| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] VGZ-Rotterdampakket voor de minima
Re: VGZ-Rotterdampakket voor de minima
Nee, zie hoeveel deelnemers hier vragen hebben.
Maar wel aan de discussie.
Ik vind het interessant hoe het juridisch in elkaar zit. In eerste instantie vind ik de constructie apart.
Gedupeerden kunnen bij www.juridischloket.nl om advies vragen.
-
Lowieze
Gedupeerden? Mensen kunnen ook kiezen voor een andere polis natuurlijk waarbij ze zelf het eigen risico dienen te betalen.Seinhuis schreef: ↑09 jan 2022 03:03Ik vind het interessant hoe het juridisch in elkaar zit. In eerste instantie vind ik de constructie apart.
Deze polissen zijn bedoeld voor mensen met een laag inkomen en veel zorgkosten, zoals mensen met een chronische ziekte, handicap of beperking. Vroeger konden deze mensen bij de gemeente aankloppen voor Bijzondere Bijstand voor deze kosten. Nu betaalt de gemeente voor een deel mee aan deze verzekering.
Niemand is verplicht deze verzekering te nemen.
Er wordt niemand “gedupeerd”. Die gemeentepolis voor minima kost € 187,62 pm, plus € 50,00 eigen risico per jaar.
De compact polis kost € 175,97 pm, plus daarnaast € 385,00 eigen risico per jaar, plus de kosten WMO, plus eigen bijdrage medicijnen tot € 250,00 per jaar, plus andere eigen bijdragen.
De compact polis kost € 175,97 pm, plus daarnaast € 385,00 eigen risico per jaar, plus de kosten WMO, plus eigen bijdrage medicijnen tot € 250,00 per jaar, plus andere eigen bijdragen.
alfatrion
vindt dit leuk
Maar hoe je het ook wendt of keert, het is dus geen “pure diefstal”. En als iemand al die zorg gebruikt, kan deze polis aanbeveling verdienen.
Bij een volledige prothese is de eigen bijdrage 25 procent.
Bij een volledige prothese is de eigen bijdrage 25 procent.
-
Lowieze
Er zijn juist nog veel gemeenten die een collectief gemeentepakket aanbieden. Misschien dat er volgend jaar een alternatief komt, omdat het de bedoeling is dat er dan een einde komt aan collectieve verzekeringen.snuffel1 schreef: ↑09 jan 2022 10:23Er wordt niemand gedupeerd want zo'n zorgverzekering afsluiten is een keuze dat moge duidelijk zijn. Dat de gemeente een zorgpolis zoals deze nog aanbiedt lijkt mij meer om de kosten van de bijzondere bijstand te drukken want alle verzekerbare zorg komt niet in aanmerking voor bijzondere bijstand. Veel gemeentes bieden zo'n zorgverzekering niet meer aan want de zorgverzekeraars stellen de eisen waarmee de gemeente niet in mee kan gaan omdat mensen met een minimum inkomen benadeeld worden.
En hoezo worden mensen met een minimum inkomen benadeeld? Niet alle gemeentepakketten zijn zo duur als bij VGZ.
ja, wat is daar mis mee?Morganlefay schreef: ↑09 jan 2022 10:37Plus dat deze voorliggende "voorziening" wordt gebruikt om aanvragen Bijzondere Bijstand af te wijzen als het gaat om medische kosten.snuffel1 schreef: ↑09 jan 2022 09:48Zo'n gemeente zorgpolis is behalve duur ook onnodig want alle aanvullende zorg is er in meegenomen. Bij een reguliere zorgverzekeraar is gespreid betalen van het eigen risico ook mogelijk maar men dient er wel om te vragen als het bedrag niet in één keer voldaan kan worden. De kosten van zo'n gemeente polis zijn voornamelijk hoog door de aanvullende verzekeringen zoals tandzorg een brilvergoeding en fysio zorg maar heb je al die aanvullende verzekeringen wel nodig want iemand die een kunst gebit heeft geen tandzorg nodig omdat het vervangen van een kunstgebit in het basispakket opgenomen is. De brilvergoeding is ook discutabel want brilverkopers stunten met aanbiedingen en een bekende verkoper verkoopt brillen met op sterkte gebrachte glazen voor onder de honderd euro. Ik lees dat zo'n uitgebreide polis 186 euro per maand doet en dat is voor de minima een behoorlijke hap uit het budget en maar deels door de zorgtoeslag gecompenseerd wordt.![]()
-
Lowieze
Is er een tijd geweest dan dat je Bijzondere Bijstand kreeg voor tandartskosten die verzekerbaar waren?Morganlefay schreef: ↑09 jan 2022 11:08
Wat er mis mee is is dat de vergoedingen vanuit de (Basis)verzekering erg uitgekleed zijn. En mensen moeten gaan lenen om de rekeningen te betalen. Denk aan tandartskosten(ja de Bijzondere Bijstand wijst deze nota's af met als motivatie dat de voorliggende voorziening de kosten dekt).Tip. verdiep je een jaartje in deze materie, door mensen die hier mee te maken hebben te helpen. Succes
-
Lowieze
Oké, dat is heel lang geleden en u heeft het dan alleen over Rotterdam.
Is dat niet geweest dan tot en met 2005, want sinds de invoering van de huidige zorgverzekering in 2006 waarin je je voor tandartskosten kunt verzekeren, heb ik het nooit kunnen aanvragen bij de gemeente voor andere mensen.
Als er namelijk een andere voorziening voor is, kun je het niet aanvragen bij de gemeente.
Je kunt je dus gewoon verzekering tegen tandartskosten. Dat moet ik ook, ik kan ook niet bij de gemeente aankloppen met mijn tandartsrekening.Morganlefay schreef: ↑09 jan 2022 11:08
Wat er mis mee is is dat de vergoedingen vanuit de (Basis)verzekering erg uitgekleed zijn. En mensen moeten gaan lenen om de rekeningen te betalen. Denk aan tandartskosten(ja de Bijzondere Bijstand wijst deze nota's af met als motivatie dat de voorliggende voorziening de kosten dekt).Tip. verdiep je een jaartje in deze materie, door mensen die hier mee te maken hebben te helpen. Succes
Prachtig dat er allemaal regelingen en verzekeringen zijn voor minima, maar wij als modalen moeten ook alles zelf betalen, en krijgen geen toeslagen e.d.
Mijn kinderen hebben b.v. een beugel. de premie van de verzekering is ook al rond de 180 euro
Het probleem denk ik is dat dat veel gemeenten de gemeentepolis aanbieden als een goede optie. Als burger denk je de gemeente te kunnen vertrouwen en op de overheid af te kunnen gaan. Terwijl dit, zo blijkt uit deze discussie, niet altijd het geval blijkt te zijn. De gemeentepolis in mijn gemeente biedt bijvoorbeeld weinig mogelijkheden voor vrije artsenkeuze.
Het probleem is ook dat er reclame wordt gemaakt voor deze gemeentepolis. De gemeente verweeft zichzelf zo met commerciële doeleinden.
Het probleem is ook dat er reclame wordt gemaakt voor deze gemeentepolis. De gemeente verweeft zichzelf zo met commerciële doeleinden.