LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schip gebruiken als woning, kan dat?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
jonh&john
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mei 2020 21:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door jonh&john »

Ik kan voorlopig nog bij mijn ouders wonen om de zaken eens uit te diepen , ik sta ook ingeschreven voor een woning maar dat duurt erg lang. Kan dan eens aan de gemeente vragen hoe zij over mijn plan denken. Ik erger mij dood aan file rijden en de klusjes zijn niet altijd dicht bij huis dus mijn idee over een scheepje. Vaste lasten heb je altijd maar als ze zo weinig mogelijk zijn dan het liefste , geen autokosten en woonlasten (huis). Ik kan het spreekwoord oude auto`s en oude schepen kosten altijd geld, maar het is een innerlijke droom.

kuklos
Berichten: 9859
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door kuklos »

Frappant dat je geen antwoord geeft op hoe je van je boot (ligplaats) naar de klus moet komen.

Je wekt sterk de indruk vooral de voordelen te willen horen, maar zodra er nadelen komen of je specifieke vragen krijgt ineens oost indisch doof te zijn.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door scontra »

jonh&john schreef:
05 mei 2020 16:08
Ik erger mij dood aan file rijden en de klusjes zijn niet altijd dicht bij huis dus mijn idee over een scheepje, maar het is een innerlijke droom.
Van klusje naar klusje met de eigen boot en dan maar hopen dat er bevaarbaar water is van het ene naar dat andere klusje.
Dan laten we de wachttijden in de botenfile voor de sluizen en de bruggen maar even buiten beschouwing !

Lady1234
Berichten: 27272
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Goed, stel u ligt met uw boot ergens in Brabant en krijgt een mooie klus in Groningen, toch minstens drie dagen flink doorvaren. Schiet niet op.

Erthanax
Berichten: 9754
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Waar blijft scharrelschipper nu hij hier zo hard nodig is. Als iemand goed en deskundig advies kan geven is hij het wel.

jonh&john
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mei 2020 21:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door jonh&john »

Dat klopt flink doorvaren denk ik zelf ook, gelukkig zijn mijn klussen voor langere periode omdat ik in de verhuur sta via een hele grote speler in Nederland. Ik ben dus zzp-er en werk me een breuk alleen dat pendelen elke dag wordt ik beu. Dus dat varen kan ik mooi in het week-end doen en als je scheepje niet teveel diepgang heeft kan je aardig in de buurt komen. Openbaar vervoer, tram, bus, metro geen enkel probleem voor mij en ik neem een opvouwbare fiets mee voor het laatste stukje. Het is niet gebruikelijk natuurlijk en het werk ook niet maar het loopt buutengewoon. Auto van de zaak of bootje van de zaak dat dat laatste zal ik ook eens uitzoeken. Maar dat woonadres hé dat is nog even het probleem waar ik ook met mijn topic opende.

witte angora
Berichten: 30990
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach ja, een scheepje van een meter of 14, en daar moet de auto dan ook nog op? En een fiets, en een roeibootje voor de kleinere slootjes natuurlijk.

Wat voor werk doe je eigenlijk precies? Je verhuurt iets, maar wat dan?

666jack666
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 mei 2020 17:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door 666jack666 »

hopelijk mag dit maar op dit forum staat erg veel info over kosten e.d.

https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... oord-in-nl

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Buiten de zomer maanden is de Friese meren een ramp met brug en sluit tijden!

En ook elders is voor een grote 14 bak vaak de vaardiepte niet voldoende diep.
Mijn Doerak is niet zo diep, maar wel de hoogte voor bepaalde bruggen...

Ook ik was in Amsterdam ooit, blijkbaar mag je niet zomaar ergens aanleggen en kreeg maanden later een boete.....
Dan roep ik , ben 1 week eigenaar, moet je bij de vorige zijn, en die is uitgestrooid!

Ja, ik had mijn stofzuiger bij de vuilverbranding ingeleverd!
Vergeet niet dat er vele regels zijn, en ik heb geen zin om plaatselijke zooi uit te zoeken en doe maar wat .
Elk Schip of bootje heeft voor en nadelen en de perfecte, nog nooit gezien.

witte angora
Berichten: 30990
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Komkommertijd schreef:
05 mei 2020 17:33
ik heb geen zin om plaatselijke zooi uit te zoeken en doe maar wat .
En je schrijft maar wat, dat ook nog eens... :wink: :lol:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Voor mijn Auto parkeren landelijke regels...

Bootjes veel lastig te vinden APV en soms regels.
Dat is goedbedoelde plaatselijke regels zoals er nu 8 verschillende Milieu zone's bestaan... voor diesels.

Ook zoek je uren online om te vinden of het gratis mag of betaald aanleggen en wie wat waar...
Vooral als er per haven een andere eigenaar/ beheerder is.. dus 1 gemeente met diverse regels, heb daar toch 18 jaren gewoond!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door scontra »

Het is net een 'Berend Botje' verhaal en aangezien morgen de rest van deze (werk)week begint, zal het met dit topic wel net zo gaan verlopen als de story in het Berend Botje versje !
Zeer zeker als Ts. toevallig een klusje in Zuidlaren zou moeten doen voor z'n werkgever. :P

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door scontra »

jonh&john schreef:
05 mei 2020 17:16
Maar dat woonadres hé dat is nog even het probleem waar ik ook met mijn topic opende.
Het 'briefadres' is nog de minst ingewikkelde van uw bootjesdroom.
Google op : Rijksoverheid briefadres en het zal u duidelijk worden !

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

En en naar Zuid Laren, Berend Botje is ook kinderopvang in Noord Holland, die zit daar in meerdere gemeentes en
daarmee ook verschillende regels.

NeoDutchio
Berichten: 12377
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jonh&john schreef:
05 mei 2020 11:57
Om het misverstand te voorkomen van boot wil ik echt gaan voor een varend schip. Dus geen woonboot, speedboot, rubberboot. Dus een ligplaats zou volgens mij niet echt een probleem zijn maar dat weet ik niet, je vaart van plekje naar plekje zeg maar. Binnenvaart schepen zijn meestal weer een tikkie te groot en om zo`n ding aan te leggen heb je toch snel een hulpje nodig denk ik. Maar dat inschrijven lijkt me een moeilijke kwestie inderdaad, hoe doen binnenvaartschippers dat dan die wonen toch ook op een schip en hebben zij dan ook geen vaste woon of verblijfplaats.
Inschrijven zal wel degelijk een probleem zijn. U moet ingeschreven zijn op het adres waar u ook daadwerkelijk verblijft. Binnenvaartschippers hebben aan land gewoon ook een huis. En die paar die toch het hele jaar varen kunnen een postadres krijgen. Maar dit is enkel voor uitzonderlijke gevallen. Een postadres is bedoeld voor mensen die niet meer in hun eigen huis kunnen/mogen wonen en op een andere plek niet ingeschreven kunnen worden. Zoals bij een verpleegtehuis of gevangenis.

U bent een mooie dromen, maar verliest compleet de realiteit uit het oog. Een boot is niet gratis en het onderhoud ook niet. Ook moet u gas, water en licht zien te krijgen.
Waarom niet gewoon een uit de kluiten gewassen caravan kopen en daar in verblijven? Als u een klus hebt kunt u daarin overnachten. En als u geen klussen hebt kunt u gewoon verblijven op het adres waar u ingeschreven staat.

Lady1234
Berichten: 27272
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gas uit flessen, licht uit de accu of een generator, maar water moet uit de kraan komen.

@KKT
Koop eens een almanak van de ANWB staat alles in.

boracs
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 aug 2013 14:32

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door boracs »

Ik loop toevallig met hetzelfde idee. Ik wist echter al dat dit kon. De link gestuurd door jack 666 bevat goede info
Ongelezen bericht door 666jack666 » 05 mei 2020 17:31
hopelijk mag dit maar op dit forum staat erg veel info over kosten e.d.

https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... oord-in-nl

[verwijderd]
Verder wil ik nog iets aanvullen : boten zijn waardevast, mits je ze goed onderhoud, dus daar zou ik me niet teveel zorgen over maken, en nooit iets verkopen tijdens een crisis :) .
Stap naar je gemeente en DOEN ! Oh, eerst een boot kopen nog :)
Laatst gewijzigd door Radar op 06 mei 2020 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodig onaardige opmerking verwijderd

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door scontra »

Lady1234 schreef:
05 mei 2020 18:31
maar water moet uit de kraan komen.
Een beetje schip of boot heeft een watertank en anders is er een bijna onbeperkte hoeveelheid flessenwater beschikbaar .

jonh&john
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mei 2020 21:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door jonh&john »

Waarom niet gewoon een uit de kluiten gewassen caravan kopen en daar in verblijven?
Dat kan ook en zeker niet verkeerd maar om zo`n joeperd elke keer te verkassen en waar ga je die neer zetten, Voordat we verder gaan over caravan houd ik me op dit moment liever bezig met een schip. Dat was de vraag en de insteek van het topic en ik heb het antwoord nog niet voorbij zien komen. @Elly zit er volgens mij dicht bij maar ik wil varen..heerlijk lijkt mij dat avontuur vooral als je nog jong bent en dat ben ik. Ik wil gewoon veel geld verdienen met productieve uren en geen geld verliezen met elke dag in die file te staan, dat kost geld en mijn energie en ik krijg thuis altijd gebakken aardappelen omdat ik altijd te laat ben met eten. @scharrelschipper kan hem niet maar hoe doet hij dat dan. Tegen de tijd dat alles weer een beetje normaal is en de huizen betaalbaar als de rente misschien weer eens stijgt, is het mijn tijd om een huis te kopen met het gespaarde geld en beetje hypotheek. Ben dan alweer wat ouder natuurlijk en een mooie ervaring rijker en wie weet een leuke vriendin of vriend. Dan hoef ik helemaal niet meer te zoeken natuurlijk in Brabant of Groningen alleen mijn plunjebaal.

666jack666
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 mei 2020 17:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door 666jack666 »

op deze eerder gedeelde link https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... oord-in-nl staat al veel over de kosten. toen ik op google keek op wonen op een schip of kosten wonen op schip kwam er veel boven maar heel veel is gemeente of provincie afhankelijk dus ik zou ook zelf nog even goed zoeken op google of eens een havenmeester bellen waar je het beste info kunt vragen

Gesloten