Voorschotbedrag energie naar 750 euro bijgesteld door leverancier

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Voorschotbedrag energie naar 750 euro bijgesteld door leverancier

Ongelezen bericht door scontra »

angel1978 schreef:
09 sep 2022 14:40
En let wel, we hebben er of krijgen er allemaal mee te maken.
Nee hoor, niet allemaal ;)
Ok, zoals op elke regel zijn er ook op deze uitzonderingen :wink:

16again
Berichten: 16156
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Voorschotbedrag energie naar 750 euro bijgesteld door leverancier

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:
09 sep 2022 14:37
Bolsmarc schreef:
08 sep 2022 17:05
Wat schetst mijn verbazing als nieuw voorschot wordt een verhoging van Eur 275 naar maar liefst Eur 750 voorgesteld.
Dit is wat er staat , niets anders dan dat en dat houdt in dat Ts een verdrievoudigd voorschotbedrag gaat betalen.
De verwarring is dat je het kan lezen als
(een verhoging van Eur 275) ....naar maar liefst Eur 750
of
een verhoging ....(van Eur 275 naar maar liefst Eur 750)
Gezien het gewenste maandbedrag van 300,- moet dit laatste bedoeld zijn
Om de vraag van TS te kunnen beantwoorden: Wat zijn de oude m3 en kW/h tarieven voor gas en electra, en wat de nieuwe?

Bolsmarc
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 sep 2022 16:56

Re: Voorschotbedrag energie naar 750 euro bijgesteld door leverancier

Ongelezen bericht door Bolsmarc »

Volgens mij staat het er heel duidelijk: Ik betaal nu EUR 275 per maand en ik vanaf oktober Eur 750 per maand betalen. Ik krijg in september 366 terug. Ik heb uiteraard afgelopen jaar ook al meerdere tariefverhoging gehad en Ik heb op eigen initiatief mijn voorschotten op basis daarvan naar boven bijgesteld. Ik zat eerst op 200 een paar maand later 225 en uiteindelijk zelf naar 275 aangepast.

Bolsmarc
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 sep 2022 16:56

Re: Voorschotbedrag energie naar 750 euro bijgesteld door leverancier

Ongelezen bericht door Bolsmarc »

DeZevendeHenk schreef:
09 sep 2022 13:24
Hoe zeker bent u van uw berekening? U betaalde blijkbaar €750 - €275 = €475 per maand en hebt €360 terugontvangen van de 12 x €475 = €5700 die u heeft betaald. Hoe kan €300 per maand nu voldoende zijn na alle tariefsverhogingen tov van vorig jaar?
Zoals te lezen is, is het voorschot verhoogd van Eur 275 naar Eur 750.
Als ik reken met het tarief dat ik nu betaal zou Eur 300 /Eur 325 genoeg moeten zijn.

Bolsmarc
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 sep 2022 16:56

Re: Voorschotbedrag energie naar 750 euro bijgesteld door leverancier

Ongelezen bericht door Bolsmarc »

16again schreef:
09 sep 2022 15:24
scontra schreef:
09 sep 2022 14:37
Bolsmarc schreef:
08 sep 2022 17:05
Wat schetst mijn verbazing als nieuw voorschot wordt een verhoging van Eur 275 naar maar liefst Eur 750 voorgesteld.
Dit is wat er staat , niets anders dan dat en dat houdt in dat Ts een verdrievoudigd voorschotbedrag gaat betalen.
De verwarring is dat je het kan lezen als
(een verhoging van Eur 275) ....naar maar liefst Eur 750
of
een verhoging ....(van Eur 275 naar maar liefst Eur 750)
Gezien het gewenste maandbedrag van 300,- moet dit laatste bedoeld zijn
Om de vraag van TS te kunnen beantwoorden: Wat zijn de oude m3 en kW/h tarieven voor gas en electra, en wat de nieuwe?
Klopt. In mijn contract zijn de tarieven nog hetzelfde gebleven als afgelopen maand. Mijn punt is dat ik vind energiemaatschappijen veel te veel macht hebben. Als stellen ze Eur 1.000 voor ik kan het met maar 10% verlagen.

rvjapio
Berichten: 1005
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Voorschotbedrag energie naar 750 euro bijgesteld door leverancier

Ongelezen bericht door rvjapio »

Wat lijkt het me fijn als mensen hier proberen de vraag van ts te beantwoorden, in plaats van hun eigen wijsheid te etaleren door met anderen in debat te gaan.

Bolsmarc
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 sep 2022 16:56

Re: Voorschotbedrag energie naar 750 euro bijgesteld door leverancier

Ongelezen bericht door Bolsmarc »

scontra schreef:
09 sep 2022 13:32
Bolsmarc schreef:
08 sep 2022 17:05
.Wat schetst mijn verbazing als nieuw voorschot wordt een verhoging van Eur 275 naar maar liefst Eur 750 voorgesteld.
Helaas zijn de energietarieven in de laatste 12 maanden ongeveer verdrievoudigd en dat zal u toch zeker niet zijn ontgaan.
Dat maakt gelijk het nieuwe rekensommetje wel heel eenvoudig en aardig kloppend.
Uiteraard is mij dat niet ontgaan. Ik heb op basis van de prijsverhogingen zelf mijn voorschotten omhoog bijgesteld en ben daardoor nu dus op Eur 275 uitgekomen. Op basis van mijn nieuwe voorschot lijkt het er nu dus idd op dat het tarief nog veel verder wordt verhoogd.

angel1978
Berichten: 11056
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Voorschotbedrag energie naar 750 euro bijgesteld door leverancier

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bolsmarc schreef:
09 sep 2022 15:57
scontra schreef:
09 sep 2022 13:32
Bolsmarc schreef:
08 sep 2022 17:05
.Wat schetst mijn verbazing als nieuw voorschot wordt een verhoging van Eur 275 naar maar liefst Eur 750 voorgesteld.
Helaas zijn de energietarieven in de laatste 12 maanden ongeveer verdrievoudigd en dat zal u toch zeker niet zijn ontgaan.
Dat maakt gelijk het nieuwe rekensommetje wel heel eenvoudig en aardig kloppend.
Uiteraard is mij dat niet ontgaan. Ik heb op basis van de prijsverhogingen zelf mijn voorschotten omhoog bijgesteld en ben daardoor nu dus op Eur 275 uitgekomen. Op basis van mijn nieuwe voorschot lijkt het er nu dus idd op dat het tarief nog veel verder wordt verhoogd.
Als je naar de huidige ontwikkelingen en prijzen kijkt is dat natuurlijk helemaal niet zo gek gedacht.

Bolsmarc
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 sep 2022 16:56

Re: Voorschotbedrag energie naar 750 euro bijgesteld door leverancier

Ongelezen bericht door Bolsmarc »

riddert schreef:
09 sep 2022 13:55
Meest logische is het nieuwe voorschobedrag minus de verhoging maakt het oude voorschotbedrag.
€475 dus
Dat staat er niet. Er staat oud Eur 275 nieuw 750.

Bolsmarc
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 sep 2022 16:56

Re: Voorschotbedrag energie naar 750 euro bijgesteld door leverancier

Ongelezen bericht door Bolsmarc »

Bolsmarc schreef:
08 sep 2022 17:05
Vandaag de eindafrekening ontvangen van onze energieleverancier. EUR 360 terug ontvangen ondanks variabel tarief door zelf ons voorschot goed in de gaten te houden.Wat schetst mijn verbazing als nieuw voorschot wordt een verhoging van Eur 275 naar maar liefst Eur 750 voorgesteld. Ik kan het maar 10% naar beneden bijstellen. Mag dit zomaar? Bij de huidige tarieven zou Eur 300 voldoende moeten zijn?
Oud dus Eur 275 nieuwe tarief Eur 750

jonis
Berichten: 2764
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Voorschotbedrag energie naar 750 euro bijgesteld door leverancier

Ongelezen bericht door jonis »

Bolsmarc schreef:
09 sep 2022 15:53

Klopt. In mijn contract zijn de tarieven nog hetzelfde gebleven als afgelopen maand. Mijn punt is dat ik vind energiemaatschappijen veel te veel macht hebben. Als stellen ze Eur 1.000 voor ik kan het met maar 10% verlagen.
Dat is misschien bij jouw leverancier zo; bij de mijne heb ik in verleden voorschot op 1,- gezet gedurende jaar en nieuwe voorgestelde voorschot dit jaar heb ik gehalveerd.

Bolsmarc
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 sep 2022 16:56

Re: Voorschotbedrag energie naar 750 euro bijgesteld door leverancier

Ongelezen bericht door Bolsmarc »

jonis schreef:
09 sep 2022 16:02
Bolsmarc schreef:
09 sep 2022 15:53

Klopt. In mijn contract zijn de tarieven nog hetzelfde gebleven als afgelopen maand. Mijn punt is dat ik vind energiemaatschappijen veel te veel macht hebben. Als stellen ze Eur 1.000 voor ik kan het met maar 10% verlagen.
Dat is misschien bij jouw leverancier zo; bij de mijne heb ik in verleden voorschot op 1,- gezet gedurende jaar en nieuwe voorgestelde voorschot dit jaar heb ik gehalveerd.
Klopt. Iedere leverancier gaat hier anders mee om, maar op het moment dat een leverancier in liquiditeitsproblemen /solvabiliteitsproblemen komt hebben de klanten wel een probleem. Overstappen is bijna geen optie.

16again
Berichten: 16156
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Voorschotbedrag energie naar 750 euro bijgesteld door leverancier

Ongelezen bericht door 16again »

Bolsmarc schreef:
09 sep 2022 15:53
16again schreef:
09 sep 2022 15:24
Om de vraag van TS te kunnen beantwoorden: Wat zijn de oude m3 en kW/h tarieven voor gas en electra, en wat de nieuwe?
In mijn contract zijn de tarieven nog hetzelfde gebleven als afgelopen maand. Mijn punt is dat ik vind energiemaatschappijen veel te veel macht hebben. Als stellen ze Eur 1.000 voor ik kan het met maar 10% verlagen.
Als de m3 en kW/h tarieven niet zijn veranderd, dan leest het nu alsof de energiemaatschappij van haar klanten af wil.

jonis
Berichten: 2764
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Voorschotbedrag energie naar 750 euro bijgesteld door leverancier

Ongelezen bericht door jonis »

16again schreef:
09 sep 2022 16:10
Als de m3 en kW/h tarieven niet zijn veranderd, dan leest het nu alsof de energiemaatschappij van haar klanten af wil.
Afgelopen winter was zacht; nieuwe voorschot gebaseerd op hoger verbruik?
Bij mij was m.n. verbruik gas bijna 25% hoger geschat.
Daarbij leek het in verbruiksmanager alsof men ook al had voorgesorteerd op nog hogere tarieven; 1 maand verstreken en een veel te veel nog hoger voorgesteld voorschot ( terwijl maandverbruik + is, dwz: ik krijg geld)
Problemen bij mijn leverancier zijn nog niet voorbij, denk ik.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Voorschotbedrag energie naar 750 euro bijgesteld door leverancier

Ongelezen bericht door scontra »

Bolsmarc schreef:
09 sep 2022 15:57
scontra schreef:
09 sep 2022 13:32
Bolsmarc schreef:
08 sep 2022 17:05
.Wat schetst mijn verbazing als nieuw voorschot wordt een verhoging van Eur 275 naar maar liefst Eur 750 voorgesteld.
Helaas zijn de energietarieven in de laatste 12 maanden ongeveer verdrievoudigd en dat zal u toch zeker niet zijn ontgaan.
Dat maakt gelijk het nieuwe rekensommetje wel heel eenvoudig en aardig kloppend.
Uiteraard is mij dat niet ontgaan. Ik heb op basis van de prijsverhogingen zelf mijn voorschotten omhoog bijgesteld en ben daardoor nu dus op Eur 275 uitgekomen. Op basis van mijn nieuwe voorschot lijkt het er nu dus idd op dat het tarief nog veel verder wordt verhoogd.
Naar ik aanneem heeft u ook een nieuw contract met de nieuwe tarieven aangeboden gekregen, dit naast de eindafrekening van het afgelopen verbruiksjaar.
U kunt daarmee de tarieven vergelijken die u een jaar geleden betaalde en die u nu moet gaan betalen en dan zult u zien dat u met de verhoging van het voorshotbedrag niet op een verhoging van € 25,00 uitkomt zoals u aangeeft in uw openingstopic.
Maar u zult alle bijdragen hier gedaan vast en zeker goed hebben doorgelezen en zo weet u nu precies 'hoe de steel in de vork past'.

rooie60
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 feb 2007 11:12

Re: Voorschotbedrag energie naar 750 euro bijgesteld door leverancier

Ongelezen bericht door rooie60 »

Jongens **** eens niet zo,de een weet het nog beter als de ander,feit is......hij gaat bijna €475 meer betalen p/m :roll: pppfffffff

Ivo.w
Berichten: 1767
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Voorschotbedrag energie naar 750 euro bijgesteld door leverancier

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wat een ontzettend non-discussie is dit weer geworden.

Om überhaupt iets te kunnen beoordelen hebben we nodig:
- De tarieven per KWh elektriciteit en per m3 gas.
- Het jaarverbruik in m3 en kWh van de laatste jaarrekening.
- de tarieven die per 1 oktober gaan gelden voor gas en elektriciteit, omdat veel energieleveranciers hun tarieven per die datum gaan verhogen en onlangs het maandbedrag wat hoort bij die hogere tarieven geldt bekend heeft gemaakt.

Gissen aan de hand van maandbedragen zonder het verbruik en de tarieven te kennen heeft totaal geen zin.

jonis
Berichten: 2764
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Voorschotbedrag energie naar 750 euro bijgesteld door leverancier

Ongelezen bericht door jonis »

Ivo.w schreef:
09 sep 2022 20:44
Wat een ontzettend non-discussie is dit weer geworden.

Om überhaupt iets te kunnen beoordelen hebben we nodig:
- De tarieven per KWh elektriciteit en per m3 gas.
- Het jaarverbruik in m3 en kWh van de laatste jaarrekening.
- de tarieven die per 1 oktober gaan gelden voor gas en elektriciteit, omdat veel energieleveranciers hun tarieven per die datum gaan verhogen en onlangs het maandbedrag wat hoort bij die hogere tarieven geldt bekend heeft gemaakt.

Gissen aan de hand van maandbedragen zonder het verbruik en de tarieven te kennen heeft totaal geen zin.
Wie zegt dat je wat aan jaarverbruik hebt als zij een nieuwe prognose maken.
Bij mij lag het nieuwe verwachte verbruik 25% hoger dan wat ik daadwerkelijk verbruikt had. Dan komt een voorschot ook niet overeen als je andere verwachtingen hebt.

Ivo.w
Berichten: 1767
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Voorschotbedrag energie naar 750 euro bijgesteld door leverancier

Ongelezen bericht door Ivo.w »

@jonis: dat is dan ook precies de reden waarom je het verbruik van het afgelopen jaar moet weten! Je bericht onderschrijft alleen maar wat ik zeg.

jonis
Berichten: 2764
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Voorschotbedrag energie naar 750 euro bijgesteld door leverancier

Ongelezen bericht door jonis »

Ivo.w schreef:
09 sep 2022 21:54
@jonis: dat is dan ook precies de reden waarom je het verbruik van het afgelopen jaar moet weten! Je bericht onderschrijft alleen maar wat ik zeg.
Dan kun je toch beter op zoek naar; verwacht verbruik leverancier × nieuwe tarief.
Dan kun je daarna inschatting maken of voorschot korrekt is, verwacht verbruik wel realistisch is of bijgesteld moet worden, niet teveel afwijkt etc.

Op mijn jaarverbruik afgelopen jaar gas (550m3) heb ik bijv nu alweer bijna een +/- 20% bezuiniging op gas gerealiseerd ivm halvering van warmwaterverbruik,
cv gebruik komende winter gaat ook nog verder wat uren terug en dan kom ik voor mezelf met een verwachting van max +/- 60% zo'n 400m3 van de >700m3 verwachting van de leverancier bij een gelijke winter.
Dan heb ik er ook niet veel aan om aan jaarverbruik 550m3 van afgelopen jaar te blijven vasthouden.
Uiteindelijk is het ook maar een voorschot en pas je dat eventueel icm verbruiksmanager aan je gerealiseerde verbruik verder aan.

Plaats reactie