Pagina 2 van 2

Re: rechten bij aankoop

Geplaatst: 30 dec 2022 16:09
door alfatrion
JozJan schreef:
30 dec 2022 12:32
Ging om een dure tablet, ca. € 1.500. In dat licht is € 150 verschil niet enorm. De melding was 'Als nieuw. Geretourneerd product in geopende originele verpakking. Compleet met onbeschadigde accessoire(s)/onderdelen'.
Oke, dat zit heel erg dicht tegen nieuw aan. Je zou hier zelf kunnen stellen dat ze het product als nieuw hadden mogen verkopen.
JozJan schreef:
30 dec 2022 12:32
Hoe de exacte staat was heb ik om overduidelijke redenen niet kunnen beoordelen ;-)
Voor een juridische beoordeling is het ook niet relevant.
JozJan schreef:
30 dec 2022 12:32
alfatrion schreef:
30 dec 2022 10:24
Een dekkingskoop is gewoon een manier om van je geschil om te zetten in een financieel geschil. Je vordert dan niet langer nakoming.
Dat is vrij helder. Alleen wel met het risico dat het geschil op niets uitloopt en ik geen enkele compensatie meer zou overhouden.
Waarom denk je dat?
JozJan schreef:
30 dec 2022 12:32
Dit specifieke aanbod is er nu niet meer. Maar er zijn genoeg voorbeelden. Op de productpagina staat de optie (als die er dus op dat moment is) 'Voordelige tweedekans', via die link kom je op de speciale pagina voor die tweedekans. Met uitleg wat de status is etc. Vervolgens bestel je zoals normaal. Dat heb ik ook gedaan. En daar heb ik een bevestiging van ontvangen. Geen voorbehoud daarin.
Helder. Een voorbehoud moet gemaakt worden in het aanbod. Een voorbehoud in de bevestigingsmail is te laat gemaakt.
JozJan schreef:
30 dec 2022 12:32
Uiteindelijk via WA weer contact gezocht, reactie is dat er bij de vervoerder iets mis is gegaan en dat ze niet kunnen leveren, dat ze niet verplicht zijn te leveren, dat ze de bestelling gewoon hadden kunnen annuleren, maar dat ze uit coulance een korting bieden.
Klopt niets van. Dat had ik ze op dit punt ook duidelijk gemaakt.

https://www.coolblue.nl/tweedekans-product/1995203
Geen voorbehoud. Het vooraf aanvinken van aanvullende producten, zoals hier gebeurt, mag niet.
fonsflons schreef:
30 dec 2022 13:16
Niet altijd. Bij Coolblue zie je vaak printers als 2e kans waarbij de meegeleverde toners er niet meer bij zitten. Dan ben je in de praktijk vaak duurder uit omdat je er gelijk een nieuwe set toners bij moet kopen.
Daar moet als kantekening worden aangegeven dat je met de bijgeleverde toner slechts een beperkte hoeveelheid pagina's kan printen ten opzichte van de toner die je besteld én dat er op de markt goedkopere toner te verkrijgen zijn.

Re: rechten bij aankoop

Geplaatst: 30 dec 2022 20:51
door NeoDutchio
alfatrion schreef:
30 dec 2022 16:09
JozJan schreef:
30 dec 2022 12:32
Ging om een dure tablet, ca. € 1.500. In dat licht is € 150 verschil niet enorm. De melding was 'Als nieuw. Geretourneerd product in geopende originele verpakking. Compleet met onbeschadigde accessoire(s)/onderdelen'.
Oke, dat zit heel erg dicht tegen nieuw aan. Je zou hier zelf kunnen stellen dat ze het product als nieuw hadden mogen verkopen.
Als u een geopende verpakking ontvangt met duidelijk zichtbaar dat het product uit de verpakking is geweest, zou u dat als nieuw accepteren? En helemaal bij een tablet in deze prijsklasse.

Re: rechten bij aankoop

Geplaatst: 30 dec 2022 21:23
door alfatrion
Ik bekijk dit puur juridisch, want het gaat hier om een juridische casus. Consumenten hebben een herrpepingsrecht, mogen daarbij het product uit de verpakking halen, en hebben dan recht op volledige terugbetaling. Hieruit trek ik de conclusie dat de verkoper het product juridisch bezien weer mag aanbieden als zijnde nieuw.

Re: rechten bij aankoop

Geplaatst: 30 dec 2022 22:04
door kuklos
alfatrion schreef:
30 dec 2022 21:23
Hieruit trek ik de conclusie dat de verkoper het product juridisch bezien weer mag aanbieden als zijnde nieuw.
En zou jij dat als klant accepteren als je zo'n product zou krijgen?

Re: rechten bij aankoop

Geplaatst: 03 jan 2023 09:17
door JozJan
kuklos schreef:
30 dec 2022 22:04
alfatrion schreef:
30 dec 2022 21:23
Hieruit trek ik de conclusie dat de verkoper het product juridisch bezien weer mag aanbieden als zijnde nieuw.
En zou jij dat als klant accepteren als je zo'n product zou krijgen?
Ja, maar dan met een korting. Zoals gezegd: in principe een prima systeem met die tweedekansjes. In alle opzichten, qua gebruik, garantie etc heb je in zo'n geval ook gewoon een nieuw product. Als ze het ooit leveren tenminste ;-)
alfatrion schreef:
30 dec 2022 16:09
JozJan schreef:
30 dec 2022 12:32
alfatrion schreef:
30 dec 2022 10:24
Een dekkingskoop is gewoon een manier om van je geschil om te zetten in een financieel geschil. Je vordert dan niet langer nakoming.
Dat is vrij helder. Alleen wel met het risico dat het geschil op niets uitloopt en ik geen enkele compensatie meer zou overhouden.
Waarom denk je dat?
Ze doen een aanbod (de korting), ik acccepteer niet en volhard in mijn eis. Tegenpartij kan dan besluiten om aanbod in te trekken en geen 'coulance' meer te betrachten. En dan wordt het een zaak van gelijk hebben vs gelijk krijgen. Dat vond ik niet de moeite.
alfatrion schreef:
30 dec 2022 16:09
Helder. Een voorbehoud moet gemaakt worden in het aanbod. Een voorbehoud in de bevestigingsmail is te laat gemaakt.
Ook voor mij helder. Zelfs in die bevestigingsmail is geen voorbehoud gemaakt.
alfatrion schreef:
30 dec 2022 16:09
JozJan schreef:
30 dec 2022 12:32
Uiteindelijk via WA weer contact gezocht, reactie is dat er bij de vervoerder iets mis is gegaan en dat ze niet kunnen leveren, dat ze niet verplicht zijn te leveren, dat ze de bestelling gewoon hadden kunnen annuleren, maar dat ze uit coulance een korting bieden.
Klopt niets van. Dat had ik ze op dit punt ook duidelijk gemaakt.

https://www.coolblue.nl/tweedekans-product/1995203
Geen voorbehoud. Het vooraf aanvinken van aanvullende producten, zoals hier gebeurt, mag niet.
Daar was ik al wel van overtuigd ja, dat dit niet klopt. Maar je ziet: zelfs een bedrijf dat bekend staat als klantvriendelijk gebruikt dit soort tactieken (en deze keer dus zelfs met succes): het is gewoon een vorm van overbluffen. En dan hopen dat de klant er mee akkoord gaat.

Re: rechten bij aankoop

Geplaatst: 03 jan 2023 12:36
door Nevyn
Ik koop bij Amazon vaak een tweede keus, tot nu toe altijd tevreden.

Re: rechten bij aankoop

Geplaatst: 26 jul 2024 11:48
door Adri24
Bij Amazon een tweede kans staafmixer van Bosch gekocht. Het bleek dat de garde kapot was. Amazon verwijst naar Bosch bij problemen product. Amazon zelf geeft geen garantie. Bosch zegt dat op tweede kans apparaten geen garantie meer zit. Amazon verzuimt dit te vermelden. Volgende keer geen tweedekansjes meer. Heel vreemd. Mixer is dik in orde behalve de garde volgens mij een fabrieksfout maar toon dat dan maar eens aan.

Re: rechten bij aankoop

Geplaatst: 27 jul 2024 11:50
door Thijs124
Als Amazon zelf de verkoper is dan is Amazon ook verplicht garantie te verlenen. De fabrikant en de importeur staan hier buiten.

Re: rechten bij aankoop

Geplaatst: 27 jul 2024 11:58
door Lowieze
Adri24 schreef:
26 jul 2024 11:48
Bij Amazon een tweede kans staafmixer van Bosch gekocht. Het bleek dat de garde kapot was. Amazon verwijst naar Bosch bij problemen product. Amazon zelf geeft geen garantie. Bosch zegt dat op tweede kans apparaten geen garantie meer zit. Amazon verzuimt dit te vermelden. Volgende keer geen tweedekansjes meer. Heel vreemd. Mixer is dik in orde behalve de garde volgens mij een fabrieksfout maar toon dat dan maar eens aan.
Amazon schrijft zelf:
“Hoe kan ik mijn product terugsturen als ik niet tevreden ben?
Je Amazon RetourDeals-aankoop is gedekt door Amazons retourbeleid. Net als met elke andere Amazon-aankoop die je doet, kun je het item bij ontevredenheid over het product, om welke reden dan ook, terugsturen volgens het Amazons retourbeleid. Omdat elk item op Amazon RetourDeals uniek is door zijn aard, zijn we helaas niet in staat om alle items te vervangen in exact dezelfde conditie. Maar het kan zijn dat we een vergelijkbaar product op voorraad hebben, dus vergeet het niet te checken.”

en

“Alle Amazon RetourDeals-artikelen hebben een wettelijke garantie . Als je artikel defect raakt na de retourperiode van Amazon, zal Amazon elk defect artikel repareren en als reparatie niet mogelijk is, zullen we de aankoopprijs terugbetalen in overeenstemming met het retourbeleid van Amazon.

Omdat dit geretourneerde Amazon RetourDeals artikelen/producten betreft, kan het zijn dat de fabrieksgarantie niet langer van toepassing is, aangezien deze mogelijk beperkt is tot de oorspronkelijke eigenaar. Alle geretourneerde Amazon RetourDeals artikelen vallen echter wel onder de wettelijke garantie.”

Re: rechten bij aankoop

Geplaatst: 27 jul 2024 18:31
door rwolters
Nevyn schreef:
29 dec 2022 17:45
NeoDutchio schreef:
29 dec 2022 17:18
Iets wat er niet is kan ook niet geleverd worden.
Dan moeten ze niet verkopen wat ze niet hebben
Bij dit soort producten zijn er genoeg oorzaken te bedenken waardoor ze toch niet kunnen leveren. Een product kan te slecht zijn, of het is al door iemand anders besteld voordat de website het heeft aangepast. En omdat het specifiek als 2e kans wordt aangeboden kan je niet iets anders bieden.

Maar goed, jij hebt vast de perfecte methode om dit soort situaties te vermijden. Welke succesvolle bedrijven heb je opgezet?

Re: rechten bij aankoop

Geplaatst: 27 jul 2024 19:18
door Nevyn
rwolters schreef:
27 jul 2024 18:31
Nevyn schreef:
29 dec 2022 17:45
NeoDutchio schreef:
29 dec 2022 17:18
Iets wat er niet is kan ook niet geleverd worden.
Dan moeten ze niet verkopen wat ze niet hebben
Bij dit soort producten zijn er genoeg oorzaken te bedenken waardoor ze toch niet kunnen leveren. Een product kan te slecht zijn, of het is al door iemand anders besteld voordat de website het heeft aangepast. En omdat het specifiek als 2e kans wordt aangeboden kan je niet iets anders bieden.

Maar goed, jij hebt vast de perfecte methode om dit soort situaties te vermijden. Welke succesvolle bedrijven heb je opgezet?
Een antwoord wat ik 2 jaar geleden heb geschreven?