Als eerst geen inflatiecorrectie toegestaan was, dan is dat natuurlijk een nadelige wijziging, ongeacht wat iemand verdient.
Simpel eenzijdige verhoging
Re: Simpel eenzijdige verhoging
Re: Simpel eenzijdige verhoging
Daar kun je natuurlijk een discussie over voeren, echter ik vermoed dat het beding erin 'fietsen' per 1-1-2023 dat ze jaarlijks een inflatie correctie mogen doen op moment X in ieder geval een nadelige aanpassing is, zelfs als de daadwerkelijke inflatie correctie niet zo gezien wordt.
Re: Simpel eenzijdige verhoging
Dat is ook zo. Een contractswijziging waarmee een indexeringsclausule wordt toegevoegd is per defintie een nadelige wijziging. De enkele toepassing van die al eerder in het contract opgenomen inflatie-indexering is dat volgens heersend recht niet, maar dat betwist Alfatrion (en wat mij betreft terecht).
Re: Simpel eenzijdige verhoging
Dat laatste is natuurlijk een lastige, aan de ene kant zeg ik ja, dat is nadelig voor de consument. Aan de andere kant zie het ook als redelijk, zeker bij doorlopende overeenkomsten voor dienst verlening, dat deze bij stijgende kosten voor de dienst verlener ook aangepast moeten kunnen worden naar een prijs die op dat moment redelijk en billijk is. Altijd dezelfde prijs behouden lijkt me ook niet houdbaar, want dan wordt de dienstverlening automatisch steeds minder winstgevend tenzij er ergens anders geschaafd wordt, of mogelijk zelfs verlieslijdend, wat er dan weer tot zal lijden dat overeenkomsten in plaats van een inflatie correctie krijgen steeds opgezegd zullen worden door de dienstverlener, iets waar ik als consument ook niet op zit te wachten. Ik sluit immers niet voor niets een langlopende overeenkomst af.Moneyman schreef: ↑14 aug 2023 16:06Dat is ook zo. Een contractswijziging waarmee een indexeringsclausule wordt toegevoegd is per defintie een nadelige wijziging. De enkele toepassing van die al eerder in het contract opgenomen inflatie-indexering is dat volgens heersend recht niet, maar dat betwist Alfatrion (en wat mij betreft terecht).
Laatst gewijzigd door Cro op 14 aug 2023 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Simpel eenzijdige verhoging
Dat klopt helemaal. Maar de vraag of iets redelijk is, is natuurlijk een andere dan de vraag of iets nadelig is. In het gegeven voorbeeld kan het prima én nadelig, én redelijk zijn.Cro schreef: ↑14 aug 2023 16:14Dat laatste is natuurlijk een lastige, aan de ene kant zeg ik ja, dat is nadelig voor de consument. Aan de andere kant zie het ook als redelijk, zeker bij doorlopende overeenkomsten voor dienst verlening, dat deze bij stijgende kosten voor de dienst verlener ook aangepast moeten kunnen worden naar een prijs die op dat moment redelijk en billijk.
Re: Simpel eenzijdige verhoging
Het lijkt mij overigens dat overeenkomsten voor langere duur ook door de aanbieder kunnen worden gewijzigd onder bepaalde voorwaarden als dat niet is afgesproken. Overeenkomsten voor langere duur mogen worden opgezegd door het bedrijf, ook als dat niet is afgesproken (vaste rechtspraak).
Mijn punt is als die inflatiecorrectie 10% is, dan kun je nu in een situatie terechtkomen waarin iemand meerdere overeenkomsten heb die met 10% stijgen, terwijl het salaris van die persoon niet stijgt. Dat de prijs stijgt is te begrijpen, waar ik moeite mee heb is dat klanten niet kunnen opzeggen. Als deze persoon in het afgelopen jaar meerdere overeenkomst heeft afgesloten, dan kan hij in problemen komen. En afgezien daarvan deugt het niet dat iemand meer moet betalen en dat dat niet gezien wordt als nadelig.Cro schreef: ↑14 aug 2023 16:14Dat laatste is natuurlijk een lastige, aan de ene kant zeg ik ja, dat is nadelig voor de consument. Aan de andere kant zie het ook als redelijk, zeker bij doorlopende overeenkomsten voor dienst verlening, dat deze bij stijgende kosten voor de dienst verlener ook aangepast moeten kunnen worden naar een prijs die op dat moment redelijk en billijk is. Altijd dezelfde prijs behouden lijkt me ook niet houdbaar, want dan wordt de dienstverlening automatisch steeds minder winstgevend tenzij er ergens anders geschaafd wordt, of mogelijk zelfs verlieslijdend, wat er dan weer tot zal lijden dat overeenkomsten in plaats van een inflatie correctie krijgen steeds opgezegd zullen worden door de dienstverlener, iets waar ik als consument ook niet op zit te wachten. Ik sluit immers niet voor niets een langlopende overeenkomst af.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 28 apr 2023 15:02
Re: Simpel eenzijdige verhoging
@Harmprive,
Simpel is weer overgenomen/terug naar T-Mobel nu is het ook zo dat T-Mobel verkocht is aan een investeerder en deze mensen/bedrijf willen geldverdienen en zeker wat er voor is betaald, dus ja die hebben die truukjes al tussen hun oren en passen ze ook bij Simpel toe.
Maar goed ik zit ook bij Simpel en kan onbeperkt bellen, data 500Mb. is voor mij voldoende want internetten en filmpjes kijken doe ik thuis op de WiFi en daar betaal ik nu € 5,43 voor, dus € 0,43 per maand meer nu.
Mijn TV, Internet provider betaal ik € 6,75 per maand meer, helaas zijn de boodschappen ook in die verhouding nu duurder, ja wat wilt U dan, denk helemaal niks, toch?
Simpel is weer overgenomen/terug naar T-Mobel nu is het ook zo dat T-Mobel verkocht is aan een investeerder en deze mensen/bedrijf willen geldverdienen en zeker wat er voor is betaald, dus ja die hebben die truukjes al tussen hun oren en passen ze ook bij Simpel toe.
Maar goed ik zit ook bij Simpel en kan onbeperkt bellen, data 500Mb. is voor mij voldoende want internetten en filmpjes kijken doe ik thuis op de WiFi en daar betaal ik nu € 5,43 voor, dus € 0,43 per maand meer nu.
Mijn TV, Internet provider betaal ik € 6,75 per maand meer, helaas zijn de boodschappen ook in die verhouding nu duurder, ja wat wilt U dan, denk helemaal niks, toch?