Tv omgevallen door fout in handleiding

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Tv omgevallen door fout in handleiding

Ongelezen bericht door sylvesterb »

ZeerPrivé schreef:
21 aug 2022 19:33
Erthanax schreef:
21 aug 2022 19:21
Deze Quick Setup Guide (pdf) lijkt mij ook duidelijk. Ik kan me niet goed voorstellen dat er iets fout kan gaan.
Dat zijn niet de pootjes van The Frame 32inch 2020. https://tweakers.net/pricewatch/1564566 ... zwart.html

Hoe iemand het voor elkaar krijgt de pootjes verkeerd te plaatsen, is me een raadsel.
Zoals je kunt zien in de afbeeldingen op Tweakers kun je de pootjes op twee wijze plaatsen.

Afbeelding

Of:

Afbeelding

ZeerPrivé
Berichten: 5743
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Tv omgevallen door fout in handleiding

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@sylvester: ik zie het inderdaad. Maar TS is verteld dat de pootjes naar voren (foto 1) de goede manier is. Erg duidelijk vind ik het allemaal niet, maar kan zomaar aan mij liggen.

Lowieze
Berichten: 6712
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Tv omgevallen door fout in handleiding

Ongelezen bericht door Lowieze »

TS schrijft: “ De tv heeft inderdaad 9 dagen gestaan, nu vermoedelijk omgevallen door langsrijdend landbouwverkeer.”

Als de tv op een onstabiele ondergrond staat en gaat wiebelen door langsrijdend verkeer, dan kun je toch moeilijk de schuld op bevestiging van de pootjes schuiven?

16again
Berichten: 16206
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tv omgevallen door fout in handleiding

Ongelezen bericht door 16again »

ZeerPrivé schreef:
22 aug 2022 06:56
16again schreef:
22 aug 2022 06:49
Tjidske schreef:
22 aug 2022 05:55
Dat stukje in de handleiding om voorkomen dat de tv niet omvalt slaat op de wandmontage niet op de pootjes.
Dat zijn we niet eens. In het bijhorende plaatje staat de TV op de pootjes. Op de bladzij er voor gaat het al over "placing on furniture."
Maar in de tekst gaat het over wandmontage:

Voorkomen dat de televisie omvalt

1. Gebruik de juiste schroeven om een beugel aan de wand te bevestigen. Controleer of de schroeven stevig aan de wand zijn bevestigd. – Afhankelijk van het wandtype hebt u mogelijk extra materiaal nodig om het geheel te verankeren.
2. Gebruik schroeven van het juiste formaat om een beugel aan de tv te bevestigen. – Raadpleeg het gedeelte over standaardschroeven in de tabel onder 'De televisie aan de wand monteren' voor een specificatie van de schroeven.
3. Verbind de beugels die aan de tv zijn bevestigd met een duurzame, sterke draad aan de beugels die aan de muur zijn bevestigd en knoop de draad stevig vast. – Plaats de televisie dicht bij de muur zodat deze niet achterover kan vallen. – Breng de draad zodanig aan dat de beugels die aan de wand zijn bevestigd, zich op gelijke hoogte of lager dan de beugels op de televisie bevinden
Het enige dat aan de wand wordt gemonteerd, zijn de oogjes (=beugel, in Engels bracket) voor de "duurzame, sterke draad." (kijk naar bijbehorend plaatje)
Dit stuk heeft niets met echte wandmontage te maken. Bij wandmontage hangt de hele TV aan een stevige ijzeren konstruktie, en zijn geen touwtjes nodig om te voorkomen dat de TV naar voren kukelt.

16again
Berichten: 16206
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tv omgevallen door fout in handleiding

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
22 aug 2022 07:35
Zoals je kunt zien in de afbeeldingen op Tweakers kun je de pootjes op twee wijze plaatsen.
Op het oog lijken beide even stevig: Het zwaartepunt van de TV bevindt zich zo'n beetje midden boven het pootje.
Je kunt het dus niet verkeerd doen
Wel is de lengte van het pootje kort, en ligt het zwaartepunt vrij hoog, waardoor het op beide manieren een gammel geheel wordt.
Zeker met kabels in een knik die extra onbalanskracht veroorzaakt.

De aanbeveling van de touwtjes komt niet uit de lucht vallen.
Maar misschien kan je stellen dat dit beter gecommuniceerd had moeten worden.
Bijvoorbeeld, dat je de pootjes niet kan uitpakken zonder deze waarschuwing te zien.

PGros
Berichten: 1168
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Tv omgevallen door fout in handleiding

Ongelezen bericht door PGros »

De pootjes op de foto kunnen ook met lange poot naar voren of met korte poot naar voren gemonteerd worden. Beide is mogelijk en toegestaan.
De lange naar voren dan komt de tv rechtop te staan. Met de korte naar voren helt de tv iets naar achteren. (Zoals je ook foto's vaak op een kast zet)
Dus fout monteren met korte poot naar voren is het niet want dat is gewoon mogelijk en toegestaan. Maar de tv zal dan naar achteren gehangen moeten hebben.

Tjidske
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jan 2021 09:07

Re: Tv omgevallen door fout in handleiding

Ongelezen bericht door Tjidske »

Lowieze schreef:
22 aug 2022 07:53
TS schrijft: “ De tv heeft inderdaad 9 dagen gestaan, nu vermoedelijk omgevallen door langsrijdend landbouwverkeer.”

Als de tv op een onstabiele ondergrond staat en gaat wiebelen door langsrijdend verkeer, dan kun je toch moeilijk de schuld op bevestiging van de pootjes schuiven?
Hoe weet jij nu of de tv op een onstabiele ondergrond stond, deze stond op een stenen plateau.

Moneyman
Berichten: 30418
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tv omgevallen door fout in handleiding

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tjidske schreef:
22 aug 2022 08:50
Hoe weet jij nu of de tv op een onstabiele ondergrond stond, deze stond op een stenen plateau.
Als langsrijdend verkeer voor beweging zorgt, was er dus sprake van een instabiele ondergrond. Da's toch simpel?

Heb je het geheel nadat je alles gemonteerd hebt dan totaal niet gecontroleerd op stabiliteit?

Ik denk dat je weinig tot geen kans hebt om hier iets mee te doen, tenzij je kunt aantonen dat ook bij juiste montage de TV zo instabiel is dat die vanzelf omvalt. Maar dat kan ik me niet voorstellen. Ik zou het aanbod van de kortingsbon nog eens heroverwegen.

Kokka1
Berichten: 424
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Tv omgevallen door fout in handleiding

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Het is wel de trend van deze tijd, zoek altijd de fout bij een ander. Als je zelf niet in staat ben om een TV te installeren, laat het dan over aan een ander, dan betaal je een paar tientjes en ben je overal vanaf.
maar om meteen naar de fabrikant te wijzen als je zelf blijkbaar iets verkeerd doet vind ik wel naar.
Als je met 1 vinger naar een ander wijst, wijzen er drie naar jezelf.
ik denk dat je het meeste had bereikt door met een mea culpa te komen naar Samsung, dan hadden ze wellicht wat meer voor je gedaan als zoals je het nu aangepakt hebt. Verder vind ik het heel vervelend voor je en ik hoop dat ze nog iets voor je kunnen betekenen . Zo niet dan is dit een dure les

Nevyn
Berichten: 1324
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Tv omgevallen door fout in handleiding

Ongelezen bericht door Nevyn »

Tjidske schreef:
22 aug 2022 05:55

De tv heeft inderdaad 9 dagen gestaan, nu vermoedelijk omgevallen door langsrijdend landbouwverkeer.
Dus geen kat, maar zonder die trillingen had de tv jaren kunnen staan.
Stel de poten waren goed gemonteerd, had de trilling dan de tv niet laten vallen?
Mischien de eigenaar van het landbouw voertuig aansprakelijk stellen?
Of misschien is het wel de schuld van de wegen beheerder ?
Denk dat je eerst je inboedel verzekering moet benaderen.

witte angora
Berichten: 31169
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tv omgevallen door fout in handleiding

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat moet dan wel heel zwaar landbouwverkeer zijn geweest. Ik mag toch aannemen dat zo'n ding stevig en zwaar genoeg is dat hij niet bij het eerste zuchtje wind omvalt?

Geen idee wat er gebeurd is. Maar aangezien in principe alle opties open staan, we hebben immers alleen jouw verhaal, kan ik je geen andere adviezen geven dan die al gegeven zijn.

16again
Berichten: 16206
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tv omgevallen door fout in handleiding

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
22 aug 2022 09:16
Ik denk dat je weinig tot geen kans hebt om hier iets mee te doen, tenzij je kunt aantonen dat ook bij juiste montage de TV zo instabiel is dat die vanzelf omvalt.
Die pootjes moeten wel instabiel zijn, de handleiding heeft het niet voor niets over draadjes aan de achterkant.
Moneyman schreef:
22 aug 2022 09:16
Ik zou het aanbod van de kortingsbon nog eens heroverwegen.
Dat sowieso, is de weg van de minste weerstand

Ik lees verkeer en huisdieren, maar met dit weer staan er ook ramen tegen elkaar open, om de boel flink te luchten....

Moneyman
Berichten: 30418
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tv omgevallen door fout in handleiding

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
22 aug 2022 10:15
Moneyman schreef:
22 aug 2022 09:16
Ik denk dat je weinig tot geen kans hebt om hier iets mee te doen, tenzij je kunt aantonen dat ook bij juiste montage de TV zo instabiel is dat die vanzelf omvalt.
Die pootjes moeten wel instabiel zijn, de handleiding heeft het niet voor niets over draadjes aan de achterkant.
Er wordt alleen over draadjes gesproken in combinatie met een muurbeugel.

Lowieze
Berichten: 6712
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Tv omgevallen door fout in handleiding

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
22 aug 2022 10:15

Die pootjes moeten wel instabiel zijn, de handleiding heeft het niet voor niets over draadjes aan de achterkant.
Moneyman schreef:
22 aug 2022 09:16
Ik zou het aanbod van de kortingsbon nog eens heroverwegen.
Dat sowieso, is de weg van de minste weerstand

Ik lees verkeer en huisdieren, maar met dit weer staan er ook ramen tegen elkaar open, om de boel flink te luchten....
In de gebruiksaanwijzing:
“ Verbind de beugels die aan de tv zijn bevestigd met een duurzame, sterke draad aan de beugels die aan de muur zijn bevestigd en knoop de draad stevig vast.
– Plaats de televisie dicht bij de muur zodat deze niet achterover kan vallen.
– Breng de draad zodanig aan dat de beugels die aan de wand zijn bevestigd, zich op gelijke hoogte of lager dan de beugels op de televisie bevinden.”

witte angora
Berichten: 31169
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tv omgevallen door fout in handleiding

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar hebben we het dan over de pootjes of over muurbeugels of wat dan ook? Want dat is me niet duidelijk.

Pootje = beugel is nieuw voor me.

Maar sowieso, om een 'vrijstaande' tv met een stuk draad aan een muur te verzekeren... werkt lekker als je eens goed wil poetsen. Dat kan ik me toch ook niet voorstellen.

16again
Berichten: 16206
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tv omgevallen door fout in handleiding

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
22 aug 2022 10:22
Er wordt alleen over draadjes gesproken in combinatie met een muurbeugel.
Dan interpreteer ik die handleiding anders:
pg12 van eerder gelinkte manual
https://www.handleidi.ng/samsung/the-fr ... iding?p=12
Men heeft het over brackets, wat google translate vertaald als haakjes, niet als beugel
Bijbehorend plaatje spreekt boekdelen.

Deze discussie is in voordeel TS. Als bij menigeen niet uit de handleiding blijkt dat je de TV op pootjes moet borgen, is de handleiding misschien niet zo duidelijk

Lowieze
Berichten: 6712
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Tv omgevallen door fout in handleiding

Ongelezen bericht door Lowieze »

Op pagina 94/95 van de handleiding staat alles in het Nederlands.

16again
Berichten: 16206
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tv omgevallen door fout in handleiding

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
22 aug 2022 10:41
Op pagina 94/95 van de handleiding staat alles in het Nederlands.
Ik gebruik altijd Engels: ga ervan uit dat ik beter Engels ken, dan de vertaler. Ooit van "schilderij tube" gehoord?

Sowieso is de handleiding onduidelijk.
De kop
"Voorzorgsmaatregelen bij de installatie met voet"
hoort m.i. bovenaan de bladzij. In zowel NL als EN

Oldsmobile442
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 jul 2022 11:28

Re: Tv omgevallen door fout in handleiding

Ongelezen bericht door Oldsmobile442 »

Als je de pootjes bekijkt zie je geen verschil in voor of achterkant.
Dat zie je nu juist wel, langer of korter. Maar beide is mogelijk om te monteren.
Bracket is technisch Engels, en dus wellicht lastiger om te begrijpen. In dit geval zijn het dus de pootjes, de bevestiging die verankerd moesten worden aan de muur.
Zelfbouw kasten, u kent ze wel...daar zit ook meestal een stevig lint met schroefjes bij. Onzin natuurlijk, die kast vat toch niet omver? in de handleiding staat ook geschreven om de kast te verankeren aan de muur. Ik doe het wel tenminste, en vind het ook logisch, zeevast.

Beetje technisch inzicht, de handleiding klopte in ieder geval wel.

Jammer.

Lowieze
Berichten: 6712
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Tv omgevallen door fout in handleiding

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
22 aug 2022 11:03
Lowieze schreef:
22 aug 2022 10:41
Op pagina 94/95 van de handleiding staat alles in het Nederlands.
Ik gebruik altijd Engels: ga ervan uit dat ik beter Engels ken, dan de vertaler. Ooit van "schilderij tube" gehoord?

Sowieso is de handleiding onduidelijk.
De kop
"Voorzorgsmaatregelen bij de installatie met voet"
hoort m.i. bovenaan de bladzij. In zowel NL als EN
Het is inderdaad niet erg duidelijk omschreven.

Plaats reactie