LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rapportage op Fok! over MLM.

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
student26

Re: Rapportage op Fok! over MLM.

Ongelezen bericht door student26 »

Elk concept heeft zo zijn symptonen.
Ja uiteraard. De vraag is alleen in welke mate, hoe vaak, en wat zijn de gevolgen ervan.
Neem de opdringerigheid van een verzekeringsagent die je een verzekering wilt verkopen die je helemaal niet nodigt hebt...........maar haar magazijn ligt nog vol van die onnozelen broeken en of jurkjes.
Leuke voorbeelden, en voor iedereen wel bekend denk ik, maar niet vergelijkbaar met MLM. De voorbeelden die je noemt zijn dingen die mensen al dan niet aanschaffen. De potentiele klant wordt niet eerst naar een presentatie gelokt om daar al dan niet onder druk een contract te tekenen.

Zeker op het gebied van producten zijn klanten behoorlijk veeleisend. Bevallen de voorwaarden van de verzekering niet, dan gaan ze naar een ander. Het trucje "ik heb hem zelf ook" doorziet iedere klant. En op het gebied van kleding zegt je eigen gevoel meestal wel of iets staat of niet. Dit staat in geen enkele verhouding tot de symptomen die MLM vertoont.
Jij stelt dat het concept in feite niet werkt.(kort samengevat).
Sterker, ik stel dat het niet KAN werken. Een MLM'er hier bevestigde dat ook al: het systeem heeft mislukkingen nodig om te kunnen blijven bestaan. Exponentiele groei is niet op langere termijn houdbaar.
Ik stel dat het wel werkt, uit eigen ervaring.We zullen het nooit helemaal eens worden, omdat ik dingen anders interperteer dan jij doet.
Voor jou werkt het ja. voor vele anderen niet, waaronder een aantal die bij voorbaat eigenlijk al gedoemd zijn te mislukken. Omdat het niet anders kan.
Waar ik het echter helemaal niet mee eens ben, is dat jij het als fout ziet als je een beloning krijgt als je ervoor zorgt dat je een bepaalde omzet maakt.
Dat heb ik nooit gesteld. Zolang je invloed hebt op je prestatie is een prestatieloon niet verkeerd. Iemand aan een lopende band kan niet sneller werken dan dat de lopende band werkt, dus is prestatieloon daar bijvoorbeeld niet geschikt.

De enige directe invloed die je hebt is de verkoop die je zelf veroorzaakt. Als jij veel klanten weet te strikken dan doe je het goed en daar mag je voor beloond worden. Op die basis werkt iedereen die met commissies werkt. Het wordt anders als je beloond wordt voor de prestaties van anderen, waar je in principe geen invloed op uitoefent (behalve wellicht "motiveren", wat eigenlijk een niet te kwantificeren iets is en waarvan de reikwijdte op een gegeven moment ophoudt). Op het moment dat iemand in je downline op niveau 4 een klant vindt heb jij daar niets meer mee te maken. Dat je daar toch voor beloond wordt vind ik vreemd.
Het concept mlm is prima. Hoe mensen ermee omgaan, zegt meer over die mensen dan het concept. Hiermee wil ik niet zeggen dat het losers zijn.
Ik snap wat je bedoelt, maar als de praktijk keer op keer uitwijst dat het concept een bijzonder groot aantal mislukkingen oplevert, moet je toch eens achter je oren krabben. Zoals ik al zei moet je op een gegeven moment gewoon accepteren dat het concept de oorzaak is en niet de mensen die het concept gebruiken.
MLM is niets anders dat ervoor zorgen dat je met een verkoopkanaal, zoveel mogelijk omzet behaalt voor het bedrijf, maar ook voor jezelf.Je wordt immers betaalt over de omzet.Voor de rest niets.En ja, daar hangen wat symptonen aan vast. Maar als je op een juiste manier met die symptonen omgaat, zal je merken dat mlm een fantastisch concept is.
Dan kan het werken voor jou ja. Maar de kans is bijzonder groot dat velen onder jou het niet voor elkaar krijgen. Op dat moment komen verzadiging en interne concurrentie om de hoek kijken en loopt het gewoon voor veel mensen verkeerd af.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Geplaatst op 10 Aug 2004 14:27 door Jan

--------------------------------------------------------------------------------

Aan MLM-er,

Compliment voor je heldere uiteenzetting. Ik kan hem ook volgen. Alleen vraag ik me dan af hoe MLM-organisaties een mechanisme in zouden kunnen bouwen om te voorkomen dat er te veel hit-and-run figuren in en uittreden? Hoe kan men er voor zorgen dat mensen weloverwogener en beter voorbereid ergens aan beginnen? Of heeft de gemiddelde MLM-organisatie daar eigenlijk geen belang bij??? Omdat er dan te veel omzet zou weglekken?

De gedegen aanpak die jij voorstaat, biedt op de langere termijn natuurlijk veel meer perspectief. Is in mijn ogen ook de enige weg die bewandeld kan worden om tot continuiteit van het systeem te komen. De huidige weg is doodlopend. Simpelweg omdat de publieke opinie zich steeds meer tegen MLM gaat richten. Met het gevaar dat nuancering dan ver te zoekn is. Je merkt al hoe veel mensen MLM en Piramidespellen als volledig inwisselbare begrippen zien.

Zelf denk ik dat het "point-of-no-return" gepasseerd is. De goede mensen die je eigenlijk voor je netwerk nodig hebt, willen niet (meer)met MLM geassocieerd worden. Blijven over de "grassprieten" en andere cowboys. Weg broodnodige kwaliteit, weg continuiteit.

Jan

Er zijn idd. bedrijven die er geen belang bij hebben als er veel mensen uitstappen.Immers, veel mensen die uitstappen blijven vaak wel de produkten van dat bedrijf gebruiken.En DAT is weer omzet. Ik zie het anders, dus heb ik er op termijn meer belang bij dat mensen in het systeem blijven. Ik ben tenslotte voor mijn eigen brood aan het werk.Ik pas voor een z.g.n. verbruikersdownline.

Ik denk dat het"point-of-no-return"nog niet gepasseerd is. Hoewel het er soms wel op lijkt. Ik kom nog heel regelmatig 'goede'mensen tegen die zeer weinig van mlm weten. Maar de 'truc' is, HOE LEG JE HET UIT.
Ik probeer er altijd eerst achter te komen of iemand weleens van mlm heeft gehoord.Zo ja, vraag ik over zijn ervaring en wat de eventuele klachten zijn die hij heeft over mlm. Op die manier kom je erachter hoe iemand tegen mlm aankijkt.Vervolgens kun je de bezwaren wegnemen en laten zien dat het ook anders kan.
Teveel mensen gaan mlm uitleggen alsof het nieuw is en dat het het ei van Columbus is.

Ik begin ook altijd zelf over piramidespelen. Omdat ik weet dat veel mensen het zo zien. Maar na een gedegen uitleg over het verschil van mlm en een laf spelletje, zien ze het verschil ook ZELF.En daar gaat het om. Dat ze het ZELF zien en begrijpen.Blijven ze volhouden dat het een spel is, prima, maar dan ga ik niet met ze werken.
Het gebeurt weleens dat mensen beginnen en dan toch zeggen : Ik begrijp het wel, maar toch is het eigenlijk een piramide. Op dat moment mogen ze van mij het inschrijfformulier in de prullebak gooien.

De vraag of een MLM-organisatie een mechanisme kan inbouwen, vind ik niet eens zo'n raar idee. Ikzelf doe dat al een beetje door open en eerlijk met het systeem om te gaan.Dat begint al bij het eerste gesprek. Face to face, dus niet op een BP.Ook geef ikzelf de garantie voor de eerste 3 maanden, dat mocht het niet lukken om wat voor reden dan ook,ze de inverstering van MIJ terug krijgen. Ik bouw dus een soort zekerheid in. Het risico voor mij is zeer klein. Omdat ik weet dat MIJN systeem van werken MET mlm in de praktijk goed werkt. Ook dit dupliceer ik aan mijn downline. Je moet gewoon zorgen dat je mensen daadwerkelijk geld verdienen.Als ze dat doen stoppen ze niet.

Dus het enigste mechanisme wat kan werken is : Eerlijkheid, garantie van je inverstering en een doelgericht plan hebben dat niet alleen op papier, maar ook in de praktijk werkt.

mlm-er

Ongelezen bericht door mlm-er »

Voor jou werkt het ja. voor vele anderen niet, waaronder een aantal die bij voorbaat eigenlijk al gedoemd zijn te mislukken

Voor mij werkt het alleen als het voor mijn downline ook werkt.
Als mijn downline niets verdient, verdien ik ook niets.

Mensen die bij voorbaat al gedoemd zijn te mislukken, heb je overal.Je kunt wel zoveel mogelijk proberen om die mensen niet te laten instappen.

Gast

De potentiele klant wordt niet eerst naar een presentatie gelokt om daar al dan niet onder druk een contract te tekenen.
klant wordt niet naaar een presentstie. Klanten komen niet.
alleen als je zelf open staat voor het business zelf.
En op het gebied van kleding zegt je eigen gevoel meestal wel of iets staat of niet.
ook bij een mlm produkt. thuis bekijken.
Iemand aan een lopende band kan niet sneller werken dan dat de lopende band werkt, dus is prestatieloon daar bijvoorbeeld niet geschikt.
??.jazeker.

student26

Voor mij werkt het alleen als het voor mijn downline ook werkt.
Als mijn downline niets verdient, verdien ik ook niets.
Dat is raar want je hebt ook je eigen klanten neem ik aan. En die zouden eigenlijk belangrijker moeten zijn dan je downline. Maar zoals ik al zei zit MLM zo in elkaar dat de opbouw van een downline eigenlijk altijd belangrijker is.
Mensen die bij voorbaat al gedoemd zijn te mislukken, heb je overal.Je kunt wel zoveel mogelijk proberen om die mensen niet te laten instappen.
Dat bedoelde ik dus niet. Ik bedoelde dat het systeem alleen kan blijven bestaan als een aantal mensen erin mislukken, zoals een gast al toegaf. Vooraf is niet precies te bepalen wie dat zal zijn. Dat kan iemand zijn met nul verstand van het product, maar het kan net zo goed iemand zijn die het potentieel wel heeft, maar de kans van de markt niet kreeg.
klant wordt niet naaar een presentstie. Klanten komen niet.
alleen als je zelf open staat voor het business zelf.
Ik had er nog nooit van gehoord, en werd uitgenodigd naar een presentatie te komen. Ik heb doorgevraagd waar het over ging, maar kreeg geen enkele info. Ik moest maar naar de presentatie komen, dan zou het allemaal wel worden uitgelegd. Het gaat overigens ook niet over klanten, maar over potentiele distributeurs/instappers.
ook bij een mlm produkt. thuis bekijken.
De discussie gaat niet over de producten.
??.jazeker.
Ondanks de vreemde zinsbouw van je andere opmerkingen begreep ik daaruit tenminste nog wat je bedoelde. Maar hier kan ik echt geen chocolade van maken?!

Gast

[quote]Het gaat overigens ook niet over klanten, maar over potentiele distributeurs/instappers.
[quote]

jij spreekt over klanten in je vorige bericht.

terugkomend op je verhaal van je produktie medewerker.

een lopende band kun je ook afstellen...weer onzin van je

student26

Het gaat overigens ook niet over klanten, maar over potentiele distributeurs/instappers.

jij spreekt over klanten in je vorige bericht.
Dat komt doordat je alles maar half leest of gewoon niet begrijpt wat er bedoeld wordt. Binnen retail (bijvoorbeeld de verzekeringsagent, de verkoopster) is er alleen maar sprake van klanten. Die krijgen alle informatie die ze willen als ze erom vragen, die hoeven niet eerst naar een presentatie om daar de informatie over het product te krijgen en dan een koopcontract te tekenen.

De symptomen die de verkopers daar hebben zijn totaal anders dan de symptomen die MLM'ers in veel gevallen hebben bij het binnenhalen van nieuwe distributeurs (dus niet klanten). En de gevolgen van deze symptomen zijn daarom niet met elkaar vergelijkbaar. Snap je het nu?
terugkomend op je verhaal van je produktie medewerker.
een lopende band kun je ook afstellen...weer onzin van je
Dit is nu echt de meest kortzichtige reactie tot nu toe. Sla ieder goed boek over basisschool-economie open en je komt het voorbeeld van een lopende band in relatie tot prestatieloon tegen. Iedere scholier snapt ook waarom je daar geen prestatieloon kunt betalen, behalve jij kennelijk. Nou goed, ik zal het wat nader inkleden om het je duidelijk te maken:

Stel dat ik een machine heb die auto's maakt. In principe is het hele systeem geautomatiseerd met robots op 1 ding na: Er moet een persoonlijke handtekening op van Pininfarina, de tekenaar die bekend is van Ferrari. De machines kunnen niet sneller dan hoe ze nu zijn ingesteld, en meneer Pininfarina heeft ook een bepaalde tijd nodig om zijn handtekening te zetten, dit kan hij domweg niet sneller. Hij heeft daarom geen enkele invloed op zijn prestatie, hij kan het niet sneller omdat het systeem dat niet toelaat en omdat hij zelf een bepaalde tijd nodig heeft. In zo'n geval kun je in principe geen prestatieloon betalen. Het kan wel, maar het heeft geen zin, omdat zijn prestatie vooraf al vaststaat per tijdseenheid.

Duidelijk?

Gast

maak je weer wat uitzonderingen.

Gast

Die krijgen alle informatie die ze willen als ze erom vragen, die hoeven niet eerst naar een presentatie om daar de informatie over het product te krijgen en dan een koopcontract te tekenen.

Klanten bij mlm dus ook niet!!!!!!!!!!!!!

student26

maak je weer wat uitzonderingen.
Wat ben jij vreselijk vermoeiend zeg. Welke uitzonderingen dan? Op het moment dat iemand geen invloed heeft op de snelheid waarmee hij zaken kan doen is prestatieloon geen goede optie. Punt. Niks uitzonderingen. Je wil het gewoon niet snappen en ik ga verder ook geen tijd meer aan je flauwekul-opmerkingen besteden.

student26

Klanten bij mlm dus ook niet!!!!!!!!!!!!!
HET GAAT NIET OM KLANTEN. MOET IK HET VOOR JE SPELLEN!?!?!?

ondernemer_2004

Ongelezen bericht door ondernemer_2004 »

Het concept roept namelijk het aanbrengen van nieuwe distributeurs op. Dit kun je bij hoog en bij laag ontkennen, maar het is een waarheid als een koe. Het geldt niet alleen voor de onderneming uit jouw voorbeeld, maar ook voor anderen, zoals Amway en Euphony. De hele beloningsstructuur stuurt aan op het bouwen van een downline.
wat denk je dat een franchise organisatie doet: recruteren van nieuwe franchisenemers. Ooit wel eens van een masterfranchise gehoord?

oja, voor het werven van een nieuwe franchisenemer kun je leuk geld verdienen.

Gast

ik opent ook meerdere filialen. Bedrijfsleider erop recruiten. :D vaste scharrel loon geven,.en de winst is voor MIJ!! :D leuk he,

student26

wat denk je dat een franchise organisatie doet: recruteren van nieuwe franchisenemers.
Een zeer juiste opmerking. Daar zijn ze dan ook een franchise-organisatie voor. Maar hoeveel franchisenemers ken jij die van hun hoofdberoep het werven van nieuwe franchisenemers werven maken?
oja, voor het werven van een nieuwe franchisenemer kun je leuk geld verdienen.
Tsja, als een wervings- en selectiebureau een goede kandidaat weet te vinden kunnen ze ook op een leuke fee rekenen. Dat is hun beroep.

En in tijden van hoogconjunctuur kunnen "normale" werknemers ook wel eens een bonus binnenhalen als ze een nieuwe werknemer kunnen vinden.

Maar voor de franchisenemer en voor deze werknemers is dit bijzaak, een leuk extraatje. Niet het hoofdberoep en ook niet hetgeen waar de beloningsstructuur op gebaseerd is. Onvergelijkbaar dus.

Gast

Tsja, als een wervings- en selectiebureau een goede kandidaat weet te vinden kunnen ze ook op een leuke fee rekenen. Dat is hun beroep
precies zoals bij mlm ook is.Beroep.
precies hoe je steeds schrijft denk je er erg min over.
met nadruk op dat je een beetje economie GELEERD hebt. en ik volg een beetje mlm zonder praktijk. Wat je denkt met je hoogte van je studie daarover mag spreken.,,,, op een presentatie geweest wooohhhh. Op internet zoek ik veel op van mensen die precies dezelfde denken als jouw

Maarschalk

Ongelezen bericht door Maarschalk »

met nadruk op dat je een beetje economie GELEERD hebt. en ik volg een beetje mlm zonder praktijk. Wat je denkt met je hoogte van je studie daarover mag spreken.,,,, op een presentatie geweest wooohhhh. Op internet zoek ik veel op van mensen die precies dezelfde denken als jou
Tja, je gebrabbel komt intelligent over.
Heb je iets tegen hoger opgeleiden?

student26

Maar welk beroep? Het verkopen van producten of het werven van nieuwe distributeurs. Daar gaat nou juist de hele discussie over.
Geweldig dat je dat al uitgevonden hebt. Ik vind het een mislukt concept ja.
met nadruk op dat je een beetje economie GELEERD hebt. en ik volg een beetje mlm zonder praktijk. Wat je denkt met je hoogte van je studie daarover mag spreken.,,,, op een presentatie geweest wooohhhh. Op internet zoek ik veel op van mensen die precies dezelfde denken als jouw
Niet een beetje economie, maar een complete universitaire studie.

Niet alleen geleerd, ik woon ook gewoon in een stad met mensen om me heen die werken, en ik werk zelf ook.

Ik reageer hier niet op basis van mijn studie, maar omdat ik wat tegen MLM als concept heb. Dat ik toevallig een economische studie heb gevolgd is daarbij wel handig.

Op een presentatie geweest, inderdaad. En dat schijnt ook te moeten van de voorstanders anders kun je er sowieso niets zinnigs over zeggen, menen zij.

Als jij op Internet veel kunt vinden dat overeenkomt met hoe ik erover denk, dan zal dat vast wat zeggen over MLM, denk je niet?

Je doet me overigens erg aan "Nieuw" denken, die brabbelde ook vanalles in bijna onbegrijpelijk Nederlands.

Gast

absoluut niet, ben ik zelf ook. dat gelooft je zeker niet.
andere reden waarom ik zo schrijf. heb wel eens aangegeven.
:D

Gast

Als jij op Internet veel kunt vinden dat overeenkomt met hoe ik erover denk, dan zal dat vast wat zeggen over MLM, denk je niet?
er net zoveel te vinden van voorstanders......dus dat kan geen conclusie zijn.

Dus jij gelooft alles wat op internet gezet wordt ,gevaarlijk.
als je het aan mij vraagt ,ik ook niet en ook niet van voorstanders.

student26

absoluut niet, ben ik zelf ook.
Wat bedoel je hier nou mee?!
andere reden waarom ik zo schrijf. heb wel eens aangegeven.
Dus je bent inderdaad "Nieuw"? Waarom reageer je nu dan weer als "Gast"?

Gesloten