Re: Foto-actie bij de HEMA
Geplaatst: 02 mar 2021 14:56
Ik verwachtte eigenlijk een reactie in de trant van: " Die voorwaarden zijn overduidelijk onredelijk bezwarend.". Moet ik daar nog op wachten , of is het klaar zo?
Dat is basis verbinntenissenrecht. Het aanbod is 100 voor €10,-. Dan roep jij "aanvaard", vervolgens geeft je 83 foto's en even later roep je "laat die laatste 17 maar zitten". De winkelier krijgt bij de rechter dan echt niet een vordering tot betaling €16,- toegewezen. Immers, er is in dit voorbeeld geen overeenkomst tot betaling van €16,-. En als de verkoper weigert om die 83 foto's af te drukken dan krijgt de consument wel een vordering tot levering van de 83 foto's toegewezen. Immers, er is een overeenkomst voor het afdrukken van 83 foto's en 83 is minder dan 100.
Ik passeer dat. Dat maakt allemaal geen onderdeel uit van dit aanbod. (art. 3:37 lid 3 BW)Moneyman schreef: ↑02 mar 2021 14:42Mocht je vervolgens tóch twijfelen en even verder kijken, dan zie je onderstaande weergave:
Onjuist (en niet alleen vanwege het rode deel ), juist vanuit de basis van het verbintenissenrecht. Een overeenkomst bestaat uit een aanbod, wat kan worden aanvaard. Het aanbod is (inderdaad) "100 voor € 10,00", en (dus) géén "83 voor € 10,00". Er geldt in in het verbintenissenrecht géén regel die zegt dat als A een bepaalde prijs heeft, A-X ook diezelfde prijs moet/ mag hebben. Het is gewoon toegestaan met bulkprijzen/ kwamtumkorting/ wat dan ook te werken. Een consument kan het gedane aanbod aanvaarden, of niet, maar natuurlijk niet naar hartelust aanpassen.alfatrion schreef: ↑02 mar 2021 15:08Dat is basis verbinntenissenrecht. Het aanbod is 100 voor €10,-. Dan roep jij "aanvaard", vervolgens geeft je 83 foto's en even later roep je "laat die laatste 17 maar zitten". De winkelier krijgt bij de rechter dan echt niet een vordering tot betaling €16,- toegewezen. Immers, er is in dit voorbeeld geen overeenkomst tot betaling van €16,-. En als de verkoper weigert om die 83 foto's af te drukken dan krijgt de consument wel een vordering tot levering van de 83 foto's toegewezen. Immers, er is een overeenkomst voor het afdrukken van 83 foto's en 100 is minder dan 83.
In mijn voorbeeld wordt er geen aanbod aangepast. De overeenkomst blijft 100 voor € 10,-. Er wordt geen beroep gedaan op het recht op 100 foto's dat is ontstaan door de overeenkomst.Moneyman schreef: ↑02 mar 2021 15:34Onjuist (en niet alleen vanwege het rode deel ), juist vanuit de basis van het verbintenissenrecht. Een overeenkomst bestaat uit een aanbod, wat kan worden aanvaard. Het aanbod is (inderdaad) "100 voor € 10,00", en (dus) géén "83 voor € 10,00". Er geldt in in het verbintenissenrecht géén regel die zegt dat als A een bepaalde prijs heeft, A-X ook diezelfde prijs moet/ mag hebben. Het is gewoon toegestaan met bulkprijzen/ kwamtumkorting/ wat dan ook te werken. Een consument kan het gedane aanbod aanvaarden, of niet, maar natuurlijk niet naar hartelust aanpassen.alfatrion schreef: ↑02 mar 2021 15:08Dat is basis verbinntenissenrecht. Het aanbod is 100 voor €10,-. Dan roep jij "aanvaard", vervolgens geeft je 83 foto's en even later roep je "laat die laatste 17 maar zitten". De winkelier krijgt bij de rechter dan echt niet een vordering tot betaling €16,- toegewezen. Immers, er is in dit voorbeeld geen overeenkomst tot betaling van €16,-. En als de verkoper weigert om die 83 foto's af te drukken dan krijgt de consument wel een vordering tot levering van de 83 foto's toegewezen. Immers, er is een overeenkomst voor het afdrukken van 83 foto's en 100 is minder dan 83.
Onjuist. Het betreft hier geen misbruik van recht, maar een gebrek aan voldoende belang. De verkoper kan oprecht menen dat hij de consument kan dwingen om hem 100 foto's te laten afdrukken en bij de rechter horen dat hij daar geen rechtens te beschermen belang heeft.
Daar komt de misleiding om de hoek kijken. De verkoper doet het aanbod 100 voor €10,- en weigert vervolgens (middels het ingerichte volledig geautomatiseerd proces) om conform dat aanbod een bestelling voor 83 op te nemen. TS kan op grond van deze onrechtmatige daad het extra betaalde terug krijgen van de rechter.Moneyman schreef: ↑02 mar 2021 15:34Waar jij in je betoog aan voorbij gaat, is dat er hier geen sprake is van een overeenkomst van persoon tot persoon. Dan zou je nog met meer stelligheid jouw standpunt kunnen innemen, om de simpele reden dat je met een persoon het gesprek kunt voeren en toe kunt lichten wat je bedoelt. Dat is hier echter niet het geval: je hebt te maken met een volledig geautomatiseerd proces, waarbij de bulkprijs in de systemen vastligt.
Eens, maar ik had al geschreven dat het anders was geweest als de HEMA had geschreven "alleen geldig bij bestelling van 100 foto's." Zij hebben dat niet opgeschreven en jij vult het in.Moneyman schreef: ↑02 mar 2021 15:34Het is niet redelijk of billijk om te verwachten dat grote organisatie ingrijpen in dergelijke geautomatiseerde systemen, omdat dat hoge kosten met zich meebrengt. Terwijl de andere kant is dat de consument er geen nadeel van heeft, want die kan, als hij 83 foto's heeft om af te drukken en daar een tientje voor wil betalen, gewoon nog 17 nutteloze extra foto's laten afdrukken.
Je past wel degelijk het aanbod aan. Je schrijft letterlijk "er is een overeenkomst tot het afdrukken van 83 foto's", maar die overeenkomst is er alleen als je het aanbod aanpast. Het initiele aanbod is immers "100".alfatrion schreef: ↑02 mar 2021 16:29In mijn voorbeeld wordt er geen aanbod aangepast. De overeenkomst blijft 100 voor € 10,-. Er wordt geen beroep gedaan op het recht op 100 foto's dat is ontstaan door de overeenkomst.Moneyman schreef: ↑02 mar 2021 15:34Onjuist (en niet alleen vanwege het rode deel ), juist vanuit de basis van het verbintenissenrecht. Een overeenkomst bestaat uit een aanbod, wat kan worden aanvaard. Het aanbod is (inderdaad) "100 voor € 10,00", en (dus) géén "83 voor € 10,00". Er geldt in in het verbintenissenrecht géén regel die zegt dat als A een bepaalde prijs heeft, A-X ook diezelfde prijs moet/ mag hebben. Het is gewoon toegestaan met bulkprijzen/ kwamtumkorting/ wat dan ook te werken. Een consument kan het gedane aanbod aanvaarden, of niet, maar natuurlijk niet naar hartelust aanpassen.alfatrion schreef: ↑02 mar 2021 15:08Dat is basis verbinntenissenrecht. Het aanbod is 100 voor €10,-. Dan roep jij "aanvaard", vervolgens geeft je 83 foto's en even later roep je "laat die laatste 17 maar zitten". De winkelier krijgt bij de rechter dan echt niet een vordering tot betaling €16,- toegewezen. Immers, er is in dit voorbeeld geen overeenkomst tot betaling van €16,-. En als de verkoper weigert om die 83 foto's af te drukken dan krijgt de consument wel een vordering tot levering van de 83 foto's toegewezen. Immers, er is een overeenkomst voor het afdrukken van 83 foto's en 100 is minder dan 83.
Dat misbruik van recht ontstaat uit het gebrek aan belang. Maakt ook niet uit, het effect is hetzelfde: de vordering wordt in ieder geval niet afgewezen om basis van verbintenissenrecht.alfatrion schreef: ↑02 mar 2021 16:29Onjuist. Het betreft hier geen misbruik van recht, maar een gebrek aan voldoende belang. De verkoper kan oprecht menen dat hij de consument kan dwingen om hem 100 foto's te laten afdrukken en bij de rechter horen dat hij daar geen rechtens te beschermen belang heeft.
No way. Er is geen sprake van een onrechtmatige daad. Een bestelling van 83 voldoet simpelweg niet aan het aanbod "100 voor een tientje".alfatrion schreef: ↑02 mar 2021 16:29Daar komt de misleiding om de hoek kijken. De verkoper doet het aanbod 100 voor €10,- en weigert vervolgens (middels het ingerichte volledig geautomatiseerd proces) om conform dat aanbod een bestelling voor 83 op te nemen. TS kan op grond van deze onrechtmatige daad het extra betaalde terug krijgen van de rechter.Moneyman schreef: ↑02 mar 2021 15:34Waar jij in je betoog aan voorbij gaat, is dat er hier geen sprake is van een overeenkomst van persoon tot persoon. Dan zou je nog met meer stelligheid jouw standpunt kunnen innemen, om de simpele reden dat je met een persoon het gesprek kunt voeren en toe kunt lichten wat je bedoelt. Dat is hier echter niet het geval: je hebt te maken met een volledig geautomatiseerd proces, waarbij de bulkprijs in de systemen vastligt.
Eens, maar ik had al geschreven dat het anders was geweest als de HEMA had geschreven "alleen geldig bij bestelling van 100 foto's." Zij hebben dat niet opgeschreven en jij vult het in.[/quote]Moneyman schreef: ↑02 mar 2021 15:34Het is niet redelijk of billijk om te verwachten dat grote organisatie ingrijpen in dergelijke geautomatiseerde systemen, omdat dat hoge kosten met zich meebrengt. Terwijl de andere kant is dat de consument er geen nadeel van heeft, want die kan, als hij 83 foto's heeft om af te drukken en daar een tientje voor wil betalen, gewoon nog 17 nutteloze extra foto's laten afdrukken.
Dat heb ik fout opgeschreven. De overeenkomst blijft 100 voor €10,- maar de consument doet slechts een beroep op haar recht voor 83%.Moneyman schreef: ↑02 mar 2021 16:53Je past wel degelijk het aanbod aan. Je schrijft letterlijk "er is een overeenkomst tot het afdrukken van 83 foto's", maar die overeenkomst is er alleen als je het aanbod aanpast. Het initiele aanbod is immers "100".alfatrion schreef: ↑02 mar 2021 16:29In mijn voorbeeld wordt er geen aanbod aangepast. De overeenkomst blijft 100 voor € 10,-. Er wordt geen beroep gedaan op het recht op 100 foto's dat is ontstaan door de overeenkomst.Moneyman schreef: ↑02 mar 2021 15:34Onjuist (en niet alleen vanwege het rode deel ), juist vanuit de basis van het verbintenissenrecht. Een overeenkomst bestaat uit een aanbod, wat kan worden aanvaard. Het aanbod is (inderdaad) "100 voor € 10,00", en (dus) géén "83 voor € 10,00". Er geldt in in het verbintenissenrecht géén regel die zegt dat als A een bepaalde prijs heeft, A-X ook diezelfde prijs moet/ mag hebben. Het is gewoon toegestaan met bulkprijzen/ kwamtumkorting/ wat dan ook te werken. Een consument kan het gedane aanbod aanvaarden, of niet, maar natuurlijk niet naar hartelust aanpassen.
1. Voor misbruik van procesrecht is meer nodig dan het ontbreken van belang. De eiser hoort dan slechts van de rechter dat hij geen belang heeft. Misbruik van van procesrecht rechtvaardigd een veroordeling in de werkelijke proceskosten.
Het is misleidend om 100 foto's aan te bieden voor €10,- en vervolgens te weigeren om die overeenkomst aan te gaan. Een misleidende handelspraktijk is een oneerlijke handelspraktijk is een onrechtmatige daad. Dat staat zo gedefinieerd in de wet. Zie 6:193g sub f jo 6:193b leden 3 en 1 BW.
Dat werkt in het verbintenissen recht overal zo. Ik heb met een provider een overeenkomst voor 100 minuten tegen bedrag X, maar toch ben ik niet verplicht om iedere maand 100 minuten te bellen. Dat werkt met foto's precies hetzelfde.Moneyman schreef: ↑02 mar 2021 16:53Dat maakt het voor jou wellicht anders, maar voor de gemiddelde consument niet. Het is geen redelijke uitleg van het aanbod zoals het op de site staat om te stellen dat je 83 foto's voor een tientje kunt krijgen. Je miskent hierbij bovendien dat ook jouw uitleg slechts een invulling is.
Maar wilde TS dat? Of is er sprake van wilsgebrek?NeoDutchio schreef: ↑02 mar 2021 18:10Er is A aangeboden en B geaccepteerd. TS heeft niet het aanbod van 100 foto's voor €10,- aanvaard, maar 87 foto's tegen de geldende tarief.
Als TS dat niet wilde had ze niet moeten bestellen.16again schreef: ↑02 mar 2021 18:29Maar wilde TS dat? Of is er sprake van wilsgebrek?NeoDutchio schreef: ↑02 mar 2021 18:10Er is A aangeboden en B geaccepteerd. TS heeft niet het aanbod van 100 foto's voor €10,- aanvaard, maar 87 foto's tegen de geldende tarief.
Hoe komt u er bij dat Hema weigerde een bestelling op te nemen? TS heeft 87 foto's in haar bestelling gedaan en heeft akkoord gegeven voor de bestelling. Pas na de bevestiging wordt er aan de bel getrokken dat 100 foto's goedkoper zijn. TS wilde de eerste bestelling van 87 stuks laten aanpassen naar 100 stuks. Dat heeft niets met weigeren van Hema te maken, maar met de handelingen die TS gedaan heeft. Waren er direct 100 foto's toegevoegd had Hema dat ook gewoon geaccepteerd. Had TS voordat er bevestigd werd zelf nog foto's toegevoegd, dan was er ook geen probleem geweest.alfatrion schreef: ↑02 mar 2021 18:50Ik zou het primair zoeken in de misleidende handelspraktijk. TS heeft de het aanbod van 83 foto's voor €16,- aanvaard, omdat de verkoper weigerde de bestelling op te nemen op grond van het aanbod van 100 foto's voor €10,-. Dit geeft TS recht op vergoeding van de schade die te begroten is op €6,-.
Dat beroep kan de consument achteraf doen, bijvoorbeeld door 17 foto's weg te gooien. Vooraf bestaat voor dat beroep geen ruimte. De consument aanvaardt het aanbod (100) gewoon niet, omdat hij er maar 83 wil. De wet kent geen gedeeltelijke aanvaarding van een aanbod met bijbehorende verplichting van de aanbieder om zich aan het gewenste aan te passen.alfatrion schreef: ↑02 mar 2021 17:43Dat heb ik fout opgeschreven. De overeenkomst blijft 100 voor €10,- maar de consument doet slechts een beroep op haar recht voor 83%.
Die weigering vind niet plaats - de weigering die er is, is om een overeenkomst voor 83 stuks aan te gaan. Logisch, want dat was ook niet het aanbod.alfatrion schreef: ↑02 mar 2021 17:43Het is misleidend om 100 foto's aan te bieden voor €10,- en vervolgens te weigeren om die overeenkomst aan te gaan. Een misleidende handelspraktijk is een oneerlijke handelspraktijk is een onrechtmatige daad. Dat staat zo gedefinieerd in de wet. Zie 6:193g sub f jo 6:193b leden 3 en 1 BW.
Onjuist. Je hebt met je provider een overeenkomst voor maximaal 100 minuten. Dat is evident anders dan het aanbod van de HEMA.alfatrion schreef: ↑02 mar 2021 17:43Dat werkt in het verbintenissen recht overal zo. Ik heb met een provider een overeenkomst voor 100 minuten tegen bedrag X, maar toch ben ik niet verplicht om iedere maand 100 minuten te bellen. Dat werkt met foto's precies hetzelfde.Moneyman schreef: ↑02 mar 2021 16:53Dat maakt het voor jou wellicht anders, maar voor de gemiddelde consument niet. Het is geen redelijke uitleg van het aanbod zoals het op de site staat om te stellen dat je 83 foto's voor een tientje kunt krijgen. Je miskent hierbij bovendien dat ook jouw uitleg slechts een invulling is.
Ik zou eerst 100 fotos voor 10,- willen bestellen, en dan beginnen met uploaden.NeoDutchio schreef: ↑02 mar 2021 19:24
Maar even serieus, 100 foto's voor €10,-. Je geeft er 87 in en je ziet een prijs van €16,- staan bij de foto's bij het ingeven. Je klikt daarna op bestellen. Je komt, na het maken van een account in je winkelwagentje. Je ziet opnieuw het bedrag en je kan een keuze maken tussen thuisbezorgen tegen kosten of afhalen in een winkel zonder kosten. Vervolgens kies je de winkel waar je het wilt afhalen en vervolgens bevestig je. Je krijgt zelfs nog een bevestiging van de bestelling. En pas daarna ga je aan de bel trekken? Ik zie werkelijk niet waar je enige schuld bij Hema zou kunnen neerleggen.
De aktie is 100 foto's voor €10,-. Niet tot 100 foto's voor €10,-. 100 foto's voor €10,- is ook niet 99 foto's voor €10,-. Dat de aktie geldig is voor 100 foto's is duidelijk genoeg. Of wilt u bij een "3 halen, 2 betalen" aktie ook een toevoeging dat het geldt bij 3 stuks? Beetje dubbel op lijkt mij.
En voor die €6,00 gaat u dus naar de rechter.alfatrion schreef: ↑02 mar 2021 18:50Je kijkt nu naar de oneigenlijke dwaling (art. 3:33 en 3:35 BW), maar de bewijslast door voor krijg je nooit rond.
Ik zou het primair zoeken in de misleidende handelspraktijk. TS heeft de het aanbod van 83 foto's voor €16,- aanvaard, omdat de verkoper weigerde de bestelling op te nemen op grond van het aanbod van 100 foto's voor €10,-. Dit geeft TS recht op vergoeding van de schade die te begroten is op €6,-.
Stel een verkoper adverteert met de verkoop van een broodrooster (ik roep maar wat) voor €50,-. Ik ga naar de verkoper toe en eenmaal daar aangekomen zegt hij dat hij mij het broodrooster niet voor €50,- wilt verkopen. De verkoper weigert op dat moment op mijn bestelling op te nemen.NeoDutchio schreef: ↑02 mar 2021 19:24Hoe komt u er bij dat Hema weigerde een bestelling op te nemen?
Je maakt het weer eens persoonlijk. Ik heb inhoudelijke argumenten waarom TS recht heeft op teruggave van €6,- en dat jij het mij oneens bent betekent niet dat er aan mij wat mankeert. Je bent zielig. Ik stop hier ook de discussie met jou.NeoDutchio schreef: ↑02 mar 2021 20:47Zoekt u nu echt naar een manier om uw gelijk te halen en de ondernemer weer fout neer te zetten?
(...)
Stop gewoon met uitvluchten zoeken.
Dan heb jij het bestelproces niet doorlopen. NeoDutchio wel, met dezelfde ervaring als ik.16again schreef: ↑02 mar 2021 20:29Ik zou eerst 100 fotos voor 10,- willen bestellen, en dan beginnen met uploaden.NeoDutchio schreef: ↑02 mar 2021 19:24
Maar even serieus, 100 foto's voor €10,-. Je geeft er 87 in en je ziet een prijs van €16,- staan bij de foto's bij het ingeven. Je klikt daarna op bestellen. Je komt, na het maken van een account in je winkelwagentje. Je ziet opnieuw het bedrag en je kan een keuze maken tussen thuisbezorgen tegen kosten of afhalen in een winkel zonder kosten. Vervolgens kies je de winkel waar je het wilt afhalen en vervolgens bevestig je. Je krijgt zelfs nog een bevestiging van de bestelling. En pas daarna ga je aan de bel trekken? Ik zie werkelijk niet waar je enige schuld bij Hema zou kunnen neerleggen.
De consument aanvaard het aanbod van 100 niet, omdat HEMA haar software zo heeft ingericht dat TS niet kan aanvaarden. Voor mij het equivalent daarvan naar de winkel gaan en roepen "Ja, dat wil ik" en de verkoper dan zegt "maar voor die prijs ga ik niet leveren".Moneyman schreef: ↑02 mar 2021 20:27Dat beroep kan de consument achteraf doen, bijvoorbeeld door 17 foto's weg te gooien. Vooraf bestaat voor dat beroep geen ruimte. De consument aanvaardt het aanbod (100) gewoon niet, omdat hij er maar 83 wil. De wet kent geen gedeeltelijke aanvaarding van een aanbod met bijbehorende verplichting van de aanbieder om zich aan het gewenste aan te passen.
Volgens mij leg je de wet uit op een manier zoals deze niet bedoelt is. Deze redenatie komt er op neer dat de verkoper van het broodrooster niet weigert omdat hij de bestelling wel wilde opnemen indien de koper bereid is om €75,- te betalen, terwijl hij
Ik ben zelf beter op de hoogte van de voorwaarden van de overeenkomst die ik heb met mijn provider dan jij. Ik lees nergens woorden als maximaal of tot.
Klopt.