........de 15-25% inkomenstijgingen hebben de mensen niet voor niets gekregen.
Al was de prijs verdubbeld was het nog niet gigantisch.
........de 15-25% inkomenstijgingen hebben de mensen niet voor niets gekregen.
Ondanks die hogere leveringskosten, kan de totale rekening alsnog fors dalen door lagere energieprijs. Jubel in de mail is dan niet onterecht.
De soep wordt niet zo heet gegeten.
Slap geouwehoer; je energierekening stijgt niet met bijna 50%.witte angora schreef: ↑31 mar 2024 12:48In procenten is het bijna 50. Als de boodschappen ineens met dat percentage duurder worden, of de huren, dan staat het hele land op zijn kop. Dus in die zin is het inderdaad gigantisch.
Als bl2 het een beetje objectief had benaderd had hij met de gedaalde tarieven erbij een omslagpunt gepakt waarbij de rekening hoger/lager uitvalt.16
Ondanks die hogere leveringskosten, kan de totale rekening alsnog fors dalen door lagere energieprijs. Jubel in de mail is dan niet onterecht
Wat is er, jonis, ben je door je argumenten heen? De andere energiekosten staan los van de vaste kosten die Eneco voor zichzelf in rekening brengt. Die vaste kosten worden niet voor niets apart in rekening gebracht.jonis schreef: ↑31 mar 2024 12:58Slap geouwehoer; je energierekening stijgt niet met bijna 50%.witte angora schreef: ↑31 mar 2024 12:48In procenten is het bijna 50. Als de boodschappen ineens met dat percentage duurder worden, of de huren, dan staat het hele land op zijn kop. Dus in die zin is het inderdaad gigantisch.
Ik heb er relatief veel meer last dan jullie als dat gebeurt.witte angora schreef: ↑31 mar 2024 13:03Wat is er, jonis, ben je door je argumenten heen? De andere energiekosten staan los van de vaste kosten die Eneco voor zichzelf in rekening brengt. Die vaste kosten worden niet voor niets apart in rekening gebracht.jonis schreef: ↑31 mar 2024 12:58Slap geouwehoer; je energierekening stijgt niet met bijna 50%.witte angora schreef: ↑31 mar 2024 12:48In procenten is het bijna 50. Als de boodschappen ineens met dat percentage duurder worden, of de huren, dan staat het hele land op zijn kop. Dus in die zin is het inderdaad gigantisch.
Edit: als de benzineprijs met een paar procent stijgt komt het in alle media, en o, o, wat wordt autorijden duur, nietwaar? Terwijl de brandstofkosten in verhouding maar een klein deel van de totale kilometerkosten uitmaken. Dat is net zoiets.
Een prijsstijging is bij kleine bedragen procentueel al snel erg hoog. En uiteindelijk gaat het niet om relatieve bedragen maar om absolute bedragen.
In de praktijk maakt dat natuurlijk wel uit. Een euro per maand is vaak te verwaarlozen, ook al is de stijging procentueel enorm. 100 euro paar maand is voor velen een ramp, zelfs zou het een laag percentage betreffen.
Nou, net in Duitsland getankt. De 98 kostte daar 1.869, terwijl ik daar bij de goedkoopste hier in de regio meer dan 2.20 voor betaal. Toen ik 2 jaar geleden de Mazda kocht was dat nog onder de 2 euro.witte angora schreef: ↑31 mar 2024 16:37Sja, de benzine is ook maar 2 cent de liter gestegen. Is niks. Niet druk om maken. Is maar een absoluut bedragje, te verwaarlozen.
Verschil tussen Nederland en Duitsland is gemiddeld zo'n 20 tot 30 cent en fluctueert daar continu tussen ( tijdelijke ingrepen daargelaten ). Als het bij ons stijgt, stijgt het daar ook.Nijogeth schreef: ↑31 mar 2024 18:35Nou, net in Duitsland getankt. De 98 kostte daar 1.869, terwijl ik daar bij de goedkoopste hier in de regio meer dan 2.20 voor betaal. Toen ik 2 jaar geleden de Mazda kocht was dat nog onder de 2 euro.witte angora schreef: ↑31 mar 2024 16:37Sja, de benzine is ook maar 2 cent de liter gestegen. Is niks. Niet druk om maken. Is maar een absoluut bedragje, te verwaarlozen.
In mijn geval zou het wel degelijk een aardig verschil maken. Zoals het er nu naar uitziet sluit ik van de zomer het verbruiksjaar af met een nota van 650 euro. Als de vaste kosten inderdaad met 5 euro per maand waren gestegen, dan was ik 60 euro per jaar meer kwijt, dus 710 euro. Dat is dan toch zo'n 9% van de nota. Nog los van de gestegen netbeheerderskosten ( een euro of 8, oftewel ca 90 euro). Dan komt de hogere energiebelasting er ook nog eens bij, dat zit ook al in die 710 euro. In totaal kom je dan op iets van 35-40% stijging. Daar kan een paar cent prijsverlaging echt niet tegen op: gas vml zo'n 175 m3 en elektra ca 1000 kWh.Cro schreef: ↑31 mar 2024 17:16In de praktijk maakt dat natuurlijk wel uit. Een euro per maand is vaak te verwaarlozen, ook al is de stijging procentueel enorm. 100 euro paar maand is voor velen een ramp, zelfs zou het een laag percentage betreffen.
In hoeverre dit hier uitmaakt is natuurlijk de vraag, de veranderingen in de andere tarieven worden namelijk niet gemeld.
Maar zou je €0.13 daling aanhouden voor elektriciteit en €0,17 voor gas, dit is de daling bij mijn leverancier tussen 1 januari 2024 en vandaag, dan zit je bij een gemiddeld verbruik volgens het nibud bij een rijtjes woning met 2 personen op €370 besparing op elektriciteit en €201 euro op gas, terwijl je €60 meer gaat betalen aan vaste kosten.
In dat opzicht is de toonzetting van Eneco dus wel te begrijpen denk ik, tenzij hun tarieven veel minder veranderen, in dit rekenvoorbeeld zou immers de energie rekening met €511 dalen, zelfs met deze gigantische prijsstijging.