Ja uiteraard. De vraag is alleen in welke mate, hoe vaak, en wat zijn de gevolgen ervan.Elk concept heeft zo zijn symptonen.
Leuke voorbeelden, en voor iedereen wel bekend denk ik, maar niet vergelijkbaar met MLM. De voorbeelden die je noemt zijn dingen die mensen al dan niet aanschaffen. De potentiele klant wordt niet eerst naar een presentatie gelokt om daar al dan niet onder druk een contract te tekenen.Neem de opdringerigheid van een verzekeringsagent die je een verzekering wilt verkopen die je helemaal niet nodigt hebt...........maar haar magazijn ligt nog vol van die onnozelen broeken en of jurkjes.
Zeker op het gebied van producten zijn klanten behoorlijk veeleisend. Bevallen de voorwaarden van de verzekering niet, dan gaan ze naar een ander. Het trucje "ik heb hem zelf ook" doorziet iedere klant. En op het gebied van kleding zegt je eigen gevoel meestal wel of iets staat of niet. Dit staat in geen enkele verhouding tot de symptomen die MLM vertoont.
Sterker, ik stel dat het niet KAN werken. Een MLM'er hier bevestigde dat ook al: het systeem heeft mislukkingen nodig om te kunnen blijven bestaan. Exponentiele groei is niet op langere termijn houdbaar.Jij stelt dat het concept in feite niet werkt.(kort samengevat).
Voor jou werkt het ja. voor vele anderen niet, waaronder een aantal die bij voorbaat eigenlijk al gedoemd zijn te mislukken. Omdat het niet anders kan.Ik stel dat het wel werkt, uit eigen ervaring.We zullen het nooit helemaal eens worden, omdat ik dingen anders interperteer dan jij doet.
Dat heb ik nooit gesteld. Zolang je invloed hebt op je prestatie is een prestatieloon niet verkeerd. Iemand aan een lopende band kan niet sneller werken dan dat de lopende band werkt, dus is prestatieloon daar bijvoorbeeld niet geschikt.Waar ik het echter helemaal niet mee eens ben, is dat jij het als fout ziet als je een beloning krijgt als je ervoor zorgt dat je een bepaalde omzet maakt.
De enige directe invloed die je hebt is de verkoop die je zelf veroorzaakt. Als jij veel klanten weet te strikken dan doe je het goed en daar mag je voor beloond worden. Op die basis werkt iedereen die met commissies werkt. Het wordt anders als je beloond wordt voor de prestaties van anderen, waar je in principe geen invloed op uitoefent (behalve wellicht "motiveren", wat eigenlijk een niet te kwantificeren iets is en waarvan de reikwijdte op een gegeven moment ophoudt). Op het moment dat iemand in je downline op niveau 4 een klant vindt heb jij daar niets meer mee te maken. Dat je daar toch voor beloond wordt vind ik vreemd.
Ik snap wat je bedoelt, maar als de praktijk keer op keer uitwijst dat het concept een bijzonder groot aantal mislukkingen oplevert, moet je toch eens achter je oren krabben. Zoals ik al zei moet je op een gegeven moment gewoon accepteren dat het concept de oorzaak is en niet de mensen die het concept gebruiken.Het concept mlm is prima. Hoe mensen ermee omgaan, zegt meer over die mensen dan het concept. Hiermee wil ik niet zeggen dat het losers zijn.
Dan kan het werken voor jou ja. Maar de kans is bijzonder groot dat velen onder jou het niet voor elkaar krijgen. Op dat moment komen verzadiging en interne concurrentie om de hoek kijken en loopt het gewoon voor veel mensen verkeerd af.MLM is niets anders dat ervoor zorgen dat je met een verkoopkanaal, zoveel mogelijk omzet behaalt voor het bedrijf, maar ook voor jezelf.Je wordt immers betaalt over de omzet.Voor de rest niets.En ja, daar hangen wat symptonen aan vast. Maar als je op een juiste manier met die symptonen omgaat, zal je merken dat mlm een fantastisch concept is.