Ik hou de quote maar even kort, worden de posts niet zo lang. NN geeft aan te stoppen met een product en biedt een alternatief. Jij wil het alternatief persé niet afnemen. Dat is toch gewoon weigeren?Joepie Joepie schreef: ↑26 feb 2020 19:50
Andere ogenschijnlijk minder grote fout in Artikel 4.6 in zelfde uitspraak 2020-093:
En wat betreft het onlosmakelijk verbonden zijn: dat is niet zo. Ook niet als er indertijd maar 1 optie voor een vermogensbeheer was. Verbonden zijn de producten, ja. Maar onlosmakelijk: nee. Met de opbrengst van het vermogensbeheer zou je de hypotheek aflossen. Of deels aflossen. Opbrengst had ook hoger kunnen worden dan de hypotheek. In alle gevallen is het verschil voor jou. Te weinig opbrengst? Dan los je de rest uit andere middelen af. Kortom, het zijn echt 2 losse producten die weliswaar gekoppeld zijn (dmv verpanding waarschijnlijk), maar onlosmakelijk is dat niet.
Kosten gaan van het bruto rendement af, niet van het netto rendement. Proportionaliteit van de kosten is niks over te zeggen zonder te weten wat ervoor wordt gedaan. Actief vermogensheer is duurder dan passief vermogensbeheer om maar wat te noemen.Joepie Joepie schreef: ↑26 feb 2020 20:52Sinds 2007 zijn (inclusief provisies die ik indirect ook betaald heb) de kosten meer dan gehalveerd en nu nog steeds is het beoogde netto rendement icm Neutraal risicoprofiel (zoals in 2007 door NN bepaald) nog steeds niet reëel. Zijn totale kosten ~60% van netto rendement buiten proportioneel?
Past halvering van inleg binnen 2 jaar (zonder maandelijkse inleg) bij een Neutraal risico profiel, wat NN in 2016 Offensief 3 noemt?
Ook bij een 'neutraal' profiel kan de waarde neem aan dat je dat bedoelt) fors dalen inderdaad. Er zijn zelfs situaties denkbaar waarin dat harder kan dalen dan een offensief profiel.
Die normen waren er inderdaad voor verzekeringen. Maar niet voor vermogensbeheerproducten. Dus die vergelijking gaat helaas niet op. Overigens ging het niet om 'benodigde' rendementen, maar om maximaal te hanteren bruto voorbeeldrendementen.Joepie Joepie schreef: ↑27 feb 2020 07:30Er waren toen al normen van AFM (voor beleggingsverzekeringen) en die zijn overschreden: benodigede bruto rendement mocht niet hoger zijn dan 8.3% voor puur aandelen fonds en 4.2% voor puur obligatie fonds en 6.2% voor mix fonds en bij blijkt dat icm verborgen kosten dus > 10% te zijn!!! Als ik dat had geweten... En daar had De Hypotheekshop mij op moeten wijzen.
Daarnaast hebben ING, NN en De Hypotheekshop bij risicobereidheid bepaling geen rekening gehouden met alle informatie die ik hen wel gegeven heb (kan ik bewijzen), dat is een wettelijk vereiste, net als de vergunning waar tussenpersoon niet over beschikte (wat AFM heeft bevestigd)...
Als men in jouw ogen niet of onvoldoende rekening heeft gehouden met jouw risicobereidheid, waarom heb je daar dan niet meteen iets aan gedaan? Of vertrouwde je op het oordeel van een ander en vind je achteraf dat hun oordeel niet juist was?
Beste advies dat ik kan bedenken: laat je goed voorlichten over wat nu de beste optie voor aanpassing van je hypotheek (en verpande belegging) is, pas desgewenst de constructie aan en laat deze kwestie achter je.