Precies. Anders draai je de stoppen los voor werkzaamheden, en denk je dat alles spanningsloos is, en dan wordt je alsnog ge-
electrocuteerd door de spanning van de zonnepanelen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
Precies. Anders draai je de stoppen los voor werkzaamheden, en denk je dat alles spanningsloos is, en dan wordt je alsnog ge-
Waarom quote je dan specifiek die zin? Daar refereert je vraag nu overduidelijk aan.
Geen idee wat voor een omvormer je hebt maar aangezien je het over ‘mijn omvormer’ hebt zullen het geen micro-omvormers zijn.Michael Pesch schreef: ↑16 dec 2021 13:23excuses type fout, het gaat om 3000 Watt opbrengst door de zonnepannelen op die dag. Zodra er zon is gaat mijn omvormer aan dus ik snap niet zo goed wat u bedoelt dat het wegvalt. Toen de zonnepanelen aan de omvormer werd aangesloten ging het al aan zonder dat het in onze meterkast is aangesloten.
Mijn vraag is dus voor de gene die zonnepanelen heeft: Hebben jullie het verschil ook in de omvormer en de slimme meter? Meld dit dan aan je net beheerder van stroom voorziening.
Zodra de omvormer zijn vermogen/stroom niet kwijt kan, dan zal de spanning oplopen.angel1978 schreef: ↑16 dec 2021 14:29Zo gauw de omvormer ziet dat hij zijn spanning niet kwijt kan ( al is het maar voor een deel ) zal deze onmiddelijk afschakelen. Tenzij je exact 3000 watt afneemt op dat moment, zal de omvormer dus stoppen tot deze weer op het net zit aangesloten en een deel dat niet wordt afgenomen kwijt kan aan het net.
Bij micro-omvormers kan het wel zijn dat een deel blijft werken.
Verbruik je dan zelf totaal geen stroom als je teruglevert?Moneyman schreef: ↑16 dec 2021 13:28Nee dus: het sluit precies op elkaar aan.Michael Pesch schreef: ↑16 dec 2021 13:23Mijn vraag is dus voor de gene die zonnepanelen heeft: Hebben jullie het verschil ook in de omvormer en de slimme meter?
3000 Watt opbrengst is geen opbrengst. Opbrengst gaat in kWh. Geen netspanning is geen opbrengst van de panelen. Zoals hierboven al gesteld. Dat is een veiligheidsmaatregel. Stel je voor dat jouw panelen bleven leveren terwijl er een elektromonteur aan jouw installatie werkt.Michael Pesch schreef: ↑16 dec 2021 13:23excuses type fout, het gaat om 3000 Watt opbrengst door de zonnepannelen op die dag. Zodra er zon is gaat mijn omvormer aan dus ik snap niet zo goed wat u bedoelt dat het wegvalt. Toen de zonnepanelen aan de omvormer werd aangesloten ging het al aan zonder dat het in onze meterkast is aangesloten.
Mijn vraag is dus voor de gene die zonnepanelen heeft: Hebben jullie het verschil ook in de omvormer en de slimme meter? Meld dit dan aan je net beheerder van stroom voorziening.
TS moet zich eerst maar eens verdiepen in de werking van PV omvormers en de wet van Kirchhoff...Michael Pesch schreef: ↑16 dec 2021 13:05Stedin geeft aan dat mijn apparatuur een deel verbruikt in huis voordat het terug gegeleverd word aan het NET. Maar wij hebben stroomstoring gehad maar mijn zonnepanelen hielden mijn apparaten niet aan terwijl mijn omvormer aangaf (op die dag) dat er 3000 kwh zonnestroom aanwezig is. Dus dat Stedin beweerd dat mijn apparatuur het eerst verbruikt klopt niet.
Is dat niet een beetje een beta reactie? Is de crux niet het Dunning–Kruger effect?thecure schreef: ↑16 dec 2021 20:57TS moet zich eerst maar eens verdiepen in de werking van PV omvormers en de wet van Kirchhoff...Michael Pesch schreef: ↑16 dec 2021 13:05Stedin geeft aan dat mijn apparatuur een deel verbruikt in huis voordat het terug gegeleverd word aan het NET. Maar wij hebben stroomstoring gehad maar mijn zonnepanelen hielden mijn apparaten niet aan terwijl mijn omvormer aangaf (op die dag) dat er 3000 kwh zonnestroom aanwezig is. Dus dat Stedin beweerd dat mijn apparatuur het eerst verbruikt klopt niet.
Dit is ook een probleem in het beta-domein. En dan heb je nu eenmaal meer aan de 1e wet van Kirchoff .DeZevendeHenk schreef: ↑16 dec 2021 22:16Is dat niet een beetje een beta reactie? Is de crux niet het Dunning–Kruger effect?
Het is dus niet de netbeheerder, die omvormers uitschakelt.16again schreef: ↑16 dec 2021 15:13Zodra de omvormer zijn vermogen/stroom niet kwijt kan, dan zal de spanning oplopen.angel1978 schreef: ↑16 dec 2021 14:29Zo gauw de omvormer ziet dat hij zijn spanning niet kwijt kan ( al is het maar voor een deel ) zal deze onmiddelijk afschakelen. Tenzij je exact 3000 watt afneemt op dat moment, zal de omvormer dus stoppen tot deze weer op het net zit aangesloten en een deel dat niet wordt afgenomen kwijt kan aan het net.
Wordt spanning te hoog, dan gaat omvormer in de beveiliging.
De micro-omvormers zien allen dezelfde netspanning, en zullen ook allemaal uitslaan
Nee natuurlijk niet, maar daar gaat het toch ook helemaal niet om.de auditu schreef: ↑17 dec 2021 07:54Het is dus niet de netbeheerder, die omvormers uitschakelt.16again schreef: ↑16 dec 2021 15:13Zodra de omvormer zijn vermogen/stroom niet kwijt kan, dan zal de spanning oplopen.angel1978 schreef: ↑16 dec 2021 14:29Zo gauw de omvormer ziet dat hij zijn spanning niet kwijt kan ( al is het maar voor een deel ) zal deze onmiddelijk afschakelen. Tenzij je exact 3000 watt afneemt op dat moment, zal de omvormer dus stoppen tot deze weer op het net zit aangesloten en een deel dat niet wordt afgenomen kwijt kan aan het net.
Wordt spanning te hoog, dan gaat omvormer in de beveiliging.
De micro-omvormers zien allen dezelfde netspanning, en zullen ook allemaal uitslaan
Buiten dat klaagt TS ook dat hij 1 dag niet kon terugleveren door storing.
Weet ik toch...angel1978 schreef: ↑17 dec 2021 08:34Nee natuurlijk niet, maar daar gaat het toch ook helemaal niet om.
TS heeft niet door (of vind het prettiger om het te negeren) dat er ook nog een deel eigen verbruik in huis plaatsvindt dat niet wordt teruggeleverd. Zo lang dat kwartje niet valt...
TS heeft het over een stroomstoring, niet over de rest die je erbij verzint.
Wat verzin ik dan?
Michael Pesch schreef: ↑16 dec 2021 13:05Stedin geeft aan dat mijn apparatuur een deel verbruikt in huis voordat het terug gegeleverd word aan het NET. Maar wij hebben stroomstoring gehad maar mijn zonnepanelen hielden mijn apparaten niet aan terwijl mijn omvormer aangaf (op die dag) dat er 3000 kwh zonnestroom aanwezig is. Dus dat Stedin beweerd dat mijn apparatuur het eerst verbruikt klopt niet.
Michael Pesch schreef: ↑16 dec 2021 13:23excuses type fout, het gaat om 3000 Watt opbrengst door de zonnepannelen op die dag. Zodra er zon is gaat mijn omvormer aan dus ik snap niet zo goed wat u bedoelt dat het wegvalt. ....
Ik dacht juist dat je hier vragen kon stellen over onderwerpen waar je zelf iets niet van snapt.thecure schreef: ↑16 dec 2021 20:57TS moet zich eerst maar eens verdiepen in de werking van PV omvormers en de wet van Kirchhoff...Michael Pesch schreef: ↑16 dec 2021 13:05Stedin geeft aan dat mijn apparatuur een deel verbruikt in huis voordat het terug gegeleverd word aan het NET. Maar wij hebben stroomstoring gehad maar mijn zonnepanelen hielden mijn apparaten niet aan terwijl mijn omvormer aangaf (op die dag) dat er 3000 kwh zonnestroom aanwezig is. Dus dat Stedin beweerd dat mijn apparatuur het eerst verbruikt klopt niet.