Koopgedrag wijn

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
witte angora
Berichten: 32055
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koopgedrag wijn

Ongelezen bericht door witte angora »

Consumenneke schreef:
02 okt 2024 12:56
Lowieze schreef:
02 okt 2024 12:50
Goh, dat zou je niet zeggen.
Er zijn veel studenten die zo'n onderzoek door SPSS halen en beweren dat de antwoorden statistisch relevant zijn.
Kun je ook zeggen om hoeveel studenten dat gaat, of percentages? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

En om welk SPSS programma gaat het precies? https://nl.wikipedia.org/wiki/SPSS

kuklos
Berichten: 10155
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Koopgedrag wijn

Ongelezen bericht door kuklos »

Consumenneke schreef:
02 okt 2024 12:56
Lowieze schreef:
02 okt 2024 12:50
Goh, dat zou je niet zeggen.
Er zijn veel studenten die zo'n onderzoek door SPSS halen en beweren dat de antwoorden statistisch relevant zijn.
Aangezien dit een regelrechte beschuldiging richting studenten is kan en ga je deze uiteraard onderbouwen, toch?

Moneyman
Berichten: 31244
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koopgedrag wijn

Ongelezen bericht door Moneyman »

@consumenneke: je loopt steeds met opgeheven vinger op dit forum rond om te roepen dat iedereen ontopic moet blijven.

Tip: practise what you preach.

Erthanax
Berichten: 10102
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Koopgedrag wijn

Ongelezen bericht door Erthanax »

Statistisch relevant is niet hetzelfde als algemeen geldig.

Door te vragen naar bepaalde persoonskenmerken en een enquete in verschillende kanalen uit te zetten, kan juist met behulp van een programma als SPSS goed geanalyseerd worden of de verdeling van respondenten past bij de uitgangspunten en de onderzoeksvragen.

Nijogeth
Berichten: 10586
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Koopgedrag wijn

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
02 okt 2024 10:54
Ik heb ‘m zojuist ingevuld. Gelukkig weer een keer een enquete die er qua opbouw en taalgebruik gewoon goed uitziet. Succes met het onderzoek!

Doe dezelfde enquete nog een keer voor whisky en ik doe nog enthousiaster mee ;-)
Dat dacht ik dus ook. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk alleen wijn koop als er bezoek komt dat wijn drinkt. Als heb ik wel altijd een fles liggen voor het geval dat.

Consumenneke
Berichten: 162
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Koopgedrag wijn

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Erthanax schreef:
02 okt 2024 13:57
Door te vragen naar bepaalde persoonskenmerken en een enquete in verschillende kanalen uit te zetten, kan juist met behulp van een programma als SPSS goed geanalyseerd worden of de verdeling van respondenten past bij de uitgangspunten en de onderzoeksvragen.
Niet juist.

Bij een goede steekproef heeft elk lid van een populatie dezelfde kans.

Een enquete op verschillende fora is representatief voor ... voor niks eigenlijk.

Maar we weten niet wat onze jonge onderzoeker wil.

Misschien wil hij wel het wijngebruik bij actieve leden van het radar-forum vaststellen. :shock:
Moneyman schreef:
02 okt 2024 13:16
@consumenneke: je loopt steeds met opgeheven vinger op dit forum rond om te roepen dat iedereen ontopic moet blijven.
Onjuist. Ik zeg soms wat als iemand mij onterecht de maat neemt. Dat vind ik zulk kinderachtige gedrag. Richt je liever op de vraag en de vraagsteller.

Moneyman
Berichten: 31244
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koopgedrag wijn

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
02 okt 2024 16:07
Maar we eten niet wat onze jonge onderzoeker wil.
Hij vraagt naar ons drankgebruik, niet naar onze eetgewoonten :wink:
Consumenneke schreef:
02 okt 2024 16:07
Moneyman schreef:
02 okt 2024 13:16
@consumenneke: je loopt steeds met opgeheven vinger op dit forum rond om te roepen dat iedereen ontopic moet blijven.
Onjuist. Ik zeg soms wat als iemand mij onterecht de maat neemt. Dat vind ik zulk kinderachtige gedrag. Richt je liever op de vraag en de vraagsteller.
Je beseft dat "on-topic blijven" hetzelfde betekent als "richt je op de vraag"?

Thijs124
Berichten: 1345
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Koopgedrag wijn

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Der is hier maar een menneke met kinderachtig gedrag.

Erthanax
Berichten: 10102
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Koopgedrag wijn

Ongelezen bericht door Erthanax »

Consumenneke schreef:
02 okt 2024 16:07
Erthanax schreef:
02 okt 2024 13:57
Door te vragen naar bepaalde persoonskenmerken en een enquete in verschillende kanalen uit te zetten, kan juist met behulp van een programma als SPSS goed geanalyseerd worden of de verdeling van respondenten past bij de uitgangspunten en de onderzoeksvragen.
Niet juist.

Bij een goede steekproef heeft elk lid van een populatie dezelfde kans.

Een enquete op verschillende fora is representatief voor ... voor niks eigenlijk.

Maar we weten niet wat onze jonge onderzoeker wil.

Misschien wil hij wel het wijngebruik bij actieve leden van het radar-forum vaststellen. :shock:
(…)
Een goede steekproef? Bedoelt u een aselecte steekproef? U schrijft dat “we” niet weten wat de onderzoeker wil. Maar u weet wel dat TS een aselecte steekproef wil? Dan weet u kennelijk ook dat hij geen selecte steekproef wil. Knap hoor.

Als ik het openingsbericht lees, wil TS bepaalde aspecten van aankoopgedrag door wijnliefhebbers beter begrijpen. Dat kan heel goed door een kwalitatief onderzoek als dit, waarbij een vragenlijst als deze via enkele kanalen verspreid wordt. De resultaten daarvan kunnen na controle (op bv gewenste demografische aspecten) prima gebruikt worden bij bv de ontwikkeling van een app of een ander platform voor een wijnhandel. De eisen aan een dergelijk onderzoek zijn heel anders, dan wanneer het zou gaan om wetenschappelijk onderzoek ten behoeve van beleidsontwikkeling, verslavingszorg, of verkeersveiligheid.

Consumenneke
Berichten: 162
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Koopgedrag wijn

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Erthanax schreef:
02 okt 2024 17:28
Als ik het openingsbericht lees, wil TS bepaalde aspecten van aankoopgedrag door wijnliefhebbers beter begrijpen. Dat kan heel goed door een kwalitatief onderzoek als dit, waarbij een vragenlijst als deze via enkele kanalen verspreid wordt.
Goed punt!

Je hoeft geen onderzoek te doen dat representatief is voor de Nederlandse consument om een idee te krijgen waar en hoe wijnliefhebbers zich oriënteren. Die Nederlandse consument werd ook even genoemd, maar ik lees met je tussen de regels door en snap wat je bedoelt. Dan is het inderdaad meer kwalitatief onderzoek.

Zou de vraag dan toch ook nog wel op andere plekken uitzetten. 8)

Moneyman
Berichten: 31244
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koopgedrag wijn

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maar heb je dat onderzoek nou al ingevuld? Daar heeft TS meer aan dan aan je op eigen aannames gebaseerde beschuldiging dat het een naïeve student zou zijn.

En aangezien je toch altijd zo graag de TS wilt helpen… neem ik aan dat je dat dan ook doet.

Plaats reactie