witte angora schreef: ↑23 jul 2020 21:54
Dus eigenlijk zeg je, en het is nog een feit ook, dat er ook theorie-cowboys zijn, en dat dit ook een redelijk groot probleem is.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen ja.
Een keurmerk moet overigens niet voor geld te koop zijn, maar door prestaties te verkrijgen. Als ik jouw bericht zo lees gaat hier mogelijk ook iets ernstig mis.
Ik heb zelf zo’n cursus gedaan. Daar zaten medecursisten die zeiden dat ze al zes keer waren gezakt. Vervolgens kreeg ik de vraag waarom ik hier op cursus zit want ik kende de stof al uitstekend. Misschien kende ik die omdat de huiswerkopdracht die we per mail kregen letterlijk was dat we alle stof alvast moesten leren.
Ik had enkele tientallen medecursisten en was mogelijk de enige die de “huiswerkopdracht” had opgevolgd.
Er wordt geadverteerd met 100% slagingskans. Het merendeel van de cursisten was geslaagd en over de gezakten werd door de cursusgevers gezegd dat ze niet goed Nederlands spreken en daarom zijn gezakt.
Intussen werd ons gevraagd op welke vragen wij een fout antwoord hebben gegeven. Ik heb tijdens mijn examen gezien dat eerder die dag letterlijk vragen zijn overgenomen van het CBR.
Deze vragen werden steeds opnieuw opgelezen en er werd ook steeds gezegd wat het goede antwoord is.
We moesten ook allemaal op internet (Facebook) de cursusaanbieder 5 sterren geven.
Ik heb 130 euro voor zo’n cursus betaald terwijl je voor een meerdaagse cursus bij een plaatselijke rijschool vaak minder dan 100 euro kwijt bent en er veel meer tijd is om de stof echt goed te gaan begrijpen...
In mijn geval heeft het niet echt nadelige gevolgen gehad (ik kende de stof al voor de cursus) maar het zou goed kunnen dat er tig rijbewijshouders zijn waar dit niet het geval is en die door het hebben van mazzel geslaagd zijn voor hun theorie.
Ik vrees dat het als CBR lastig is om dit soort aanbieders geheel buiten de deur te houden. Al is het wel zo dat de aanbieder ons allen op hetzelfde moment direct na de cursus theorie-examen liet doen en het CBR dat wel zou kunnen voorkomen.