Je maakt steeds dezelfde denk- en redeneerfout, Neo.
Jij gaat uit van de presume dat er een noodwet komt die de huidige consumentenwetgeving zal overrulen. Geen gekke gedachte, ik schat die kans zelf ook vrij groot in. Ik denk dat er op Europees niveau richtlijnen en regelgeving voor zullen komen, mogelijk zelfs met terugwerkende kracht.
Laten we er voor de discussie even vanuit gaan dat die noodwet er daadwerkelijk komt. Dat betekent NIET dat men nu, op dit moment, geen rechten heeft. In tegendeel. De huidige, nu geldende wetgeving is volstrekt helder: overmacht zorgt er niet voor dat er niet ontbonden kan worden, maar alleen dat er geen grond is voor schadevergoeding.
Dat je vervolgens vindt (let wel: jouw mening!) dat men in afwachting van die noodwet niet al hun rechten moet opeisen: prima. Ik ben het daar in hoofdlijnen ook mee eens. Maar dat betekent niet dat men dat niet MAG doen: de huidige wetgeving geeft hen immers dat recht. Hooguit kan je het onwenselijk vinden. Maar je kunt op dit moment miet stellen dat iemand niet schadebeperkend bezig mag zijn.
En inderdaad is het deels een theoretische discussie, door het simpele feit dat je momenteel geen procedure kunt voeren voor dergelijke zaken. Tegen de tijd dat de rolzittingen weer doorgang vinden, kan er zomaar een noodwet zijn. Maar goed, dat moeten we afwachten.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vliegwinkel.NL wilt geen voucher geven
Re: Vliegwinkel.NL wilt geen voucher geven
kennis van mij is gewoon naar ZA gevlogen en ook weer netjes terug gekomen (2 weken geleden weg gegaan, week geleden teruggevlogen). Kan mij voorstellen dat het als no show gezien wordt wanneer deze vlucht in zelfde periode , of eerder, viel. .
Zou alleen al blij zijn dat ik gewoon thuis was gebleven.
Dit continue beroepen op rechtsspraak, op wettelijke regels......werkt dat twee kanten op? Reisorganisatoren hoeven zich wettelijk gezien namelijk geen biet aan te trekken van negatieve reisadviezen. Het zijn...juist...adviezen. Er is geen enkele verplichting die op te volgen. De reizen kunnen dus allemaal gewoon doorgaan. Wat je daar aantreft? Of je in het buitenland binnenkomt? Het is toch niet de verantwoordelijkheid van de reisorganisator? Deze mag de reis gewoon uitvoeren!alfatrion schreef: Daar zijn twee redenen voor. Ten eerste krijgen klanten geen keuze tussen de voucher of hun geld terug. Ten tweede mag de voucher niet de rechten aan tasten van de passagiers.
Dan hoef je toch geen voucher én geen geld terug? Opgelost dus.
-
Natuurlijk, het recht nu is niet anders dan normaal. Echter wordt geadviseerd om juist af te wachten. Het forum hier is een geweldige afspiegeling van wat er buiten afspeelt. Met wordt verzocht om binnen te blijven en als men weg moet, hou dan afstand. Wat is het gevolg? Parken en stranden druk bezocht, groepen jongeren bij elkaar, enz. Er is op dit moment geen samenscholingsverbod, maar toch wordt het geadviseerd om het niet te doen. Wat gebeurd er als wij niet luisteren? De bankschroeven gaan verder aangedraaid worden. Waarom zou er niet geluisterd moeten gaan worden?Moneyman schreef: ↑23 mar 2020 10:11Je maakt steeds dezelfde denk- en redeneerfout, Neo.
Jij gaat uit van de presume dat er een noodwet komt die de huidige consumentenwetgeving zal overrulen. Geen gekke gedachte, ik schat die kans zelf ook vrij groot in. Ik denk dat er op Europees niveau richtlijnen en regelgeving voor zullen komen, mogelijk zelfs met terugwerkende kracht.
Laten we er voor de discussie even vanuit gaan dat die noodwet er daadwerkelijk komt. Dat betekent NIET dat men nu, op dit moment, geen rechten heeft. In tegendeel. De huidige, nu geldende wetgeving is volstrekt helder: overmacht zorgt er niet voor dat er niet ontbonden kan worden, maar alleen dat er geen grond is voor schadevergoeding.
Dat je vervolgens vindt (let wel: jouw mening!) dat men in afwachting van die noodwet niet al hun rechten moet opeisen: prima. Ik ben het daar in hoofdlijnen ook mee eens. Maar dat betekent niet dat men dat niet MAG doen: de huidige wetgeving geeft hen immers dat recht. Hooguit kan je het onwenselijk vinden. Maar je kunt op dit moment miet stellen dat iemand niet schadebeperkend bezig mag zijn.
En inderdaad is het deels een theoretische discussie, door het simpele feit dat je momenteel geen procedure kunt voeren voor dergelijke zaken. Tegen de tijd dat de rolzittingen weer doorgang vinden, kan er zomaar een noodwet zijn. Maar goed, dat moeten we afwachten.
En dat is mijn doel, niet mijn mening. Accepteer de situatie, volg de adviezen op en wacht gewoon af. Waarom zou je afwijken van wat geadviseerd wordt? Omdat je dat recht gewoon hebt, omdat je eigenwijs bent, omdat je niet wil luisteren, waarom? De enige reden waarom alles strenger aangepakt moet worden is omdat de mensen niet luisteren en hun eigen zin blijven doen.
Wat jij denkt dat er geadviseerd wordt wordt niet geadviseerd.