2. Aangeslotene heeft als meest verstrekkend verweer aangevoerd dat de Commissie de klacht van Consument niet in behandeling kan nemen op grond van artikel 14 lid 1 sub b van het Reglement Ombudsman en Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (hierna: het Reglement). Zij heeft hiertoe aangevoerd dat Consument zich in 2005 heeft aangesloten bij Stichting Spirit, die namens honderden klanten met een Sprintplan een gerechtelijke procedure tegen Aangeslotene heeft aangespannen. Op 20 december 2006 heeft de Rechtbank Utrecht uitspraak gedaan (de vordering van de Stichting afgewezen) waarna de Stichting hoger beroep heeft ingesteld en het Gerechtshof Amsterdam op 16 september 208 het vonnis in eerste aanleg heeft bekrachtigd. Aangeslotene stelt dat, omdat er al een gerechtelijke procedure is gevoerd namens onder meer Consument over haar Overeenkomst, Consument niet in haar klacht kan worden ontvangen.
4.3. De Commissie verwerpt dit verweer. In de gerechtelijke procedure die reeds is gevoerd is Consument niet zelf als procespartij opgetreden, maar is de Stichting Spirit namens een groot aantal Sprintplan gedupeerden opgetreden. Er zijn daarbij geen persoonlijke omstandigheden over deze afzonderlijke gedupeerden aangevoerd. Bovendien is kenmerkend voor een procedure die door een Stichting namens een groot aantal gedupeerden wordt aanhangig gemaakt dat daarin geen in een geldsom uitgedrukte vordering tot schadevergoeding kan worden ingesteld en/of toegewezen.
Spirit is allang ter ziele, maar Vereniging Consument & Geldzaken zeker niet!
Probeert Kifid nu weer een onwetende consument met een kluitje het riet in te sturen?
Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?
Geplaatst: 09 mei 2019 19:15
door pastafan
Iemand al nieuws over de uitspraak die 7 mei gedaan zou zijn (mits niet uitgesteld)?
Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?
Geplaatst: 10 mei 2019 09:55
door ClaimConcept
Gerechtshof Den Haag zal nu in juli 2019 uitspraak doen in het hoger beroep op
ECLI:NL:RBDHA:2017:11807Collectieve actie PAL tegen Aegon over aandelenleaseproduct Sprintplan, na eerder door anderen gevoerde collectieve acties over dit product. PAL wordt niet-ontvankelijk verklaard omdat er geen gronden zijn voor de door artikel 305a BW geboden aanvullende rechtsbescherming.
Ik blijf herhalen: de sleutel ligt niet bij massaclaims, maar bij massa's claims!
De aanhouder wint!
Jelle Terpstra (
Het ClaimConcept ®
sinds 2011)
Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?
Geplaatst: 10 mei 2019 12:09
door Joepie Joepie
Aantal x hoogte = constant?
Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?
Geplaatst: 16 mei 2019 14:21
door ClaimConcept
ClaimConcept schreef: ↑08 mei 2019 17:34
2 april 2019, Kifid schreef:Op basis van artikel 2 lid c van het Reglement Geschillencommissie financiële dienstverlening is een klacht niet behandelbaar wanneer deze al tot een beslissing heeft geleid van een rechter. In uw geval heeft de rechter zich reeds uitgelaten over uw klacht, omdat Vereniging Consument en Geldzaken al namens u heeft geprocedeerd. Dit betekent dat ik uw klacht op dit moment niet kan behandelen.
En dan nu de kijkersvraag: wat staat daar nu werkelijk in het
Reglement Geschillencommissie financiële dienstverlening?
ClaimConcept schreef: ↑09 mei 2019 17:49
Het antwoord:
artikel 2 lid c bestaat niet!
Maar zelfs als Kifid
artikel 2 lid 1 sub c bedoelt: daar staat dit ook niet! Kifid citeert kennelijk artikel
2 lid 1 sub b
2.1 De Geschillencommissie behandelt een Klacht niet voor zover:
b) de Klacht tot een beslissing heeft geleid van een rechter, een arbiter, een bindend adviseur of door een geschilleninstantie die met Kifid vergelijkbaar is;
Kifid, fijn dat jullie meelezen!
14 mei 2019, Kifid schreef:Een vergelijkbare klacht is reeds aan de Commissie voorgelegd die zich zal gaan buigen over de vraag of dit betekent dat klacht niet behandelbaar is, omdat de klacht dan al tot een beslissing heeft geleid van een rechter als in artikel 2.1 sub b van het reglement.
Voorzitter Kifid, is het niet veel praktischer om rechtstreeks met elkaar te communiceren?
Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?
Geplaatst: 21 mei 2019 12:44
door ClaimConcept
Na mijn publicaties hier op het forum van RADAR, citeert Kifid gelukkig nu wel het juiste artikel uit het eigen reglement:
14 mei 2019, Kifid schreef:Een vergelijkbare klacht is reeds aan de Commissie voorgelegd die zich zal gaan buigen over de vraag of dit betekent dat klacht niet behandelbaar is, omdat de klacht dan al tot een beslissing heeft geleid van een rechter als in
artikel 2.1 sub b van het reglement.
Dan zal vast dit de vergelijkbare klacht zijn, oorspronkelijk aan Kifid voorgelegd in 2016. Aegon's verweer op 18 feb 2019:
18 feb 2019, Aegon schreef:Artikel 2 lid 1 sub b van het Reglement Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van 1 april 2017 bepaalt dat de Geschillencommissie een klacht niet behandelt voor zover de klacht tot een beslissing heeft geleid van een rechter, een arbiter, een bindend adviseur of door een geschilleninstantie die met het Kifid vergelijkbaar is.
Op dit moment loopt de appelprocedure van PAL bij het hof Den Haag. De klacht is aldus ook in behandeling bij een rechter ex artikel 2 lid 1 sub c van het Reglement Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van 1 april 2017.
Onze reactie (repliek) van 27 maart 2019 had u nog tegoed. En dan nu, geen 2e verweer voor Aegon (dupliek) en geen hoorzitting:
17 mei 2019, Kifid schreef:Door middel van dit schrijven wil ik u ervan in kennis stellen dat door ontvangst van de repliek de schriftelijke fase in het bovengenoemde dossier is afgerond. De Commissie zal zich nu gaan buigen over de klacht. Er komt geen mondelinge behandeling. De Commissie zal uitspraak gaan doen op basis van de stukken.
Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?
Geplaatst: 24 mei 2019 09:47
door ClaimConcept
2 april 2019, Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid schreef:U bent aangesloten geweest bij
(de niet langer opererende) Vereniging Consument en Geldzaken, een zogenoemde claimstichting. Door middel van een zogenoemde collectieve actie hebben zij de belangen van onder meer u behartigd en dat heeft geleid tot verschillende rechterlijke uitspraken.
Op basis van artikel 2 lid c van het Reglement Geschillencommissie financiële dienstverlening is een klacht niet behandelbaar wanneer deze al tot een beslissing heeft geleid van een rechter. In uw geval heeft de rechter zich reeds uitgelaten over uw klacht, omdat Vereniging Consument en Geldzaken al namens u heeft geprocedeerd. Dit betekent dat ik uw klacht op dit moment niet kan behandelen.
Van "
(de niet langer opererende)" Vereniging Consument & Geldzaken:
Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?
Geplaatst: 04 jun 2019 13:05
door ClaimConcept
De kern van onze claims richting Aegon voor slachtoffers van SprintPlan:
ClaimConcept schreef:Op [datum] heeft adviseur [Spaaradviesbureau X] SprintPlan geadviseerd zonder ook maar te reppen over de kans op -nul of zelfs verlies van de volledige spaarinleg. [Spaaradviesbureau X] heeft op [datum] de order geplaatst (Bijlage 1) en bij de uitreiking van de polis (Bijlage 2) nogmaals de fraaie vooruitzichten benadrukt. Risicoloos, maar niet heus.
Op 12 oktober 2018 heeft De Hoge Raad in rechtsoverweging 3.6.4 van ECLI:NL:HR:2018-1935 het eerdere oordeel uit rov. 6.2.3 van ECLI:NL:HR:2016-2012 bevestigd, dat een bank 100% schadeplichtig is tegenover de consument die is aangebracht door een cliëntenremisier die in strijd met de Wte 1995 tevens beleggingsadvieswerkzaamheden heeft verricht en als orderremisier heeft gefungeerd zonder over de daarvoor noodzakelijke vergunning te beschikken (ECLI:NL:GHDHA:2019-216, rov. 6.3).
Werd voorheen nog uitgebreid inhoudelijk gereageerd, sinds februari 2019 is de standaardreactie van AEGON heel kort:
MK, Senior jurist Legal Support Particulier Aegon Nederland NV, schreef:U staat een aantal klanten bij die hun klacht over hun effectenleaseovereenkomst hebben voorgelegd aan het Kifid. In de meeste zaken heeft Aegon inmiddels verweer gevoerd en soms zelfs al gedupliceerd. Wij gaan ervan uit dat u – als belangenbehartiger van deze klanten – zeer goed bekend bent met de inhoud van deze stukken. Aegon ziet dan ook geen reden om thans inhoudelijk op uw - standaard - klacht te reageren.
Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?
Geplaatst: 12 jun 2019 16:31
door ClaimConcept
Aegon gaat sinds kort dus niet meer inhoudelijk in op Sprintplan-claims, maar wijst naar Kifid:
26 feb 2019, de Senior jurist Legal Support Particulier Aegon Nederland NV schreef:U staat een aantal klanten bij die hun klacht over hun effectenleaseovereenkomst hebben voorgelegd aan het Kifid. In de meeste zaken heeft Aegon inmiddels verweer gevoerd en soms zelfs al gedupliceerd. Wij gaan ervan uit dat u – als belangenbehartiger van deze klanten – zeer goed bekend bent met de inhoud van deze stukken. Aegon ziet dan ook geen reden om thans (opnieuw) inhoudelijk op uw - standaard - klacht te reageren.
Maar wat is nu eigenlijk dat standpunt van Aegon anno 2019?
De laatste inhoudelijke reactie, van dezelfde datum:
26 feb 2019, de Senior jurist Legal Support Particulier Aegon Nederland NV schreef:U bent ermee bekend dat Aegon bereid is om op basis van de persoonlijke situatie van een klant te bekijken of hij in aanmerking komt voor een coulance regeling. Graag ontvangen wij stukken waaruit deze persoonlijke situatie blijkt.
Mocht Aegon tot de conclusie komen dat X in aanmerking komt voor een coulance regeling dan zal zij een voorstel doen. Na ontvangst van de getekende vaststellingsovereenkomst, zal Aegon vervolgens het overeengekomen bedrag overmaken.
De trouwe lezers over SprintPlan cs (zie WC-Eend) weten wat Aegon daarmee doet,
dus alsnog op naar Kifid! Helaas:
7 juni 2019, Kifid schreef:Uit de stukken blijkt dat X zich heeft aangesloten bij één of meerdere organisaties die collectieve procedures hebben gevoerd.
Een vergelijkbare klacht is reeds in behandeling bij de Commissie. Die zal in haar uitspraak oordelen of de klacht in het kader van artikel 2.1 sub b en c behandelbaar is. Hierin staat dat als een klacht is voorgelegd aan de rechter of al tot een beslissing van de rechter heeft geleid, deze niet door Kifid kan worden behandeld.
Omdat deze uitspraak binnen een termijn van vier weken wordt verwacht, zal ik de procedure niet starten, maar deze uitspraak afwachten.
"Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend"