Pagina 2 van 2

Re: Heeft de Jumbo een extra verdienmodel?

Geplaatst: 14 nov 2020 10:07
door Moneyman
16again schreef:
14 nov 2020 08:28
Moneyman schreef:
13 nov 2020 22:54
16again schreef:
13 nov 2020 22:48
Deze steekproef is natuurlijk ongevoelig voor totaal marktvolume van een keten
... en is ook totaal niet representatief, zeker niet om te concluderen bij welke keten het het vaakst misgaat. Maar liefst 28 supermarkten bezocht, wauw :lol:
Desalniettemin is de methode ongevoelig voor totaal marktaandeel, en dat is jou argument waar ik tegen ageerde.
Dat was mijn argument uberhaupt niet. Ertegen ageren met dit “tegenargument” is dan oorvijg zinloos.
16again schreef:
14 nov 2020 08:28
Tevens kun je niet zomaar beweren dat de steekproef niet representatief is. Dat kan pas als je alle supermarkten onderzoekt , en de uitkomsten vergelijkt. (in de veronderstelling dat het prijsbeleid in tussentijd onveranderd is gebleven)
Natuurlijk kan ik dat wel beweren,want het is een feit. Een steekproef onder 28 supermarkten, terwijl er een krappe 7.000 supermarkten zijn, is per definitie niet representatief. Dat de uitkomst mogelijk toevalligerwijs overeen zou kunnen komen met een steekproef die wel representatief is, maakt dat niet anders. Ken je statistische definities, voordat je er een discussie over aangaat...

Re: Heeft de Jumbo een extra verdienmodel?

Geplaatst: 14 nov 2020 10:14
door Erthanax
Tripje naar Veghel? De Lange Mars op Veghel is van doorslaggevende betekenis geweest voor het marsisme!

Re: Heeft de Jumbo een extra verdienmodel?

Geplaatst: 14 nov 2020 10:33
door Brahms
kweenie schreef:
14 nov 2020 08:10
Dat vind ik één van de grote voordelen van het zelfscannen, dat je meteen kunt zien of een aanbieding goed in het systeem staat of niet
Dat kan je nou juist niet zien bij de AH zelfscan, de originele prijs staat in het scherm met heel klein "bonus" erbij. Maar wat het uiteindelijk gaat kosten zie je pas bij afrekenen.

Re: Heeft de Jumbo een extra verdienmodel?

Geplaatst: 14 nov 2020 10:35
door 16again
Moneyman schreef:
14 nov 2020 10:07
Natuurlijk kan ik dat wel beweren,want het is een feit. Een steekproef onder 28 supermarkten, terwijl er een krappe 7.000 supermarkten zijn, is per definitie niet representatief. Dat de uitkomst mogelijk toevalligerwijs overeen zou kunnen komen met een steekproef die wel representatief is, maakt dat niet anders. Ken je statistische definities, voordat je er een discussie over aangaat...
In mijn definitie van representatief, ligt de focus primair op kenmerken, welke de gehele groep vertegenwoordigen.

En als er bij onderzochte 4 van de 600+ jumbo filialen "toevallig" foute prijzen zijn geconstateerd, dan is de kans statisch erg klein dat bij alle andere Jumbo vestigingen de prijzen wel allemaal kloppen.

Bijna 90% van de 28 kassabonnen bevatte fouten. Er is meer werk voor de branche, dan klagen over representativiteit van de steekproef

Re: Heeft de Jumbo een extra verdienmodel?

Geplaatst: 14 nov 2020 10:56
door NeoDutchio
16again schreef:
14 nov 2020 10:35
En als er bij onderzochte 4 van de 600+ jumbo filialen "toevallig" foute prijzen zijn geconstateerd, dan is de kans statisch erg klein dat bij alle andere Jumbo vestigingen de prijzen wel allemaal kloppen.
Sterker, als de prijs van een bepaald artikel in Sexbierum verkeerd staat, dan staat die in heel Nederland verkeerd. Dat zijn dat dus niet 685 fouten (immers, in elke winkel 1), maar dat is 1 fout. Het wordt namelijk centraal ingegeven en daar heeft heel Nederland last van. De enige fout die op lokaal niveau gemaakt kan worden is als ze een schapkaartje niet op tijd wisselen. Aangezien elke winkel anders is en vele ook een andere eigenaar hebben kan je niet zeggen dat het bij de ene keten vaker fout gaan dan bij een andere. Eigenaren kunnen ook verschillende formules hebben. Is hij in de ene winkel onzorgvuldig, dan zal dat in de andere niet anders zijn.

Re: Heeft de Jumbo een extra verdienmodel?

Geplaatst: 14 nov 2020 10:58
door omega19
NeoDutchio schreef:
14 nov 2020 10:56
16again schreef:
14 nov 2020 10:35
En als er bij onderzochte 4 van de 600+ jumbo filialen "toevallig" foute prijzen zijn geconstateerd, dan is de kans statisch erg klein dat bij alle andere Jumbo vestigingen de prijzen wel allemaal kloppen.
Sterker, als de prijs van een bepaald artikel in Sexbierum verkeerd staat, dan staat die in heel Nederland verkeerd. Dat zijn dat dus niet 685 fouten (immers, in elke winkel 1), maar dat is 1 fout. Het wordt namelijk centraal ingegeven en daar heeft heel Nederland last van. De enige fout die op lokaal niveau gemaakt kan worden is als ze een schapkaartje niet op tijd wisselen. Aangezien elke winkel anders is en vele ook een andere eigenaar hebben kan je niet zeggen dat het bij de ene keten vaker fout gaan dan bij een andere. Eigenaren kunnen ook verschillende formules hebben. Is hij in de ene winkel onzorgvuldig, dan zal dat in de andere niet anders zijn.
Dat is dus niet waar.

De Jumbo heeft voor dezelfde producten verschillende prijzen afhankelijk van de sterkte van concurrentie in een bepaald postcode gebied. Er is dus niet maar 1 record voor een artikel maar meerdere,