Pagina 2 van 5

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Geplaatst: 14 mar 2024 14:23
door Moneyman
kuklos schreef:
14 mar 2024 14:02
Moneyman schreef:
14 mar 2024 13:03
kuklos schreef:
14 mar 2024 12:08
1) De gemeente had dit is een brief moeten aankondigen, niet in het lokale krantje;
2) Die elektrische auto komt er alleen omdat de overheid dit erdoorheen drukt;
3) Het elektriciteitsnet kan nu al al die elektrische auto's niet aan;
4) En ach die kindjes in de Congo moeten maar wat harder werken voor onze elektrische auto's.
Ad 1: dat "moet" helemaal niet.
Het staat niet in de regels, dus echte ambtenaren hoeven dan ook niks, want ze zijn er alleen maar om de regels te handhaven, niet om klantvriendelijk te zijn en de burger te helpen.
Ah, Dat "moeten" blijkt dus niets meer dan jouw mening te zijn. Ook weer helder.

Bovendien mis je blijkbaar dat die laadpaal wel eens geel goed juist het resultaat kan zijn van het klantvriendelijk helpen van een andere burger...

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Geplaatst: 14 mar 2024 15:13
door rdvj
Woh...de gemeente voldoet gewoon aan de publicatieregels en de buurt is nu boos omdat er op gemeentegrond een laadpaal komt. Wat een hoop negatieve energie (...). In mijn straat staan er inmiddels twee. De parkeerdruk is torenhoog - volgens vele buurtbewoners. En inmiddels hebben we ook al drie invalidenparkeerplaatsen 'bijna voor de deur'. Maar wat een verdomd prettige buurt om te wonen hier. We overleggen zelfs over dit soort dingen, maar niemand gaat echt amok maken en gunt een ander zijn ding of noodzaak. Zou u ook kunnen doen. Of kijk even de andere kant op als er onverhoopt een auto aanlegt.

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Geplaatst: 14 mar 2024 15:20
door rwolters
kuklos schreef:
14 mar 2024 12:08
BL2 schreef:
14 mar 2024 12:01
Mooi dat er nu al een laadpaal komt, het is een gegeven dat de elektrische auto een forse opmars gaat maken. Voordat je het weet zal de eerste in de straat verschijnen...
Zo lang de laadpaal door de gemeente niet op jullie grondgebied wordt geplaatst, lijkt mij protesteren weinig nut hebben.
Of wil je liever een" gemeenschappelijke vuilcontainer" voor de deur ? Ook niets aan te doen....
1) De gemeente had dit is een brief moeten aankondigen, niet in het lokale krantje;
2) Die elektrische auto komt er alleen omdat de overheid dit erdoorheen drukt;
3) Het elektriciteitsnet kan nu al al die elektrische auto's niet aan;
4) En ach die kindjes in de Congo moeten maar wat harder werken voor onze elektrische auto's.
Schrijf het nog een keer op, en blijf dan wel bij de feiten. En die laatste opmerking is behoorlijk hypocriet. Die PC of telefoon waar je dit op hebt geschreven bevat ook grondstoffen die uit dubieuze bronnen komen. En wat vindt je van wat Shell in Nigeria heeft gedaan? Is dat minder erg? Als je dan toch alle misstanden gaat beschrijven doe het dan holistisch en objectief.

En het is goed dat de overheid EV's er doorheen drukt. Anders zouden we nog meer luchtvervuiling met bijbehorende gezondheidsklachten krijgen. Maar iets zegt me dat je al redelijk oud bent en geen **** geeft om de jongere generatie.

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Geplaatst: 14 mar 2024 15:22
door Nijogeth
Bij ons heeft gemeente gewoon netjes navraag gedaan of er interesse was om een laadpaal te plaatsen. Daar werd bij gezegd dat dit prima is, maar dat deze plek dan ook beschikbaar moet zijn voor anderen als er geen plek is, omdat we al een tekort aan parkeerplaatsen hebben.

Ongeveer een kwart van de mensen vond het totaal nutteloos, net als dat we ook geen tankstation op de parkeerplaats willen hebben. Mensen kunnen prima de elektrische auto opladen bij een laadstation, zoals mensen tanken bij een tankstation.

Daarom ook mijn mening dat er bij ieder dorp gewoon een soort laadplein moet komen. Daarbij ook kasten om pakketten af te halen, scheelt ook weer pakketbezorgers die door de wijk heen moeten. Dat alles onder zonnepanelen en met accu's.

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Geplaatst: 14 mar 2024 15:23
door rwolters
kuklos schreef:
14 mar 2024 12:22
Stel je voor zeg dat gemeentes eens echt aan de burger moeten gaan denken en voorstellen die direct impact hebben op een bepaalde groep dit per brief moeten meedelen, zodat de plannen niet gemist kunnen worden door de bewoners.
Als de gemeentes dat gaan doen gebeurt er helemaal niets meer. Bij iedere verandering is er wel impact voor iemand. Een boom plaatsen, een boom weghalen, een lantaarnpaal verplaatsen, bestrating aanpassen, wegindeling veranderen, fietspad aanleggen, etc etc. treft altijd wel iemand.

Je kunt trouwens heel eenvoudig via mijnoverheid aangeven of je berichten wilt ontvangen over vergunningsaanvragen in de buurt. Dan hoef je niets meer te missen.

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Geplaatst: 14 mar 2024 15:46
door 16again
Een Wiskunde Student schreef:
14 mar 2024 13:27
16again schreef:
14 mar 2024 12:55
Maak dan elke parkeerplaats electrisch, waar dan ook benzine autos mogen staan
Dat is dan 22 kW per parkeerplaats.
Bij 40 plaatsen is dat al bijna 1 mW,
Er staan natuurlijk niet gelijk 40 electrische autos.
NB (M=Mega m=milli)

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Geplaatst: 14 mar 2024 15:57
door angel1978
16again schreef:
14 mar 2024 15:46
Een Wiskunde Student schreef:
14 mar 2024 13:27
16again schreef:
14 mar 2024 12:55
Maak dan elke parkeerplaats electrisch, waar dan ook benzine autos mogen staan
Dat is dan 22 kW per parkeerplaats.
Bij 40 plaatsen is dat al bijna 1 mW,
Er staan natuurlijk niet gelijk 40 electrische autos.
NB (M=Mega m=milli)
De netbeheerder reserveert deze capaciteit echter wel en legt dit ook contractueel vast. Mocht de situatie zich voordoen is het namelijk wel nodig dat het net dit daadwerkelijk kan leveren.

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Geplaatst: 14 mar 2024 16:03
door Ron5300
Even terug naar de essentie van het Topic, de gemeente heeft wel middels de online bekendmakingen en ook in een soort van stadsblad bekend gemaakt dat er een aanvraag voor het plaatsen van laadpalen ingediend was.
Omwonenden hoeven niet per brief geïnformeerd te worden want in dit geval betreft het algemeen nut die door iedereen gebruikt kan worden.
Het is echter wel het geval dat omwonenden in bezwaar kunnen gaan als de laadpaal niet binnen het bestemmingsplan van de gemeente past maar in dit geval zijn er geen bezwaarschriften ingediend en is de aanleg definitief in het bestemmingsplan opgenomen.
Procederen is dan geen optie meer en dat blijkt ook omdat de gemeente op alle fronten in het gelijk is gesteld.
De motivatie dat geen van de omwonenden een elektrische auto bezit en ook niet van plan is aan te schaffen gaat mank want als er een laadpaal in de buurt is motiveert dat de omwonenden ook weer om bij de aanschaf van een andere auto een bredere keuze te maken tussen een fossiele brandstof, elektrische of een plugin hybride auto.

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Geplaatst: 14 mar 2024 16:22
door 16again
angel1978 schreef:
14 mar 2024 15:57
De netbeheerder reserveert deze capaciteit echter wel en legt dit ook contractueel vast. Mocht de situatie zich voordoen is het namelijk wel nodig dat het net dit daadwerkelijk kan leveren.
Dat levert natuurlijk een stupide overdimensionering, powersharing maakt dat overbodig.

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Geplaatst: 14 mar 2024 16:31
door angel1978
16again schreef:
14 mar 2024 16:22
angel1978 schreef:
14 mar 2024 15:57
De netbeheerder reserveert deze capaciteit echter wel en legt dit ook contractueel vast. Mocht de situatie zich voordoen is het namelijk wel nodig dat het net dit daadwerkelijk kan leveren.
Dat levert natuurlijk een stupide overdimensionering, powersharing maakt dat overbodig.
Iets stupide noemen betekent noet dat je ineens gelijk hebt.

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Geplaatst: 14 mar 2024 18:20
door Ivo.w
angel1978 schreef:
14 mar 2024 16:31
16again schreef:
14 mar 2024 16:22
angel1978 schreef:
14 mar 2024 15:57
De netbeheerder reserveert deze capaciteit echter wel en legt dit ook contractueel vast. Mocht de situatie zich voordoen is het namelijk wel nodig dat het net dit daadwerkelijk kan leveren.
Dat levert natuurlijk een stupide overdimensionering, powersharing maakt dat overbodig.
Iets stupide noemen betekent noet dat je ineens gelijk hebt.
Maar het benoemen van powersharing voor meerdere laadpalen die dicht bij elkaar staan geeft wel weer gelijk. Powersharing is heel gebruikelijk. Staat er één auto te laden, dan kan dat vrij vlot met 11 of zelfs 22kW.

Staan er bij een rijtje van 10 laadpalen ook daadwerkelijk 10 auto's te laden, dan wordt het vermogen per laadpaal flink terug geschroefd zodat het net niet ineens heel zwaar belast wordt. Duurt wel wat langer voor de accu vol is, maar in een woonstraat is dat eigenlijk nooit echt een probleem. Auto's staan er vaak elke avond+nacht meer dan 12 uur aaneengesloten op dezelfde plek geparkeerd. Het opladen mag dan dus gerust 8 tot 12 uur duren.

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Geplaatst: 14 mar 2024 21:13
door jochemd
Jkoenen schreef: Eind vorig jaar werden wij, ik en mijn naaste buren verrast met een bord dat aangeeft dat er door de gemeente een laadpaal wordt geplaatst.
..
U moet weten dat in onze straat van ongeveer 40 huizen niemand een elektrische auto heeft of voornemens is er 1 aan te schaffen, en daarbij komt dat we nu al een parkeer probleem hebben en plaatsen te kort komen,
Effectief heeft de eerste die een electrische auto heeft dus een gegarandeerde parkeerplaats. Ik denk dat het niet lang duurt voordat de eerste van je buren van gedachten verandert en wel electrisch gaat rijden.

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Geplaatst: 14 mar 2024 21:40
door Thijs124
Een laadplaats is natuurlijk geen gegarandeerde parkeerplaats. Het is zelfs plicht om de laadplaats te verlaten zodra de electrische lading voltooid is.

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Geplaatst: 14 mar 2024 22:12
door witte angora
Kortom, in feite is er dus een parkeerplaats minder. Of misschien zelfs twee.

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Geplaatst: 14 mar 2024 22:43
door 16again
witte angora schreef:
14 mar 2024 22:12
Kortom, in feite is er dus een parkeerplaats minder. Of misschien zelfs twee.
Vandaar mijn suggestie om alle plekken electrisch te maken, zonder verbod om er te staan als je niet op laadt.

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Geplaatst: 14 mar 2024 22:52
door Thijs124
Wie moet dat betalen? De electro fractie?
Je kunt ook niet op iedere parkeerplaats een tankstation openen.

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Geplaatst: 14 mar 2024 23:35
door Jablan
Jkoenen schreef:
13 mar 2024 16:43
Goedemiddag,

Eind vorig jaar werden wij, ik en mijn naaste buren verrast met een bord dat aangeeft dat er door de gemeente een laadpaal wordt geplaatst.
Wij hadden de officiële bekendmaking in de Staatscourant en het huis aan huis krantje gemist, waardoor de bezwaar tijd er dus op zat, en gemeente Hoogeveen de laadpaal mag gaan plaatsen.

We hebben met alle buren alsnog bezwaar gemaakt bij de gemeente, we hebben gebeld en verschillende ambtenaren gesproken, bij de rechtbank een procedure gestart, bij de ombudsman het probleem voorgelegd…., niks hielp en de gemeente veegde onze argumenten zo van tafel, en gaf aan volgens de procedure te hebben gehandeld en in hun recht staan.
U moet weten dat in onze straat van ongeveer 40 huizen niemand een elektrische auto heeft of voornemens is er 1 aan te schaffen, en daarbij komt dat we nu al een parkeer probleem hebben en plaatsen te kort komen, ‘s avonds staan hierdoor al auto,s aan de stoep ( wat niet de bedoeling is), en in een groenstroken.., door deze laadpaal wordt het probleem nog groter.
De gemeente voert een beleid uit, over de rug van de burger die er de dupe van wordt.
Ik heb de gemeente nog gevraagd of ik een benzinepomp kan krijgen voor de deur om mijn auto te kunnen voltanken, want ik vind dat dat op het zelfde neerkomt.

Is er een manier om deze ongewenste paal weer weg te krijgen, kunnen wij ergens proffesione hulp krijgen?, wij willen in onze straat niet de dupe worden van deze woke gekte.
Zoals al eerder opgemerkt: de gemeente heeft voldaan aan de publicatieplicht. Voor de toekomst: neem een digitaal abonnement op overheidsmededelingen, zodat je niet nog een keer wordt verrast. Digitaal publiceren is al een tijdje verplicht, op papier publiceren een service.

Een benzinepomp heeft tanks met ontvlambare stoffen. Die wil je niet direct tegenover je huis.

Tekort aan parkeerplaatsen speelt op veel meer plekken. Dat is een heel ander onderwerp en kun je apart aankaarten bij de gemeente.

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Geplaatst: 15 mar 2024 08:10
door 16again
Thijs124 schreef:
14 mar 2024 22:52
Wie moet dat betalen? De electro fractie?
Je kunt ook niet op iedere parkeerplaats een tankstation openen.
Hoe houdbaar is het model, van enkele electrische parkeerplaatsen , waar je ook weg moet zodra laden klaar is? Vooral in een omgeving met al onvoldoende parkeerplaatsen.

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Geplaatst: 15 mar 2024 08:17
door Thijs124
Dat is nu al bij de meesten, anders ga je automatisch via de laadpaal infrastructuur het parkeertarief betalen na 4 uur laden. En dat is een heel duur tarief.

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Geplaatst: 15 mar 2024 08:38
door Morgan le Fay
Voor Gemeentelijke publicaties is geen abo nodig. Gewoon je MijnOverheid even 1x per maand uitspitten.