Essent incasseert dubbel

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Consumenneke

Re: Essent incasseert dubbel

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Karinvdg schreef:
02 mar 2025 08:28
Het maandbedrag staat apart om problemen die ik in januari had dior een dubbele afschrijving te voorkomen.
Maar dan heb je in december niet gezien dat de afschrijving uitbleef.

December is voor veel mensen een dure maand, dus het kan gebeuren. Je bent echter niet benadeeld. De suggestie dat Essent dubbel incasseert klopt niet. Ze zijn wel laat.

cilla15

Ongelezen bericht door cilla15 »

Hier nog zo een van essent.... Ik heb vorige maand een mail gehad dat ik nog een openstaande rekening had en dacht nog dat dit raar was omdat het altijd automatisch afgeschreven wordt. Ik naar ze gemaild dat ik hier niet van hield en kreeg vervolgens een reactie terug dat de fout bij hun bank lag en dat ik verder niets hoefde te ondernemen.
Groot was mijn verbazing dat ik een paar weken hierna door een medewerker van essent werd gebeld met de mededeling dat er een openstaande schuld was van Februari.
Ik heb de hoorn erop gegooid in de veronderstelling dat het een oplichter was die naar mijn gegevens viste.
Vervolgens rechtstreeks essent gebeld en in eerste instantie werd er gezegd dat ik nog openstaande schulden had!
Na nachecken van de medewerkster zag ze dat dit niet mijn fout was en vroeg of ik het alsnog handmatig over wilde maken. Op mijn vraag of ze dan nog steeds problemen met hun bank hadden kreeg ik te horen dat dit niet zo was. Als er geen problemen meer met de bank waren dan konden ze het nu toch automatisch alsnog incasseren? Dit kon niet en de medewerkster zou de mail met de betalingsherinnering stopzetten 'omdat dit mij extra kosten scheelde'!!!!!!
Op mijn antwoord dat ik die nooit zou hebben betaald en dat ik dit dan voor deze keer handmatig over zou maken, vroeg ze mij welke termijn van de betaling ik wilde gaan doen! Nou vraag ik je...!! Dankzij deze fout van essent sta ik nu waarschijnlijk te boek als wanbetaler en in plaats van een excuus vanuit essent laten ze het heel erg laf hun medewerkers opknappen om duizendmaal excuses aan te bieden! Heel heel erg laf!

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

cilla15 schreef:
21 mar 2025 13:37
... en in plaats van een excuus vanuit essent laten ze het heel erg laf hun medewerkers opknappen om duizendmaal excuses aan te bieden! Heel heel erg laf!
Wie had het anders moeten doen in plaats van die medewerkers...?

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

De directeur van Essent, Resi Becker, had hoogstpersoonlijk bij mevrouw voor de deur moeten staan met welgemeende excuses (knielend, diep door het stof), een hele grote bos bloemen en een voucher voor een jaar gratis energie. Zo hoort het.

Moneyman

Ah, ja, als dat het verwachtingspatroon is dan wordt je inderdaad snel teleurgesteld :D

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

cilla15 schreef:
Hier nog zo een van Essent....
Even alle kinderachtige grappen ten koste van een forumdeelnemer terzijde: een tweede indicatie dat er iets hapert bij Essent. Automatische incasso zou een standaard proces moeten zijn.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

Consumenneke schreef:
21 mar 2025 16:03
cilla15 schreef:
Hier nog zo een van Essent....
Even alle kinderachtige grappen ten koste van een forumdeelnemer terzijde: een tweede indicatie dat er iets hapert bij Essent. Automatische incasso zou een standaard proces moeten zijn.
2,7 miljoen klanten; als er 1% fout zou gaan....
Als je de app opent staan de laatste 4 facturen + betaalde datum in beeld als je iets naar beneden scrolt......
Hoe vaak kijkt iemand voor z'n eigen huishoudboekje?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
02 mar 2025 08:55
Oftewel: je betaalt niet teveel, maar er worden om de maand twee maanden geïncasseerd?
Essent incasseert iedere maand. Hier opzegt op 21 december per 1 maart. Essent heeft de opzegging wel ontvangen maar niet verwerkt in de systemen. De opzegboete is kwijtgescholden maar men doet was alsof de overeenkomst niet per 1 maart is beeindigd.

Moneyman

alfatrion schreef:
21 mar 2025 23:28
Moneyman schreef:
02 mar 2025 08:55
Oftewel: je betaalt niet teveel, maar er worden om de maand twee maanden geïncasseerd?
Essent incasseert iedere maand. Hier opzegt op 21 december per 1 maart. Essent heeft de opzegging wel ontvangen maar niet verwerkt in de systemen. De opzegboete is kwijtgescholden maar men doet was alsof de overeenkomst niet per 1 maart is beeindigd.
Essent incasseert hier juist niet iedere maand, maar om de maand twee maandtermijnen tegelijk. Waar je die opzegging en opzegboete vandaan haalt, is me een raadsel.

alfatrion

Ik was klant van Essent tot 1 maart 2025. Essent denkt daar anders over.

J. Deltoer

Het louter sturen van een opzegging is natuurlijk onvoldoende om van een energiemaatschappij af te komen.

Moneyman

alfatrion schreef:
22 mar 2025 00:11
Ik was klant van Essent tot 1 maart 2025. Essent denkt daar anders over.
Ah, je hebt het ineens over jezelf. Dat was niet duidelijk.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Bij een energiebedrijf laat je normaal gezien het opzeggen over aan het energiebedrijf waar je daarna naar overstapt. Dan communiceren ze onderling, veel gemakkelijker.

alfatrion

J. Deltoer schreef:
22 mar 2025 06:53
Het louter sturen van een opzegging is natuurlijk onvoldoende om van een energiemaatschappij af te komen.
Een foutje kan natuurlijk gemaakt worden, maar waar ik mij over verbaas is dat een medewerker met droge ogen beweert dan een opzegging niet geldt als ze hem niet verwerken. Als ik het er niet mee eens ben, dan moet ik maar mailen. En ook dan wordt de fout niet gecorrigeerd.

Ik heb aangegeven dat ze de eindafrekening niet met automatische incasso mochten incasseren, maar daar hebben ze zich niets van aangetrokken.

Ze hanteren verder een "de klant houdt wel op met ons lastig vallen als we mailen vanaf een noreply e-mailadres" beleid.

Er zijn betere en tegelijk goedkopere maatschappijen.
Thijs124 schreef:
22 mar 2025 09:55
Bij een energiebedrijf laat je normaal gezien het opzeggen over aan het energiebedrijf waar je daarna naar overstapt. Dan communiceren ze onderling, veel gemakkelijker.
Dat kan, maar hoeft uiteraard niet. Ik heb op 12 december via de chat opgezegd per 1 maart om er zeker van te zijn dat ik optijd was en de opzegtermijn van één maand in acht neemt. Ik had op dat moment nog geen nieuwe energieleverancier op het oog. De nieuwe leverancier start op 4 maart.

Moneyman

Da’s inderdaad weer de typische reactie van een medewerker die denkt dat (de processen van) grote bedrijven boven de wet staan. Hebben ze aan jou alleen net een verkeerde ;-)

16again

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
22 mar 2025 11:22
Ik heb op 12 december via de chat opgezegd per 1 maart om er zeker van te zijn dat ik optijd was en de opzegtermijn van één maand in acht neemt. Ik had op dat moment nog geen nieuwe energieleverancier op het oog. De nieuwe leverancier start op 4 maart.
Zat je dan 1 t/m 3 maart in de kou en het donker?

J. Deltoer

Op 4 maart kunt u uiteraard naar uw nieuwe energiemaatschappij. Had Essent de opzegging verwerkt had u tussen 1 en 3 maart geen leverancier gehad en had de netbeheerder moeten beslissen hoe deze periode gefactureerd moet worden. Nu factureert Essent deze paar dagen.
Wat een problemen.
Ik ben het met u eens dat dit anders gecommuniceerd moet worden en erger me aan de noreply mailbeleid. Bedrijven kunnen jou wel mailen, maar jij kunt niet via de mail communiceren.

alfatrion

Moneyman schreef:
22 mar 2025 12:46
Da’s inderdaad weer de typische reactie van een medewerker die denkt dat (de processen van) grote bedrijven boven de wet staan. Hebben ze aan jou alleen net een verkeerde ;-)
Ik heb vanochtend online aangifte van poging tot diefstal gedaan en een kopie ervan doorgestuurd naar Essent. Niet dat ik verwacht dat het OM ook daadwerkelijk tot vervolging zal overgaan.

Verder zal het een en ander ongetwijfeld leiden tot incasso handelingen op basis van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten. Als er geprocedeerd wordt dan komen ze er achter dat dat besluit niet van toepassing is.

Ik mopper naar hun ook nog wat over het niet overeengekomen afgeschreven minimum termijnbedragen.
16again schreef:
22 mar 2025 12:58
Zat je dan 1 t/m 3 maart in de kou en het donker?
Natuurlijk niet. Het verbruik is evenwel nihil. Er gaan weken zo niet maanden overheen voordat de netbeheerder je komt afsluiten.
J. Deltoer schreef:
22 mar 2025 13:02
Had Essent de opzegging verwerkt had u tussen 1 en 3 maart geen leverancier gehad en had de netbeheerder moeten beslissen hoe deze periode gefactureerd moet worden. Nu factureert Essent deze paar dagen.
De medewerker van Essent voelde geen schaamte en beargumenteerde dat het een geluk bij een ongeluk was, omdat de netbeheerder hogere tarieven in rekening brengt dan zij zelf. Dat is uiteraard onwaar.

De netbeheerder brengt in de praktijk geen kosten in rekening. Bij de koop van de woning heb ik enkele dagen langer zonder contract gezeten en heb daar geen rekening voor gekregen. Dat wordt uiteraard wel gedaan als de belangen groot zijn. In dergelijke gevallen heeft de netbeheerder een vordering op basis van de ongerechtvaardigde verrijking. Als de netbeheerder voor die route kiest, dan is niet veel te halen. Bij de ongerechtvaardigde verrijking is de schadevergoeding nooit hoger dan mijn verrijking en hun verarming. En dan moet het ook nog eens redelijk zijn om de vergoeding te krijgen.
Rb Midden-Nederland 22 april 2020, ECLI:NL:RBMNE:2020:1952
3.6. (...) Wel is de kantonrechter het met [gedaagde] eens dat Stedin de door haar geleden schade niet of nauwelijks heeft gespecificeerd. Met het oog op het feit dat uit de globale berekening ter zitting is gebleken dat [gedaagde] zich € 1.200,- heeft bespaard, acht de kantonrechter voldoende grond aanwezig om het nadeel dat Stedin leidt te begroten op het door haar genoemde (in hoogte beperkte) bedrag.

3.7. De slotsom is dat de hoofdsom van € 426,53 wordt toegewezen. (...)
Essent factureerde haar eigen vaste kosten, de vaste kosten van de netbeheerder en de vermindering energiebelasting. Het in rekening brengen van de eigen vaste kosten is beter willen worden van de situatie (pure winst). En de vaste kosten van de netbeheerder vorderd ze maar van de netbeheerder terug als zijnde onverschuldigd betaald.

J. Deltoer

De vermindering energiebelasting hoeft u toch ook niet bij de fiscus zelf te claimen.

Het lijkt erop dat u van alles verzint om een paar dagen gratis stroom te hebben.

Want dat is de praktijk. De netbeheerder gaat dat voor zulke kleine bedragen niet in rekening brengen.

alfatrion

J. Deltoer schreef:
22 mar 2025 14:39
De vermindering energiebelasting hoeft u toch ook niet bij de fiscus zelf te claimen.
Die mag de netbeheerder hebben.
J. Deltoer schreef:
22 mar 2025 14:39
Het lijkt erop dat u van alles verzint om een paar dagen gratis stroom te hebben.
Het lijkt erop dat jij niet goed gelezen hebt.

Plaats reactie