Probleem of surprise?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
witte angora

Re: Probleem of surprise?

Ongelezen bericht door witte angora »

luna01 schreef:
10 dec 2024 18:54
Cro schreef:
08 dec 2024 19:47
Inderdaad, afstand doen zeker niet doen en als het gaan om een erfenis ook niet verwerpen tot je goed onderzoek hebt gedaan. Zoiets kan je duur komen te staan later.

Sowieso snap ik nooit echt die redenatie om geld maar uit te geven, niet aan te nemen of weg te geven om maar recht te blijven houden op een uitkering of toeslagen e.d.
Diegene wil het verwerpen om de drukte, rust, bestaansveiligheid. Daar gaat de hele vraag over. Mijn persoonlijke mening is, om dit juist open bespreken met de uitkerende instantie.
Eerlijk gezegd kan ik me er wel iets bij voorstellen, nog wel meer dan 'iets' zelfs. Maar verwerpen en verwerpen zijn natuurlijk twee verschillende dingen. Hij/zij kan ook verwerpen onder voorwaarden, dwz dat er afspraken gemaakt worden. Bijvoorbeeld een schenking van alle overige erfgenamen, en eerste keuze als het gaat om het uitzoeken van spullen. Maar er is misschien ook nog een vordering op de langstlevende; die vordering (is altijd een geldbedrag) kun je sowieso claimen, omdat je die in praktijk eigenlijk al aanvaard hebt.

Ik zou er toch even een deskundige naar laten kijken wat er mogelijk is.

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Een positieve erfenis mag je niet verwerpen als je een bijstandsuitkering ontvangt.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

ZeerPrivé schreef:
10 dec 2024 19:18
Een positieve erfenis mag je niet verwerpen als je een bijstandsuitkering ontvangt.
Probleem is alleen dat we nog steeds niet weten wat voor uitkering het betreft.

ZeerPrivé

kuklos schreef:
10 dec 2024 19:21
ZeerPrivé schreef:
Probleem is alleen dat we nog steeds niet weten wat voor uitkering het betreft.
Hoeft ook niet. Ik zet het alleen als waarschuwing. Er is al geschreven dat een erfenis geen gevolgen heeft voor WIA e.d.

witte angora

Klopt, en er is al meerdere malen geschreven het eerst met de uitkeringsinstantie en/of een deskundige te bespreken. Het risico dat je loopt als er sprake is van een vermogenstoets is ook al besproken.

In mijn laatste bericht heb ik enkel een mogelijkheid besproken voor het geval verwerpen geen probleem is, terwijl er even zo goed wat binnen komt.

Bram Bonnewel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bram Bonnewel »

De persoon waar het over gaat woont die in een zorginstelling? Want dan kan het zijn dat die onder de "Wet Langdurige Zorg" (WLZ) valt. Als je dan een erfenis ontvangt en je vermogen stijgt dan wordt de eigen bijdrage per maand in 1 keer veel hoger. Dat kan makkelijk €3000,- per maand zijn wat er dan betaald moet worden omdat dan eerst alles uit eigen vermogen moet worden betaald.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

… en ook dat is geen probleem, want dat geld is er dan gewoon.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

ZeerPrivé schreef:
Maar hoe weet je dat?
Op het moment van die keuze, is er vooraf geen inzage in financiele situatie.

witte angora

Dan kun je beneficiair aanvaarden.

ZeerPrivé

witte angora schreef:
15 dec 2024 15:59
Dan kun je beneficiair aanvaarden.
16again vraagt gewoon naar de bekende weg om toch even wat comment te leveren.

Plaats reactie