Post NL Inklaring
Re: Post NL Inklaring
Het klinkt lullig maar als je zelf voor importeur gaat spelen horen daar ook zaken bij waar de echte importeurs ook wel eens mee te maken hebben. Bij hun gaat het natuurlijk niet om een enkel product, maar die hebben wel een hoop administratieve rompslomp waar ook wel eens dingen fout gaan (en waar ze dus tijd en energie in moeten steken).
Om die rompslomp niet te hebben betaal je wat meer als je spullen in Nederland koopt.
Om die rompslomp niet te hebben betaal je wat meer als je spullen in Nederland koopt.
Erthanax
vindt dit leuk
En dat is de spijker op zijn kop. Zelf importeren en dan boven de grens van 150 euro zitten, geeft heel veel gedoe.rwolters schreef: ↑03 jan 2025 11:42Het klinkt lullig maar als je zelf voor importeur gaat spelen horen daar ook zaken bij waar de echte importeurs ook wel eens mee te maken hebben. Bij hun gaat het natuurlijk niet om een enkel product, maar die hebben wel een hoop administratieve rompslomp waar ook wel eens dingen fout gaan (en waar ze dus tijd en energie in moeten steken).
Is overigens in de basis hetzelfde probleem als met dropshippers. Terugsturen kost dan ineens 58 euro want dan gaat het niet meer via Chinese Post maar via met PostNL of vergelijkbaar. Dus ineens geen bijna gratis verzending maar zeer hoge tarieven. Terugsturen via Chinese Post gaat niet.
Het gaat er eigenlijk denk ik al mis bij het feit dat jij denkt dat je de klant bent. De klant van PostNL is de verzender. Het is dus veel makkelijker waarschijnlijk als jij gewoon je zaken regelt met de verzender en de communicatie met PostNL aan de verzender laat. Die is er immers voor verantwoordelijk dit in goede banen te leiden, niet jij. Laat Ali dit lekker afhandelen met de klantenservice.beerzoeper schreef: ↑03 jan 2025 00:29Een bedrijf als Post NL is voor dit soort dingen onbenaderbaar. De klantenservice gaf aan dat ze niet kunnen zien hoe er bericht is uitgedaan naar mij, maar zeggen wel dat dat is gebeurd. Mij wordt verweten de track and trace niet tijdig te hebben geraadpleegd, maar ik kon helemaal niet weten dat het pakket door Post NL zou worden ingeklaard (had evengoed DHL of ander bedrijf kunnen zijn).
Post NL heeft kennelijk ook geen enkel proces ingericht om dit soort fouten af te vangen of op te lossen. Ze sturen je pakket doodleuk retour afzender, terwijl het gewoon hier in een depot ligt (en waarschijnlijk nog wel even blijft).
Ik kwam hier pas achter toen ik na twee weken stilte over te track and trace van Ali Express zelf, argwaan kreeg en bij Post NL ging kijken. Toen bleek ik net een paar uur te laat.
Post NL zal het niet deren, zij incasseren gewoon de kosten bij de verzender. Verzender en ontvanger worden opgezadeld met grote problemen omdat Post NL de ontvanger niet op de hoogte brengt van een mogelijkheid om douanekosten te betalen. Hun website vermeldt dat je altijd bericht krijgt per post of email. Dat ik dat niet heb gekregen is echt waardeloos, en dat de gevolgen zo makkelijk afgeschoven worden op mij vind ik ronduit schandalig. Het is het gevolg van 100% geautomatiseerde processen en een klantenservice die niets anders mag/kan dan informatie voorlezen die ik zelf ook in kan zien. De keuze om de klantenservice zo in te richten is laakbaar, de facto heeft dit bedrijf geen klantenservice, maar een informatievoorziening puur gericht op het afwimpelen van verzoeken.
Hoe PostNL communiceert naar de ontvanger hangt volgens mij af van de voorkeuren van de ontvanger, deze kan volgens mij in de app of op de website aangeven of deze berichten in de app wil zien of ergens anders wil ontvangen.
Je miskent nog steeds dat het heel goed zo kan zijn dat dat bericht gewoon verstuurd is (is veel logischer, want het zijn gewoon geautomatiseerde processen), maar dat je het simpelweg niet hebt ontvangen. Het was immers december - de maand waarin een brief er geen dagen, maar veel te vaak weken over doet...beerzoeper schreef: ↑03 jan 2025 11:31Een termijn van 14 dagen open stellen, maar géén berichten daarover sturen, dat kan toch niet.
Ik heb onlangs via AliExpress een Xiaomi pad pro van ca 240 euro gekocht. Werd vanuit Spanje binnen een week geleverd zonder extra invoer kosten. Tablet was nog sneller dan de tracking. Op een maandagmorgen om 9 uur al bezorgd.
Ik heb onlangs via AliExpress een Xiaomi pad pro van ca 240 euro gekocht. Werd vanuit Spanje binnen een week geleverd zonder extra invoer kosten. Tablet was nog sneller dan de tracking. Op een maandagmorgen om 9 uur al bezorgd.
In de praktijk zal dat wel via Chinese post gaan, maar dan andersomSpeedy123 schreef: ↑03 jan 2025 11:52En dat is de spijker op zijn kop. Zelf importeren en dan boven de grens van 150 euro zitten, geeft heel veel gedoe.rwolters schreef: ↑03 jan 2025 11:42Het klinkt lullig maar als je zelf voor importeur gaat spelen horen daar ook zaken bij waar de echte importeurs ook wel eens mee te maken hebben. Bij hun gaat het natuurlijk niet om een enkel product, maar die hebben wel een hoop administratieve rompslomp waar ook wel eens dingen fout gaan (en waar ze dus tijd en energie in moeten steken).
Is overigens in de basis hetzelfde probleem als met dropshippers. Terugsturen kost dan ineens 58 euro want dan gaat het niet meer via Chinese Post maar via met PostNL of vergelijkbaar. Dus ineens geen bijna gratis verzending maar zeer hoge tarieven. Terugsturen via Chinese Post gaat niet.
Als iemand in China verstuurt levert die het aan bij Chinese Post, die het overdragen aan PostNL voor bezorging. Tegen het geldende China Post tarief.
Gaat het terug dan lever je het aan bij PostNL die het overdraagt aan de Chinese Post voor bezorging. Maar inderdaad tegen een PostNL tarief.
Dat is eigenlijk met als die post bedrijven zo die in die samenwerking zitten. Ga je van Engeland naar Nederland is het Royal Mail dat overdraagt aan PostNL, en andersom PostNL dat overdraagt aan Royal Mail.
Wil je dat soort overgangen niet, wat begrijpelijk is, want die overgangen zijn erg foutgevoelig, ook bijvoorbeeld met IOSS info, waardoor er vaak gedoe is met dubbele inklaringskosten. Kijk dan of de verkoper een alternatieve verzending aanbied via bijvoorbeeld UPS of DHL.
Niet in dit geval. AliExpress is klant bij de Chinese Post, ze zijn geen klant van PostNL. Chinese Post verstuurt het pakket naar PostNL op basis van het wereldwijde post verdrag uit de vorige eeuw. PostNL levert het vervolgens praktisch gratis af.Cro schreef: ↑03 jan 2025 12:07De klant van PostNL is de verzender. Het is dus veel makkelijker waarschijnlijk als jij gewoon je zaken regelt met de verzender en de communicatie met PostNL aan de verzender laat. Die is er immers voor verantwoordelijk dit in goede banen te leiden, niet jij. Laat Ali dit lekker afhandelen met de klantenservice.
Hoe PostNL communiceert naar de ontvanger hangt volgens mij af van de voorkeuren van de ontvanger, deze kan volgens mij in de app of op de website aangeven of deze berichten in de app wil zien of ergens anders wil ontvangen.
PostNL rapporteert de status dus terug naar Chinese Post. Die rapporteren vervolgens naar AliExpress en die informeren hun klant. En dat is waar het misgegaan is, TS zag te laat dat AliExpress hem geïnformeerd had, 14 dagen termijn is verstreken en PostNL is klaar.
Spanje is een EU land. Tablet was dus al in de EU ingeklaard. Dus geen problemen met de douane want vrij verkeer van goederen binnen de EU.
AliExpress levert steeds vaker vanuit Europese warehouses, dan heb je geen douane problemen en komt je pakketje ook niet via Chinese Post.
Dit is niet geheel mijn ervaring, tenzij dit zeer recent is aangepast kan je dat soort zaken zowel in de track and trace zien van Ali, maar stuurt PostNL ook een melding naar de ontvanger, afhankelijk van je voorkeuren, waarbij de app volgens mij standaard is wanneer daar ooit je voor hebt aangemeld met je ontvangende adres.Speedy123 schreef: ↑03 jan 2025 12:16
PostNL rapporteert de status dus terug naar Chinese Post. Die rapporteren vervolgens naar AliExpress en die informeren hun klant. En dat is waar het misgegaan is, TS zag te laat dat AliExpress hem geïnformeerd had, 14 dagen termijn is verstreken en PostNL is klaar.
Waardoor je dus via beide routes dit had moeten kunnen zien.
Uiteraard, ik had echter verwacht dat dit wel zo logisch zou zijn dat ik niet hoefde te vermelden dat Ali via China Post het moet regelen bij PostNL.
Het punt blijft echter, TS moet dat niet zelf gaan regelen, maar klagen bij de verzender en die het lekker laten oplossen. Met China Post of PostNL heeft TS in de basis niets te maken.
Zou terzijde, überhaupt nooit zulk soort dure (> E 700,00) apparaten zelf in China kopen. Er zal maar een defect optreden. Dat lijkt mij nog een heel gedoe worden met Chineese garantie en reparatie......
-
Ja dat denk ik ook. Maar het simpele gegeven dat je als benadeelde geen overeenkomst hebt met Post NL, maakt voor mijn gevoel dat ze, zowel via contact als door hoe de processen zijn ingericht, volledig maling hebben aan je belangen. Ik ken geen enkel bedrijf wat zich zo manifesteert, dat kan alleen bij Post NL.
Echt onzin, u verwacht service van PostNL terwijl u geen betalende klant van ze bent. Daar zit het hele probleem. Waarom zou PostNL kosten moeten maken om uw belangen te verdedigen terwijl u er niet voor betaald?beerzoeper schreef: ↑03 jan 2025 13:20Ja dat denk ik ook. Maar het simpele gegeven dat je als benadeelde geen overeenkomst hebt met Post NL, maakt voor mijn gevoel dat ze, zowel via contact als door hoe de processen zijn ingericht, volledig maling hebben aan je belangen. Ik ken geen enkel bedrijf wat zich zo manifesteert, dat kan alleen bij Post NL.
PostNL doet dat niet. Ze leveren minimale service op pakketjes die via Chinese Post binnenkomen omdat ze bijna geen geld voor ontvangen. Ze maken al jaren dik verlies op die pakketjes.
U moet klagen bij ALiExpress. Die hebben ervoor gekozen om uw pakket goedkoop te versturen via Chinese Post in plaats van via een gerenommeerde, internationale pakket vervoerder zoals DHL of UPC.
Overigens, geen enkel bedrijf zal u gratis service verlenen als u daar geen klant bent. Belt u maar eens een willekeurig bedrijf op, bijvoorbeeld Samsung Nederland en leg ze deze casus voor en vraag ze om een oplossing. Denk dat ze meteen ophangen, denkt u niet?
Die conclusie én vergelijking slaan nergens op. PostNL heeft wel degelijk verplichtingen naar de ontvanger, en zij richten hun hele klantenserviceproces daar ook op in.Speedy123 schreef: ↑03 jan 2025 13:26Echt onzin, u verwacht service van PostNL terwijl u geen betalende klant van ze bent. Daar zit het hele probleem. Waarom zou PostNL kosten moeten maken om uw belangen te verdedigen terwijl u er niet voor betaald?
[...]
Overigens, geen enkel bedrijf zal u gratis service verlenen als u daar geen klant bent. Belt u maar eens een willekeurig bedrijf op, bijvoorbeeld Samsung Nederland en leg ze deze casus voor en vraag ze om een oplossing. Denk dat ze meteen ophangen, denkt u niet?
Kijk alleen al naar de pagina "klantenservice': voor een heel groot deel gericht op de ontvanger.
Dat de ontvanger niet de opdrachtgever is, is juist, maar dat maakt niet dat ze kunnen doen en laten wat ze willen. Nalatig handelen van PostNL (Waar in dit topic overigens nog niets van gebleken is) kan tegelijkertijd wanprestatie jegens de verzender en een onrechtmatige daad jegens de ontvanger zijn.
Maar wat geeft Ali aan? Dat is de partij waar u moet zijn voor service. Zij kunnen dit waarschijnlijk makkelijk oplossen.beerzoeper schreef: ↑03 jan 2025 13:20Ja dat denk ik ook. Maar het simpele gegeven dat je als benadeelde geen overeenkomst hebt met Post NL, maakt voor mijn gevoel dat ze, zowel via contact als door hoe de processen zijn ingericht, volledig maling hebben aan je belangen. Ik ken geen enkel bedrijf wat zich zo manifesteert, dat kan alleen bij Post NL.
Dat PostNL hun processen zo inricht dat deze voornamelijk in dienst zijn van hun klanten is vrij logisch lijkt mij? Ik snap de focus op PostNL niet zo.
U schrijft dat u van Post.nl geen verdere informatie heeft ontvangen maar toen u verder ging kijken bleek bij Post.nl de zending bekend te zijn en maakt eigenlijk dat u wel informatie heeft ontvangen.
Kan het niet zo zijn dat zodra Post.nl het pakket overneemt de T&T veranderd in een 3S nummer waar een betaalverplichting op van toepassing is u daar wel een mail over ontvangen maar niet gelezen heeft.
Dat u in de Post.nl app niets terug konden vinden is te verklaren want in die app worden alleen pakketten getoond die naar u onderweg zijn met een verwachte bezorgdatum.
Kan het niet zo zijn dat zodra Post.nl het pakket overneemt de T&T veranderd in een 3S nummer waar een betaalverplichting op van toepassing is u daar wel een mail over ontvangen maar niet gelezen heeft.
Dat u in de Post.nl app niets terug konden vinden is te verklaren want in die app worden alleen pakketten getoond die naar u onderweg zijn met een verwachte bezorgdatum.
-
Ik begrijp het in de bres springen voor Post NL van enkele reageerders niet. Post NL kiest er zelf voor om een (ongunstig?) contract aan te gaan met een Chinese partij. Ik wil/had best meer willen betalen voor de verzending, maar ik heb dat op deze manier gedaan. Ik snap wel dat de service van Post NL niet eindeloos is, maar wat is het nut van een betaling voor inklaring vragen, maar de partij die moet betalen (ik) niet op de hoogte brengen daarvan? Ik vind dat echt hoogst ongewoon. Ik verwacht dat de processen zo zijn ingericht dat dergelijke berichten automatisch worden uitgedaan en eventueel gerappelleerd, omdat het doen van zo’n betaling van inklaringskosten en btw een zeer belangrijke stap in het proces is.
Ik had inderdaad mijzelf op de hoogte kunnen brengen door de track and trace code zelf te kopiëren in de Post NL omgeving, toen de link om te betalen daar nog beschikbaar was. Dat heb ik niet gedaan, omdat de Chinese vervoerder, het platform (aliexpress) of de verkoper mij niet op de hoogte hebben gebracht van de afhandeling van de inklaring. In de track and trace van aliexpress bleef staan: bij de douane (13 december). Mijns inziens is het normaal dat ik even heb gewacht, alvorens in Post NL /DHL /UPS etc te gaan speuren met de track and trace code. Voortaan zal ik dit elke dag proberen als ik nog eens in zo’n situatie ben, maar dan blijft:
De gevolgen hier zijn groot (pakket weg) en Post NL communiceert naar mij én de verzender dat het míjn schuld is dat ik niet op tijd betaalde. Ik ben het daar simpelweg niet mee eens, ik verwacht een bericht op het moment dat de betaling gedaan kan worden, en een herhaalbericht als het niet op tijd in orde komt.
Ik had inderdaad mijzelf op de hoogte kunnen brengen door de track and trace code zelf te kopiëren in de Post NL omgeving, toen de link om te betalen daar nog beschikbaar was. Dat heb ik niet gedaan, omdat de Chinese vervoerder, het platform (aliexpress) of de verkoper mij niet op de hoogte hebben gebracht van de afhandeling van de inklaring. In de track and trace van aliexpress bleef staan: bij de douane (13 december). Mijns inziens is het normaal dat ik even heb gewacht, alvorens in Post NL /DHL /UPS etc te gaan speuren met de track and trace code. Voortaan zal ik dit elke dag proberen als ik nog eens in zo’n situatie ben, maar dan blijft:
De gevolgen hier zijn groot (pakket weg) en Post NL communiceert naar mij én de verzender dat het míjn schuld is dat ik niet op tijd betaalde. Ik ben het daar simpelweg niet mee eens, ik verwacht een bericht op het moment dat de betaling gedaan kan worden, en een herhaalbericht als het niet op tijd in orde komt.
Uit het feit dat je dit blijft roepen zonder te reageren op de meermaals erop gegeven input, maak ik op dat je duidelijk niet van plan bent serieus te discussiëren, maar dat je gewoon je punt wilt blijven maken. Prima hoor, maar zinvol is dat niet.beerzoeper schreef: ↑03 jan 2025 14:15Ik snap wel dat de service van Post NL niet eindeloos is, maar wat is het nut van een betaling voor inklaring vragen, maar de partij die moet betalen (ik) niet op de hoogte brengen daarvan? Ik vind dat echt hoogst ongewoon. Ik verwacht dat de processen zo zijn ingericht dat dergelijke berichten automatisch worden uitgedaan en eventueel gerappelleerd, omdat het doen van zo’n betaling van inklaringskosten en btw een zeer belangrijke stap in het proces is.
-
@moneyman
Ja jullie proberen mij te vertellen dat Post NL kan doen wat ze willen in dit verhaal, dat ik niet voor deze verzending had moeten kiezen, enzovoorts. Toch blijf ik me dan afvragen hoe het kan, dat Post NL een betaling van mij verlangt, maar dat ik geen bericht daarover krijg. Ik heb nog geen overtuigend argument gezien wat Post NL daarvan vrijwaart. Ik mag toch gewoon verwachten dat als zij een schakel in het proces zijn en de douaneafhandeling doen, dat ik dan tenminste een betaalverzoekje onder ogen krijg? Leg mij dan eens uit waarom Post NL dat pakket gewoon terug mag zenden.
Ik hoop inderdaad het verder met Ali te regelen, maar voor mijn gevoel ligt de fout alleen bij Post NL in dit verhaal, te meer daar zij mij beschuldigen van het niet betalen. Ik vind vooral dat laatste kwalijk.
Ja jullie proberen mij te vertellen dat Post NL kan doen wat ze willen in dit verhaal, dat ik niet voor deze verzending had moeten kiezen, enzovoorts. Toch blijf ik me dan afvragen hoe het kan, dat Post NL een betaling van mij verlangt, maar dat ik geen bericht daarover krijg. Ik heb nog geen overtuigend argument gezien wat Post NL daarvan vrijwaart. Ik mag toch gewoon verwachten dat als zij een schakel in het proces zijn en de douaneafhandeling doen, dat ik dan tenminste een betaalverzoekje onder ogen krijg? Leg mij dan eens uit waarom Post NL dat pakket gewoon terug mag zenden.
Ik hoop inderdaad het verder met Ali te regelen, maar voor mijn gevoel ligt de fout alleen bij Post NL in dit verhaal, te meer daar zij mij beschuldigen van het niet betalen. Ik vind vooral dat laatste kwalijk.