Pagina 2 van 3
Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling
Geplaatst: 06 mei 2021 19:20
door Lady1234
Goscha schreef: ↑06 mei 2021 18:55
niet uitleggen Peter, maar attenderen, that’s all
Dus tegen iedereen die belt voor een afspraak moet gezegd worden:” weet u wel dat hier, en overal trouwens, met een DBC gewerkt wordt”.?
Gaat u zich daar eerst maar in verdiepen.
Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling
Geplaatst: 06 mei 2021 19:25
door Arizonakid
Ik vind het karma technisch wel wat lolligs hebben, overstappen naar een andere verzekeraar met een lager eigen risico, zonder te zeggen dat je dat doet voor een al gestart behandeltraject, en dan toch de volle mep betalen.
De bedrieger bedrogen.
Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling
Geplaatst: 06 mei 2021 19:41
door Jablan
Lady1234 schreef: ↑06 mei 2021 19:20
Dus tegen iedereen die belt voor een afspraak moet gezegd worden:” weet u wel dat hier, en overal trouwens, met een DBC gewerkt wordt”.?
Gaat u zich daar eerst maar in verdiepen.
Het scheelt al wanneer tijdens het eerste gesprek of bij de intake wordt gezegd, dat de behandelcode uiterlijk gebruikt wordt tot en met datum, zodat iemand weet wat voor rekeningen er komen en onder welk jaar die worden afgerekend.
Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling
Geplaatst: 06 mei 2021 20:25
door Lady1234
Arizonakid schreef: ↑06 mei 2021 19:25
Ik vind het karma technisch wel wat lolligs hebben, overstappen naar een andere verzekeraar met een lager eigen risico, zonder te zeggen dat je dat doet voor een al gestart behandeltraject, en dan toch de volle mep betalen.
De bedrieger bedrogen.
De Ts betaalt helemaal niet de volle mep.
Als de Hema geen contract heeft met die club, wordt de vergoeding sowieso verlaagd. En als zij het eigen risico niet verlaagd had, was ze € 500 meer kwijt geweest.
En je hoeft aan een verzekeraar al helemaal niet te zeggen dat je al gestart bent met een behandeltraject. Kan ze helemaal niets schelen en doet er ook niet toe.
Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling
Geplaatst: 06 mei 2021 20:27
door Lady1234
Jablan schreef: ↑06 mei 2021 19:41
Lady1234 schreef: ↑06 mei 2021 19:20
Dus tegen iedereen die belt voor een afspraak moet gezegd worden:” weet u wel dat hier, en overal trouwens, met een DBC gewerkt wordt”.?
Gaat u zich daar eerst maar in verdiepen.
Het scheelt al wanneer tijdens het eerste gesprek of bij de intake wordt gezegd, dat de behandelcode uiterlijk gebruikt wordt tot en met datum, zodat iemand weet wat voor rekeningen er komen en onder welk jaar die worden afgerekend.
Bij het eerste gesprek of de intake start de DBC.
Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling
Geplaatst: 06 mei 2021 21:26
door Jablan
Mijn indruk: de meeste mensen komen bij een arts met een gezondheidsprobleem. Dan ben je niet bezig met de administratie eromheen. Daarom is het goed als de behandelaar duidelijk vertelt hoe de rekeningen worden verwerkt.
Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling
Geplaatst: 06 mei 2021 21:49
door Lowieze
Jablan schreef: ↑06 mei 2021 21:26
Mijn indruk: de meeste mensen komen bij een arts met een gezondheidsprobleem. Dan ben je niet bezig met de administratie eromheen. Daarom is het goed als de behandelaar duidelijk vertelt hoe de rekeningen worden verwerkt.
Die arts helpt je met je gezondheidsprobleem. Het is niet zijn taak zijn patiënten te helpen met hun administratie.
Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling
Geplaatst: 06 mei 2021 21:56
door Lady1234
Waarom zou die behandelaar het daarover moeten hebben? Hij moet het hebben over het medische probleem en de eventuele oplossingen en mogelijkheden. Daar is hij voor.
Heeft de Ts aan de oogarts in het ziekenhuis gevraagd hoeveel het ging kosten? Denk ik niet. De Ts komt bij de huisarts en bij de oogarts en eind november bij die kliniek, heeft in december nog een consult bij de optometrist en wordt in januari geopereerd. Prima toch? Die operatie zal nodig geweest zijn, lijkt mij zo.
De Ts had voor 2020 een extra eigen risico genomen van € 500,00, en daar kreeg je bij Anderzorg € 300,00 premiekorting voor. Dus zo verschrikkelijk is het allemaal niet.
Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling
Geplaatst: 06 mei 2021 22:21
door NeoDutchio
Jablan schreef: ↑06 mei 2021 21:26
Mijn indruk: de meeste mensen komen bij een arts met een gezondheidsprobleem. Dan ben je niet bezig met de administratie eromheen. Daarom is het goed als de behandelaar duidelijk vertelt hoe de rekeningen worden verwerkt.
Een behandelaar heeft geen tijd om de administratie van een patiënt door te lichten om te zien waar deze verzekerd is, wat de individuele afspraken zijn met die verzekeraar, welk pakket de patiënt heeft en hoe hoog het eigen risico is. Dat is echt de taak voor de patiënt. En al helemaal bij niet acute zorg kan je dus zelf informeren bij je verzekeraar waar je terecht kan. Je weet dan vooraf al je kan verwachten.
Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling
Geplaatst: 07 mei 2021 06:58
door Jablan
Ja en? Theorie is niet de praktijk, anders zouden dit soort topics niet bestaan.
Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling
Geplaatst: 07 mei 2021 08:18
door NeoDutchio
Jablan schreef: ↑07 mei 2021 06:58
Ja en? Theorie is niet de praktijk, anders zouden dit soort topics niet bestaan.
Als theorie en praktijk niet op elkaar aansluiten, wiens fout is dat dan? Moet de hele zorg opnieuw ingedeeld gaan worden omdat patiënten vooraf niet kijken waar ze gecontracteerde zorg kunnen krijgen of wat er wel of niet vergoed wordt?
In het verlengde daarvan, is het de schuld van Facebook daar daar op geadverteerd wordt door dropshippers en klanten blind gaan kopen?
Mensen zijn verantwoordelijk voor hun eigen doen en laten. En als die mensen er maar van uit gaan dat alles voor ze voorgekauwd wordt en dat ze zelf niets hoeven, dan kunnen ze, mijn inziens, beter onder curatele gezet worden. Dan zijn ze namelijk niet in staat om voor zichzelf te zorgen. Ja, dat klink hard zoals ik het zeg, maar men moet eens stoppen met zondebokken te gaan zoeken als ze zelf zaken nalaten. TS had zelf vooraf bij de verzekeraar kunnen informeren of deze zorgverlener aangesloten was. TS had ook zelf vooraf kunnen informeren hoe het zat met de kosten.
Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling
Geplaatst: 07 mei 2021 11:19
door Jablan
Ik ben het met je eens. Tegelijk is het onderwerp DB-Codes voor velen te ingewikkeld en aangezien je tegenwoordig wordt geacht eerst alles op te zoeken (volgende drempel: begrijpend lezen), kan het geen kwaad als de arts of assistent of praktijkondersteuner mondeling de gang van zaken uitlegt.
Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling
Geplaatst: 07 mei 2021 11:44
door Lady1234
En dat is dan weer een consult en zeker lang.
Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling
Geplaatst: 07 mei 2021 11:47
door Lady1234
Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling
Geplaatst: 07 mei 2021 12:09
door NeoDutchio
Jablan schreef: ↑07 mei 2021 11:19
Ik ben het met je eens. Tegelijk is het onderwerp DB-Codes voor velen te ingewikkeld en aangezien je tegenwoordig wordt geacht eerst alles op te zoeken (volgende drempel: begrijpend lezen), kan het geen kwaad als de arts of assistent of praktijkondersteuner mondeling de gang van zaken uitlegt.
Maar in dat geval zal de Facturatie per consult moeten zijn, zodra de patiënt binnen zit is de dbc al gaan lopen en kan je niet meer terug. Ook zullen verzekeraars dan uitvluchten gaan inbouwen dat ze zorg niet gaan dekken bij nieuwe klanten die al een traject in gegaan zijn.
Daarentegen kunnen verzekeraars hulp bieden voordat je een traject in gaat.
Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling
Geplaatst: 07 mei 2021 14:02
door Erthanax
Misschien kan de huisarts of de specialist dan ook meteen advies geven over de hoogte van het eigen risico in het komende jaar? En de aanvullende verzekering? Of over de verzekering met de gunstigste voorwaarden voor de patiënt?
Kennelijk gaan mensen pas nadenken als het écht geld gaat kosten. Ze kunnen beter goed nadenken in november, als ze eerst kijken of ze nog "recht hebben op een gratis bril" voordat ze op zoek gaan naar de goedkoopste ziektekostenverzekering.
Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling
Geplaatst: 23 mei 2021 12:20
door Gegrand
Zo te lezen weet (bijna) iedereen hier dat een Dbc al in gaat vanaf het moment van de eerste afspraak is gemaakt.
Maar of dit ook voor de gemiddelde inwoner hier ook bekend is twijfel ik ten zeerste aan.
Het zou zo moeten zijn dat voor het eerste informatiegesprek van een patiënt een aparte declaratie zou moeten komen en er dan een folder e/o internetlink zou moeten worden overhandigd over de Dbc (ingangsdatum, lengte en automatische verlenging e.d.)
Deze info zou ook erstrekt kunnen worden door de huisarts.
Zo wordt het voor de patiënt duidelijk wat de gevolgen zijn voor het eigen risico.
Zeker in de huidige tijd met het vrijwillige hogere eigen-risico.
Maar ook voor diegene die 385 euro eigen risico hebben kan dit een belangrijke reden zijn om niet dringend spoedige medische hulp tot het volgende jaar uit te stellen.
Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling
Geplaatst: 23 mei 2021 12:36
door PeterPeters1966
NeoDutchio schreef: ↑07 mei 2021 12:09
Jablan schreef: ↑07 mei 2021 11:19
Ik ben het met je eens. Tegelijk is het onderwerp DB-Codes voor velen te ingewikkeld en aangezien je tegenwoordig wordt geacht eerst alles op te zoeken (volgende drempel: begrijpend lezen), kan het geen kwaad als de arts of assistent of praktijkondersteuner mondeling de gang van zaken uitlegt.
Maar in dat geval zal de Facturatie per consult moeten zijn, zodra de patiënt binnen zit is de dbc al gaan lopen en kan je niet meer terug. Ook zullen verzekeraars dan uitvluchten gaan inbouwen dat ze zorg niet gaan dekken bij nieuwe klanten die al een traject in gegaan zijn.
Daarentegen kunnen verzekeraars hulp bieden voordat je een traject in gaat.
En ik denk als je echt facturatie per consult gaat doen de kosten de pan uit rijzen. Veel meer administratiekosten, veel meer kans op (semi-)fraude ("Ja mevrouw, misschien moet u volgende maand toch nog maar een keer terugkomen").
Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling
Geplaatst: 23 mei 2021 12:39
door PeterPeters1966
NeoDutchio schreef: ↑06 mei 2021 22:21
Jablan schreef: ↑06 mei 2021 21:26
Mijn indruk: de meeste mensen komen bij een arts met een gezondheidsprobleem. Dan ben je niet bezig met de administratie eromheen. Daarom is het goed als de behandelaar duidelijk vertelt hoe de rekeningen worden verwerkt.
Een behandelaar heeft geen tijd om de administratie van een patiënt door te lichten om te zien waar deze verzekerd is, wat de individuele afspraken zijn met die verzekeraar, welk pakket de patiënt heeft en hoe hoog het eigen risico is. Dat is echt de taak voor de patiënt. En al helemaal bij niet acute zorg kan je dus zelf informeren bij je verzekeraar waar je terecht kan. Je weet dan vooraf al je kan verwachten.
En buiten dat: wat gebeurt er als een hulpverlener verkeerd adviseert op een gebied wat niet zijn kerngebied is? Een arts kan in het meest gunstige geval iets zeggen over zijn vakgebied in relatie tot de basisverzekering maar dan houdt het wel op. En als je verder gaat kijken zie je de bui ook al hangen. Bijvoorbeeld: aanvullende verzekering geeft recht op n behandelingen. Arts zegt dat tegen patiënt terwijl hij/zij niet weet dat patiënt als een deel van de behandelingen elders heeft gehad. Patiënt boos, komt klagen op deze site en de arts heeft het allemaal gedaan.
Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling
Geplaatst: 23 mei 2021 13:08
door Lady1234
Je leest hier weleens dat mensen verbaasd zijn dat de huisarts betaald wordt, terwijl ze er nooit komen. Of ze zijn verbaasd dat de huisarts ook nog een flutbedrag krijgt per consult.
Vraag eens aan iemand wat een bezoek aan de huisartsenpost kost buiten de normale uren. Men heeft geen idee. Maar ja, dat valt allemaal niet onder het eigen risico, dus daar maakt men zich niet druk om.