Pagina 2 van 3
Re: Opzegging energielevering door een derde
Geplaatst: 13 jun 2020 21:52
door k2p
Komkommertijd schreef: ↑13 jun 2020 16:03
Bij deze nieuwe is geen contract met U dus hoeft U nooit iets te betalen.
Als zij dit terug draaien mag je de achterstand bij oude voldoen dus houd het bedrag even apart.
Nieuwe heeft veel werk en hun probleem en weer terug naar oude en dat is na een maand of 2 meestal rond.
Ik ben hier nog niet zo zeker van. Ik meen een over een zaak gelezen te hebben dat iemand toch moest betalen voor stroom van een niet gecontracteerde leverancier. Ik weet het niet zeker meer, maar misschien op grond van ongerechtvaardigde verrijking 6:212bw. Maar misschien is dit achterhaald, nu (tegenwoordig ?) bij ongevraagde levering 7:7bw specifiek ook gas, water en elektriciteit worden genoemd.
Re: Opzegging energielevering door een derde
Geplaatst: 13 jun 2020 23:42
door Lady1234
Uiteraard moet de gebruikte stroom en het gas betaald worden.
Re: Opzegging energielevering door een derde
Geplaatst: 14 jun 2020 07:43
door Komkommertijd
@k2p,
Je hoeft niet de nieuwe te betalen, die hebben een foute klant geaccepteerd.
En na teruggave oude aanbieder gaat die hun prijs gewoon de rekening sturen.
Alleen als er een werkende bank rekening is ingestuurd en de nieuwe betaald is kreeg je gratis Gas & Stroom.
Dan mag je de opzegboete verrekenen met gebruikte en hebben die een probleem.
En zodra die stopte, hun probleem en kun je weer terug.....
Je kunt nooit verplicht worden een nieuwe op deze manier gekregen te betalen met hun tarieven en voorwaarden.
Zelf leverde ik Stroom, en gebruik 0 gas!
Dan is vaste kosten de enige die verrekend moet worden.
NLE is goedkoop met stroom maar die gebruik ik niet maar leverde juist!
En hogere maandelijkse kosten, die weiger ik altijd.
Mijn aanbieder is duurder met stroom waardoor ik nu meer terug kreeg voor de levering, en zeer lage maandelijkse kosten.
Iets zonder geldig contract geleverd hoeft nooit betaald te worden.
En de Topic starter mag gewoon rustig afwachten, en de nieuwe firma heeft veel werk en dus hoge kosten voor niets!
Re: Opzegging energielevering door een derde
Geplaatst: 14 jun 2020 20:00
door k2p
Als je de oude niet betaalt, kan de nieuwe weldegelijk zijn kosten in rekening brengen. (Niet zijn gangbare tarief, waar oa winst in zit.)
Re: Opzegging energielevering door een derde
Geplaatst: 17 jun 2020 13:28
door litsenj
De energiebranche zal toch iets slims op moeten verzinnen om te verifiëren wie een contract opzegt. Om fouten te voorkomen kan de oude leverancier bijvoorbeeld per mail achteraf een controle uitoefenen. Wat ingewikkelder is het om bij opzegging ook aansluitnummers van de meters (E+G) door te geven. Deze zijn gekoppeld aan het aansluitadres. Als dan ergens een typefout wordt gemaakt, kan de opzegging niet automatisch doorgaan.
Re: Opzegging energielevering door een derde
Geplaatst: 17 jun 2020 15:08
door Hawk-Eye
u hoeft niets te betalen, u heeft namelijk geen overeenkomst afgesloten, bel uw "oude" leverancier en zeg deze dat u uw kontrakt niet opzegt maar bij hen als klant blijft ....
Re: Opzegging energielevering door een derde
Geplaatst: 28 jun 2020 13:39
door JulianaButler
Update. Ik ben weer terug bij mijn eigen oude leverancier. Ik heb een eindafrekening ontvangen, die natuurlijk financieel zéér ongelegen komt. Ik mag de betaling wel uitstellen of in termijnen betalen (tegen kosten). In mijn oude contract had ik ook geen boeteclausule (voor opzeggen). De periode die ik niet heb betaald, betaal ik naar verhouding (verbruik) en niet met terugwerkende kracht (oftewel adviseren ze je om het maandtarief aan te passen). Althans dat is mijn perceptie, vooralsnog betaal ik mijn oude tarief. In deze eindafrekening hebben ze de stroom stand van de slimme meter gehaald, maar het gas niet; deze is dan ingeschat en hoger (ik heb hiervoor een herberekening aangevraagd). Als tip wil ik meegeven om zoveel mogelijk screenshots te maken / overzichten te bewaren (wat ik dus wel heb gedaan) omdat mijn oude contractnummer is overgeheveld naar een nieuw contractnummer en van het oude contractnummer is mijn verbruik historie (slimme meter) niet bewaard. Standen van de slimme meter zijn niet herleidbaar, ook niet via je netbeheerder. Correspondentie historie gaat wel mee naar het nieuwe contract. Het nieuwe contractnummer begint van voren af aan; alsof je met recht een nieuwe klant bent. Ook adviseer ik om zeker dagelijks in te loggen, want er gebeurt een boel en als je niet kijkt, dan weet je het ook niet.
Re: Opzegging energielevering door een derde
Geplaatst: 28 jun 2020 13:44
door JulianaButler
Hawk-Eye schreef: ↑17 jun 2020 15:08
u hoeft niets te betalen, u heeft namelijk geen overeenkomst afgesloten, bel uw "oude" leverancier en zeg deze dat u uw kontrakt niet opzegt maar bij hen als klant blijft ....
Zo werkt het in mijn geval dus niet; als iemand een eigen ervaring hebt, waar dit wel is gebeurd, dan lees ik dit graag. Ik belde binnen een minuut nadat ik de opzeggingsmail binnen zag komen. Het is echt over en uit met je contract. Het wordt wel weer rechtgetrokken, maar het is niet "met een druk op de knop" hersteld. Contract wordt opgezegd, eindafrekening komt en je krijgt een nieuw contract.
Re: Opzegging energielevering door een derde
Geplaatst: 28 jun 2020 13:55
door JulianaButler
litsenj schreef: ↑17 jun 2020 13:28
De energiebranche zal toch iets slims op moeten verzinnen om te verifiëren wie een contract opzegt. Om fouten te voorkomen kan de oude leverancier bijvoorbeeld per mail achteraf een controle uitoefenen. Wat ingewikkelder is het om bij opzegging ook aansluitnummers van de meters (E+G) door te geven. Deze zijn gekoppeld aan het aansluitadres. Als dan ergens een typefout wordt gemaakt, kan de opzegging niet automatisch doorgaan.
Precies dit heb ik ze ook meegegeven. Alvorens het contract opzeggen, stuur even voor de zekerheid, aan je bestaande klant, een mail of dit wel klopt. Ik zou zeggen dat een nieuwe aanvrager de barcode van de slimme meter moet doorgeven en wanneer ze dit niet kunnen, dan kan er geen contract worden afgesloten. Toen ik erachter moest komen wie de nieuwe leverancier was, mocht de netbeheerder mij dit niet vertellen, omdat ik niet als contractant stond vermeld. Pas toen ik de barcode doorgaf, kreeg ik die informatie. Nu wordt het adres "heilig verklaard". maar dat zou inderdaad de barcode of aansluitnummers van de meters moeten zijn. Verder krijgt de nieuwe contractant een week de tijd om te reageren op een contactverzoek, terwijl mijn contract met een willekeurige druk op de knop opgezegd wordt. Ook de gehele "nazorg" is wat mij betreft aan verandering onderhevig. Contact is op zich snel en vriendelijk, maar het is wel eenzijdig. Het is niet van "beste klant, maakt u zich geen zorgen, wij trekken alles recht en we gaan dit en dit voor u in gang zetten". Het is een kwestie van dagelijks inloggen en zien wat er veranderd is en daaruit je conclusie trekken of vragen hebben. En die eindafrekening kan voor hartkloppingen zorgen en misschien wel mensen in de problemen brengen. Dit vind ik misschien nog wel het ergste aan het hele verhaal; de financiële impact terwijl je niets, maar dan ook niets verkeerd hebt gedaan.
Re: Opzegging energielevering door een derde
Geplaatst: 28 jun 2020 20:38
door Komkommertijd
Is de afrekening wel foutloos gemaakt?
Een opzeg boete en nu onder ander nummer een nieuw contract voor jaar of zo?
en de foute gas stand, gewoon eisen dat ze foutloze sturen en herstellen.
Op het vorige klantnummer moet alles nog aanwezig zijn en U is niet weggeweest....
alleen contract door laten lopen en achterstand inhalen.
Of is jou huidige niet zo slim en domme firma?
Dan is als ze het niet netjes oplossen of nieuwe prijzen gaan rekenen, Gas & stroom prijzen dalen per 1 Juli....
en eind komende week eens zoeken of je weg kunt als ze niets doen... zou leuk voordeel opleveren.
Ik zie dat je geen eind datum genoemd hebt waarop je boete vrij weg mocht.
Re: Opzegging energielevering door een derde
Geplaatst: 18 jul 2020 10:46
door JulianaButler
Na bijna 2 maanden is het inmiddels correct afgerond. Ik had bezwaar gemaakt tegen de eindafrekening en toen daar in eerste instantie geen reactie op kwam, ben ik even flink uit mijn plaat gegaan; ik was er dan ook wel he-le-maal klaar mee. Niet leuk om te doen, maar gelukkig kan ik dat goed op een beschaafde manier (...) en heb vervolgens het overgrote deel terugontvangen (volgens de correcte standen). Waar het uiteindelijk om gaat, is je recht te krijgen wanneer er onrecht is gedaan en niet opgeven.
Re: Opzegging energielevering door een derde
Geplaatst: 18 jul 2020 13:28
door Geip Suusje
brugwachter schreef: ↑24 mei 2020 10:36
Naar mijn weten is de wet sindsdien gewijzigd en zit je als consument pas aan een contract vast als je dat fysiek hebt ondertekend.
Volgens mij is dat ook zo.
Ik stap elk jaar over, en vzv ik me kan herinneren kreeg ik dan het aanbod per post en wordt me om een handtekening gevraagd.
Dit jaar zit ik bij Oxxio, en die hebben me alleen per email het contract opgestuurd, en geen mogelijkheid tot ondertekening.
Heb verder geen probleem met het aanbod, maar ze spelen duidelijk niet op zekerheid.
Iedereen kan dus per email op jouw adres anoniem klant worden (c.q. een klant aanbrengen) bij Oxxio.
Re: Opzegging energielevering door een derde
Geplaatst: 18 jul 2020 14:18
door JulianaButler
Ik kreeg van de nieuwe leverancier een brief per post met daarin de bevestiging van het maandbedrag en vermelding van een bankrekeningnummer. Het enige wat in die brief klopte, was mijn adres-postcode en woonplaats (niet mijn naam of bankrekeningnummer). Geen email, geen contract, niets ondertekenen. En inderdaad hoeft het niet te zijn misgegaan bij iemand die een contract wilde afsluiten, en een foutief adres heeft doorgegeven, maar kan het ook zijn gebeurd door een "tussenpersoon". En dat het gebeurt, en er blijkbaar weinig aan gedaan kan worden om het te voorkomen, is tot daar nog aan toe (...), maar het hele herstelproces is gewoonweg bizar (bureaucratisch en stroperig) te noemen. En ook blijft het onheilspellende gevoel hangen, dat men denkt dat het je eigen schuld is. Ik kreeg zelfs ergens een reactie "tussen neus en lippen" waarvan ik het gevoel kreeg, "dat ik blij moest zijn, dat mijn oude leverancier mij terug wilde nemen en ik geen boete kreeg ". En wat wel of niet in de wet staat, is allemaal leuk en aardig, maar wil je überhaupt formeel een klacht indienen, dan gaat je dit geld kosten (wat je alleen terugkrijgt, als je in het gelijk wordt gesteld). Dat zegt mij al dat het een wereld van cowboys is en dat je als klant vogelvrij bent verklaard.
Re: Opzegging energielevering door een derde
Geplaatst: 18 jul 2020 14:23
door hebra98
Heeft u een rechtsbijstand verzekering?
Dan kunt u het beste deze contacten en het probleem voorleggen.
De kans is groot dat ze u kunnen helpen cq schadeloos stellen.
Re: Opzegging energielevering door een derde
Geplaatst: 18 jul 2020 14:28
door Lady1234
@hebra98
Niet gelezen dat het opgelost is?
Re: Opzegging energielevering door een derde
Geplaatst: 18 jul 2020 14:35
door hebra98
JulianaButler schreef: ↑18 jul 2020 14:18
En wat wel of niet in de wet staat, is allemaal leuk en aardig,
maar wil je überhaupt formeel een klacht indienen, dan gaat je dit geld kosten (wat je alleen terugkrijgt, als je in het gelijk wordt gesteld). Dat zegt mij al dat het een wereld van cowboys is en dat je als klant vogelvrij bent verklaard.
>>
Lady,
Had je dit bericht niet gelezen?
Re: Opzegging energielevering door een derde
Geplaatst: 18 jul 2020 14:54
door Lady1234
@hebra98
“Na bijna 2 maanden is het inmiddels correct afgerond“. Dat schreef de Ts eerder.
Wat u aanhaalt, is wat zij had kunnen doen.
Re: Opzegging energielevering door een derde
Geplaatst: 18 jul 2020 14:55
door JulianaButler
Ik bedoel formeel een klacht indienen bij één of ander extern overkoepelend orgaan (ben even de naam kwijt) en dus niet bij de leverancier zelf. Ik heb geen klacht ingediend, ik heb me er wel in vastgebeten en uiteindelijk is het dan ook goedgekomen. Ik had wel de vraag neergelegd bij het Juridisch Loket en die zei dat het jou geen geld mag kosten, maar als er een eindafrekening komt en die zegt dat er tussen je laatste jaarafrekening en laatste dag contract meer verbruikt is, dan betaald, dan moet je bijbetalen. Er mogen geen extra kosten (zoals boete) in rekening worden gebracht. Het feit dat er überhaupt een eindafrekening komt, is het probleem maar dat zal wettelijk kloppen; mede gezien de hoeveelheid klachten die hierover op internet staan.
Re: Opzegging energielevering door een derde
Geplaatst: 18 jul 2020 15:01
door hebra98
JulianaButler schreef: ↑18 jul 2020 14:55
Ik bedoel formeel een klacht indienen bij één of ander extern overkoepelend orgaan (ben even de naam kwijt) en dus niet bij de leverancier zelf. Ik heb geen klacht ingediend, ik heb me er wel in vastgebeten en uiteindelijk is het dan ook goedgekomen. Ik had wel de vraag neergelegd bij het Juridisch Loket en die zei dat het jou geen geld mag kosten, maar als er een eindafrekening komt en die zegt dat er tussen je laatste jaarafrekening en laatste dag contract meer verbruikt is, dan betaald, dan moet je bijbetalen. Er mogen geen extra kosten (zoals boete) in rekening worden gebracht. Het feit dat er überhaupt een eindafrekening komt, is het probleem maar dat zal wettelijk kloppen; mede gezien de hoeveelheid klachten die hierover op internet staan.
>>
Is uw contract voortgezet of opnieuw gestart?
Re: Opzegging energielevering door een derde
Geplaatst: 18 jul 2020 15:09
door JulianaButler
[/quote]
Is uw contract voortgezet of opnieuw gestart?
[/quote]
Het contract is beëindigd, opnieuw gestart (met een nieuw contractnummer) maar met de oude "opgebouwde rechten" (bijvoorbeeld hetzelfde maandbedrag als voorheen). Ook zie ik de correspondentie van het oude contractnummer en de standen van de slimme meter vanaf de eerste dag. Ik zag letterlijk de opzeggingsmail in mijn mailbox binnenkomen en heb direct gebeld maar het eerste wat mij werd verteld, dat mijn contract hoe dan ook beëindigd zou worden en opnieuw gestart zou worden. En dat contract zou alleen opnieuw gestart worden, wanneer de nieuwe leverancier mij terug zou hevelen aan de oude leverancier. Onbegrijpelijk maar waar. Ook blijkt dit dagelijkse kost te zijn (zowel van oude als nieuwe leverancier begrepen). Zo houd je je werknemers wel aan het werk ...