Re: Geld verloren bij Bunq bank
Geplaatst: 10 mei 2024 08:33
Bunq stuurt fraudeslachtoffer wel 80 nieuwe betaalpassen, maar grijpt niet in als haar rekening geplunderd wordt: https://youtu.be/iUoxZrVxvzw
Volgens Bunq zit het iets anders in elkaar:Nijogeth schreef: ↑10 mei 2024 08:58Maar, is er ook gekeken of die telefonische optie voor het bevriezen van de rekening mogelijk is? Eindigen met 'Bunq zegt dat er telefonisch de optie is om de rekening te bevriezen, maar Carla zegt dat ze alle opties heeft geprobeerd', dat is gewoon slecht onderzoek. Een echte journalist zou nu zelf hebben gekeken, maar waarschijnlijk is die optie er gewoon en dan was het item natuurlijk nutteloos geweest en had men Bunq niet in een kwaad daglicht kunnen zetten.
Als het bedrijf dan naar de uitzending komt, dan kan dat weerwoord direct in de uitzending.
Dit was de reactie van Bunq https://radar.avrotros.nl/artikel/react ... zaak-60559.
Zoals met veel simpele oplossingen zitten daar ook nadelen aan. Als een webwinkel gebruik maakt van een payment broker, dan moet de winkel jouw NAW gegevens delen met de payment broker. Ik zit daar niet op te wachten. Bovendien zal de winkel daar expliciet toestemming voor moeten vragen. En wat als je dat als klant niet wilt?peter17111962 schreef: ↑03 mei 2024 18:26Als iedere webwinkel nu eens op de afschrijving op het bank afschrift gaan vermelden naar welk
adres een bestelling is verzonden, Dan is direct duidelijk wie er illegaal iets heeft besteld.
Belangrijk bericht
Beste mede-bunqer,
Natuurlijk hebben ook wij de recente media-ophef meegekregen. We vinden het ongelofelijk pijnlijk dat er onschuldige slachtoffers vallen door kwaadwillende criminelen en doen er oprecht alles aan om iedereen zo veilig mogelijk te houden.
Graag geven we je daarom een overzicht van alle veiligheidsmaatregelen die jou en je geld beschermen. Het is daarbij goed om te weten dat beveiliging bij bunq sinds jaar en dag de hoogste prioriteit heeft en we een schoon track-record hebben: nog nooit heeft iemand ook maar een cent verloren door een veiligheidskwestie bij bunq.
We beschermen jou en je geld o.a. door:
- Meerlaagse beveiliging (2-factor authentication/multi-factor authentication)
- Biometrische beveiliging
- Een modern software platform dat ontwikkeld is met security-first principes in de architectuur
- Gebruik van de allerlaatste technieken, zoals bijvoorbeeld AI, voor het monitoren van je rekeningen
- Je 24/7 de mogelijkheid geven om zelf direct de toegang tot je rekening(en) te beheren, zonder dat je daarbij afhankelijk bent van een accountmanager of een helpdesk
- Realtime notificaties waardoor je altijd direct op de hoogte bent van wat er gebeurt en in kan grijpen indien nodig
bunq’s veiligheidssysteem is moderner, en gaat op veel punten verder dan die van veel traditionele banken. De enige manier waarop je ten prooi kan vallen aan de kwade intenties van misdadigers, is door misleid te worden en je persoonlijke én biometrische gegevens af te staan. Wanneer je deze gegevens aan slinkse kwaadwillenden overhandigt, worden de beveiligingsmaatregelen ongewild buitenspel gezet.
Let op: wij bellen nóóit
Telefoon- en e-mailverkeer is inherent onveilig. Juist daarom hebben we bij bunq vanaf lancering gezegd: we bellen je nooit. In tegenstelling tot oudere banken kan je bij bunq álles via de app regelen. Onveilig telefonisch contact is dus nooit nodig. We zullen je nooit om gevoelige informatie vragen en alle gevoelige communicatie verloopt uitsluitend via de beveiligde app-omgeving. Als iemand je belt en beweert een medewerker van bunq te zijn, hang direct op en meld het via https://bunq.com/report.
Wat als een derde toch per ongeluk toegang krijgt?
+ Blokkeer onmiddellijk de toegang door een van deze stappen te nemen:
- Reageer op het waarschuwingsbericht dat je krijgt elke keer dat een nieuw apparaat inlogt; door 1 druk op de knop breng je jezelf in veiligheid en blokkeer je alle ongewilde toegang en apparaten
- Of, ga naar de app en blokkeer toegang van derden, zie hier hoe: Together
- Lukt dit om welke reden dan ook niet, dan kan je contact opnemen met ons noodnummer: +31208083666. Hierna wordt de rekening onmiddellijk geblokkeerd
- Mocht dit ook niet lukken, dan kan je contact opnemen met SOS-support, waar je binnen 10 minuten wordt geholpen
+ Vul dit formulier in. Wij zetten vervolgens alles op alles en proberen de reeds gedane overboekingen te blokkeren of terug te halen. We zijn daarvoor wel afhankelijk van de medewerking van andere banken.
+ Nadat dit proces is voltooid, kijken we bij eventuele restschade of je mogelijk in aanmerking komt voor een coulancevergoeding. Voor het vaststellen hiervan gebruiken we dezelfde criteria als vele andere banken, en laten ons leiden door de wet en de richtlijnen van de NVB.
Nazorg
We kiezen er al sinds het begin van bunq bewust voor om niet te bellen - juist omdat phishing via telefoongesprekken plaatsvindt. We zijn ons er echter van bewust dat op sommige momenten een menselijke stem van grote waarde is. We zijn dan ook aan het kijken hoe we kunnen verbeteren, zonder afbreuk te doen aan jouw veiligheid.
Bovendien zijn we bezig met andere verbeteringen, zoals het aannemen van meer Nederlands sprekende collega’s, om minder afhankelijk te zijn van de Engelse taal.
Voorkomen
Online fraude neemt al jaren toe. In 2023 werd maar liefst een op de zes Nederlanders - zo’n 3 miljoen mensen (!) - slachtoffer van een online delict. Al jaren zet bunq zich in om deze trend te keren. Dit kan alleen door samenwerking: tussen banken, telecom (die de telefoontjes en smsjes faciliteren), hosting partijen (waar de illegale sites staan) en de politie. Want als daders vrijuit gaan loont misdaad. En dat zou niet zo moeten zijn.
Stay safe,
bunq
bank of The Free
En volgens de uitzending van Ma 20 mei 20:25 vergoedt Bunq "ineens" wel 80%Lowieze schreef: ↑10 mei 2024 10:37Dit was de reactie van Bunq https://radar.avrotros.nl/artikel/react ... zaak-60559.
Even goed de quotes in de gaten houden. Dat heb ik niet geschreven, vriend!
Maar, hoe kwamen ze dan bij je inloggegevens?JFMLinssen schreef: ↑25 mei 2024 20:31Bunq // Oplichting/fishing
Vrijdag 24-03-2024 werd ik gebeld door een "medewerker van Bunq". Er werd mij verteld dat iemand had geprobeerd om € 1200. van mijn rekening af te schrijven. Ik zei toen dat dat niet kon want de limiet stond op € 200. . Er werd mij verteld dat ze de rekening extra gingen beveiligen maar helaas na ongeveer 30 min. zag ik dat de rekening geplunderd was € 47000. verdwenen. Geprobeerd om contact te krijgen met Bunq, telefonisch en via mail. Maar helaas zoals ik diezelfde avond op NOS Nieuws zag als zovelen.
Helaas waren dit de spaarcentjes voor mijn oude dag.
Nee, dat heeft bunq geschreven, maar is door jou gepost hier op het forum, dus door te quoten komt jouw naam erbij te staan.alfatrion schreef: ↑26 mei 2024 14:44Even goed de quotes in de gaten houden. Dat heb ik niet geschreven, vriend!
Onjuist. Alfatrion heeft het als een quote in zijn bericht opgenomen. Die quote-tags zijn echter niet overgenomen, waardoor het nu ineens Alfatrion is die het zegt.
Toch niet. Probeer het nog maar eens
Ik heb inderdaad de indruk dat de één het belangrijker vindt dan de anderwitte angora schreef: ↑26 mei 2024 19:55Hé ja, het had dit moeten zijn. Nou, dat maakt verschil hoor.![]()
Laat me raden: geen kinderen?Erthanax schreef: ↑03 mei 2024 17:02Was er onlangs niet een topic over een overschrijvingskaart waarop bedrag en rekeningnummer waren aangepast?
ING heeft sinds kort zelfs een knop “Belt ING? Check het gesprek!” In de app, nog voor het inloggen. Eerlijk gezegd vind ik het knap dat een bank zijn processen zodanig kan inrichten dat dit mogelijk is.
Aan de andere kant hoop ik nog steeds op een appje van een van de kinderen “Hoi pap, mijn telefoon is in het water gevallen, dit is mijn tijdelijke nummer.” Ik zou me daar kostelijk mee vermaken.