Ok, zoals op elke regel zijn er ook op deze uitzonderingen

De verwarring is dat je het kan lezen als
Zoals te lezen is, is het voorschot verhoogd van Eur 275 naar Eur 750.DeZevendeHenk schreef: ↑09 sep 2022 13:24Hoe zeker bent u van uw berekening? U betaalde blijkbaar €750 - €275 = €475 per maand en hebt €360 terugontvangen van de 12 x €475 = €5700 die u heeft betaald. Hoe kan €300 per maand nu voldoende zijn na alle tariefsverhogingen tov van vorig jaar?
Klopt. In mijn contract zijn de tarieven nog hetzelfde gebleven als afgelopen maand. Mijn punt is dat ik vind energiemaatschappijen veel te veel macht hebben. Als stellen ze Eur 1.000 voor ik kan het met maar 10% verlagen.16again schreef: ↑09 sep 2022 15:24De verwarring is dat je het kan lezen als
(een verhoging van Eur 275) ....naar maar liefst Eur 750
of
een verhoging ....(van Eur 275 naar maar liefst Eur 750)
Gezien het gewenste maandbedrag van 300,- moet dit laatste bedoeld zijn
Om de vraag van TS te kunnen beantwoorden: Wat zijn de oude m3 en kW/h tarieven voor gas en electra, en wat de nieuwe?
Uiteraard is mij dat niet ontgaan. Ik heb op basis van de prijsverhogingen zelf mijn voorschotten omhoog bijgesteld en ben daardoor nu dus op Eur 275 uitgekomen. Op basis van mijn nieuwe voorschot lijkt het er nu dus idd op dat het tarief nog veel verder wordt verhoogd.
Als je naar de huidige ontwikkelingen en prijzen kijkt is dat natuurlijk helemaal niet zo gek gedacht.Bolsmarc schreef: ↑09 sep 2022 15:57Uiteraard is mij dat niet ontgaan. Ik heb op basis van de prijsverhogingen zelf mijn voorschotten omhoog bijgesteld en ben daardoor nu dus op Eur 275 uitgekomen. Op basis van mijn nieuwe voorschot lijkt het er nu dus idd op dat het tarief nog veel verder wordt verhoogd.
Oud dus Eur 275 nieuwe tarief Eur 750Bolsmarc schreef: ↑08 sep 2022 17:05Vandaag de eindafrekening ontvangen van onze energieleverancier. EUR 360 terug ontvangen ondanks variabel tarief door zelf ons voorschot goed in de gaten te houden.Wat schetst mijn verbazing als nieuw voorschot wordt een verhoging van Eur 275 naar maar liefst Eur 750 voorgesteld. Ik kan het maar 10% naar beneden bijstellen. Mag dit zomaar? Bij de huidige tarieven zou Eur 300 voldoende moeten zijn?
Dat is misschien bij jouw leverancier zo; bij de mijne heb ik in verleden voorschot op 1,- gezet gedurende jaar en nieuwe voorgestelde voorschot dit jaar heb ik gehalveerd.
Klopt. Iedere leverancier gaat hier anders mee om, maar op het moment dat een leverancier in liquiditeitsproblemen /solvabiliteitsproblemen komt hebben de klanten wel een probleem. Overstappen is bijna geen optie.
Als de m3 en kW/h tarieven niet zijn veranderd, dan leest het nu alsof de energiemaatschappij van haar klanten af wil.
Afgelopen winter was zacht; nieuwe voorschot gebaseerd op hoger verbruik?
Naar ik aanneem heeft u ook een nieuw contract met de nieuwe tarieven aangeboden gekregen, dit naast de eindafrekening van het afgelopen verbruiksjaar.Bolsmarc schreef: ↑09 sep 2022 15:57Uiteraard is mij dat niet ontgaan. Ik heb op basis van de prijsverhogingen zelf mijn voorschotten omhoog bijgesteld en ben daardoor nu dus op Eur 275 uitgekomen. Op basis van mijn nieuwe voorschot lijkt het er nu dus idd op dat het tarief nog veel verder wordt verhoogd.
Wie zegt dat je wat aan jaarverbruik hebt als zij een nieuwe prognose maken.Ivo.w schreef: ↑09 sep 2022 20:44Wat een ontzettend non-discussie is dit weer geworden.
Om überhaupt iets te kunnen beoordelen hebben we nodig:
- De tarieven per KWh elektriciteit en per m3 gas.
- Het jaarverbruik in m3 en kWh van de laatste jaarrekening.
- de tarieven die per 1 oktober gaan gelden voor gas en elektriciteit, omdat veel energieleveranciers hun tarieven per die datum gaan verhogen en onlangs het maandbedrag wat hoort bij die hogere tarieven geldt bekend heeft gemaakt.
Gissen aan de hand van maandbedragen zonder het verbruik en de tarieven te kennen heeft totaal geen zin.
Dan kun je toch beter op zoek naar; verwacht verbruik leverancier × nieuwe tarief.