Re: Mag KPN klantenservice vragen naar salarisspecificatie?
Geplaatst: 27 nov 2024 13:06
Dat klopt zeker, echter zou niemand dit soort bedragen lenen, dan zou het toestel zomaar goedkoper kunnen zijn.
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
Dat klopt zeker, echter zou niemand dit soort bedragen lenen, dan zou het toestel zomaar goedkoper kunnen zijn.
Er zit een subtiel, maar toch nogal belangrijk verschil tussen “een andere deelnemer” en “de keuzes van een andere deelnemer”. En verder (wederom): “practise what you preach”.Consumenneke schreef: ↑27 nov 2024 12:31Een mening delen is prima, maar smalende opmerkingen over andere deelnemers zijn dat niet.![]()
Dat heeft natuurlijk niets te maken met een "smalende opmerking", in mijn denk- en doewereld ga je dit soort kleine bedragen gewoonweg niet lenen, maar betaal je gewoon en vooral direct je aankoop.Consumenneke schreef: ↑27 nov 2024 12:31....maar smalende opmerkingen over andere deelnemers zijn dat niet.....
Als U even terug leest dan is het antwoord ja mits het leen bedrag meer dan 250 euro is. Maar meestal ga ik ook niet terug lezen omdat vele bedragen onder noemer niet terzake doende nonsens vallen.....Consumenneke schreef: ↑27 nov 2024 12:31Een mening delen is prima, maar smalende opmerkingen over andere deelnemers zijn dat niet.![]()
Is KPN nou verplicht om zijn klanten die de afbetaling van hun toestel verdisconteerd zien in de abonnementsprijs het hemd van hun lijf te vragen en geldt dat voor elke onderneming met wie ik als klant een afbetaling afspreek?
Voor verstrekken van een lening volstaat het voor de geldverstrekker om de BKR status van de consument te checken. Er is geen verplichting om inkomensgegevens op te vragen. En dat lijkt me ook een zware eis voor een mobieltje.kuklos schreef: ↑27 nov 2024 13:03Meerdere mensen hebben in de discussie al aangegeven dat bij elke leneing boven de €249 dit wettelijk verplicht is.Consumenneke schreef: ↑27 nov 2024 12:31Is KPN nou verplicht om zijn klanten die de afbetaling van hun toestel verdisconteerd zien in de abonnementsprijs het hemd van hun lijf te vragen en geldt dat voor elke onderneming met wie ik als klant een afbetaling afspreek?
Waarvoor geleend wordt maakt niet uit, er wordt geld geleend.16again schreef: ↑27 nov 2024 19:35Voor verstrekken van een lening volstaat het voor de geldverstrekker om de BKR status van de consument te checken. Er is geen verplichting om inkomensgegevens op te vragen. En dat lijkt me ook een zware eis voor een mobieltje.kuklos schreef: ↑27 nov 2024 13:03Meerdere mensen hebben in de discussie al aangegeven dat bij elke leneing boven de €249 dit wettelijk verplicht is.Consumenneke schreef: ↑27 nov 2024 12:31Is KPN nou verplicht om zijn klanten die de afbetaling van hun toestel verdisconteerd zien in de abonnementsprijs het hemd van hun lijf te vragen en geldt dat voor elke onderneming met wie ik als klant een afbetaling afspreek?
Een mobieltje is natuurlijk een bescheiden bedrag , in vergelijking tot bijvoorbeeld een persoonlijke lening van 50.000.kuklos schreef: ↑27 nov 2024 20:10Waarvoor geleend wordt maakt niet uit, er wordt geld geleend.
Je kan nog tig keer proberen het te gooien op een mobieltje, het gaat erom dat er een lening wordt afgesloten.16again schreef: ↑27 nov 2024 23:24Een mobieltje is natuurlijk een bescheiden bedrag , in vergelijking tot bijvoorbeeld een persoonlijke lening van 50.000.
In dat laatste geval is het logisch dat meer gegevens verstrekt moeten worden.
Voor verstrekken van een lening volstaat het voor de geldverstrekker om de BKR status van de consument te checken. Er is geen verplichting om inkomensgegevens op te vragen. En dat lijkt me ook een zware eis voor een mobieltje.
Je link onderschrijft iig mijn eerdere punt:eagle3824 schreef: ↑28 nov 2024 07:41Die laatste stelling is niet correct. Volgens de AFM ( https://www.afm.nl/nl-nl/sector/themas/ ... oonkrediet ) "Daarnaast moet de consument bij een telefoonkrediet van meer dan € 250 naar gegevens over inkomen en woonlasten worden gevraagd"
Hoeveel zegt inkomen + woonlasten eigenlijk zonder info hoeveel er maandelijks aan andere leningen wordt afbetaald?De klant betaalt het telefoontoestel in maximaal drie maanden af zonder noemenswaardige kosten of rente (in de Wft worden dit onbetekenende kosten genoemd). Deze vorm van afbetaling is van de Wft uitgezonderd.
Laten die gegevens nu bij de BKR te vinden zijn. Dus met die 2 samen kan de kredietverstrekker een goed beeld krijgen of het geld dat die verstrekt wel terugbetaald kan worden.16again schreef: ↑28 nov 2024 08:36Je link onderschrijft iig mijn eerdere punt:eagle3824 schreef: ↑28 nov 2024 07:41Die laatste stelling is niet correct. Volgens de AFM ( https://www.afm.nl/nl-nl/sector/themas/ ... oonkrediet ) "Daarnaast moet de consument bij een telefoonkrediet van meer dan € 250 naar gegevens over inkomen en woonlasten worden gevraagd"Hoeveel zegt inkomen + woonlasten eigenlijk zonder info hoeveel er maandelijks aan andere leningen wordt afbetaald?De klant betaalt het telefoontoestel in maximaal drie maanden af zonder noemenswaardige kosten of rente (in de Wft worden dit onbetekenende kosten genoemd). Deze vorm van afbetaling is van de Wft uitgezonderd.
Je bedoelt dit eerdere punt?16again schreef: ↑28 nov 2024 08:36Je link onderschrijft iig mijn eerdere punt:Hoeveel zegt inkomen + woonlasten eigenlijk zonder info hoeveel er maandelijks aan andere leningen wordt afbetaald?De klant betaalt het telefoontoestel in maximaal drie maanden af zonder noemenswaardige kosten of rente (in de Wft worden dit onbetekenende kosten genoemd). Deze vorm van afbetaling is van de Wft uitgezonderd.
Afbetalen in 3 maanden, onbetekendende kosten = geen lening = geen BKR toets en ook geen BKR registratie.16again schreef: ↑27 nov 2024 09:18Waarom kan niet worden volstaan met het raadplegen van BKR, voor "slechts" een mobieltje.
Mag al om inkomensgegevens worden gevraagd, voor zo'n relatief klein bedrag?
Mogelijk is de truc hier, dat dit geen lening is, maar uitgestelde betaling: De rente is immers 0%.
En dan is BKR registratie niet nodig/mogelijk(?) en wellicht opvragen BKR status ook niet.
Die vraag is al beantwoord door Dirkie. Maar aanvullend: de toets die de telecomaanbieders doen heeft weinig om het lijf. Er wordt wel een 'check' gedaan, maar er wordt niet om bewijs gevraagd (loonstroook bv).
Echt een slechte aanname. Waarom zou de meerderheid MOETEN lenen voor het toestel. Bij een rente van 0%, zoals al eerder aangegeven, is het gewoon een rationele keuze.
Het inflatie percentage per jaar x 2 als het contract 2 jaar loopt.witte angora schreef: ↑28 nov 2024 10:39Maar hoeveel spaar je nu uit met die 0% rente over gemiddeld 250 euro?
Is de besparing het doel? Het gaat om mee te doen in de groep die ook het nieuwste ding heeft.witte angora schreef: ↑28 nov 2024 10:39Maar hoeveel spaar je nu uit met die 0% rente over gemiddeld 250 euro?
En daarvan nog minder dan de helft, immers, je lost ook nog eens af. Maar het gaat niet eens om het inflatiepercentage, maar om het rentepercentage. Dat ligt op zo'n 1.50 tot 2.00%.Francesco26 schreef: ↑28 nov 2024 11:20Het inflatie percentage per jaar x 2 als het contract 2 jaar loopt.witte angora schreef: ↑28 nov 2024 10:39Maar hoeveel spaar je nu uit met die 0% rente over gemiddeld 250 euro?