CHUIS schreef: ↑30 mar 2022 18:45
Op de Praxis website 4 schuttingpalen besteld. Ik blijk er maar 2 nodig te hebben voor de reparatie, dus wilde er 2 retourneren bij een filiaal. Dit blijkt niet te kunnen. Ik moet de schuttingpalen op laten halen en dat kost mij €69,95, omdat de palen zijn geleverd door een externe leverancier.
(...)
Wat wel direct bij de bestelling zichtbaar is " GRATIS RETOURNEREN in een van onze winkels!!
1. Praxis had de schuttingspalen niet mogen weigeren bij het filiaal, omdat ze onder de aanbieding in koeienletters neer zet: "30 dagen bedenktijd - Met Praxis Plus 90 dagen bedenktijd - Gratis retourneren in één van onze winkels - Air Miles sparen bij je aankoop".
2. Een verkoper mag ontbinding op grond van het herroepingsrecht niet weigeren als de consument er niet mee akkoord gaat de verkoper de producten betaald komt ophalen.
a. De consument heeft een recht om de koop te ontbinden (art. 6:230o BW).
b. De handelaar moet onverwijld én binnen veertien dagen alle ontvangen betalingen, met inbegrip van de leveringskosten, terugbetalen aan de consument (art. 6:230r BW)
c. Van afdeling 6:5.2b BW kan niet in het nadeel van consument worden afgeweken (art. 6:230i BW).
Nergens in de afdeling staat dat de verkoper aan de ontbinding de voorwaarden mag verbinden dat de consument de verkoper een betaalde opdracht moet geven om de producten op te halen.
CHUIS schreef: ↑30 mar 2022 18:45
De Praxis klantenservice vindt dat je zelf maar moet uitvinden dat je op de naam van het bedrijf moet klikken om die voorwaarden in te zien. Nergens staat bv "lees de voorwaarden" of "klik op de naam voor de voorwaarden"
3. De verkoper moet in beginsel de voorwaarden verstrekken aan de koper, echter, wanneer de koop online wordt gesloten dan volstaat het dat de voorwaarden ter beschikking worden gesteld in de vorm van een download (art. 6:234 BW). CHUIS betwist hier dat Praxis hieraan voldoet.
Lowieze schreef: ↑31 mar 2022 13:35
Het kan voor u onduidelijk zijn, maar de website vermeld het volgende:
“ Retourneren online aankopen:
Voor online aankopen zijn er verschillende retourmogelijkheden. Kijk voor de exacte retourmogelijkheden altijd op het formulier in de doos van het product. Voor externe leveranciers gelden andere voorwaarden. Bekijk hier alle externe leveranciers en de voorwaarden.”
Persoonlijk vind ik het vrij logisch dat Praxis van een klant verwacht dat deze zelf de voorwaarden van retourneren leest.
Voorwaarden zijn een of meer bedingen die zijn opgesteld om te worden opgenomen in een aantal overeenkomsten (art. 6:231 BW). Waaruit blijkt dat de de voorwaarden van retourneren, waar jij naar verwijst, zijn opgenomen in de overeenkomst tussen CHUIS en Praxis?
Erthanax schreef: ↑31 mar 2022 14:37
De mededeling "Dit artikel is verkrijgbaar online via thuislevering door [bedrijfsnaam]." staat helemaal onderaan en valt mij niet erg op. Bovendien vind ik hem inhoudelijk ook niet erg duidelijk; het zou ook om de bezorgdienst kunnen gaan (maar dat is weer een ander bedrijf). Pas als je klikt op de bedrijfsnaam zie je wat er aan de hand is.
Oneens met je eerste punt. Eens met je tweede punt. CHUIS kan zich prima op het standpunt stellen met Praxis een overeenkomst gesloten te hebben.
Moneyman schreef: ↑31 mar 2022 16:24
De wet is duidelijk:
Op grond van art. 6:230v jo 6:230m lid 1 sub a BW is het verplicht om de voornaamste kenmerken op een duidelijke en in het oog springende manier en onmiddellijk voordat de consument zijn bestelling plaatst te tonen. Als dat niet is gebeurt dan is er sprake van een misleidende ommissie op grond van art 6:193d lid 3 jo 6:193f sub b BW en is de overeenkomst te vernietigen
Achter een linkje is niet "onmiddelijk". Afwijkende retourvoorwaarden moeten expliciet en duidelijk vermeld worden.
Dat is een doodlopende route. Retourvoorwaarden zijn niet de voornaamste kenmerken van het product.