Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
sake1987

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door sake1987 »

HansdenVB schreef:
09 dec 2020 18:27
Maar u heeft nog wat behandeling geprobeerd hier wil men een echt eenvoudige behandeling niet eens een kans geven en dat maakt het erg.
Ik zeg ook nergens dat je de kat gelijk af moet maken, denk dat TS dat ook niet wil.
Echter wat mij tegenwoordig bij de dierenartsen opvalt dat het reëel denken weg is.
Ik ben stapel gek op mijn Jacks, maar het zijn en blijven honden, geen kinderen en geen kleinkinderen.
Echter heb ik mijn dierenarts dit onomwonden moeten vertellen, ze wilden dat we te pas en te onpas maar langs kwamen voor allerlei testen ( 1 heeft een graan allergie) waarvoor ze allerlei testen en bloed onderzoeken wilde laten uitvoeren.
We zijn gestopt met granen en de hond is mooi glanzend en vol energie en dit zonder testen. En al die mails die ik kreeg, ze moeten worden gewogen komt u langs? ze moeten dit en dat, ieder consult 35 euro.
En als dan de dierenarts van TS begint met dreigen enz. dat schiet mij even in het verkeerde keelgat.

Daarom adviseer ik TS naar een andere dierenarts te gaan.
Laatst gewijzigd door sake1987 op 09 dec 2020 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat insuline spuiten stelt niets voor, het gaat subcutaan , op dezelfde manier als de jaarlijkse inenting.
Gewoon in zijn velletje, niks in een vat oid.
Het naaldje zelf is 2-3 cm ? Hooguit.
Doe je nu niets en mag ie " doordacht en met beleid " ( :roll: :roll: ) buiten scharrelen met alle prikkels en stress buiten , dan garandeer ik je dat ie zich dood-en doodziek gaat voelen en idd wegkruipt en dan op een afschuwelijke manier sterft.
Laatst gewijzigd door moederslink op 09 dec 2020 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.

HansdenVB

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door HansdenVB »

sake1987 schreef:
09 dec 2020 18:35
HansdenVB schreef:
09 dec 2020 18:27
Maar u heeft nog wat behandeling geprobeerd hier wil men een echt eenvoudige behandeling niet eens een kans geven en dat maakt het erg.
Ik zeg ook nergens dat je de kat gelijk af moet maken, denk dat TS dat ook niet wil.
Echter wat mij tegenwoordig bij de dierenartsen opvalt dat het reëel denken weg is.
Ik ben stapel gek op mijn Jacks, maar het zijn en blijven honden, geen kinderen en geen kleinkinderen.
Echter heb ik mijn dierenarts dit onomwonden moeten vertellen, ze wilden dat we te pas en te onpas maar langs kwamen voor allerlei testen ( 1 heeft een graan allergie) waarvoor ze allerlei testen en bloed onderzoeken wilde laten uitvoeren.
We zijn gestopt met granen en de hond is mooi glanzend en vol energie en dit zonder testen. En al die mails die ik kreeg, ze moeten worden gewogen komt u langs? ze moeten dit en dat, ieder consult 35 euro.
En als dan de dierenarts van TS begint met dreigen enz. dat schiet mij even in het verkeerde keelgat.
Het is niet echt dreigen maar meer waarschuwen de dierenarts is gewoonweg verplicht het te melden als iemand behandeling van zijn/haar huisdier weigert.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Even he-le-maal los van deze vre-se-lij-ke dierenarts:

Kunt u niet naar een andere dierenarts gaan, de situatie voorleggen en het toch eens een weekje proberen met insuline?

Uw mening wordt nu wellicht veel te veel mede gevormd door deze vervelende ervaring. Een kat is geen mens en heeft dus niet per se angst voor het spuitje zoals sommige mensen dat hebben. Gewoon proberen en het een weekje aankijken. Uw lieve poezebeest zal u dankbaar zijn.

PS. Heb er zelf ook een.

HansdenVB

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door HansdenVB »

Bob Schurkjens schreef:
09 dec 2020 18:40
Even he-le-maal los van deze vre-se-lij-ke dierenarts:

Kunt u niet naar een andere dierenarts gaan, de situatie voorleggen en het toch eens een weekje proberen met insuline?

Uw mening wordt nu wellicht veel te veel mede gevormd door deze vervelende ervaring. Een kat is geen mens en heeft dus niet per se angst voor het spuitje zoals sommige mensen dat hebben. Gewoon proberen en het een weekje aankijken. Uw lieve poezebeest zal u dankbaar zijn.

PS. Heb er zelf ook een.
Nogmaals de dierenarts is verplicht het te melden als behandeling geweigerd word dat TS het dreigen noemt is onzin de dierenarts heeft waarschijnlijk gewoon gewezen op zijn/haar verplichting.

Lady1234
Berichten: 27297
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er wordt nogal makkelijk gesproken over het toedienen van insuline aan een dier.

Verleden jaar kreeg mijn hondje, 14 jaar, diabetes. Twee keer per dag spuiten, vlak rond die tijd eten, werkt dus niet.Speciale brokken die ze niet lustte. Vechten om te kunnen spuiten, pas na een maand of zo, ging het spuiten min of meer zonder problemen. Bloedprikken bij de dierenarts, gewoon rampzalig, moest in een adertje van haar oor. Twee assistentes en de dierenarts konden haar nauwelijks houden. Als ik maar richting dierenarts reed, ging ze uit haar dak.
Jammer dan, dan maar geen bloedprikken. Na een half jaar ging zij erg snel achteruit. Ik heb toen een afspraak gemaakt om haar te laten inslapen. Hoefde niet meer, dag ervoor is zij heel kalm in haar mandje overleden.

Die dierenarts heeft makkelijk praten en zou ik ook maar laten praten.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door reggie2 »

sake1987 schreef:
09 dec 2020 18:35
HansdenVB schreef:
09 dec 2020 18:27


Ik ben stapel gek op mijn Jacks, maar het zijn en blijven honden, geen kinderen en geen kleinkinderen.

Daarom adviseer ik TS naar een andere dierenarts te gaan.
Bij ons maakt dat niet uit of het honden zijn, hier zijn ze gelijkwaardig aan de rest en zouden wij ook alles uit de kast trekken om een dier te redden ( hier dus honden)

Jouw aversie is tegen de dierenarts. Die zou ik dan inruilen.

Maar ik snap je punt, alleen hier geen verstand van katten. :-)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In elk geval leef ik met topicstarter mee, welke keuzes er ook gemaakt worden. Het is vaak moeilijk en verdrietig.

Quaestrix1
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2010 12:26

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Quaestrix1 »

10 jaar geleden waren er ook al insuline behandelingen voor katten met diabetes, alleen werd er toen door de dierenarts geadviseerd om te laten inslapen. Het is een verdienmodel. Je kan tegenwoordig ook een niertransplantatie kringen voor je kat. Hoe ver gaat het en wie beslist daarover? Wij verwaardelozen onze kat helemaal niet daar wordt nog steeds dagelijks prima voor gezorgd, daar gaat de dierenmishandelings wet over.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door moederslink »

sake1987 schreef:
09 dec 2020 18:23
Het probleem is dat we onze huisdieren tegenwoordig te veel vermenselijken
:?: :?: :?:

Ieder dier heeft stress bij het gaan naar de DA, dat ten eerste, ten tweede kent een dier net als een mens idd pijn/ angst/ stress en zich beroerd voelen en inderdaad net als een mens.
Maar dat betekent niet dat wij onze huisdieren " vermenselijken " , kom op!

Wat is uw motivatie om niet te behandelen eigenlijk??
-Is het uw eigen ' angst ' voor spuiten misschien ?

Thuis in zijn eigen omgeving 2x per dag zo.n naaldje in zijn velletje zetten , daar wordt uw kat heus niet gestrest van . Zeker niet wanneer de beloning zijn eten is .
Een pil in een kat zijn bekkie gooien is vele malen moeilijker!
En bloedprikken bij een kat is idd echt heel lastig , dan kunnen ze flink klauwen.

Hoe dan ook, doe het beste voor uw kat, hij is lief en pas 12 jaar . Hij kan nog wel 6 jaar leven.
Maar laat hem niet ellendig ergens buiten onder een haag creperen wanneer hij zijn insuline niet heeft gekregen.

Onze poes kreeg haar insuline toen ze 11 was en dat was in 2006. Er is geen seconde sprake geweest van haar laten inslapen .
Zo.n flesje insulinevloeistof kostte , meen ik , zo.n 6 euro. De naaldjes kregen we vd DA gratis.
Er is n.m.m geen sprake van een verdienmodel in deze.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Revoked »

Ja, misschien wel zielig. Niet strafbaar, want ook in de rechtspraak gebruikt men " wie betaalt, die bepaalt".
We hebben zelf ook een kattebeest met een ziekte, kost kapitalen. Maar wordt ook verwend door de honden. Die kennen de kat van TS niet, dus zet dat beestje maar in onze tuin. Probleem opgelost...nou ja, opgegeten dan.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Met "vermenselijken" bedoelt Sake denk ik dat je je altijd moet afvragen: "Doe ik dit voor het dier of voor mezelf?". De laatste is een egoïstische keuze en moet je vermijden.

Een essentieel verschil tussen jou als baasje en het huisdier in kwestie is ook dat je als mens een zelfbewustzijn hebt. Katten en honden hebben dat niet. Mensen slagen zo in de spiegelproef. De meeste dieren niet.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Spiegelproef

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Verwijdert
Laatst gewijzigd door reggie2 op 09 dec 2020 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heb een kat gehad met hypertrofische cardiovasculaire myopathie. Als een harttransplantatie mogelijk was geweest, had ik hem ook laten inslapen.

Lady1234
Berichten: 27297
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Zo.n flesje insulinevloeistof kostte , meen ik , zo.n 6 euro. De naaldjes kregen we vd DA gratis.
Er is n.m.m geen sprake van een verdienmodel in deze.”

Insuline is uiteraard alleen op recept bij een dierenarts verkrijgbaar. Een buisje kost ca. € 10,00. Hoe lang men daarmee doet is uiteraard afhankelijk van de ernst van de insuline en de grootte van het dier. Daarnaast de naaldjes, niet echt kostbaar, de zeer regelmatige doktersbezoeken en bloedprikken, kostbaar, en dan nog éénmaIig de prikpen, ca. € 80,00.

Gelukkig kon ik mij deze kosten permitteren, dus dat speelde helemaal niet mee, maar de dokter wilde meer. Onderzoek naar de oorzaak, wellicht Cushing, en zo ja, eventueel opereren of chemo.

Ik heb tegen de dierenarts gezegd, daar ga ik niet in mee, dat ga ik dat dier allemaal niet aandoen.

HansdenVB

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door HansdenVB »

Quaestrix1 schreef:
09 dec 2020 19:07
10 jaar geleden waren er ook al insuline behandelingen voor katten met diabetes, alleen werd er toen door de dierenarts geadviseerd om te laten inslapen. Het is een verdienmodel. Je kan tegenwoordig ook een niertransplantatie kringen voor je kat. Hoe ver gaat het en wie beslist daarover? Wij verwaardelozen onze kat helemaal niet daar wordt nog steeds dagelijks prima voor gezorgd, daar gaat de dierenmishandelings wet over.
U zoekt alleen maar excuses om het niet behandelen goed te praten.
Laatst gewijzigd door HansdenVB op 09 dec 2020 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.

sake1987

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door sake1987 »

HansdenVB schreef:
09 dec 2020 19:48
Quaestrix1 schreef:
09 dec 2020 19:07
10 jaar geleden waren er ook al insuline behandelingen voor katten met diabetes, alleen werd er toen door de dierenarts geadviseerd om te laten inslapen. Het is een verdienmodel. Je kan tegenwoordig ook een niertransplantatie kringen voor je kat. Hoe ver gaat het en wie beslist daarover? Wij verwaardelozen onze kat helemaal niet daar wordt nog steeds dagelijks prima voor gezorgd, daar gaat de dierenmishandelings wet over.
U zoekt alleen maar excuses om het niet behandelen goed te praten jammer dat u niet uw echte naam gebruikt anders had ik de mensen die het werk van pistolen paultje voortzetten in kunnen lichten.
Discussie mag Hans daar is dit forum voor, als we het allemaal met elkaar eens zouden zijn was er hier niks aan.
Maar dreigen met pistolen Paultje gaat te ver.

Wat we hier ook vergeten, is de leeftijd van het dier.
Heeft bijvoorbeeld een transplantatie nog waarde bij een dier op hoge leeftijd

HansdenVB

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door HansdenVB »

sake1987 schreef:
09 dec 2020 19:54
HansdenVB schreef:
09 dec 2020 19:48
Quaestrix1 schreef:
09 dec 2020 19:07
10 jaar geleden waren er ook al insuline behandelingen voor katten met diabetes, alleen werd er toen door de dierenarts geadviseerd om te laten inslapen. Het is een verdienmodel. Je kan tegenwoordig ook een niertransplantatie kringen voor je kat. Hoe ver gaat het en wie beslist daarover? Wij verwaardelozen onze kat helemaal niet daar wordt nog steeds dagelijks prima voor gezorgd, daar gaat de dierenmishandelings wet over.
U zoekt alleen maar excuses om het niet behandelen goed te praten jammer dat u niet uw echte naam gebruikt anders had ik de mensen die het werk van pistolen paultje voortzetten in kunnen lichten.
Discussie mag Hans daar is dit forum voor, als we het allemaal met elkaar eens zouden zijn was er hier niks aan.
Maar dreigen met pistolen Paultje gaat te ver.

Wat we hier ook vergeten, is de leeftijd van het dier.
Heeft bijvoorbeeld een transplantatie nog waarde bij een dier op hoge leeftijd
zoals al gezegd mijn kat was 14 toen die diabetes kreeg en is ruim 22 geworden leeftijd zegt niets in dit geval en zoals lady al aangeeft insuline kost vrijwel niets indien dat niet betaald kan worden is afstand doen de juiste weg.

HansdenVB

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door HansdenVB »

Topic inmiddels doorgegeven aan dierenpolitie en bescherming.

sake1987

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Denk ook niet dat die insuline een probleem is, maar de stress van dat bloed prikken.
Niet de kosten maar de stress

Gesloten