Eerst dit: iedereen bedankt

en leuk om te zien hoe iedereen er een eigen invulling aan geeft.
1e wereldprobleem is zeker waar. Stel je voor, dat je in de supermarkt naar verse melk vraagt en het antwoord krijgt, dat Bertha32 helaas door de slager is meegenomen, Bertha33 alleen melk voor haar kalf heeft en Bertha34 pas volgende week voor de winkel staat, op maandagavond.
Modekleuren: bij kleding worden de kleuren uiteindelijk bepaald op de modeweken in Parijs en Milaan, bij woninginrichting geven de beurzen in Duitsland de trends weer. Wat loopt nu? Bij kleding de zomer 2020 - ligt pas volgend voorjaar in de winkels - en bij woningstijlen gaat het al om 2021.
Op de commodes wordt graag geschoten, terwijl het alleen een voorbeeld is waar wij tegenaan zijn gelopen.
Bij grote ketens of grote filialen vind ik zeker, dat er meer dan 1 exemplaar op voorraad moet zijn. Ikea is genoemd en die winkel zit alleen op plaatsen, waar een paar honderdduizend mensen wonen. Dan is meer dan 1 wel zo logisch.
Bij kleinere filialen zie je weer de beperkingen van de systemen, waarop de ketens draaien. Vaak kunnen de medewerkers niet in het systeem nakijken of een artikel bij het volgende filiaal nog op voorraad is, wordt ook heel zelden aangeboden om het na te vragen. Is het zo moeilijk om het winkelpersoneel in elk geval 'leesrechten' op de voorraad te geven? Automatisering maakt het mogelijk, waarom wordt het niet zo ingesteld?
Ikea. In dit geval een heel erg grote nee. Ikea heeft door de jaren heen de kwaliteit zo verlaagd, dat het assortiment alleen goed is voor persoonlijk, privé gebruik en totaal ongeschikt voor plekken, waar elke dag/week andere mensen komen. En online bestellen bij Ikea ... het is een idee. Wie er tevreden mee is, veel geluk. Wij maken een grote boog om dat merk.
Heb ik iets gemist? Leen Bakker en Kwantum waren onderdeel van Blokker, zijn apart verkocht, voor zover ik weet 1x aan de oorspronkelijke eigenaar en 1x aan een investeringsfonds. Of heb ik dit verkeerd onthouden en is het toch zoals NeoDutchio schrijft?
@NeoDutchio: de meubelmaker kwam langs voor een andere opdracht en heeft dit extra opgepakt. Hij heeft inderdaad 1 dag nodig om alles te maken en tussen het opnemen van de wensen en de levering zit een week. Tijd genoeg voor de lak om uit te harden of niet?
JulioMarinier meldt, dat kledingwinkels nu tot 6 keer per jaar nieuwe collecties binnenkrijgen. Maar is dat een excuus om alleen de gangbare maten (39-46) te verkopen?
Zeeman en Hema worden ook genoemd. Bij de Hema heeft de overname door een Britse investeerder geleid tot een kwaliteitsverlaging en nu dit bedrijf weer van deze aandeelhouder is bevrijd, is de kwaliteit nog steeds Hema-Minimaal. Zeeman is op zoek naar de toekomst en zit in Twente alleen nog in de hoofdwinkelgebieden, alle filialen op kleinere winkelcentra zijn dicht.
@FonsFlons: Bedrijf A laat een spoedbestelling liggen, waardoor bedrijf B een schadepost oploopt, want de productie vertraagt. Dat is geen geval 'eigen schuld', want hoe kun je weten, dat er maar 1 persoon is die spoedbestellingen door het systeem trekt?
Ivo.w schreef: ↑26 sep 2019 19:50
3: trends volgen elkaar steeds sneller op en keuze aan kleuren, maten en materialen is veel groter dan vele jaren terug. Al die keuzemogelijkheden zijn simpelweg niet op voorraad te houden, zelfs niet voor een fabrikant. Uitgezonderd enkele ketens die massa producten leveren. Bestellingen zijn dus 'made to order'. En dat is vaak met enige wachttijd. Want ook de 'made to order' moet vaak in series plaatsvinden om het product betaalbaar te houden.
Dit volg ik helemaal, bedankt voor je samenvatting, maar waarom lijkt het assortiment in de winkels zo op elkaar lijkt of zich richt op dezelfde, smalle smaak? Het lijkt mij, dat je als winkelketen je onderscheidt door juist niet te verkopen wat de concurrent al verkoopt.
Ivo.w schreef: ↑26 sep 2019 19:50
Het meeste van de punten is in mijn ogen niet terug te voeren op de bedrijven en winkeliers, maar op de klant. De klant wil:
- zeer ruime keuze
- de laagste prijzen
- hoge kwaliteit
- directe levering
Deze klant wil niet de laagste prijs, maar gewoon redelijk vlot geleverd krijgen wat hij nodig heeft. Online bestellen is zeker niet altijd een goed alternatief.
Nog een vraag aan de ronde: wat zijn redelijke levertijden voor jullie?