Re: Auto de Vaart Almere weigert geld van reservering van al verkochte auto terug te geven.
Geplaatst: 04 aug 2021 16:08
Er werden enkele berichten verwijderd. Wie heeft nog (correct) advies voor de TS?
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
Ik neem aan dat je bedoeld "Mocht dat NIET leiden.."Ik_weet_niet_alles schreef: ↑04 aug 2021 16:49Ik zou samen met een of twee getuigen naar de garage gaan en het geld terugeisen en de conversatie opnemen. Mocht dat leiden tot een oplossing dan contact opnemen met het Juridisch Loket.
Inderdaad.madfred schreef: ↑04 aug 2021 16:51Ik neem aan dat je bedoeld "Mocht dat NIET leiden.."Ik_weet_niet_alles schreef: ↑04 aug 2021 16:49Ik zou samen met een of twee getuigen naar de garage gaan en het geld terugeisen en de conversatie opnemen. Mocht dat leiden tot een oplossing dan contact opnemen met het Juridisch Loket.
Dit heeft een hoog vind-ik gehalte. Het stellen van een termijn maakt niet dat de verkoper de aanbetaling dus mag houden. Daar ontbreekt simpelweg iedere rechtsgrond voor. Een schadevergoeding vereist dat een verbintenis heeft, daarin tekortschiet en daarmee in verzuim is. Een schadevergoeding vereist verder dat de verkoper daadwerkelijk inkomsten is misgelopen of extra kosten heeft gemaakt als gevolg daarvan. Dat de verkoper de auto niet kan verkopen is het gevolg van de contractuele afspraak die hij zelf heeft gemaakt. Als de verkoper een vergoeding wilt voor de periode waarbinnen hij een auto niet kan verkopen dan moet hij daarvoor gewoon een vergoeding afspreken. Dat wordt niet anders door het knutselen met meningen.snuffel1 schreef: ↑03 aug 2021 12:32Als de verkoper expliciet een termijn stelt waarbinnen u een beslissing dient te nemen is de verkoper niet vrij om de auto aan een ander te verkopen maar dient die termijn wel aan u mede te delen. Overschrijdt u die termijn dan is de verkoper weer vrij met de auto en mag die auto aan andere gegadigde verkopen. Die 500 euro die u aanbetaald heeft krijgt dan een heel andere lading want de auto is voor een bepaalde tijd onverkoopbaar geweest en mag als een soort schadevergoeding ingehouden worden.
Een aanbetaling is er zodat de verkoper, normaal gesproken pas nadat er een koopovereenkomst gesloten is, meer zekerheid heeft dat de klant het product daadwerkelijk komt afhalen (en het restant van de koopsom op moment van afhalen betaalt). In dit geval is er geen product geleverd en kan het product waarop de aanbetaling is gedaan ook niet meer geleverd worden. Daarmee is de aanbetaling een onverschuldigde betaling geworden en onmiddellijk opeisbaar, zonder dat de verkoper ook maar één cent van dat bedrag mag aftrekken. Negatieve rente en de transactiekosten die de bank de verkoper aanrekent zijn voor rekening van de verkoper.alfatrion schreef: ↑02 aug 2021 17:06Auto de Vaart heeft op de website een formulier waarmee klanten een auto kunnen reserveren. Op het formulier staat dat van klanten gevraagd wordt om een aanbetaling te doen vanaf € 500,–. Er staat niets aangegeven over hoe lang de auto gereserveerd blijft noch wat er met het geld gebeurt indien de auto niet gekocht wordt. TS geeft aan dat telefonisch is aangegeven dat de aanbetaling altijd teruggestort kon worden. Een aanbod voor betaalde reservering kan op basis van het voorgaande niet worden aangekomen. Een aanbetaling van € 500,– moet slechts gezien worden als een drempel om niet te gemakkelijk auto's te reserveren.
Een onverschuldigde betaling is een betaling zonder rechtsgrond. De rechtsgrond hier is de reserveringsovereenkomst. Partijen zijn overeengekomen dat de koper vijf honderd euro aanbetaald. Die aanbetaling is geen vergoeding voor het reserveren, omdat het bedrag dan was gecommuniceerd als kosten, prijs of vergoeding. Op het moment dat besloten wordt om de koopovereenkomst niet te sluiten valt de verplichting om de prestatie te leveren weg, maar niet de rechtsgrond. Er wordt dan dus ontbonden. Ontbinding geeft partijen de verplichting om de geleverde prestaties ongedaan te maken. De rechtsgrond verdwijnt niet, omdat aan ontbinding geen terugwerkende kracht toekomt, de te leveren verbintenissen verdwijnen wel.Ivo.w schreef: ↑05 aug 2021 09:06In dit geval is er geen product geleverd en kan het product waarop de aanbetaling is gedaan ook niet meer geleverd worden. Daarmee is de aanbetaling een onverschuldigde betaling geworden en onmiddellijk opeisbaar, zonder dat de verkoper ook maar één cent van dat bedrag mag aftrekken. Negatieve rente en de transactiekosten die de bank de verkoper aanrekent zijn voor rekening van de verkoper.
Het is niet te hopen dat die 'iemand' bij naam en toenaam bekend raakt. Het is heel simpel, als het bedrijf iets niet doet dat wel contractueel afgesproken is, dan zijn er instanties waar men kan aankloppen.renate75 schreef: ↑05 apr 2022 17:27Wij zijn niet de enigen die door deze "criminelen" zijn opgelicht, iemand heeft al een poos de volgende site in de lucht:
https://autodevaart.com
Je moet toch echt eens de Nederlandse taal leren als je dit soort opmerkingen plaatst. neoDutchio zegt niks over het gedrag van het bedrijf, maar zegt terecht dat het gebruik van de term oplichters iemand in de problemen kan brengen. Uit de wind houden zou betekenen dat hij het bedrijf beschermt en dat doet hij niet met bovenstaande opmerking.J. Deltoer schreef: ↑06 apr 2022 10:17Het is niet echt verrassend dat u weer probeert om een bedrijf waar zo ontzettend veel klachten zijn weer uit de wind te houden. Ik denk dat als je de diverse ervaringen naleest je met de conclusie oplichters er niet ver naast zit.