Dus tegen iedereen die belt voor een afspraak moet gezegd worden:” weet u wel dat hier, en overal trouwens, met een DBC gewerkt wordt”.?
Gaat u zich daar eerst maar in verdiepen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
Het scheelt al wanneer tijdens het eerste gesprek of bij de intake wordt gezegd, dat de behandelcode uiterlijk gebruikt wordt tot en met datum, zodat iemand weet wat voor rekeningen er komen en onder welk jaar die worden afgerekend.
De Ts betaalt helemaal niet de volle mep.Arizonakid schreef: ↑06 mei 2021 19:25Ik vind het karma technisch wel wat lolligs hebben, overstappen naar een andere verzekeraar met een lager eigen risico, zonder te zeggen dat je dat doet voor een al gestart behandeltraject, en dan toch de volle mep betalen.
De bedrieger bedrogen.
Bij het eerste gesprek of de intake start de DBC.
Die arts helpt je met je gezondheidsprobleem. Het is niet zijn taak zijn patiënten te helpen met hun administratie.
Een behandelaar heeft geen tijd om de administratie van een patiënt door te lichten om te zien waar deze verzekerd is, wat de individuele afspraken zijn met die verzekeraar, welk pakket de patiënt heeft en hoe hoog het eigen risico is. Dat is echt de taak voor de patiënt. En al helemaal bij niet acute zorg kan je dus zelf informeren bij je verzekeraar waar je terecht kan. Je weet dan vooraf al je kan verwachten.
Als theorie en praktijk niet op elkaar aansluiten, wiens fout is dat dan? Moet de hele zorg opnieuw ingedeeld gaan worden omdat patiënten vooraf niet kijken waar ze gecontracteerde zorg kunnen krijgen of wat er wel of niet vergoed wordt?
Maar in dat geval zal de Facturatie per consult moeten zijn, zodra de patiënt binnen zit is de dbc al gaan lopen en kan je niet meer terug. Ook zullen verzekeraars dan uitvluchten gaan inbouwen dat ze zorg niet gaan dekken bij nieuwe klanten die al een traject in gegaan zijn.Jablan schreef: ↑07 mei 2021 11:19Ik ben het met je eens. Tegelijk is het onderwerp DB-Codes voor velen te ingewikkeld en aangezien je tegenwoordig wordt geacht eerst alles op te zoeken (volgende drempel: begrijpend lezen), kan het geen kwaad als de arts of assistent of praktijkondersteuner mondeling de gang van zaken uitlegt.
En ik denk als je echt facturatie per consult gaat doen de kosten de pan uit rijzen. Veel meer administratiekosten, veel meer kans op (semi-)fraude ("Ja mevrouw, misschien moet u volgende maand toch nog maar een keer terugkomen").NeoDutchio schreef: ↑07 mei 2021 12:09Maar in dat geval zal de Facturatie per consult moeten zijn, zodra de patiënt binnen zit is de dbc al gaan lopen en kan je niet meer terug. Ook zullen verzekeraars dan uitvluchten gaan inbouwen dat ze zorg niet gaan dekken bij nieuwe klanten die al een traject in gegaan zijn.Jablan schreef: ↑07 mei 2021 11:19Ik ben het met je eens. Tegelijk is het onderwerp DB-Codes voor velen te ingewikkeld en aangezien je tegenwoordig wordt geacht eerst alles op te zoeken (volgende drempel: begrijpend lezen), kan het geen kwaad als de arts of assistent of praktijkondersteuner mondeling de gang van zaken uitlegt.
Daarentegen kunnen verzekeraars hulp bieden voordat je een traject in gaat.
En buiten dat: wat gebeurt er als een hulpverlener verkeerd adviseert op een gebied wat niet zijn kerngebied is? Een arts kan in het meest gunstige geval iets zeggen over zijn vakgebied in relatie tot de basisverzekering maar dan houdt het wel op. En als je verder gaat kijken zie je de bui ook al hangen. Bijvoorbeeld: aanvullende verzekering geeft recht op n behandelingen. Arts zegt dat tegen patiënt terwijl hij/zij niet weet dat patiënt als een deel van de behandelingen elders heeft gehad. Patiënt boos, komt klagen op deze site en de arts heeft het allemaal gedaan.NeoDutchio schreef: ↑06 mei 2021 22:21Een behandelaar heeft geen tijd om de administratie van een patiënt door te lichten om te zien waar deze verzekerd is, wat de individuele afspraken zijn met die verzekeraar, welk pakket de patiënt heeft en hoe hoog het eigen risico is. Dat is echt de taak voor de patiënt. En al helemaal bij niet acute zorg kan je dus zelf informeren bij je verzekeraar waar je terecht kan. Je weet dan vooraf al je kan verwachten.