Pagina 2 van 2
Re: Rabobank weigert om een zakelijk rekening te openen en ze zijn niet verplicht om een reden op te geven.
Geplaatst: 27 jun 2019 17:21
door 16again
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... nsgegevens
De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) geeft aan dat een persoonsgegeven alle informatie is over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon. Dit betekent dat informatie ofwel direct over iemand gaat, ofwel naar deze persoon te herleiden is.
Het lijkt me zo klaar als een klontje dat informatie over een ZZP-er te herleiden is tot de betreffende persoon.
Re: Rabobank weigert om een zakelijk rekening te openen en ze zijn niet verplicht om een reden op te geven.
Geplaatst: 27 jun 2019 17:24
door Lady1234
Maar dat maakt nog niet dat de bank een verklaring zou moeten geven waarom zij geen zakelijke rekening voor hem willen openen.
Re: Rabobank weigert om een zakelijk rekening te openen en ze zijn niet verplicht om een reden op te geven.
Geplaatst: 27 jun 2019 18:28
door 16again
Klopt, maar na AVG inzage verzoek beschik je tenminste over de informatie, die de bank gebruikte om tot de weigering te komen
Re: Rabobank weigert om een zakelijk rekening te openen en ze zijn niet verplicht om een reden op te geven.
Geplaatst: 27 jun 2019 19:33
door renewouters
San71 schreef: ↑26 jun 2019 09:37
Rabobank weigert om een zakelijk rekening te openen en ze zijn niet verplicht om een reden op te geven.
Vreemd! Je wilt een zakelijk rekening openen bij de Rabobank bank en dan weigeren ze en Rabobank is niet verplicht om een rede/motivatie op te geven. Is dit geen discriminatie? Waar blijven de rechten van de zzp'ers? Zijn er geen onderlinge bankafspraken , als je bij de ene bank al een zakelijk rekening hebt lopen, dat de andere bank weigert? Totaal vreemd!!!!
Jij accepteert wel iedere klant, ongeacht of die bij jouw bedrijf past of niet??
Re: Rabobank weigert om een zakelijk rekening te openen en ze zijn niet verplicht om een reden op te geven.
Geplaatst: 27 jun 2019 22:11
door Moneyman
16again schreef: ↑27 jun 2019 18:28
Klopt, maar na AVG inzage verzoek beschik je tenminste over de informatie, die de bank gebruikte om tot de weigering te komen
Dat dacht je
Het enige wat je met de AVG te weten komt, is welke persoonsgegevens er over je verwerkt zijn. Het antwoord zal waarschijnlijk zijn: geen (want TS is geen klant geworden). En zelfs als dat wel zo is, is de weigering an sich geen verwerkt persoonsgegeven.
Re: Rabobank weigert om een zakelijk rekening te openen en ze zijn niet verplicht om een reden op te geven.
Geplaatst: 27 jun 2019 23:01
door 16again
Bij de aanvraag van de rekening verstrekt TS gegevens, per definitie is de bank daarmee verwerker van die persoonsgegevens geworden.
Of dit een klantrelatie oplevert maakt daarbij niet uit, de bank heeft persoonsgegevens verwerkt.
Mogelijk is navraag gedaan naar kredietwaardigheid van TS.....en dat is gewoon een persoonsgegeven.
Re: Rabobank weigert om een zakelijk rekening te openen en ze zijn niet verplicht om een reden op te geven.
Geplaatst: 28 jun 2019 06:49
door kweenie
Die 'persoonsgegevens' zullen dan neem ik aan ook bij TS bekend zijn. Het kan dan dus gaan om gegevens die TS zelf heeft opgegeven, maar het kan ook zijn dat TS bepaalde negatieve gegevens (bewust?) niet heeft opgegeven omdat er niet naar gevraagd werd. Bijvoorbeeld BKR gegevens.
Natuurlijk kun je navragen welke AVG gerelateerde gegevens door de bank zijn verwerkt. Dat is handig als je denkt dat er misschien fouten in die gegevens zitten. Maar daarmee zul je niet kunnen achterhalen wat de motivatie is om je niet als klant te willen.
Re: Rabobank weigert om een zakelijk rekening te openen en ze zijn niet verplicht om een reden op te geven.
Geplaatst: 28 jun 2019 09:39
door Moneyman
16again schreef: ↑27 jun 2019 23:01
Bij de aanvraag van de rekening verstrekt TS gegevens, per definitie is de bank daarmee verwerker van die persoonsgegevens geworden.Of dit een klantrelatie oplevert maakt daarbij niet uit, de bank heeft persoonsgegevens verwerkt.
Uiteraard. En -wegens het niet tot stand komen van de klantrelatie- verwijderd. Dus dan krijg je een keurige melding dat er geen persoonsgegevens meer van je verwerkt zijn
En zelfs als er al gegevens verwerkt zijn, krijg je die gegevens, maar niet de gevolgtrekkingen die uit die gegevens zijn gemaakt.
Oftewel: je schiet er niets mee op.