Zorgpremie 2025 weer omhoog

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Thijs124
Berichten: 1287
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Thijs124 »

De zorgtoeslag voor de laagste inkomens zou ook omhoog gaan. Ik weet dat er nog steeds veel mensen geen zorgtoeslag aanvragen. Dit zou zonder aan te vragen een automatische korting op de zorgverzekering moet worden

Linnepinnie1985
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mar 2024 13:15
Locatie: Zoetermeer

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Linnepinnie1985 »

als ik heel eerlijk ben vond ik dat ziekenfonds van vroeger nog niet zo slecht. Hopelijk gaat de zorgtoeslag 2025 ook flink omhoog voor mensen die het anders niet kunnen betalen

Nijogeth
Berichten: 10512
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat mij betreft doen we het net als bij autoverzekeringen. Als je een jaar geen zorg claimt (hetgeen binnen de eigen risico hoort daar ook bij, aanvullende verzekeringen houden we apart), dan krijg je een korting op de premie.

Heel eerlijk, wat ik hoorde over het ziekenfonds was altijd negatief. Extreem duur ten opzichte van nu, volgens mijn ouders.

Erthanax
Berichten: 10047
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het is wat afgezaagd, maar kijk eens naar de 5-jaarsoverleving van kanker, en hoe die is toegenomen: https://www.kwf.nl/sites/default/files/ ... jaar_0.png Vroeger was echt niet alles beter.
Dat de zorgkosten langzamerhand letterlijk ondraaglijk worden is natuurlijk wel een probleem. Helaas weet nog niemand de oplossing, ook niet in het buitenland.

16again
Berichten: 16396
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
13 sep 2024 22:35
Wat mij betreft doen we het net als bij autoverzekeringen. Als je een jaar geen zorg claimt (hetgeen binnen de eigen risico hoort daar ook bij, aanvullende verzekeringen houden we apart), dan krijg je een korting op de premie.
We hebben al tijden de keuze voor een hoger eigen risico, tegen verlaagde premie

Nijogeth
Berichten: 10512
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
13 sep 2024 22:35
Helaas weet nog niemand de oplossing, ook niet in het buitenland.
Mijn vader en ik hadden de oplossing in de week voordat mijn moeder 63 werd. Op de dag dat iemand 63 wordt dan is het klaar, mogen ze nog afscheid nemen en genieten van de laatste dag. Mijn moeder vond het een minder goed idee, ze kwam alleen niet met rationele argumenten.

Hyper.nl
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jul 2009 15:47

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Hyper.nl »

Het is niet meer dan logisch dat de zorgpremies blijven stijgen. Zorg is mensenwerk. Mensen willen een fatsoenlijk salaris. Centrale banken veroorzaken inflatie. Lonen worden aangepast aan inflatie. Lonen in de zorg worden (mede) betaald door zorgpremies.

Tel daarbij vergrijzing, nieuwe en duurdere behandelingen en machtige farmaceutische bedrijven die veel geld vragen voor medicatie waar ze een octrooi op hebben en je hebt een premie die niet zomaar zal dalen.

Premieverlaging doet meer pijn dan dat het goed doet omdat je dan of de vergoedingen significant moet beperken of de lonen in de zorg moet verlagen.

Cro
Berichten: 2138
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Cro »

Linnepinnie1985 schreef:
13 sep 2024 22:13
Ik lees hier https://www.zorgverzekeringwijzer.nl/zo ... r-in-2025/ nu dat de verwachte zorgpremie 2025 met 108euro per jaar zal stijgen tov vorig jaar. Dat is toch niet normaal! Ik ben toch wel heel benieuwd naar Prinsjesdag dit jaar.
Is dat niet redelijk in lijn met voorgaande jaren? Volgens mij was de stijging de laatste jaren gemiddeld ook zo'n 9 euro per maand.

witte angora
Berichten: 31957
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
13 sep 2024 22:52
Erthanax schreef:
13 sep 2024 22:35
Helaas weet nog niemand de oplossing, ook niet in het buitenland.
Mijn vader en ik hadden de oplossing in de week voordat mijn moeder 63 werd. Op de dag dat iemand 63 wordt dan is het klaar, mogen ze nog afscheid nemen en genieten van de laatste dag. Mijn moeder vond het een minder goed idee, ze kwam alleen niet met rationele argumenten.
Als ik jouw moeder was had ik jullie een mep met de deegroller gegeven. En een flinke ook.

Kokka1
Berichten: 447
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Linnepinnie1985 schreef:
13 sep 2024 21:11
Ik word er inmiddels helemaal gek van. Hoe kan het nou dat de zorgpremie ieder jaar zoveel stijgt? Als ik kijk bij ons op de SEH dan gaan wij veel zuiniger om met materialen dan vorige jaren en letten we veel meer op de kosten./
tja alles wordt duurder, dus ook de zorg. Besparen op een pak pleisters weegt ook niet op tegen de hogere lonen en minder werkuren waarvoor afgelopen jaar meerdere keren gestaakt is. We zijn als westerse maatschappij bezig om iedereen maar zo lang mogenlijk te laten leven, daar hangt een prijskaartje aan. In nederland hebben we nog geluk dat de salarissen van (semi) overheidsinstellingen gemaximeerd zijn anders wordt het helemaal onbetaalbaar ( zoals in de USA bijvoorbeeld)

Methusalah
Berichten: 1285
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Methusalah »

Kosten drukken op materiaal is leuk naar je moet het in perspectief zien. Een nieuwe MRI machine kost meer dan bijna al dat materiaal bij elkaar.

Dus je kan dit simpelweg niet zo stellen als je niet weet welke andere kosten zijn gemaakt.

En in principe zal het altijd duurder worden tenzij je wil dat we stoppen met het ontwikkelen van nieuwe geneesmethodes.

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Lowieze »

Door de toenemende vergrijzing en het langer thuis moeten wonen, stijgen de kosten van de Wlz-zorg thuis, huisartsen, wijkverpleging, thuiszorg ieder jaar enorm.
De zorg thuis is vaak duurder dan dat iemand in een instelling zou verblijven, maar ja die instellingen zijn wegbezuinigd.
Als het eigen risico verlaagd wordt, dan kunnen we helemaal onze borst wel natmaken wat premieverhoging betreft.

16again
Berichten: 16396
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
13 sep 2024 22:35
Het is wat afgezaagd, maar kijk eens naar de 5-jaarsoverleving van kanker, en hoe die is toegenomen: https://www.kwf.nl/sites/default/files/ ... jaar_0.png Vroeger was echt niet alles beter.
In deze discussie zou dat plaatje zou pas compleet zijn, als ook de ontstane meerkosten door die hogere levensverwachting was meegenomen.

Onkruid71
Berichten: 3013
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Methusalah schreef:
14 sep 2024 07:49
Kosten drukken op materiaal is leuk naar je moet het in perspectief zien. Een nieuwe MRI machine kost meer dan bijna al dat materiaal bij elkaar.

Dus je kan dit simpelweg niet zo stellen als je niet weet welke andere kosten zijn gemaakt.

En in principe zal het altijd duurder worden tenzij je wil dat we stoppen met het ontwikkelen van nieuwe geneesmethodes.
Zit daar juist niet 1 probleem, geneesmethodes, en misschien kan er ook wat beters met patenten geregeld worden, want sommige medicijnen zijn ook gewoon veel te duur.

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nieuwe medicatie, behandelingen, onderzoeken, iedereen wil daar graag van profiteren, maar dat geld daarvoor moet ergens vandaan komen. En velen zijn het ermee eens dat verplegend personeel een hoger salaris verdient, ook daar betalen we allemaal aan mee.

Nijogeth
Berichten: 10512
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
14 sep 2024 05:58
Nijogeth schreef:
13 sep 2024 22:52
Erthanax schreef:
13 sep 2024 22:35
Helaas weet nog niemand de oplossing, ook niet in het buitenland.
Mijn vader en ik hadden de oplossing in de week voordat mijn moeder 63 werd. Op de dag dat iemand 63 wordt dan is het klaar, mogen ze nog afscheid nemen en genieten van de laatste dag. Mijn moeder vond het een minder goed idee, ze kwam alleen niet met rationele argumenten.
Als ik jouw moeder was had ik jullie een mep met de deegroller gegeven. En een flinke ook.
Met als gevolg dat er meer zorg nodig is en de zorgkosten verder omhoog gaan? Gelukkig kan mijn moeder wel tegen een geintje en wees ze er op dat mijn vader dan ook gauw genoeg aan de beurt is.

DeZevendeHenk
Berichten: 877
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Vreemd eigenlijk dat we eigenlijk steeds betere zorg ontwikkelen die mensen steeds langer laat leven met steeds betere kwaliteit van leven tegen een steeds hogere prijs terwijl je toch duidelijk kunt lezen dat veel mensen juist behoefte hebben aan goedkopere zorg. Moeten we niet eens een andere kant op?

rwolters
Berichten: 1813
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door rwolters »

DeZevendeHenk schreef:
14 sep 2024 13:33
Vreemd eigenlijk dat we eigenlijk steeds betere zorg ontwikkelen die mensen steeds langer laat leven met steeds betere kwaliteit van leven tegen een steeds hogere prijs terwijl je toch duidelijk kunt lezen dat veel mensen juist behoefte hebben aan goedkopere zorg. Moeten we niet eens een andere kant op?
Van een afstandje is het heel makkelijk om "ja" te beantwoorden. Totdat je zelf of een dierbare ziek wordt.....

rwolters
Berichten: 1813
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door rwolters »

Onkruid71 schreef:
14 sep 2024 08:31
Methusalah schreef:
14 sep 2024 07:49
Kosten drukken op materiaal is leuk naar je moet het in perspectief zien. Een nieuwe MRI machine kost meer dan bijna al dat materiaal bij elkaar.

Dus je kan dit simpelweg niet zo stellen als je niet weet welke andere kosten zijn gemaakt.

En in principe zal het altijd duurder worden tenzij je wil dat we stoppen met het ontwikkelen van nieuwe geneesmethodes.
Zit daar juist niet 1 probleem, geneesmethodes, en misschien kan er ook wat beters met patenten geregeld worden, want sommige medicijnen zijn ook gewoon veel te duur.
Zonder patenten gaat niemand meer miljarden investeren om een nieuw medicijn te ontwikkelen.

rwolters
Berichten: 1813
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door rwolters »

Linnepinnie1985 schreef:
13 sep 2024 22:29
als ik heel eerlijk ben vond ik dat ziekenfonds van vroeger nog niet zo slecht. Hopelijk gaat de zorgtoeslag 2025 ook flink omhoog voor mensen die het anders niet kunnen betalen
De ziekenfondspremie zou nu ondertussen ook fors gestegen zijn tov wat veel mensen in hun hoofd hebben zitten (en dan heb ik het nog niet over de wachtlijst die we destijds hadden). Huidige ziektekostenverzekering minus zorgtoeslag is lager dan de geïndexeerde ziekenfondspremie. In 2005 was de ziekenfondspremie ca. 31 euro per maand. Dat zou nu
47 euro zijn. Nominale basisverzekering is 150 euro in 2024. Maximale zorgtoeslag is 154 euro.

Plaats reactie