Ceasar2 schreef: ↑21 dec 2020 09:19
Hallo allemaal,
Wij betalen onze gezamenlijke kosten vanaf onze gezamenlijke rekening, waarnaar we naar rato van onze inkomsten aan bijdragen. [...] Wat vinden jullie daarvan en hebben jullie nog een goed idee hoe we dit eerlijk tussen ons kunnen regelen? Alvast bedankt voor jullie hulp.
Als eerste: ga nu eens echt met elkaar praten. Wat is belangrijker: je vriendin (en voor haar: jij?) of het geld? En wat willen jullie in de toekomst? Hoe zien jullie jullie toekomst eigenlijk - waar droomt zij van, waar droom jij van?
Wat ik zo tegenkom in mijn werk:
- 1 van de 2 heeft in eerdere relaties pech gehad, de ex was op het geld van de persoon uit. Dat is een goed motief om de financiën deels gescheiden te houden, ook al ben je eindeloos lang getrouwd, want ook na 30-40-50 jaar huwelijk kunnen mensen gaan scheiden.
- Meer/minder verdienen dan je partner mag geen probleem zijn. Wanneer je grote uitgaven doet, aankoop eigen woning bijvoorbeeld, dan moet je niet mekkeren over 'naar rato bijdragen' maar kijken naar de totale uitgaven en dan kiezen: het inkomen van de 1 voor de vaste lasten, van de ander voor het huishouden en van de overheidsbijdragen ga je op vakantie.
- Je kunt het omdraaien. Laat de salarissen binnenkomen op de gezamenlijke rekening. Wat elke maand overblijft, kun je dan overboeken naar de eigen spaarrekeningen. Waarbij ik het eerlijk vind om - zolang de relatie duurt - het restant in tweeën te delen, zodat je allebei een spaarpotje opbouwt voor de persoonlijke hobby's.
- Verplichtingen uit eerdere relaties. Of het nu alimentatie is of een restschuld, zulke erfenissen uit het verleden slepen sommigen met zich mee. Hou hier rekening mee bij de verdeling 'naar rato'.