vaccinatie tegen gordelroos

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
BL2

Re: vaccinatie tegen gordelroos

Ongelezen bericht door BL2 »

wikop schreef:
19 nov 2024 15:14
dank je wel voor je reaktie
Een gordelroos vaccinatie wordt gezien als een luxeproduct waarvoor gewoon de kostprijs betaald moet worden. Kosten zijn per land gewoon verschillend, dat is voor alle producten en diensten zo.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:
19 nov 2024 16:38
Een gordelroos vaccinatie wordt gezien als een luxeproduct waarvoor gewoon de kostprijs betaald moet worden. Kosten zijn per land gewoon verschillend, dat is voor alle producten en diensten zo.
Naast accijnzen invoerrechten belasting, vergoedingen etc zijn het vooral de pharmaceuten die maar raak rekenen, en prijzen per afnemer/afzetgebied proberen te maximeren. En dat verschilt geen tiental procenten, denk eerder aan veelvouden als ordegrootte.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Eerliijk gezegd vind ik het geen luxeprodukt,maar dat kan aan mij liggen

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Voor deze groepen wordt het wel vergoed en dat begrijp ik.

Alleen voor mensen uit een medische risicogroep wordt de vaccinatie met Shingrix vergoed. Hiervoor is een verklaring van de arts nodig. Dit is voor mensen die:

- onlangs een stamceltransplantatie ondergaan hebben of waarbij een stamceltransplantatie gepland staat;
- onlangs een orgaantransplantatie ondergaan hebben of waarbij een orgaantransplantatie gepland staat;
- een solide tumor of hematologische kanker hebben en behandeld worden met immunosuppressieve medicatie, waarbij vaccinatie voor, tijdens of na de behandeling toegediend moet worden;
- geïnfecteerd zijn met HIV (Humaan Immunodeficiëntie Virus).

wikop

Ik kreeg het vergoed van de verzekering hoor,dat was niet de reden om het in belgie te doen,maar gewoon omdat ik het ook als het vergoed word,zonde van het extra geld is

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

wikop schreef:
19 nov 2024 21:27
Ik kreeg het vergoed van de verzekering hoor,dat was niet de reden om het in belgie te doen,maar gewoon omdat ik het ook als het vergoed word,zonde van het extra geld is

Omdat het gewoon anders werkt in België. Ze betalen naast hun premie veel meer inhoudingen dan wij.

Dus het lijkt maar goedkoper. En eigenlijk maak jij daar een beetje misbruik van als niet Belg omdat ze blijkbaar geen ander tarieven hanteren voor niet-Belgen.

wikop

Dat kun je ook naar 2 kanten uitleggen natuurlijk,want een belg betaalt voor een huisartsenbezoek na aftrek een of 2 euro
Een nederlander betaalt aan een belgische huisarts 30 euro per consult,

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier in Nederland betaal je ieder kwartaal voor het feit dat je een huisarts hebt, ook al heb je die in geen jaren gezien...

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

witte angora schreef:
20 nov 2024 09:10
Hier in Nederland betaal je ieder kwartaal voor het feit dat je een huisarts hebt, ook al heb je die in geen jaren gezien...
Het kwartaal abonnement. Dat was in het Ziekenfonds tijdperk al in gebruik.
Voor vrouwen wordt/werd er een hoger bedrag berekend en voor bewoners achterstandswijken werd dit ook gedaan.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Lees net in de nieuwsbrief over gordelroos:

https://radar.avrotros.nl/artikel/besta ... e=20241120

wikop

Als ik in Nederland mijn huisarts wil spreken,krijg ik eerst een assistente die beslist of ik mag praten of hem zien,en met geluk na 3 dagen
Als ik mijn belgische arts bel,krijg ik hem zelf aan de lijn,en ik kan dezelfde dag komen

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

wikop schreef:
20 nov 2024 09:25
Als ik in Nederland mijn huisarts wil spreken,krijg ik eerst een assistente die beslist of ik mag praten of hem zien,en met geluk na 3 dagen
Als ik mijn belgische arts bel,krijg ik hem zelf aan de lijn,en ik kan dezelfde dag komen
Onzin natuurlijk, als ik mijn zeer NL huisarts bel kan ik vaak al binnen een uur terecht.
Als ze niet kunnen oppakken belt de vriendelijke assistente gewoon terug als ik dat aangeef op het "bandje".
Een huisarts welke zelf de telefoon opneemt zou zijn/haar duur betaalde tijd beter moeten besteden.....

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

Daar sluit ik mij bij aan. Ik kan bijna altijd direct langs komen als ik wat heb. Gelukkig komt dat bijna nooit voor.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
20 nov 2024 09:38
wikop schreef:
20 nov 2024 09:25
Onzin natuurlijk, als ik mijn zeer NL huisarts bel kan ik vaak al binnen een uur terecht.
Als ze niet kunnen oppakken belt de vriendelijke assistente gewoon terug als ik dat aangeef op het "bandje".
Een huisarts welke zelf de telefoon opneemt zou zijn/haar duur betaalde tijd beter moeten besteden.....
100% mee eens. Ik heb nooit te maken met wachttijden bij de huisarts. En de assistente doet wat haar naam zegt: assisteren, niet tegenwerken. Ik tel mijn zegeningen.

wikop

Ik normaal ook niet hoor,ze zitten normaal met 2 artsen,de ene heeft een burnout,de andere zijn vrouw ligt op sterven,en de vaste invalster viel van de trap af in de praktijk,pure overmacht dus,ik heb normaal prima artsen,en daar kan niemand iets aan doen

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

wikop schreef:
20 nov 2024 10:31
Ik normaal ook niet hoor,ze zitten normaal met 2 artsen,de ene heeft een burnout,de andere zijn vrouw ligt op sterven,en de vaste invalster viel van de trap af in de praktijk,pure overmacht dus,ik heb normaal prima artsen,en daar kan niemand iets aan doen
Ah, dat geeft een heel ander licht op je eerdere statement. Je presenteert het als de standaard situatie, terwijl het dus een tijdelijke overmachtsituatie is. Maakt nogal verschil…

wikop

Sorry daarvoor dan,dit duurt nu een maand of 4,hoelang nog?
Geen idee,nu zit er nog maar een enkele arts,terwijl eerst de 2 vaste,en 3 maal per week een invalster
En die invalster,die heeft haar handen vol,en met haar heb ik geen klik,waarschijnlijk ligt dat aan mij
Ben er 2 keer geweest,en beide keren stuurde ze me door naar het ziekenhuis,voor niets zoals later bleek
Schat van een mens,maar overdreven voorzichtig,en dat vind wel iedereen

criticus2

Ongelezen bericht door criticus2 »

basis van prijsverschillen zit hem er vooral in dat de financiering heel anders geregeld is. In NL komt er meer via het individu, in Belgie meer algemene financiering via belastingen.

dit is wel een leuke om dingen wat inzichtelijker te maken: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/49 ... ste-van-eu. zo liggen uitgaven per inwoner in Belgie fractie lager dan in NL, in duitsland hoger. Alleen jammer dat er niet duidelijk is of er daadwerkelijk minder zorgvraag is (of meer) of dat het aan tariefstellingen ligt. Staatje betreft kosten van 2020 maar ik neem aan redelijk te extrapoleren .

Overigens als je naar een van de staatjes kijkt liggen de eigen betalingen (eigen bijdragen en eigen risico) in NL lager dan in Belgie. (premie ed telt daar blijkbaar niet in mee, alleen wat niet vergoed wordt door verzekeraars)

wikop

Dank je wel,ik vond het leuk om te bekijken
Ook al weten we dat eigenlijk de hele gezondheidszorg door ons betaald word,net als in alle landen
En ook dat vind ik normaal,want waar moet het geld andes vandaan komen?

Wat ik wel een schandaal heb gevonden,is dat gedoe met medicijnen,zelf kreeg ik 4 maanden geen betahistine in nederland
Zouden er te weinig zijn wereld wijd
En ik belgie en duitsland kon ik ze wel krijgen,voor dit middel bestaat geen vervangend middel
Ik heb dus ook de nodige mensen geholpen om ze te krijgen

criticus2

Ongelezen bericht door criticus2 »

wikop schreef:
20 nov 2024 11:14
Dank je wel,ik vond het leuk om te bekijken
Ook al weten we dat eigenlijk de hele gezondheidszorg door ons betaald word,net als in alle landen
En ook dat vind ik normaal,want waar moet het geld andes vandaan komen?

Wat ik wel een schandaal heb gevonden,is dat gedoe met medicijnen,zelf kreeg ik 4 maanden geen betahistine in nederland
Zouden er te weinig zijn wereld wijd
En ik belgie en duitsland kon ik ze wel krijgen, voor dit middel bestaat geen vervangend middel
Ik heb dus ook de nodige mensen geholpen om ze te krijgen
dat probleem met medicijntekorten is volgens mij op conto verzekeraars, die de tarieven voor apothekers inmiddels zover uitgekleed hebben dat redelijke voorraden aanhouden te duur geworden is. Net zoals wachtlijsten in veel gevallen kunstmatig zijn. Dat mensen daardoor langer in arbeidsongeschiktheid zitten , en daarmee waarschijnlijk hogere economische kosten veroorzaken dan de zorgkosten bij de snellere interventie is niet hun probleem, want ander loket...

Plaats reactie