LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pensioen stelsel is oneerlijk voor jongeren

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
kuklos

Re: Pensioen stelsel is oneerlijk voor jongeren

Ongelezen bericht door kuklos »

Zonder mensen met een universitaire opleiding hadden we geen internet gehad, geen microchips, geen transistoren en dus geen computers. Enorme klaplopers dus die universitair geschoolden.

AlbertScheenloop

Ongelezen bericht door AlbertScheenloop »

Mag ik even een simpel rekensommetje maken ?
De huidige generatie (B) gaat, als het meezit, misschien eens werken als ze 26/27 jaar zijn. Heeft tot die tijd gemiddeld de ouders ongeveer een ton euro gekost.
De vorige generatie (A) ging werken toen ze 16/17 jaar waren. Heeft een fractie van voorgaand bedrag gekost
Denkt Generatie B (26/27 jaar) nu werkelijk dat generatie A 16/17 jaar) voor hen gaat betalen ?
Uw antwoord zal zijn: Natuurlijk niet! En precies dat is wat de generatie geboren midden 50'er jaren zegt.
Als je de geneugten wilt hebben, prima, maar dan OOK de kosten!
Afblijven van wat ik gespaard heb en wat na mij komt: jammer maar zijn/haar probleem.
Niet meten met 2 maten Maar als je lasten bij de een neerlegt dan ook de (toekomstige) opbrengsten terughalen bij de gerechtigde

AlbertScheenloop

kuklos schreef:
04 mar 2021 00:49
Zonder mensen met een universitaire opleiding hadden we geen internet gehad, geen microchips, geen transistoren en dus geen computers. Enorme klaplopers dus die universitair geschoolden.
Vreemd dat de economie nog steeds draait op "handarbeiders" en niet op die over het paard getilde "universitair geschoolden".
Ik lach me werkelijk rot in de logistiek waar dit soort "universitair geschöolden" het afleggen tegen mijn 43 jaar praktijkervaring!
Ik zie dingen 30 dagen vooraf aankomen die de dames/heren Dr Mr Ing niet eens zien aankomen want past niet in het straatje.
Gelukkig klanten al voor heel veel kosten kunnen behoeden (met boerenverstand) Gaat al snel om 2 tot 3 ton euro.
Dan maar geen Mr Ing of Dr voor mijn naam.

AlbertScheenloop

kuklos schreef:
Kuklos 30 jaar geleden en vergelijken heeft natuurlijk niet zoveel zin. Ik denk dat jij nog niet eens luiers had dus je kunt je niet eens in de tijdsgeest verplaatsen. Mijn vader kocht destijds ook een X86 (via Heineken) met 5.25 inch floppies voor NLG 2000 (toen een godsvermogen).
Toen ik destijds zijn belastingaangifte moest verzorgen kreeg ik voor het eerst te zien wat mijn vader netto verdiende. Het ontbreekt jullie volledig aan "tijdsgeest". Of durf jij hier te vertellen wat jouw ouders destijds bruto/netto verdienden ? Ik denk dat je je schaamt want menig persoon die net van school komt verdient meer (of claimt meer) dan jouw ouders ooit verdient hebben, met of zonder diploma.

Jouw studie zou toen (ongeveer) het tienvoudige hebben gekost.
Hadden jouw ouders dat bedrag toen kunnen opbrengen ?
Om het geheel even in perspectief te plaatsen: Het Bruto maandsalaris van mijn vader in die tijd bedroeg NLG 1500.
Maar het was Heineken er alles aan gelegen om het personeel vertrouwd te maken met computers.
Dat wij, als kinderen, daardoor dingen moesten missen, omdat vader "met de tijd mee moest" nee dat is is jouw niet bekend.
Dus als je je niet in die tijdgeest kunt verplaatsen, prima, maar hou je commentaar dan voor je.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Albert, je snapt het pensioenstelsel nog steeds niet. Jij betaalt niet voor de pensioenen van de jongeren. Jij hebt jouw inleg betaald, voor de pensioenen van de personen voor jou. Jouw pensioen wordt betaald door de werkenden na jou. Die huidige jongeren betalen dus jouw pensioen, waaronder ik. En met zulke haat richting de jongeren, zou het mooi zijn als we als werkenden zouden kunnen zeggen 'maar voor Albert werken we niet, die zoekt het maar uit'. Maar diezelfde jongeren, daarvan wordt het pensioen uiteindelijk betaald door de generaties na hen. Niet de generaties voor hen.

kuklos

AlbertScheenloop schreef:
04 mar 2021 01:13
..... de dames/heren Dr Mr Ing .....
Een Ing is hbo opgeleid. Een Ir. is universitair geschoold.
04 mar 2021 01:39
kuklos schreef:
Kuklos 30 jaar geleden en vergelijken heeft natuurlijk niet zoveel zin. Ik denk dat jij nog niet eens luiers had dus je kunt je niet eens in de tijdsgeest verplaatsen. Mijn vader kocht destijds ook een X86 (via Heineken) met 5.25 inch floppies voor NLG 2000 (toen een godsvermogen).
Je bent vooral heel erg boos, maar slaat voortdurend de plank mis. Je hebt geen idee hoe oud ik ben, geen idee hoeveel mijn vader verdiende, geen idee wat mijn besef van prijzen, tijdsgeest etc is. Daarnaast sla je ook nogal vaak de plank mis aangaande je eigen berekeningen. Dit soort discussies leidt nergens toe en ik haak voorlopig af.

peter17111962

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Op zich is tegenwoordig de boel veel eerlijker als vroeger. toen mijn vader begon te werken bij een
plaatselijk productie bedrijf was hij 14. ik was 18 toen ik daar full time werd aangenomen.
Helaas bouwden wij pas pensioen op vanaf onze 25e verjaardag. Tegenwoordig bouwt iemand,
afhankelijk waar die onder valt, vaak al pensioen op vanaf zijn 18e En de regels voor de opbouw
van de AOW zijn niet gewijzigd, iedereen die officieel in Nederland woont bouwt 2% per jaar op.
Ik heb nadien zelf betaalde avond studies gevolgd voor allround elektronicus. Iets waar ik dankzij
mijn vaste baan genoeg geld voor had. Ik had op mijn 25 al een vette bankrekening, dit in tegenstelling
tot mijn doorlerende klasgenoten, die hadden een flink schuld op hun 25e. Hoezo oneerlijk??

16again

Ongelezen bericht door 16again »

04 mar 2021 00:35
16again schreef:
03 mar 2021 23:56
Een pensioen is geen spaargeld. Wat denk je dat er gebeurt, mocht je aug 2022 overlijden?
Exact, dat verdwijnt in de grote pot en "een ander" (no doubt "een jongere" profiteert daarvan).
en dat is precies het "verwijt": de "jongere" profiteert van hetgeen de "oudere" heeft hespaard.
Rechtvaardiger zou dus zijn dat de jongere zijn eigen pensioen bij elkaar spaart en niet teert op datgene wat generaties
vóór hem/haar bij elkaar gespaard hebben!
Dus de huidige generatie zal zijn/haar eigen broek moeten ophouden (hebben de maatschappij tenslotte alleen maar geld gekost en niks opgebracht) om zijn/haar schuld (betaald door een vorige generatie!) terug te betalen! Wat is daar mis mee ?
Ander scenario: Wat denk je , als je 105 wordt? Voor zo'n lange periode heb je zelf geen eigen pensioen opgebouwd, de laatste 20 jaar van je leven krijg je maandelijks geld , wat anderen (=jongeren) opbrengen. En dan leef je dus nog lang en gelukkig in het pensioensprookjesbos.

kuklos

Ik denk dat je je schaamt want menig persoon die net van school komt verdient meer (of claimt meer) dan jouw ouders ooit verdient hebben, met of zonder diploma.
Als jij wil betogen dat op het loonstrookje van iemand die net is afgestudeerd en gaat werken een bedrag in euro's staat at omgerekend naar guldens meer is dan wat een aantal mensen in guldens kregen indertijd dan klopt dit. Maar neem dan ook mee wat indertijd een huis kostte, de prijs van een auto was, de prijs van benzine was, hoeveel je betaalde voor een brood. Dat is namelijk de andere kant van de medaille die je in al jouw boosheid en verontwaardiging niet meeneemt.
Dus als je je niet in die tijdgeest kunt verplaatsen, prima, maar hou je commentaar dan voor je.
Met alleen maar boos zijn en je agressief gedragen ga je hier helemaal niks bereiken. Net als met voortdurend de plank misslaan.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Kunnen we dit soort mensen niet gewoon hun betaalde pensioenpremie ineens uitbetalen, dan krijgen ze precies wat ze betaald hebben al die jaren ( hun eigen geld ) en dan niet meer zeuren.. Los het zelf maar op.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

03 mar 2021 23:53
Lady1234 schreef:
03 mar 2021 23:46
Wat een gejammer. U hebt tot uw 21ste op school gezeten. Vier jaar over de Havo gedaan, terwijl u al Mavo had en waarom dan niet verder gestudeerd?

Overigens lijkt het mij volkomen logisch dat iemand van mei 1955 eerder met pensioen kan dan iemand van december 1955.

En ook the next generation betaalt zich blauw voor zijn pensioen.
He je kan goed rekenen. Hoe lang heb jij over de lagere school gedaan ? Je laat al blijken dat je geen enkel besef hebt hoe het er destijds (Mammoetwet) aan toe ging. 4 jaar mavo, dan "kon" je Havo in 2 jaar doen. Soms was Havo 5 te hoog gegrepen.
Dan volgde een "omweg". Helaas kennelijk allemaal aan jou voorbij gegaan (verklaart ook je reactie).
Voor je verder reageert: geef eens je eigen opleidingstraject...
Ik heb vijf jaar over de lagere school gedaan. Ik mocht een jaartje overslaan.

D34M0N

Ongelezen bericht door D34M0N »

Mijn vader kocht destijds ook een X86 (via Heineken) met 5.25 inch floppies voor NLG 2000 (toen een godsvermogen).

....

Het Bruto maandsalaris van mijn vader in die tijd bedroeg NLG 1500.
Maar het was Heineken er alles aan gelegen om het personeel vertrouwd te maken met computers.
Dat wij, als kinderen, daardoor dingen moesten missen, omdat vader "met de tijd mee moest" nee dat is is jouw niet bekend.
Ik neem aan dat jouw vader niet gedwongen werd om die pc te kopen, is waarschijnlijk gewoon zijn eigen keuze geweest.
04 mar 2021 00:43
4 jaar mavo, dan "kon" je Havo in 2 jaar doen. Soms was Havo 5 te hoog gegrepen.
Dan volgde een "omweg".

.....

Wat een gejammer! Zulen we het het hebben over universiteit waar studie 2x zo lang duurt.
2x zo lang als wat? Bijna alle universitaire studies duren 4 jaar. Dus net zolang als jij over de havo hebt gedaan, ondanks dat jij de havo in 2 jaar had kunnen afronden met jouw mavo diploma. Dus wie is er nou 2x zo lang bezig geweest met opleiding?

D34M0N

Ongelezen bericht door D34M0N »

Eigenlijk snap ik de obsessie die veel mensen hebben over het pensioen niet zo. Als je zo'n hekel hebt aan je werk dat je de dagen tot je pensioen aftelt, dan heb je voor de verkeerde baan gekozen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

D34M0N schreef:
04 mar 2021 12:46
Eigenlijk snap ik de obsessie die veel mensen hebben over het pensioen niet zo. Als je zo'n hekel hebt aan je werk dat je de dagen tot je pensioen aftelt, dan heb je voor de verkeerde baan gekozen.
Als je het formuleert als "ik wil de zaken ook ná mijn uitermate boeiende baan goed geregeld hebben" klinkt dezelfde situatie ineens heel anders. Oftewel: je creëert een situatie met je schets die geen recht hoeft te doen aan de werkelijkheid.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Als hedendaagse jongere ben je een enorme sukkel als je tot je pensioen moet doorwerken. Dankzij internet en andere voorzieningen is de toegang tot b.v. Beleggen zo laagdrempelig, dat je met wat verstand voor je 50ste makkelijk klaar kan zijn, financieel gezien. En dan hoef je echt niet veel te verdienen of rijk te zijn, je moet alleen je verstand gebruiken en je een beetje in de materie verdiepen.

De ouwe chagrijnen die ook in deze post de kop opsteken mogen dan heerlijk vanaf hun 68ste genieten van een met keihard en lang werken opgebouwd pensioentje.

Tijden veranderen, ik ben 55 en al een paar jaar met “pensioen” dankzij belachelijk veel geluk, maar werkelijk iedereen die nu begint met werken kan echt veel vroeger stoppen dan de pensioenleeftijd.

16again

Nijogeth schreef:
04 mar 2021 07:36
Albert, je snapt het pensioenstelsel nog steeds niet. Jij betaalt niet voor de pensioenen van de jongeren. Jij hebt jouw inleg betaald, voor de pensioenen van de personen voor jou. Jouw pensioen wordt betaald door de werkenden na jou. Die huidige jongeren betalen dus jouw pensioen, waaronder ik. En met zulke haat richting de jongeren, zou het mooi zijn als we als werkenden zouden kunnen zeggen 'maar voor Albert werken we niet, die zoekt het maar uit'. Maar diezelfde jongeren, daarvan wordt het pensioen uiteindelijk betaald door de generaties na hen. Niet de generaties voor hen.
Ondanks de likes op dit bericht, plaats ik vele vraagtekens.
Juist de AOW is een omslagstelsel. De jongeren betalen voor de ouderen
Maar pensioen betaal je in beginsel voor jezelf , danwel voor je eigen generatie.
Pensioen van ouderen nu komt uit de pensioenpot, die ze zelf vroeger opgebouwd hebben.
En jongeren storten nu ook in die pot, maar dat is later voor hun.

Wat wel speelt: als er nu teveel/te weinig wordt uitgekeerd , blijft er later minder/meer over voor jongeren. En dat is een krachtenspel, idealiter in balans.

Moneyman

16again schreef:
04 mar 2021 13:51
Maar pensioen betaal je in beginsel voor jezelf , danwel voor je eigen generatie. Pensioen van ouderen nu komt uit de pensioenpot, die ze zelf vroeger opgebouwd hebben.
Mwah. Met de inleg van werkenden van nu betaald de pensioenen van de gepensioneerden van nu.

16again

Omslagstelsel en kapitaaldekkingsstelsel
https://www.youtube.com/watch?v=0mg-CgcWrz4

Moneyman

Ja, dat verschil is duidelijk natuurlijk. Beide varianten komen voor in pensioenstelsel. Maar het doet hoe dan ook niets af aan het punt wat Nijogeth maakte.

Sowieso vraag ik me een beetje of dit topic nog beantwoord aan het doel van de TS, want sinds Albert leeggelopen is, is het op het oog vooral zijn topic geworden. Ben dus benieuwd of TS nog reageert of al iets wijzer geworden is.

16again

Moneyman schreef:
04 mar 2021 14:36
Ja, dat verschil is duidelijk natuurlijk. Beide varianten komen voor in pensioenstelsel. Maar het doet hoe dan ook niets af aan het punt wat Nijogeth maakte.
Integendeel. Omdat onze pensioenen (vrijwel) geheel op kapitaaldekkingsstelsel zijn gebaseerd, is verhaal Nijogeth onjuist

Gesloten