Bandenconcurrent DOT code

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
Smokey20

Re: Bandenconcurrent DOT code

Ongelezen bericht door Smokey20 »

Moneyman schreef:
14 aug 2024 10:43

En TS heeft juist zo'n oude band. Daar staat geen DOT en geen productiejaar bij. Vanwaar dan toch de conclusie dat TS iets fout heeft gedaan?
Wanneer je de band hebt geselecteerd staat bij oudere banden onderaan bij specificaties gewoon het productiejaar. Het staat dus op 3 plaatsen, bij de titel staat het jaartal, naast de foto staat de dotcode en onderaan bij de specificaties staat het productiejaar met daarbij het jaartal en als je dat met de muis raakt dan krijg je ook nog een omschrijving hiervan.

Dat is de reden dat ik vind dat TS onvoldoende heeft gekeken.

Bekijk dat maar eens bij deze "oude" band.
https://www.bandenconcurrent.nl/bandenm ... dbf5c1153/

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Smokey20 schreef:
14 aug 2024 11:05
Moneyman schreef:
14 aug 2024 10:43

En TS heeft juist zo'n oude band. Daar staat geen DOT en geen productiejaar bij. Vanwaar dan toch de conclusie dat TS iets fout heeft gedaan?
Wanneer je de band hebt geselecteerd staat bij oudere banden onderaan bij specificaties gewoon het productiejaar. Het staat dus op 3 plaatsen, bij de titel staat het jaartal, naast de foto staat de dotcode en onderaan bij de specificaties staat het productiejaar met daarbij het jaartal en als je dat met de muis raakt dan krijg je ook nog een omschrijving hiervan.

Dat is de reden dat ik vind dat TS onvoldoende heeft gekeken.
Als ik de link volg die je net gaf naar oudere banden, en ik klik op de bovenste band (deze dus), dan zie ik alle drie de door jou genoemde punten niet staan.

Smokey20

Moneyman schreef:
14 aug 2024 11:07

Als ik de link volg die je net gaf naar oudere banden, en ik klik op de bovenste band (deze dus), dan zie ik alle drie de door jou genoemde punten niet staan.
Bij deze de correcte link:

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Smokey20 schreef:
14 aug 2024 10:38
Wanneer je op de goedkoopste band zoekt, komen de oudere banden en de demo banden bovenaan te staan. Daar staat dus nog geen DOT bij.

https://www.bandenconcurrent.nl/bandenm ... den&is_v=1
En toch zie ik het jaartal er gewoon bij staan.

Smokey20

Nijogeth schreef:
14 aug 2024 11:13
Smokey20 schreef:
14 aug 2024 10:38
Wanneer je op de goedkoopste band zoekt, komen de oudere banden en de demo banden bovenaan te staan. Daar staat dus nog geen DOT bij.

https://www.bandenconcurrent.nl/bandenm ... den&is_v=1
En toch zie ik het jaartal er gewoon bij staan.
Precies. En als je die band dan selecteert, dan komt er DOT bij op 2 plaatsen en onderaan de pagina staat letterlijk PRODUCTIEJAAR: 2019

Moneyman

Smokey20 schreef:
14 aug 2024 11:09
Moneyman schreef:
14 aug 2024 11:07

Bij deze de correcte link:
Het punt is: het staat er dus simpelweg niet overal bij. De conclusie dat TS iets fout heeft gedaan is dus nog op niets gebaseerd.

Nijogeth

De demobanden lijken de enige te zijn die geen jaartal duidelijk er bij hebben staan, maar staat er wel demo bij, oftewel gebruikt. Alle andere banden hebben zelfs in de zoekresultaten al het jaartal erbij staan, bij selecteren in de titel, onder specificaties. Je kunt het echt niet missen als je het zoekt.

Maarja, als je niet weet wat DOT betekent, dan hoor je ook geen banden online te kopen.

Smokey20

Moneyman schreef:
14 aug 2024 11:16
[
Het punt is: het staat er dus simpelweg niet overal bij. De conclusie dat TS iets fout heeft gedaan is dus nog op niets gebaseerd.
Dat komt om de volgende reden: De VACO norm van 3 jaar!

Tot 3 jaar staat er niets bij, dan zijn ze "gewoon" nieuw. Na 3 jaar maken ze ze goedkoper en zetten ze het productiejaar erbij omdat dat de reden is dat ze goedkoper zijn geworden.

Moneyman

Nijogeth schreef:
14 aug 2024 11:17
Je kunt het echt niet missen als je het zoekt. Maarja, als je niet weet wat DOT betekent, dan hoor je ook geen banden online te kopen.
En daar gaat Bandenconcurrent dus de mist in, want dit soort relevante informatie zou je én niet moeten zoeken, én de toelichting op iets relevants als een DOT-code mag niet achter een hoover-functie weggestopt zijn.

Bedenk ook: het gaat hier niet om vanden van 3 jaar oud ofzo, maar om banden van maar liefst 8 jaar oud, die als "nieuw" verkocht werden. Dat valt echt niet goed te praten.

Moneyman

Smokey20 schreef:
14 aug 2024 11:21
Moneyman schreef:
Dat komt om de volgende reden: De VACO norm van 3 jaar! Tot 3 jaar staat er niets bij, dan zijn ze "gewoon" nieuw. Na 3 jaar maken ze ze goedkoper en zetten ze het productiejaar erbij omdat dat de reden is dat ze goedkoper zijn geworden.
Onjuist, zie de al gegeven link waarbij alle ouderdomsinformatie ontbreekt.

Smokey20

Moneyman schreef:
Nijogeth schreef:
Je kunt het echt niet missen als je het zoekt. Maarja, als je niet weet wat DOT betekent, dan hoor je ook geen banden online te kopen.
En daar gaat Bandenconcurrent dus de mist in, want dit soort relevante informatie zou je én niet moeten zoeken, én de toelichting op iets relevants als een DOT-code mag niet achter een hoover-functie weggestopt zijn.

Bedenk ook: het gaat hier niet om vanden van 3 jaar oud ofzo, maar om banden van maar liefst 8 jaar oud, die als "nieuw" verkocht werden. Dat valt echt niet goed te praten.
Daarom staat er ook bij banden vanaf 3 jaar oud het produtiejaar bij, zodat je weet dat je oude banden koopt!

Smokey20

Moneyman schreef:
14 aug 2024 11:23
Smokey20 schreef:
Moneyman schreef:
Dat komt om de volgende reden: De VACO norm van 3 jaar! Tot 3 jaar staat er niets bij, dan zijn ze "gewoon" nieuw. Na 3 jaar maken ze ze goedkoper en zetten ze het productiejaar erbij omdat dat de reden is dat ze goedkoper zijn geworden.
Een volgens de VACO norm nieuwe band staat niets bij, een volgens de VACO norm oude band staat het productiejaar bij. Duidelijk genoeg?

Dus als je een band besteld zonder datum of dot code dan krijg je een band die volgens de vaco norm als nieuw beschouwd moet worden, dus jonger dan 3 jaar. Bestel je een band met een productiejaar volgens de site, dan heb je dus een band van dat jaar, en die zijn dus ouder dan 3 jaar!
Laatst gewijzigd door Smokey20 op 14 aug 2024 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Smokey20 schreef:
14 aug 2024 11:24
Moneyman schreef:
Nijogeth schreef:

Daarom staat er ook bij banden vanaf 3 jaar oud het produtiejaar bij, zodat je weet dat je oude banden koopt!
Dat weet je helemaal niet. Er staan een heleboel banden op de site waarbij alle informatie over het productiejaar ontbreekt en waarbij ook geen DOT-code vermeld staat. Of die banden dan wel of niet ouder dan 3 jaar zijn weten we niet. Het feit dat dit topic bestaat, duidt in ieder geval op iets anders.

Kortom, je redeneert op basis van aannames. En je conclusie dat TS iets fout doet is nog steeds niet aangetoond.

Smokey20

Moneyman schreef:
14 aug 2024 11:28
Smokey20 schreef:
14 aug 2024 11:24
Moneyman schreef:

Dat weet je helemaal niet. Er staan een heleboel banden op de site waarbij alle informatie over het productiejaar ontbreekt en waarbij ook geen DOT-code vermeld staat. Of die banden dan wel of niet ouder dan 3 jaar zijn weten we niet. Het feit dat dit topic bestaat, duidt in ieder geval op iets anders.

Kortom, je redeneert op basis van aannames. En je conclusie dat TS iets fout doet is nog steeds niet onderbouwd.
Je doet dus zelf de aanname dat een band zonder aanduiding ouder kan zijn.

Ik redeneer niet op basis van aannames, dit is wat de website hier zelf over meldt:

Bij BandenConcurrent beschouwen we banden tot drie jaar na hun productiedatum als nieuw. Ongeveer 98% van onze bandenvoorraad is minder dan een jaar oud. De exacte DOT-code (productiedatum) van elke band is niet bekend bij onze klantenservice.

Belangrijke punten:

Banden tot drie jaar oud worden als nieuw beschouwd.
Ongeveer 98% van onze voorraad is minder dan een jaar oud.
Banden ouder dan drie jaar worden specifiek vermeld in de productspecificaties op de website, vaak in de outletsectie.

Moneyman

Je aanname zit erin dat je er blind vanuit gaat dat Bandenconcurrent doet wat ze op de website hebben staan. Het verhaal van TS zegt echter duidelijk iets anders.

In jouw reactie sluit je echter uit dat de verkoper iets fout heeft gedaan, en concludeer je al dat TS iets te verwijten is. En dat is, zoals ik al zei, gebaseerd op niets meer dan jouw aanname. We weten immers niet om welke band het ging en wat daarbij wel of niet op de website staat.

En dan laat ik nog buiten beschouwing dat het als "nieuw" verkopen van een ban van 8 jaar oud zelfs als er wél een productiedatum of DOT-code vermeld is, naar mijn mening al laakbaar is. Je verkoopt dan immers iets als "nieuw", terwijl het de door deskundigen geadviseerd vervangingstermijn op moment van leveren al heeft overschreden... en dat terwijl het een onderdeel is wat een nogal cruciale functie heeft als het om veiligheid gaat.

Ik neig er dus eerder naar om de zwarte piet bij de verkoper neer te leggen.

Smokey20

Moneyman schreef:
14 aug 2024 11:39
Je aanname zit erin dat je er blind vanuit gaat dat Bandenconcurrent doet wat ze op de website hebben staan. Het verhaal van TS zegt echter duidelijk iets anders.

In jouw reactie sluit je echter uit dat de verkoper iets fout heeft gedaan, en concludeer je al dat TS iets te verwijten is. En dat is, zoals ik al zei, gebaseerd op niets meer dan jouw aanname. We weten immers niet om welke band het ging en wat daarbij wel of niet op de website staat.

En dan laat ik nog buiten beschouwing dat het als "nieuw" verkopen van een ban van 8 jaar oud zelfs als er wél een productiedatum of DOT-code vermeld is, naar mijn mening al laakbaar is. Je verkoopt dan immers iets als "nieuw", terwijl het de door deskundigen geadviseerd vervangingstermijn op moment van leveren al heeft overschreden... en dat terwijl het een onderdeel is wat een nogal cruciale functie heeft als het om veiligheid gaat.

Ik neig er dus eerder naar om de zwarte piet bij de verkoper neer te leggen.
Ik ken dit bedrijf persoonlijk, uit de tijd dat ik nog in de bandenwereld werkte. Ik weet dus hoe zij te werk gaan en het wanneer banden te oud worden passen zij dit op de website bewust aan. Iets met de VACO norm en aansprakelijkheid. Zij willen juist de duidelijkheid verschaffen.

Even voor de duidelijkheid: Ik werk niet en heb niet voor dit bedrijf gewerkt, maar voor een Profile franchisenemer die daar niet heel ver vandaan zat.

Nijogeth

Moneyman schreef:
Smokey20 schreef:
Moneyman schreef:
Je geeft een link van demobanden. Pak nu eens een link van oude banden die geen demobanden zijn en waar de leeftijd niet duidelijk vermeld staat. Ik kan je al helpen, de kans is heel klein dat je die gaat vinden, want in de zoekresultaten hebben ze dat allemaal erbij staan.
Laatst gewijzigd door Nijogeth op 14 aug 2024 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Smokey20

Nijogeth schreef:
14 aug 2024 11:45
Moneyman schreef:
Smokey20 schreef:

Je geeft een link van demobanden. Pak nu eens een link van banden die geen demobanden zijn en waar de leeftijd niet duidelijk vermeld staat. Ik kan je al helpen, de kans is heel klein dat je die gaat vinden, want in de zoekresultaten hebben ze dat allemaal erbij staan.
Alleen bij banden ouder dan 3 jaar Nijogeth, anders staat er inderdaad niets bij.

Nijogeth

Heb het aangepast.

Moneyman

Nijogeth schreef:
14 aug 2024 11:45
Je geeft een link van demobanden. Pak nu eens een link van oude banden die geen demobanden zijn en waar de leeftijd niet duidelijk vermeld staat. Ik kan je al helpen, de kans is heel klein dat je die gaat vinden, want in de zoekresultaten hebben ze dat allemaal erbij staan.
Dat is nu juist het punt: dat wéét je niet. Je vraagt nu simpelweg het onmogelijke.

Er zijn een heleboel banden waar geen leeftijd bij staat. De aanname is dan dat die dus allemaal jonger dan die 3 jaar zijn , omdat ze dat ergens op de site geschreven hebben. Maar of dat zo is, weet je helemaal niet, want dan kan je niet controleren. Maar het verhaal van TS wijst erop dat het soms anders is dan ze op de site schrijven.

Plaats reactie