Wat hebben die wetsartikelen te doen, op de overeenkomst van TS met zijn aannemer?alfatrion schreef: ↑16 aug 2021 12:03TS heeft geen controleplicht.Artikel 7:23 lid 1 BW
De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd (...) kennis heeft gegeven. (...) Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.
Artikel 7:6 lid 1 BW
Bij een consumentenkoop kan van de afdelingen 1-7 van deze titel niet ten nadele van de koper worden afgeweken en kunnen de rechten en vorderingen die de wet aan de koper ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de verkoper toekent, niet worden beperkt of uitgesloten.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] SaniWeb weigert meerkosten te betalen na fout geleverd product
Re: SaniWeb weigert meerkosten te betalen na fout geleverd product
Ivo.w
vindt dit leuk
Re: SaniWeb weigert meerkosten te betalen na fout geleverd product
Niets. TS doet een beroep op art. 7:24 BW en de forumleden doen namens de verkoper een beroep op art. 7:23 BW (verweer: jij had moeten onderzoeken).
Re: SaniWeb weigert meerkosten te betalen na fout geleverd product
Ik doe helemaal geen beroep op wat voor wetsartikel dan ook. Als ik iets koop, controleer ik wat ik gekocht heb.
NeoDutchio
vindt dit leuk
Re: SaniWeb weigert meerkosten te betalen na fout geleverd product
Exact. Nuttig, maar niet verplicht. Dus ook voor TS niet.Lady1234 schreef: ↑16 aug 2021 17:13U hebt, uiteraard zou ik zeggen, nog nooit iets gebreid. Dus dezelfde kleur maar een ander kleurbad, zie je dus niet direct. Daar moet je onderzoek voor doen. En wel het verfnummer controleren.
En dat is dus nuttig om te weten waar je aan begint, zoals uzelf al schrijft.
Re: SaniWeb weigert meerkosten te betalen na fout geleverd product
Maar nou zit hij met de gebakken peren en een installateur die € 600 extra rekent..
Re: SaniWeb weigert meerkosten te betalen na fout geleverd product
Ja, klopt. Doet niets af aan de feiten zoals ze er liggen.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: SaniWeb weigert meerkosten te betalen na fout geleverd product
Wat was er verkeerd?joszegers schreef: ↑14 aug 2021 09:15een foutieve levering van een douchewand. De installateur heeft de verkeerde wand deels geïnstalleerd en toen opgemerkt dat het de verkeerde wand was. Dus: demontage, uitwerk verwijderen, en nieuwe wand erin. Meerkosten: dik € 500,- ex. BTW vanwege de installatie. Ik heb het juridisch uitgezocht, en ik sta volledig in mijn recht.
U heeft de douchecabine besteld en alles daarvoor wel goed doorgesproken en toen getekend?
Wat was er dan mis met de geleverde wand?
Matglas of helderglas , dat zie je direct. Verkeerde maat dan?
Wie heeft het van te voren opgemeten?
Wie heeft de installateur ingeschakeld? Is hij in dienst van Saniweb?
Als er goed is opgemeten en toch de verkeerde wand is geleverd door Saniweb dienen zij n.m.m kosteloos de juiste wand te leveren .
Dat heeft niets met " onderzoeksplicht " te maken .
U bent geen installateur, pas tijdens het werk ontdekt de installateur dat het de verkeerde wand is en wordt er contact opgenomen met Saniweb , neem ik aan, en wordt de juiste wand geleverd en gemonteerd.
Re: SaniWeb weigert meerkosten te betalen na fout geleverd product
Zoveel feiten liggen er dus helemaal niet.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: SaniWeb weigert meerkosten te betalen na fout geleverd product
Nee, het zijn vooral wat vragen en wat aannames die hopelijk worden beantwoord en verduidelijkt worden door de TS.
Re: SaniWeb weigert meerkosten te betalen na fout geleverd product
Er is inderdaad geen onderzoeksplicht. De leverancier van de douchewand moet de hoe dan ook de juiste wand leveren.
Maar de leverancier is niet verantwoordelijk voor de vervolgschade. Wanneer de het product door een ander dan de leverancier zelf gemonteerd wordt, zijn de kosten voor demontage en opnieuw het juiste exemplaar monteren niet voor de leverancier. Tenzij klant aannemelijk kan maken dat ondanks de foutieve levering de dubbele kosten toch niet voorkomen haddeb kunnen worden.
Dat laatste is het geval bij een onduidelijk of foutief label op het product, waardoor de fout pas tijdens de montage aan het licht komt en niet eerder geconstateerd kon worden.
Maar de leverancier is niet verantwoordelijk voor de vervolgschade. Wanneer de het product door een ander dan de leverancier zelf gemonteerd wordt, zijn de kosten voor demontage en opnieuw het juiste exemplaar monteren niet voor de leverancier. Tenzij klant aannemelijk kan maken dat ondanks de foutieve levering de dubbele kosten toch niet voorkomen haddeb kunnen worden.
Dat laatste is het geval bij een onduidelijk of foutief label op het product, waardoor de fout pas tijdens de montage aan het licht komt en niet eerder geconstateerd kon worden.
Re: SaniWeb weigert meerkosten te betalen na fout geleverd product
Kan je dat standpunt eens onderbouwen, Ivo? Want eerst schrijf je "er is geen onderzoeksplicht", maar vervolgens geef je een argumentatie waaruit alsnog een (impliciete) onderzoeksplicht blijkt.
Even er van uitgaande dat Saniweb het verkeerde product heeft geleverd: waarom zou de schade van deze wanprestatie niet voor rekening van Saniweg komen? En dan hoop ik dat je verder gaat dan alleen "dat staat in hun AV"
Even er van uitgaande dat Saniweb het verkeerde product heeft geleverd: waarom zou de schade van deze wanprestatie niet voor rekening van Saniweg komen? En dan hoop ik dat je verder gaat dan alleen "dat staat in hun AV"
Re: SaniWeb weigert meerkosten te betalen na fout geleverd product
Heeft TS niet de plicht om vervolgschade zoveel mogelijk zelf te beperken/voorkomen?
Een verkeerd typenummer op doos is makkelijk te controleren. Controle van inhoud van de dooss lijkt me teveel gevraagd.
Een verkeerd typenummer op doos is makkelijk te controleren. Controle van inhoud van de dooss lijkt me teveel gevraagd.
Re: SaniWeb weigert meerkosten te betalen na fout geleverd product
Nee, het niet plegen van onderzoek kan niet aan de consument toegerekend worden, omdat in de wet is opgenomen dat de consument geen onderzoeksplicht heeft.
-
- Berichten: 12782
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: SaniWeb weigert meerkosten te betalen na fout geleverd product
Wat een gehamer op dat onderzoeksplicht. Je hoeft als klant niets te onderzoeken, maar je kan heel smal zelf zien of je een juist artikel ontvangen hebt. En een installateur die blind gaat monteren zonder eerst alle onderdelen uit de verpakking gaat halen is al geen installateur. Zodra je alles uitpakt moet het al opvallen dat een maat of kleur niet klopt. Dat heet geen onderzoeksplicht, maar logica. En als je dan doelbewust iets gaat monteren waarvan je weet dat het niet kloppend is, dan vergroot je zelf de schade.
Re: SaniWeb weigert meerkosten te betalen na fout geleverd product
Ik heb 2 keer wat bij Saniweb besteld en 2 keer het verkeerde artikel opgestuurd gekregen, wel mijn geld terug gekregen maar bestel nooit meer wat daar.
Re: SaniWeb weigert meerkosten te betalen na fout geleverd product
Maar goed, de Ts heeft zijn klacht geuit en vindt het verder blijkbaar prima.
Re: SaniWeb weigert meerkosten te betalen na fout geleverd product
Zoveel aannames. Natuurlijk heeft deze installateur niet blind geprobeerd iets te monteren wat nooit gaat passen. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat is gebeurd. Hij zal pas bij monteren erachter zijn gekomen dat de wand niet paste. Omdat - kennelijk - Saniweb de verkeerde heeft geleverd. Logisch dat vervangen dan voor rekening van Saniweb komt.NeoDutchio schreef: ↑17 aug 2021 10:40Wat een gehamer op dat onderzoeksplicht. Je hoeft als klant niets te onderzoeken, maar je kan heel smal zelf zien of je een juist artikel ontvangen hebt. En een installateur die blind gaat monteren zonder eerst alle onderdelen uit de verpakking gaat halen is al geen installateur. Zodra je alles uitpakt moet het al opvallen dat een maat of kleur niet klopt. Dat heet geen onderzoeksplicht, maar logica. En als je dan doelbewust iets gaat monteren waarvan je weet dat het niet kloppend is, dan vergroot je zelf de schade.
Moneyman
, alfatrion
, moederslink
en Meiklokje
vinden dit leuk
Re: SaniWeb weigert meerkosten te betalen na fout geleverd product
Ik denk meer aan verantwoordelijkheid. Als je een aannemer inhuurt, dan zorg je dat de spullen er zijn, ruimte begaanbaar is etc.
Zwarte piet van het zelf steken laten vallen wordt wel erg makkelijk doorgeschoven.
Re: SaniWeb weigert meerkosten te betalen na fout geleverd product
SaniWeb.nl heeft steken laten vallen en een aantal hier schuiven die zwarte piet door naar TS. TS heeft geen verantwoordelijk om te onderzoeken of het juiste product is geleberd, terwijl SaniWeb.nl wel de verantwoordelijkheid heeft om her juiste product te leveren.
Laten we niet vergeten dat SaniWeb.nl niet heeft gezien dat het de verkeerde douchewand betrof; kennelijk is dat niet zo eenvoudig.
#logicaplicht
Laten we niet vergeten dat SaniWeb.nl niet heeft gezien dat het de verkeerde douchewand betrof; kennelijk is dat niet zo eenvoudig.
#logicaplicht
Laatst gewijzigd door alfatrion op 17 aug 2021 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.