Ervaring Bonprix

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Consumenneke

Re: Ervaring Bonprix

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Moneyman schreef:
19 jan 2025 15:28
Consumenneke schreef:
19 jan 2025 15:23
Moneyman schreef:
19 jan 2025 14:54
Dat een bedrijf een wettelijke bewaarplicht heeft voor zijn administratie is toch wel héél basaal hoor...
Goh, hoe deden ze dat vroeger dan: alle klantgegevens bewaren?
Uiteraard op dezelfde manier zoals ze de overeenkomst vroeger vastlegden.
U geeft dus geen antwoord.

Toen AH zijn klantenkaart invoerde, was er centraal een register waar klantgegevens gekoppeld werden aan kassatotalen. Ze waren helemaal niet in staat elke transactie te koppelen aan elke klant. MediaMarkt en H&M idem dito.

Pas nu het transporteren en bewaren van data betaalbaar is, worden die gegevens bewaard. Dat is echter geen administratie in de zin van de belastingwetgeving, dus er is geen bewaarplicht. Al spreekt ook de Belastingdienst zelf zich daar niet duidelijk over uit.

Ik zal het ze eens vragen.
Moneyman schreef:
Overigens een enorme...
Afbeelding
Kunt u ook reageren zonder te sneren? :roll:

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

Consumenneke schreef:
19 jan 2025 15:49
Moneyman schreef:
Consumenneke schreef:
19 jan 2025 15:23
Goh, hoe deden ze dat vroeger dan: alle klantgegevens bewaren?
Uiteraard op dezelfde manier zoals ze de overeenkomst vroeger vastlegden.
U geeft dus geen antwoord.
Dat is wel een antwoord.
Ze hadden gewoon papieren nota's voor de klant met alle gegevens en een kopie voor de klant. En al die papieren bewaarde ze gewoon.
Dus hoe ze het vastlegden bewaarde ze het ook.

Consumenneke

PGros schreef:
19 jan 2025 16:00
Ze hadden gewoon papieren nota's voor de klant met alle gegevens en een kopie voor de klant. En al die papieren bewaarde ze gewoon.
Veel meer dan een kassabon kreeg je niet.
Toen kon je ook nog eens met kassa's klooien.

Tegenwoordig kan je locatiedata en weersgegevens registreren bij elke transactie.
Moeten die ook zeven jaar bewaard worden?

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Consumenneke schreef:
20 jan 2025 01:10
Moeten die ook zeven jaar bewaard worden?
Als ze in hetzelfde record zitten als de persoonsgegevens, dan blijven die ook zeven jaar opgeslagen.

Consumenneke

Moneyman schreef:
Dat een bedrijf een wettelijke bewaarplicht heeft voor zijn administratie is toch wel héél basaal hoor...

Een op de AVG gebaseerd beroep om je klantgegevens te verwijderen wordt binnen die termijn dus uiteraard genegeerd. Er is immers een grondslag (meerdere zelfs) voor die verwerking.
Te kort door de bocht.

Persoonsgegevens die bv op facturen staan zijn onderdeel van de financiële administratie en vallen onder de bewaarplicht. Denk ook aan een debiteuren/crediteuren-systeem.

Gegevens die in een CRM-systeem staan (bv voor een nieuwsbrief) zijn dat niet. Persoonsdata in een garantiesysteem mogen zo lang bewaard zijn als het doel (garantie) dient, maar ook daar geldt de langere bewaarplicht niet.

Staat tamelijk duidelijk beschreven bij Thuiswinkel.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
24 jan 2025 13:37
Moneyman schreef:

Een op de AVG gebaseerd beroep om je klantgegevens te verwijderen wordt binnen die termijn dus uiteraard genegeerd. Er is immers een grondslag (meerdere zelfs) voor die verwerking.
Te kort door de bocht.

Persoonsgegevens die bv op facturen staan zijn onderdeel van de financiële administratie en vallen onder de bewaarplicht. Denk ook aan een debiteuren/crediteuren-systeem.

Gegevens die in een CRM-systeem staan (bv voor een nieuwsbrief) zijn dat niet. Persoonsdata in een garantiesysteem mogen zo lang bewaard zijn als het doel (garantie) dient, maar ook daar geldt de langere bewaarplicht niet.

Staat tamelijk duidelijk beschreven bij Thuiswinkel.
Niets "te kort door de bocht" Het ging over de persoons- en contactgegevens "die nodig waren om de verkoop mogelijk te maken". Dat is gewoon je factuurinformatie en daarvoor geldt de wettelijke bewaarplicht. En dat schrijf je nota bene zelf ook.

Je probeert dus iets te corrigeren door vervolgens hetzelfde te zeggen... :lol:

Consumenneke

Moneyman schreef:
24 jan 2025 13:42
Niets "te kort door de bocht" Het ging over de persoons- en contactgegevens "die nodig waren om de verkoop mogelijk te maken". Dat is gewoon je factuurinformatie en daarvoor geldt de wettelijke bewaarplicht. En dat schrijf je nota bene zelf ook.
Citeert u nu uw eigen fantasie?

Vraagsteller moest een account aanmaken. Daar gaan dus data in een CRM oftewel klantsysteem. Dan heeft er nog geen transactie plaatsgevonden.
Mice2 schreef:
12 jan 2025 14:56
Onlangs een aankoop gedaan bij Bonprix. Om deze aankoop te kunnen doen moet je een account aanmaken. Betaling en levering is goed verlopen. Nu wil ik dat mijn account wordt opgeheven...
Als er vervolgens alsnog een transactie plaatsvindt, wordt er een factuur gemaakt. Die factuur moet bewaard worden, gekoppeld aan betaalgegevens. De klantdata die voor het account gebruikt zijn, moeten echter vernietigd worden als de klant daar om vraagt. In lijn met de AVG.

Dat Bonprix een account als voorwaarde stelt voor een aankoop, betekent niet dat ze een beroep kunnen doen op de bewaarplicht. Zoals eerder gesteld: dien een klacht in bij Thuiswinkel, want daar is Bonprix lid van.

Moneyman

J. Deltoer schreef:
25 jan 2025 09:34
Blijkbaar moeten sommigen hier op de man spelen en om de kwestie heen praten als ze de discussie niet kunnen winnen ipv gewoon toegeven dat de ander een punt heeft. Recht overeind blijft in iedergeval staan:
Consumenneke schreef:
24 jan 2025 14:28
[
Dat Bonprix een account als voorwaarde stelt voor een aankoop, betekent niet dat ze een beroep kunnen doen op de bewaarplicht.
Er is überhaupt niemand die dat betwist :lol:

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

@Consumenneke, u lokt een discussie uit die inhoudelijk voor de gestelde vraag niet van toepassing is.

De aankoopfactuur geeft recht op garantie en vervalt dus niet maar dan zal Ts bij de verkoper zelf aan moeten kloppen door schriftelijk aanspraak op die garantie te maken want het betreft een wettelijk bewijs van aankoop.

Ts heeft er zelf voor gekozen om een account aan te maken en als Ts dat niet wilde doen had Ts elders de aankoop kunnen doen want het betreft geen gedwongen aankoop en daarbij is Ts bij afronden van de bestelling ook met o.a. de privacy voorwaarden akkoord gegaan.

Ik zie het probleem niet maar u en Ts blijkbaar wel want online aankopen zijn niet meer anoniem te doen omdat de koper zelf de inhoudelijke gegevens die voor de afwikkeling noodzakelijk zijn verstrekt en die gegevens mogen zo lang de garantie nog loopt bewaard worden.

Consumenneke

Ron5300 schreef:
25 jan 2025 13:11
Ts heeft er zelf voor gekozen om een account aan te maken en als Ts dat niet wilde doen had Ts elders de aankoop kunnen doen want het betreft geen gedwongen aankoop en daarbij is Ts bij afronden van de bestelling ook met o.a. de privacy voorwaarden akkoord gegaan.
Verzoek: probeer volgende keer in korte zinnetjes te reageren, want ik heb de grootste moeite te ontcijferen wat u eigenlijk zegt.

Er zijn legio webwinkels waar je een aankoop kan doen zonder een account te openen. Ook bij Bonprix, dat in zijn privacy-reglement nota bene expliciet onderscheid maakt tussen het beheren van een klant-account en het afwikkelen van een overeenkomst.

Winkels zijn er voor klanten en niet andersom.

Niemand kan privacyvoorwaarden stellen die aan bestaande wetten en regels voorbij gaan.

De bewaarplicht geldt voor de financiële administratie, niet voor klantsystemen. Er zal beste enige overlapping zijn en zowel de Belastingdienst als de AP zijn daar vaag over, maar Thuiswinkel is al een stuk duidelijker.

De manier waarop Bonprix (onderdeel van de Duitse OTTO Group) reageert heeft iets van een afgewezen minnares. Ik kan bijna niet geloven dat een bedrijf zo antwoord geeft op een normaal verzoek. Ik heb de indruk dat het een mondelinge reactie van een overspannen service-medewerker is, maar als ze dit in een mail zetten staan ze goed voor schut.
Na ontvangst van jouw bericht zal je klantenaccount volledig verwijderd worden.

Je zult geen klant meer zijn bij Bonprix en je zult in de toekomst dan ook geen bestelling meer kunnen plaatsen.Ook vervalt de garantie van de artikelen die je in de afgelopen 6 maanden hebt besteld.
Lees de reviews maar eens.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Ik had in zeker zin uw reactie op mijn schrijfwijze al verwacht maar terzijde.

Ga vooral door met het verdedigen van uw standpunt want blijkbaar is uw standpunt de enige juiste.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ron5300 schreef:
26 jan 2025 10:23
Ga vooral door met het verdedigen van uw standpunt want blijkbaar is uw standpunt de enige juiste.
Dat standpunt is formeel ook het enig juiste.

Consumenneke

Ron5300 schreef:
26 jan 2025 10:23
Ik had in zeker zin uw reactie op mijn schrijfwijze al verwacht maar terzijde.
Ik wil u graag een antwoord geven, maar ik heb meestal geen idee wat uw vraag is of wat u nou eigenlijk bedoelt.
Daarom het advies: knip uw lange zinnen(kettingconstructies) op in een paar kleinere.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
12 jan 2025 17:41
Mice2 schreef:
12 jan 2025 16:00
Ik snap jouw reactie, maar ik erger mij aan deze benadering wat volgens mij als een drukmiddel wordt gebruikt en ook, denk ik, niet mag. Nog een reden extra om alle gegevens te laten verwijderen.
Het is een vrij logisch standpunt.
Het gebruik van het woord logisch voor iets waarbij de wetten van de logica niet worden gebruikt ontgaat mij.

De koper heeft een wettelijke garantie, waarbij in de eerste jaar zelfs de bewijslast (deels) is omgekeerd. Het al dan niet bestaan van een account is daarbij niet een bij wet gestelde voorwaarden en kan om die reden dan ook niet het recht teniet doen laten gaan.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik zou heel logisch alles wat je hebt van bonprix verwijderen, alles weggooien en alle mail wat van bonprix komt als spam behandelen. Ik zou geen garantie willen. Dat zal ze leren. Blijf lekker anoniem.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
19 jan 2025 14:49
Waar haal je die wettelijke termijn vandaan, noem eens een bron. Volgens de AVG mag je vragen en verwachten dat al je persoonsgegevens verwijderd worden. Dat die gegevens nodig zijn voor een garantie lijkt me stug. Garantie was er al lang voordat zulke gegevens verwerkt werden.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... e_bewaren/
De basisgegevens uit uw administratie, zoals bijvoorbeeld de debiteuren- en crediteurenadministratie, de in- en verkoopadministratie en het grootboek, moet u altijd 7 jaar bewaren.
Een koper is geregistreerd in de debiteuren administratie en verkoop administratie. Zijn betaling zit in het grootboek. Zo eenvoudig is het.

Die gegevens worden minimaal zeven jaar bewaard ongeacht of er een verzoek tot verwijdering ingediend is.

https://www.juridischloket.nl/aankopen- ... sgegevens/
Uitzonderingen gegevens verwijderen
Soms hoeft een bedrijf uw gegevens niet te verwijderen. Dat is bijvoorbeeld zo in deze situaties:

Het bedrijf moet volgens de wet uw gegevens gebruiken of bewaren.
Het bedrijf gebruikt uw gegevens voor zijn recht op vrijheid van meningsuiting. Soms mogen journalisten bijvoorbeeld informatie verzamelen om dingen uit te zoeken.
Het bedrijf gebruikt uw gegevens voor iets dat voor veel mensen belangrijk is. Bijvoorbeeld voor een belangrijk onderzoek.
Het bedrijf heeft uw gegevens nodig voor een rechtszaak. Bijvoorbeeld als u een schuld moet betalen aan het bedrijf.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

ArianaM schreef:
13 jan 2025 18:47
De voorwaarde dat jouw wettelijk recht op garantie inkort is, in juridische termen, een ‘onredelijk bezwarend beding’.
In dit geval:
- Titel 7.1 is grotendeels van half-dwingend recht (art. 7:6 BW).
- Bepalingen in strijd daarmee kunnen worden vernietigd op basis van art. 3:40 BW.
ArianaM schreef:
13 jan 2025 18:47
Een beding is onredelijk bezwarend wanneer het onredelijk benadelend is voor de tegenpartij. De tegenpartij hoeft daarbij niet eens financieel nadeel te hebben geleden. Het gevolg is dat de rechter het beding zal vernietigen.
Er moet verbinding worden gezocht naar de Richtlijn oneerlijke bedingen (93/13). Aziz (ECLI:EU:C:2013:164) leert ons dat een algemene voorwaarden onredelijk bezwarende is wanneer: (i) er op significante wijze wordt afgeweken van de situatie die gold zonder het beding; en (ii) als de verkoper er niet van mocht uitgaan dat de consument dit beding ook had aanvaard als daar op eerlijke en billijke wijze over was onderhandeld.

Consumenneke

Speedy123 schreef:
26 jan 2025 16:45
Die gegevens worden minimaal zeven jaar bewaard ongeacht of er een verzoek tot verwijdering ingediend is.
U citeert selectief.

Het begrip financiële administratie strekt zich niet uit tot alles wat een bedrijf kan of wil bewaren, maar beperkt zich tot wat voor de boekhouding en belasting noodzakelijk/vereist is.

Bedrijven verzamelen data in het kader van business intelligence of ten behoeve van marketing, maar ook voor bezorging of garantie-afwikkeling. Dat is allemaal geen boekhouding.

Persoonsgegevens die niet nodig zijn voor de boekhouding mogen alleen bewaard worden voor het doel waarom ze verzameld zijn, zo werkt de AVG.

Een bedrijf heeft bijvoorbeeld een adres nodig voor bezorging. Dan kan het bedrijf voorstellen om een account te maken. Dat is voor het gemak van beide partijen. Je stemt er als klant mee in dat het bedrijf jouw gegevens bewaart, zo lang je als klant actief bent. Maar jij mag als klant beslissen wanneer je die klantrelatie wil beëindigen en je mag dan vragen om verwijdering van de persoonsgegevens.

Grootboek en facturen blijven bestaan, maar de klantgegevens die daarin staan zijn summier en niet vanzelfsprekend gekoppeld aan andere systemen.

Als jij een maaltijd eet in een restaurant hebben ze jouw adres en geboortedatum niet nodig. Als jij een tv koopt bij Mediamarkt krijg je gewoon een bon of factuur die niet op naam is.

Al dat gezever over de noodzaak om persoonsgegevens te bewaren vanwege de bewaarplicht is gewoon lakse service en lui gedrag.

System says no. :roll:

Moneyman

alfatrion schreef:
26 jan 2025 16:23
Moneyman schreef:
12 jan 2025 17:41
Mice2 schreef:
12 jan 2025 16:00
Ik snap jouw reactie, maar ik erger mij aan deze benadering wat volgens mij als een drukmiddel wordt gebruikt en ook, denk ik, niet mag. Nog een reden extra om alle gegevens te laten verwijderen.
Het is een vrij logisch standpunt.
Het gebruik van het woord logisch voor iets waarbij de wetten van de logica niet worden gebruikt ontgaat mij.

De koper heeft een wettelijke garantie, waarbij in de eerste jaar zelfs de bewijslast (deels) is omgekeerd. Het al dan niet bestaan van een account is daarbij niet een bij wet gestelde voorwaarden en kan om die reden dan ook niet het recht teniet doen laten gaan.
Klopt. En als je mijn andere reacties gelezen hebt, zie je dat ik dat ook schrijf.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
26 jan 2025 17:01
Grootboek en facturen blijven bestaan, maar de klantgegevens die daarin staan zijn summier en niet vanzelfsprekend gekoppeld aan andere systemen.

Als jij een maaltijd eet in een restaurant hebben ze jouw adres en geboortedatum niet nodig. Als jij een tv koopt bij Mediamarkt krijg je gewoon een bon of factuur die niet op naam is.

Al dat gezever over de noodzaak om persoonsgegevens te bewaren vanwege de bewaarplicht is gewoon lakse service en lui gedrag.
In een winkel ontvangt u niet altijd een factuur, dat klopt. Echter als u niet contant betaald, dan wordt het product gekoppeld aan uw bankrekeningnummer en uw naam. Dat zijn persoonsgegevens en die worden zeven jaar bewaard. Gebeurt dus ook als u uit eten gaat en met uw bankpas of creditcard betaald.

Betaald u wel contant en vervaagt na enige tijd het bonnetje of raakt u het bonnetjes kwijt, dan verliest u uw garantie. Kan u omzeilen door het product na aankoop te registeren maar ja, dan worden uw persoonsgegevens alsnog vastgelegd.

Wordt een product thuis afgeleverd, dan ontvangt u een factuur met daarop ook uw adres gegevens. Ook die worden dan 7 jaar bewaard.

Dus niks lakse service of lui gedrag, de niet contante betaling staat op naam met bewaarplicht. Facturen vallen sowieso onder de bewaarplicht. Is dus alleen te omzeilen door middel van contante betaling. En van die contante betalingen wil de EU af, er komt wetgeving aan die een limiet op contante betalingen gaat zetten. En reken maar dat die limiet in de toekomst steeds strenger wordt.

Deze casus gaat over een online aankoop. Dus betaal en factuur gegevens inclusief NAW zijn vastgelegd en worden zeven jaar bewaard conform de wetgeving.

Plaats reactie