Het grootste gedeelte is al beantwoord, maar nu uitgebreider!
Een jaarnota krijg je, normaal gesproken, binnen 6 weken na je een jaar verbruikt hebt. Stel dat je op 1 april begonnen bent, krijg je binnen 6 weken na 1 april het jaar er op je jaarnota.
Verhuis je tussendoor, dan krijg je een eindnota binnen 6 weken na het einde van het leveren op je oude adres. Op je nieuwe adres begin je opnieuw. Stel dat de levering op 1 augustus in je nieuwe huis begonnen is, dan krijg je binnen 6 weken na 1 augustus het jaar er op je eerste jaarnota van je nieuwe adres. Niet na 1 april.
Als je vlak na het moment waarop een jaarnota opgemaakt wordt verhuist, overstapt of opzegt, mag je leverancier er voor kiezen geen aparte jaarnota en eindnota te maken. In plaats daarvan wordt er alleen een eindnota gemaakt met een paar dagen, weken, misschien een maand extra verbruik en extra termijnbedragen.
Je betaalt uiteindelijk atlijd alleen voor wat je verbruikt (+ vaste kosten). Extra betaalde bedragen worden meegerekend op de eindnota en je krijgt extra terug, of je moet minder bijbetalen.
Als je het laatste termijnbedrag niet betaald omdat je toen niet meer op het adres/bij de leverancier was, maar het is wel meegerekend op de eindnota, dan moet je nog steeds evenveel betalen als ze het niet mee zouden rekenen. Je hebt een maand extra betaald, maar je betaalt niet voor een maand extra verbruik.
Een rekenvoorbeeld. Je hebt voor € 600,- energie verbruikt. Dat blijft hoe dan ook hetzelfde. Je hebt 4x een termijnbedrag van € 150,- in rekening gekregen. 4x € 150 = € 600, je moet € 0,- bijbetalen op de eindnota, maar alleen als je 4x € 150 hebt betaald.
Heb je die laatste niet betaald, dan heb je 3x € 150 = € 450 betaald, en moet je nog € 150 bijbetalen. Of je het extra termijnbedrag betaalt, of bijbetaalt op je eindnota, maakt je leverancier niet uit. Uiteindelijk moet je hoe dan ook € 150,- betalen.
Wil je die laatste maand echt niet betalen en wil je liever iets (meer) bij moeten betalen of minder terugkrijgen op de eindafrekening? Neem dan contact op met je leverancier om dat te bespreken. Ze kunnen het aanpassen maar doen dat vaak alleen als je daar om vraagt.
Als je geld terug krijgt, zal je leverancier dat eerst met een achterstand verrekenen als die er is. Dat spreekt voor zich. Heb je niet alle termijnbedragen betaald die op de eindnota meetellen, en is de teruggave niet genoeg, dan moeten die dus nog betaald worden.
Gaat het om een jaarnota of verhuizing, dan mag je leverancier een teruggave een paar weken vasthouden om met het termijnbedrag van de volgende maand te verrekenen.
Je termijnbedrag in de nieuwe woning is gebaseerd op het historisch verbruik, of een schatting van de netbeheerder bij nieuwbouw. Neem contact op met je leverancier als je denkt dat je meer of minder gaat verbruiken dan die verwachting.
Jij krijgt vermoedelijk geen geld retour. Het geld wat over is wordt verdeeld over de voorschotten van komend jaar. Wat er dan nog te weinig is betaal je dan bij als restvoorschotten in het komende jaar.
Tijdens de energiecrisis had een leverancier bedacht dat ze hoge teruggaven vast gingen houden en zo lang mogelijk met het termijnbedrag verrekenen. De rechter heeft toen bepaald dat dit niet mag.
Het bleek dat best veel huishoudens het geld van de energietoeslag en het noodfonds, die ook in één keer betaald werden, voor andere dingen gebruikten dan energie. Vandaar dat het noodfonds nu per maand gaat.
Wat een raar bedrijf om een jaar lang veel te veel te betalen. Een fatsoenlijk bedrijft gaat binnen drie maanden het voorschot drastisch omlaag brengen.
Tussen de drie en zes maanden na je vorige afrekening doen de meeste leveranciers een check, waaronder ook Budget Energie. Als je veel te veel of veel te weinig betaald, zetten ze het termijnbedrag omhoog of omlaag. En ja, dat mag zonder overleg. Ze moeten je wel tijd geven bezwaar te maken, meestal twee weken. In die twee weken kan je het terugzetten naar het door jou gewenste bedrag.
Vrijwel alle leveranciers hebben tegenwoordig een app waar je het termijnbedrag advies kan zien. Soms met ook echt een bedrag, soms alleen maar met 'hoger' of 'lager'.
Energiebedrijven zijn niet geschikt om geld wat je over hebt vast te zetten.
Daar is je energieleverancier het overigens ook mee eens. Voor elk bedrijf is het ideaal om een zo egaal mogelijk grootboek te hebben. Als je geld in kas de heletijd flink omhoog en dan weer flink omlaag gaat, beïnvloedt dat hoe banken en andere geldschieters je betrouwbaarheid als bedrijf beoordelen. Je leverancier geeft je liever € 200,- terug dan € 2000,-.