Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is
Geplaatst: 22 dec 2020 17:33
Wat een waardeloos bedrijf dat coolblue. Ik ga daar zeker geen penispomp kopen....
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
Als je een folder in de brievenbus krijgt met een aanbieding van bananen in een bepaalde winkel, dan ga je naar die winkel toe om het te kopen. Zijn er 100 trossen bananen beschikbaar, maar staan er 150 mensen voor je, dan heeft winkel de bananen wel gehad, maar kunnen ze na die 100 klanten simpelweg niet meer leveren. Ook al is er een aanbieding gedaan aan iedereen in een straal van 15 kilometer rondom die supermarkt, voorraad is niet oneindig. Er zijn winkels die de service bieden dat je op een later tijdstip nog gebruik kan maken van de aktie, maar er zijn ook winkels waarbij dat niet mogelijk is. En, nogmaals, er is geen wet die bepaald dat de klant altijd op een later moment alsnog gebruik kan maken van de aktie.alfatrion schreef: ↑22 dec 2020 17:24Ik vergelijk het toch met de supermarkt die een blad adverteert en het product niet heeft als je in de supermarkt komt. Die advertentie is een aanbod. Dat je het product niet via de blad kunt bestellen (= het aanbod niet kan aanvaarden) maakt dat niet anders.NeoDutchio schreef: ↑22 dec 2020 17:11Als CB die offline maakt weet een potentiele koper ook niet dat zij het ook kunnen verkopen. Om die reden is er de mogelijkheid om een bericht te krijgen wanneer het weer beschikbaar is.
Het wordt steeds beperkter waar u nog wat kan aanschaffen.J. Deltoer schreef: ↑22 dec 2020 17:33Wat een waardeloos bedrijf dat coolblue. Ik ga daar zeker geen penispomp kopen....
Je kan een overeenkomst sluiten ook als het product op dit moment niet leverbaar is. Dergelijk aanbiedingen zijn vaak voor een week en derhalve niet herroepbaar. De klant kan op dat moment gewoon het aanbod aanvaarden en dan komt er gewoon een overeenkomst tot stand en moet de supermarkt gewoon op enig moment leveren. De praktische oplossing is om de klant iets mee te geven waarmee hij later het product alsnog voor de goedkopere prijs kan meenemen. Als de supermarkt daar niet voor kiest dan zal de overeenkomst meer formeel moeten worden vastgelegd. Ik zie dus wel een verplichting voor Coolblue om bestellingen op te nemen.NeoDutchio schreef: ↑22 dec 2020 17:51Als je een folder in de brievenbus krijgt met een aanbieding van bananen in een bepaalde winkel, dan ga je naar die winkel toe om het te kopen. Zijn er 100 trossen bananen beschikbaar, maar staan er 150 mensen voor je, dan heeft winkel de bananen wel gehad, maar kunnen ze na die 100 klanten simpelweg niet meer leveren.
Artikel 6:219 lid 1 BW
Een aanbod kan worden herroepen, tenzij het een termijn voor de aanvaarding inhoudt of de onherroepelijkheid ervan op andere wijze uit het aanbod volgt.
Ik zou niet graag verkoper zijn in een winkel waar u komt. Wat als het schap van uw favoriete koekje leeg is? Er staat een schapkaartje met de prijs voor het lege schap, er wordt dus een aanbieding gedaan in uw ogen. En voor de lockdown in de bouwmarkten, bijna geen pot verf meer te krijgen. Toch stond het in een folder, zoveel procent korting op verf. U blijft dan net zo lang doorgaan tot u een koopovereenkomst in handen hebt voor dat pak koekjes? Want stel je voor dat volgende week die koekjes duurder zijn.alfatrion schreef: ↑22 dec 2020 18:09Je kan een overeenkomst sluiten ook als het product op dit moment niet leverbaar is. Dergelijk aanbiedingen zijn vaak voor een week en derhalve niet herroepbaar. De klant kan op dat moment gewoon het aanbod aanvaarden en dan komt er gewoon een overeenkomst tot stand en moet de supermarkt gewoon op enig moment leveren. De praktische oplossing is om de klant iets mee te geven waarmee hij later het product alsnog voor de goedkopere prijs kan meenemen. Als de supermarkt daar niet voor kiest dan zal de overeenkomst meer formeel moeten worden vastgelegd. Ik zie dus wel een verplichting voor Coolblue om bestellingen op te nemen.NeoDutchio schreef: ↑22 dec 2020 17:51Als je een folder in de brievenbus krijgt met een aanbieding van bananen in een bepaalde winkel, dan ga je naar die winkel toe om het te kopen. Zijn er 100 trossen bananen beschikbaar, maar staan er 150 mensen voor je, dan heeft winkel de bananen wel gehad, maar kunnen ze na die 100 klanten simpelweg niet meer leveren.
Artikel 6:219 lid 1 BW
Een aanbod kan worden herroepen, tenzij het een termijn voor de aanvaarding inhoudt of de onherroepelijkheid ervan op andere wijze uit het aanbod volgt.
En daar is geen koekje tussen te krijgen.Mag je een onjuiste voorraad op je website tonen?
Nee. Volgens de wet is het niet toegestaan om een onjuiste voorraad op je website te hebben staan. Dit is onjuiste informatie en kan een consument ertoe verleiden een aankoop te doen die hij anders niet had gedaan. Dit is een misleidende handelspraktijk. Als je als verkoper niet kunt leveren en je de overeenkomst moet ontbinden, is er sprake van een eenzijdige wijziging. Dit is in principe niet toegestaan en hierdoor kan gevolgschade ontstaan die voor rekening van de verkoper kan komen.
Dat is gewoon een kwestie van één mail sturen.NeoDutchio schreef: ↑22 dec 2020 18:34En voor de lockdown in de bouwmarkten, bijna geen pot verf meer te krijgen. Toch stond het in een folder, zoveel procent korting op verf. U blijft dan net zo lang doorgaan tot u een koopovereenkomst in handen hebt voor dat pak [verf]?
Serieus? Als jij "tijdelijk niet leverbaar" leest, dan denk jij dat het later geleverd wordt? Dat is geen redelijke en logische uitleg van wat er staat. En al helemaal niet als je er uberhaupt ook niet kunt bestellen.
Dat is te zwart/wit. De reden waarom is al uitgelegd.
Die situatie is niet 1 op 1 vergelijkbaar. Juist bij de online aanbieding is duidelijk kenbaar te maken dat het aanbod even niet gedaan wordt, terwijl dat bij die folderaanbieding niet mogelijk is.
Er is alleen in deze casus totaal geen sprake van een onjuiste voorraad. Deze tekst is dus niet relevant.Bob Schurkjens schreef: ↑22 dec 2020 18:57En daar is geen koekje tussen te krijgen.Mag je een onjuiste voorraad op je website tonen?
Nee. Volgens de wet is het niet toegestaan om een onjuiste voorraad op je website te hebben staan.
De totale en letterlijke wettekst luidt:
De beschikbaarheid is een kenmerk, en de melding dat het tijdelijk niet voorradig is, is juist bij uitstek een aan met gebruikte medium aangepaste wijze.uitnodiging tot aankoop: commerciële boodschap die de kenmerken en de prijs van het product op een aan het gebruikte medium aangepaste wijze vermeldt en de consument aldus in staat stelt een aankoop te doen;
Uit een koopovereenkomst vloeien twee verplichtingen. Een daarvan is de leveringsverplichting. Leveren is het product in het bezit stellen van de koper. En dat kan nu tijdelijk niet, dus later kan het wel. Uit het feit dat er tijdelijk niet geleverd kan worden volgt niet dat er tijdelijk geen aanbod wordt gedaan. Je kan prima afspreken dat het product na de feestdagen wordt geleverd.
Ik deel niet je mening dat er geen aanbod wordt gedaan. Als Coolblue geen aanbod wil doen dan moet ze het product uit het overzicht van aanbiedingen halen en de prijs verwijderen.
De beschikbaarheid is geen kenmerk van het product. In de wetstekst gaat het om kenmerken van product. De beschikbaarheid is een kenmerk van het proces bij Coolblue c.q. de importeur c.q. de fabrikant. Voorbeelden van kemerken van het product is dat het zwart is, 50 watt vreet, 50 dB aan geluid produceert, ect.Moneyman schreef: ↑22 dec 2020 20:17De totale en letterlijke wettekst luidt:De beschikbaarheid is een kenmerk, en de melding dat het tijdelijk niet voorradig is, is juist bij uitstek een aan met gebruikte medium aangepaste wijze.uitnodiging tot aankoop: commerciële boodschap die de kenmerken en de prijs van het product op een aan het gebruikte medium aangepaste wijze vermeldt en de consument aldus in staat stelt een aankoop te doen;
Onjuist. Ten eerste, er zijn verschillende zaken waardoor dit wel als een aanbod kan worden opgevat en waar je niet op in gaat. Dit product wordt getoond tussen de producten die je wel kunt bestellen. En er wordt een prijs genoems. Ten tweede, wat jij beweerd staat er feitelijk niet. Als er zou staan "tijdelijk uit het assortiment" dan was dat anders. Ten derde, in de NRC is hierover het volgende te lezen:
De consument kan op grond van de verstrekte informatie een besluit nemen over een transactie. Immers, er wordt een prijs genoemd.SRC schreef:Toelichting bij artikel 8.4
Onder uitnodiging tot aankoop wordt verstaan een commerciële boodschap die de kenmerken en de prijs van het product op een aan het gebruikte medium aangepaste wijze vermeldt en de consument aldus in staat stelt een aankoop te doen. Als de reclame een antwoord- of bestelmechanisme bevat, is altijd sprake van een uitnodiging tot aankoop. Indien een dergelijk mechanisme ontbreekt, hangt het van de omstandigheden van het geval af of sprake is van een uitnodiging tot aankoop. Doorslaggevend is of de consument op grond van de informatie een besluit over een transactie kan nemen. Als in de reclame een product met een (vanaf)prijs wordt genoemd, beschikt de consument doorgaans over voldoende informatie om tot een transactie te besluiten.
Je discussieert nu met een stroman. Dit schreef ik:
Daarmee schrijf ik niet dat het product helemaal niet getoond zou mogen worden. Je kan een puur informatieve pagina tonen zonder prijs en zonder deze in een overzicht van aanbiedingen te tonen. Pathé laat mij film zien in verschillende categorieën: nu, binnenkort, ect.. Ik zie geen bezwaren als Coolblue dat zou doen. Maar een product tonen in een overzicht van aanbiedingen waarvan ze het wel goed vinden dat je die aanvaard en met een prijs waar je het product later niet kan krijgen is vuil.
Van Dale schreef:voor·ra·dig (bijvoeglijk naamwoord)
1. in voorraad
Wanneer een verkoper aangeeft dat hij een product niet in voorraad heeft, dan geeft hij daarmee niet aan dat hij geen aanbod doet, dat hij geen overeenkomst wil sluiten, maar slechts dat hij de producten niet in voorraad heeft. Hieruit mag je begrijpen dat hij niet direct zal kunnen leveren, maar niet dat de verkoper je geen aanbod doet.Van Dale schreef:aan·bod (het; o)
1. (economie) het aanbieden, dat wat op de markt wordt gebracht: vraag en aanbod
2. het aangebodene: dat is een voordelig aanbod
Dat uit de mededeling "tijdelijk niet leverbaar" niet volgt dat er geen aanbod wordt gedaan is al uit een gezet. Het onmogelijk maken om een bestelling te plaatsen is een overtreding van het volgende:
Dit artikel is betekenisloos als een verkoper hier onderuit zou kunnen komen doordat wanneer hij weigert om een bestelling op te nemen dat betekend dat hij dan dus geen producten tegen een genoemde prijs te koop heeft aangeboden.Artikel 6:193g onder f BW
producten tegen een genoemde prijs te koop aanbieden en vervolgens:
2°. weigeren een bestelling op te nemen of het product binnen een redelijke termijn te leveren,
Bij het pak koekjes in de supermarkt staat ook een prijs. En de keuze van de consument is makkelijk, het vak is leeg, dus het besluit wat je kan nemen is een ander koekje nemen, wachten tot het koekje weer binnenkomt of het koekje in een andere winkel gaan halen.alfatrion schreef: ↑22 dec 2020 23:47Ten eerste, er zijn verschillende zaken waardoor dit wel als een aanbod kan worden opgevat en waar je niet op in gaat. Dit product wordt getoond tussen de producten die je wel kunt bestellen. En er wordt een prijs genoems. Ten tweede, wat jij beweerd staat er feitelijk niet. Als er zou staan "tijdelijk uit het assortiment" dan was dat anders. Ten derde, in de NRC is hierover het volgende te lezen:
De consument kan op grond van de verstrekte informatie een besluit nemen over een transactie. Immers, er wordt een prijs genoemd.SRC schreef:Toelichting bij artikel 8.4
Onder uitnodiging tot aankoop wordt verstaan een commerciële boodschap die de kenmerken en de prijs van het product op een aan het gebruikte medium aangepaste wijze vermeldt en de consument aldus in staat stelt een aankoop te doen. Als de reclame een antwoord- of bestelmechanisme bevat, is altijd sprake van een uitnodiging tot aankoop. Indien een dergelijk mechanisme ontbreekt, hangt het van de omstandigheden van het geval af of sprake is van een uitnodiging tot aankoop. Doorslaggevend is of de consument op grond van de informatie een besluit over een transactie kan nemen. Als in de reclame een product met een (vanaf)prijs wordt genoemd, beschikt de consument doorgaans over voldoende informatie om tot een transactie te besluiten.
Ooit, een jaar of 25 geleden, heb ik u, denk ik, bij mij aan de kassa gehad. Wij verkochten 3 soorten krukjes en 1 van die krukjes waren op dat moment op. Die man deed eerst moeilijk op de meubelafdeling, want hij wilde perse dat type krukje hebben. Dat kan, in 3 dagen werden weer nieuwe geleverd. Het is een assorti kruk, van te voren weten we dus niet welke kleuren er zijn, reserveren gaat dus niet. Uiteindelijk bij mij aan de kassa lopen klagen dat er wel een kaartje voor het schap staat, maar het schap leeg was. Tja, dat kan, we zijn een winkel en geen museum, er wordt wel eens wat verkocht. Uiteindelijk heeft hij het kaartje voor het schap weggehaald en voor mijn ogen verscheurd. Want ja, er werd een aanbieding gedaan (kaartje met prijs), terwijl er niets beschikbaar was.alfatrion schreef: ↑22 dec 2020 23:47Daarmee schrijf ik niet dat het product helemaal niet getoond zou mogen worden. Je kan een puur informatieve pagina tonen zonder prijs en zonder deze in een overzicht van aanbiedingen te tonen. Pathé laat mij film zien in verschillende categorieën: nu, binnenkort, ect.. Ik zie geen bezwaren als Coolblue dat zou doen. Maar een product tonen in een overzicht van aanbiedingen waarvan ze het wel goed vinden dat je die aanvaard en met een prijs waar je het product later niet kan krijgen is vuil.
Jouw taalkundige uitleg is duidelijk anders dan de mijne. Als ik de melding "tijdelijk niet leverbaar" zie, dan snap ik direct dat ik niet kan bestellen (want: geen aanbod), en dat de kans aanwezig is dat ik morgen wél weer kan bestellen (want: mogelijk een hernieuwd aanbod). Helder, duidelijk, gericht op het informeren van de klant. Wat mij betreft beduidende beter dan "niet leverbaar", want dan ga je er als klant vanuit dat het uberhaupt niet meer binnen de actie-periode beschikbaar komt.alfatrion schreef: ↑23 dec 2020 02:36Moneyman,
De verkoper moet helder communiceren. Coolblue hanteerd de woorden op een dusdanige wijze dat deze geen relatie meer hebben met de betekenis van die zelfde woorden.
[...]Wanneer een verkoper aangeeft dat hij een product niet in voorraad heeft, dan geeft hij daarmee niet aan dat hij geen aanbod doet, dat hij geen overeenkomst wil sluiten, maar slechts dat hij de producten niet in voorraad heeft. Hieruit mag je begrijpen dat hij niet direct zal kunnen leveren, maar niet dat de verkoper je geen aanbod doet.
Het punt is juist dat CB het niet te koop aanbiedt. En dus is er geen sprake van "onder dit artikel uitkomen", het artikel is op deze situatie gewoon niet van toepassing.alfatrion schreef: ↑23 dec 2020 02:36Dat uit de mededeling "tijdelijk niet leverbaar" niet volgt dat er geen aanbod wordt gedaan is al uit een gezet. Het onmogelijk maken om een bestelling te plaatsen is een overtreding van het volgende:Dit artikel is betekenisloos als een verkoper hier onderuit zou kunnen komen doordat wanneer hij weigert om een bestelling op te nemen dat betekend dat hij dan dus geen producten tegen een genoemde prijs te koop heeft aangeboden.Artikel 6:193g onder f BW
producten tegen een genoemde prijs te koop aanbieden en vervolgens:
2°. weigeren een bestelling op te nemen of het product binnen een redelijke termijn te leveren,
Het is in de communicatie met andere mensen handig als je de woorden gebruikt voor wat ze betekenen. Het woordenboek bestaat zodat mensen kunnen opzoeken voor wat woorden betekenen. Je bent onduidelijk op het moment dat je woorden misbruikt om iets anders te communiceren. Het woord leverbaar betekent dat er bezorgt kan worden, niet betekent dat je het ontkent en tijdelijk betekent voor een bepaalde tijd. Dan kun je aanvoeren "ja, maar voor mij betekenen die woorden iets anders", maar dan houdt jij je niet bezig met communiceren, want communiceren draait om het overbrengen van boodschappen en dat gaat niet goed op het moment dat je er op staat dat woorden iets anders betekenen dan hoe ze gedefinieerd staan in het woordenboek omdat de ander die woorden in beginsel wel zo mag opvatten.Moneyman schreef: ↑23 dec 2020 09:18Jouw taalkundige uitleg is duidelijk anders dan de mijne. Als ik de melding "tijdelijk niet leverbaar" zie, dan snap ik direct dat ik niet kan bestellen (want: geen aanbod), en dat de kans aanwezig is dat ik morgen wél weer kan bestellen (want: mogelijk een hernieuwd aanbod).
Ik snap dat dat je punt is, maar jouw argument daarvoor is ongeschikt. De wet verbied dat een verkoper weigert om een bestelling op te nemen van een product dat hij te koop aanbied. En het verweer is dat de verkoper het product niet te koop aanbied omdat hij weigert om een bestelling op te nemen.