Re: Rekeningrijden nieuwe stijl.
Geplaatst: 05 jul 2022 22:33
En wat is volgens jou dan het in deze casus cruciale verschil?PeterPeters1966 schreef: ↑05 jul 2022 22:26Minder belasting betalen is wat anders dan subsidiëren…..
En wat is volgens jou dan het in deze casus cruciale verschil?PeterPeters1966 schreef: ↑05 jul 2022 22:26Minder belasting betalen is wat anders dan subsidiëren…..
Ik ben zelf tegen een verschil naar type voertuig, omdat de prijs afhankelijk wordt van willekeur / tijdgeest. 'Goh, wij zijn jaloers, dat iemand een auto van een paar miljoen kan betalen. Heeft die auto bijzondere eigenschappen, zodat we er een hogere tarief voor kunnen rekenen?' Of omgekeerd 'Wij vinden, dat iedereen een kleine auto moet rijden. Daarom krijgen bezitters van kleine auto's x procent korting.' Doelgroepdenken en uiteindelijk concurrentievervalsend, zie het voorbeeld van vrachtvervoer in Duitsland.
Daar zit je hoe dan ook aan vast. Een vast bedrag ongeacht van het aantal kilometers is afhankelijk van de tijdgeest. Één tarief per kilometer is ook afhankelijk van de tijdgeest. Een tarief op basis per categorie op basis van vervuiling is op basis van tijdgeest. Echter, er hoeft geen sprake te zijn van willekeur.
Als het gaat om de vervuiling dan gaat het om de gemiddelde uitstoot per km. Als dat per model kan, dan geniet dat de voorkeur, en anders per categorie. Een dergelijk onderscheid stimuleert om te kiezen voor een vervoermiddel die minder vervuilend is. Een dergelijke stimulans acht ik gewenst, omdat we daar allemaal beter van worden.Jablan schreef: ↑05 jul 2022 23:48'Goh, wij zijn jaloers, dat iemand een auto van een paar miljoen kan betalen. Heeft die auto bijzondere eigenschappen, zodat we er een hogere tarief voor kunnen rekenen?' Of omgekeerd 'Wij vinden, dat iedereen een kleine auto moet rijden. Daarom krijgen bezitters van kleine auto's x procent korting.' Doelgroepdenken en uiteindelijk concurrentievervalsend, zie het voorbeeld van vrachtvervoer in Duitsland.
Een elektrische SUV zal vervuilender zijn dan het kleinste benzine wagentje. En flink zwaarder.
zijn er voorbeelden bekend waarbij veranderingen budget neutraal zouden zijn die de burger geen geld uit zn zak heeft geklopt dan? het is vrij naief om te denken dat dat hier namelijk niet gewoon gaat gebeuren. uiteindelijk moet er gewoon meer geld worden gegenereerd, onder andere om het wegennet begaanbaar te houden en de file's te bestrijden, en dat geld moet ergens vandaan komen.
Je kunt er tegen zijn, feit is dat in steeds meer landen de tol al digitaal betaald kan of moet worden.Michel-mol schreef: ↑07 jul 2022 22:19Ik ben mordicus tegen elke vorm van electronisch “rekening” rijden. Zeker ook omdat de ongekozen EU zich steeds meer met de regelgeving gaat bemoeien en inmiddels met die D66 ellendigen al een forse vinger in de pap hebben.
Wegenbelasting gaat naar CO2-emissie. Daarom worden grote auto's in Nederland altijd met een kleinere motor aangeboden dan hetzelfde model met een buitenlands kenteken.
Hier vergeet je het schandaal met gemanipuleerde software van de autofabrikanten, waardoor in Nederland voor een hele reeks modellen de wegenbelasting lager uitviel.alfatrion schreef: ↑06 jul 2022 01:25Als het gaat om de vervuiling dan gaat het om de gemiddelde uitstoot per km. Als dat per model kan, dan geniet dat de voorkeur, en anders per categorie. Een dergelijk onderscheid stimuleert om te kiezen voor een vervoermiddel die minder vervuilend is. Een dergelijke stimulans acht ik gewenst, omdat we daar allemaal beter van worden.
De stikstof (NH3) afkomstig van alle landbouwdieren, te wetenMichel-mol schreef: ↑07 jul 2022 22:19(...) De zgn vervuiling die men toeschrijft aan stikstof is dus geen vervuiling maar dat is natuur. (...)
Ga je vandaag ook weer ergens wat blokkeren met een tractor?Michel-mol schreef: ↑07 jul 2022 22:19En als je het hebt over de “stikstof” vervuiling… hetgeen men nu als beschermde natuur heeft aangewezen zijn vooral de grond arme stukken .. heide en duinen bv.. maar de natuur zelf werkt eraan om alle grond zo rijk mogelijk aan voedingsstoffen te maken en uiteindelijk alles om te turnen tot bos. (Dat was nederland en europa in oorsprong ook. De zgn vervuiling die men toeschrijft aan stikstof is dus geen vervuiling maar dat is natuur. De “beschermde” gebieden zijn door de mens ontstaan. Dus in argument tot het rekeningrijden vs vervuiler betaald is dat onzin.
Mooi voorbeeld van stevige meningen die gebaseerd zijn op uitgangspunten waar zeg maar nogal wat op af te dingen valt. Ik denk dat ik wel weet waar de 'onzin' zit...Michel-mol schreef: ↑07 jul 2022 22:19En als je het hebt over de “stikstof” vervuiling… hetgeen men nu als beschermde natuur heeft aangewezen zijn vooral de grond arme stukken .. heide en duinen bv.. maar de natuur zelf werkt eraan om alle grond zo rijk mogelijk aan voedingsstoffen te maken en uiteindelijk alles om te turnen tot bos. (Dat was nederland en europa in oorsprong ook. De zgn vervuiling die men toeschrijft aan stikstof is dus geen vervuiling maar dat is natuur. De “beschermde” gebieden zijn door de mens ontstaan. Dus in argument tot het rekeningrijden vs vervuiler betaald is dat onzin.
Dat klopt maar daar zijn oplossingen voor. De ammoniak in de urine kun je neutraliseren, zo'n stikstofkraker kost ongeveer 150.000 euro. Geef alle veeteelthouders in NL zo'n ding, dan is de overheid voor 5 miljard klaar in plaats van het veelvoud wat er nu voor het 'stikstofprobleem' gereserveerd is. Dat ze dat niet doen geeft al aan dat er andere zaken spelen, ruimte voor meer huizen bijvoorbeeld.
Dat laatste slaat natuurlijk nergens op. Dat de koeienhouders niet (nog meer dan nu al) gesponsord worden door de overheid, vormt uiteraard geen enkel bewijs voor een dubbele agenda.grun schreef: ↑08 jul 2022 11:23De ammoniak in de urine kun je neutraliseren, zo'n stikstofkraker kost ongeveer 150.000 euro. Geef alle veeteelthouders in NL zo'n ding, dan is de overheid voor 5 miljard klaar in plaats van het veelvoud wat er nu voor het 'stikstofprobleem' gereserveerd is. Dat ze dat niet doen geeft al aan dat er andere zaken spelen, ruimte voor meer huizen bijvoorbeeld.
Ik ben het vaak met je eens, maar deze keer niet. Stikstofminister Van der Wal gaf nota bene zelf toe dat het om ruimte voor huizen gaat, deze week stond er nog een filmpje van haar op GeenStijl.
Ik heb geprobeerd dat filmpje te vinden, maar kan het tussen alle bagger op die site niet terugvinden. Zonder linkje heb ik dus geen idee wat er wel of niet door Van de Wal gezegd zou zijn, en in welke context.
Je bent geen fan van GS? Kennelijk lees je het wel, anders zou je er geen kwalificatie aan geven. Voor alle duidelijkheid: ik vind de topics vaak raak en to the point, de reaguursels zijn inderdaad vaak onzin.
Nog meer mooie technische oplossingen.....die vooral op papier werken.grun schreef: ↑08 jul 2022 11:23Dat klopt maar daar zijn oplossingen voor. De ammoniak in de urine kun je neutraliseren, zo'n stikstofkraker kost ongeveer 150.000 euro. Geef alle veeteelthouders in NL zo'n ding, dan is de overheid voor 5 miljard klaar in plaats van het veelvoud wat er nu voor het 'stikstofprobleem' gereserveerd is. Dat ze dat niet doen geeft al aan dat er andere zaken spelen, ruimte voor meer huizen bijvoorbeeld.
Dat geloof ik niet, ik las dat de veestapel krimpt ipv groeit. Koeien, varkens, kippen, het zijn er nu minder dan een aantal jaren geleden, ook al omdat mensen minder vlees eten dan vroeger. Zelfs ik eet wel eens gehakt wat geen gehakt maar soja blijkt te zijn, als het maar in de aanbieding is, anders lust ik het niet.16again schreef: ↑08 jul 2022 12:56Nog meer mooie technische oplossingen.....die vooral op papier werken. Biobrandstof, vergisting etc heb ik al zien langs komen. En als dat bijvoorbeeld een 50% reductie (op papier !) geeft, dan wordt gelijk de veestapel verdubbeld. En blijkt die reductie dan tegen te vallen, dan is het probleem alleen maar groter geworden.
Misschien geloof je Zembla wel:grun schreef: ↑08 jul 2022 13:19Dat geloof ik niet, ik las dat de veestapel krimpt ipv groeit. Koeien, varkens, kippen, het zijn er nu minder dan een aantal jaren geleden, ook al omdat mensen minder vlees eten dan vroeger. Zelfs ik eet wel eens gehakt wat geen gehakt maar soja blijkt te zijn, als het maar in de aanbieding is, anders lust ik het niet.16again schreef: ↑08 jul 2022 12:56Nog meer mooie technische oplossingen.....die vooral op papier werken. Biobrandstof, vergisting etc heb ik al zien langs komen. En als dat bijvoorbeeld een 50% reductie (op papier !) geeft, dan wordt gelijk de veestapel verdubbeld. En blijkt die reductie dan tegen te vallen, dan is het probleem alleen maar groter geworden.