Onverwachte rekening

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Moneyman

Re: Onverwachte rekening

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sorry, maar je blijft vaag.

Begrijp ik goed dat je eerst bent aangeschreven voor een totaalbedrag van € 4.000,00, dat je dat volledig in termijnen hebt betaald, en dat je nu een nieuwe vordering van € 4.200,00 binnen krijgt?

Je geeft geen antwoord op de vraag wat de rol van Flanderijn is. Ik weet wie ze zijn en wat ze doen, maar wat hebben ze richting jou gedaan? Je gaf eerder aan dat je de incasso van Lefier (middels mind2pay) kreeg. Normaal gesproken is het óf de schuldeiser (Lefier dus), óf het incassobureau (Flanderijn dus). Wie doet nu wat in jouw verhaal?

Daarnaast kan het nooit zo zijn dat die € 4.200,00 incassokosten zijn. Zelfs als er al een gerechtelijke procedure zou zijn gevoerd (waar jij niets over schrijft) kunnen die kosten niet zo hoog zijn als de oorspronkelijke vordering € 4.000,00 zijn.

Vraag eens om een specificatie en onderbouwing van die kosten voordat je gaat betalen.

Moneyman

Speedy123 schreef:
03 mar 2025 10:02
En het zijn gerechtsdeurwaarders. Denk eerlijk gezegd dat Mind2Pay het aanmaning traject gedaan heeft en dat daarna Flanderijn een juridische procedure bij de rechtbank heeft gevoerd.

In dat geval lopen de kosten behoorlijk op. Al helemaal als er ook gederfde huurinkomsten geeist zijn.
Los van dat TS daar niets over schrijft, kan het dan nog steeds bij lange na het geëiste bedrag niet verklaren. En er is geen sprake van gederfde huurinkomsten.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Dat word betalen,wat heb je gedaan om zo een hoge incasso kosten te krijgen?

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Moneyman schreef:
03 mar 2025 12:00
Speedy123 schreef:
En het zijn gerechtsdeurwaarders. Denk eerlijk gezegd dat Mind2Pay het aanmaning traject gedaan heeft en dat daarna Flanderijn een juridische procedure bij de rechtbank heeft gevoerd.

In dat geval lopen de kosten behoorlijk op. Al helemaal als er ook gederfde huurinkomsten geeist zijn.
Los van dat TS daar niets over schrijft, kan het dan nog steeds bij lange na het geëiste bedrag niet verklaren. En er is geen sprake van gederfde huurinkomsten.
We weten toch niet in welke staat de woning is opgeleverd? Het heeft er alle schijn van dat TS gewoon de deur achter zich dichtgetrokken heeft en de verhuurder mocht het verder uitzoeken. Want hij heeft het niet over oplevering van de woning maar over een uitzetting.

Wat de verhuurder allemaal heeft moeten doen om de woning in de oorspronkelijke staat te herstellen, we weten het niet. Voor hetzelfde geld gingen alle spullen van TS naar de opslag met een verhuiswagen. Moest tapijt, laminaat en weet ik al wat niet meer uit de woning verwijderd worden. En daarna van alles gerepareerd worden. Schoongemaakt worden. Geverfd worden. Wellicht ook nog de tuin en de ramen.

En als die factuur niet betaald is, dan komen er vanzelf incasso kosten bij, gevolgd door de kosten van de deurwaarder en die van een juridische procedure.

TS zal er gewoon achteraan moeten om inzicht te krijgen in wat hem allemaal in rekening gebracht is.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Speedy123 schreef:
03 mar 2025 14:44
TS zal er gewoon achteraan moeten om inzicht te krijgen in wat hem allemaal in rekening gebracht is.
Eens. Maar dat neemt niet weg dat TS hier zodanig vaag blijft dat we hem ook geen advies kunnen geven, anders dan "vraag de specificatie op".

Moneyman

Speedy123 schreef:
03 mar 2025 14:44
Moneyman schreef:
03 mar 2025 12:00
Speedy123 schreef:

We weten toch niet in welke staat de woning is opgeleverd? Het heeft er alle schijn van dat TS gewoon de deur achter zich dichtgetrokken heeft en de verhuurder mocht het verder uitzoeken. Want hij heeft het niet over oplevering van de woning maar over een uitzetting.

Wat de verhuurder allemaal heeft moeten doen om de woning in de oorspronkelijke staat te herstellen, we weten het niet. Voor hetzelfde geld gingen alle spullen van TS naar de opslag met een verhuiswagen. Moest tapijt, laminaat en weet ik al wat niet meer uit de woning verwijderd worden. En daarna van alles gerepareerd worden. Schoongemaakt worden. Geverfd worden. Wellicht ook nog de tuin en de ramen.

En als die factuur niet betaald is, dan komen er vanzelf incasso kosten bij, gevolgd door de kosten van de deurwaarder en die van een juridische procedure.

Da's allemaal al lang bekend, maar natuurlijk leidt niet tot een nu nog openstaande vordering wegens huurderving.

Speedy123

Moneyman schreef:
03 mar 2025 15:11
Da's allemaal al lang bekend, maar natuurlijk leidt niet tot een nu nog openstaande vordering wegens huurderving.
Het is een tijd geleden dat ik nog huurde maar mij staat bij dat in de huurcontract stond dat als de woning niet in goede staat opgeleverd wordt, men extra huur in rekening bracht voor de tijd die nodig was voor herstel van de woning. Maar goed, ik kan me vergissen, het is al even geleden.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
03 mar 2025 15:22
Maar goed, ik kan me vergissen...
Probeer de spaarzame informatie goed te lezen. U heeft het steeds over een huurachterstand en een huurschuld, maar het lijkt er meer op dat de vraagsteller zijn woning plots heeft verlaten en nu daarna door de verhuurder is aangesproken op kosten. Daar is een afspraak over gemaakt, een betalingsregeling. Maar maanden later komt daar een extra bedrag bij.

Vraagsteller is ook hier niet goed in staat te vertellen wat er gebeurd is en wat er afgesproken is. Een online forum is dan misschien niet de beste plek voor hulp.

Ga eens in de buurt praten met een hulpverlener. 8)

Speedy123

Consumenneke schreef:
03 mar 2025 15:50
Speedy123 schreef:
Maar goed, ik kan me vergissen...
Probeer de spaarzame informatie goed te lezen. U heeft het steeds over een huurachterstand en een huurschuld, maar het lijkt er meer op dat de vraagsteller zijn woning plots heeft verlaten en nu daarna door de verhuurder is aangesproken op kosten. Daar is een afspraak over gemaakt, een betalingsregeling. Maar maanden later komt daar een extra bedrag bij.

Vraagsteller is ook hier niet goed in staat te vertellen wat er gebeurd is en wat er afgesproken is. Een online forum is dan misschien niet de beste plek voor hulp.

Ga eens in de buurt praten met een hulpverlener. 8)
TS heeft allang uitgelegd dat ie geen huurachterstand had maar dat hij een uitzetting heeft gehad nadat die de huur opgezegd had.

Of er sprake is van extra kosten of niet, daar is volstrekt onduidelijkheid over. TS geeft aan dat de verhuurder slechts 1 aflossingsregeling per jaar afspreekt. Het is dus maar de vraag of TS zijn verplichtingen is nagekomen immers als de regeling gewoon netjes nagekomen is, waarom zou de verhuurder dan nu in 2025 geen nieuwe regeling willen treffen?

De discussie die ik met Moneyman had ging erover of er extra huur in rekening gebracht wordt als iemand uitgezet wordt maar alles achtergelaten heeft. Dus de verhuurder alle spullen mag verhuizen naar een opslag, alles in de woning in orde mag gaan maken voor de volgende bewoner. Dat kost een hoop tijd. De vraag is dan of er ook voor die tijd dat de woning dus niet verhuurd kon worden, een vergoeding betaald moet worden,

Kunt u wel weer slim gaan doen, maar het is de welbekende mosterd na de maaltijd.

Lookaround223

Ongelezen bericht door Lookaround223 »

Ben nu met Lefier aan onderhandelen over een bedrag waarmee ik elke maand afbetaald... Ik baal hier behoorlijk van. Ging er namelijk van uit dat alles al betaald was..

Lookaround223

De kosten komen van; ontruiming, vlooienplaag bestrijding (niet lachen aub), incasso, reparatiekosten van onder andere de deur. Cv ketel was in orde, laminaat moest eruit, alles moest schoon gemaakt worden... Maar ben in totaal straks 8.000euro kwijt aan dit geintje.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Maar waarom presenteerde de verhuurder dan niet in een keer de rekening voor alles?

Lookaround223

Daar snap ik dus ook niks van. Waarom ineens een rekening van 4.200euro op 27 februari 2025

Moneyman

Speedy123 schreef:
Moneyman schreef:
03 mar 2025 15:11
Het is een tijd geleden dat ik nog huurde maar mij staat bij dat in de huurcontract stond dat als de woning niet in goede staat opgeleverd wordt, men extra huur in rekening bracht voor de tijd die nodig was voor herstel van de woning. Maar goed, ik kan me vergissen, het is al even geleden.
Dat klopt. Maar dat zou dan, áls daar al sprake van zou zijn, in de initiële vordering meegenomen zijn.

Moneyman

Lookaround223 schreef:
03 mar 2025 16:31
De kosten komen van; ontruiming, vlooienplaag bestrijding (niet lachen aub), incasso, reparatiekosten van onder andere de deur. Cv ketel was in orde, laminaat moest eruit, alles moest schoon gemaakt worden... Maar ben in totaal straks 8.000euro kwijt aan dit geintje.
Ja, als je een compleet vervuilde woning oplevert kan het aardig in de papieren lopen. Ik voer vaak genoeg ontruimingen uit die de € 10,000,00 dik te boven gaan aan kosten.

Maar de vraag blijft waarom er eerst € 4.000,00 open stond, daar naderhand € 4.200,00 bij komt, en ze nu zeggend at dat incassokosten zouden zijn. Dat kan simpelweg niet juist zijn. Ook niet als het via Flanderijn loopt (waarbij je nog steeds niet duidelijk hebt gemaakt wat diens rol is).

Dus nogmaals: vraag om een gespecificeerde onderbouwing. En volg het advies van Consumenneke op: zoek hulp. Hier kom je zelf duidelijk niet goed uit.

Lookaround223

Flanderijn deed eerst de incasso geloof ik ( heb nooit een brief van ze gekregen of zo) en nu doet Lefier de incasso. Ik weet verder niet wat de rol is van Flanderijn.

Moneyman

OK, dan heb je dus niets meer met Flanderijn te maken. Dat scheelt.

Consumenneke

Lookaround223 schreef:
01 mar 2025 14:15
Hier even een korte schets van de geschiedenis van mij en Lefier: op 27 november 2023 zeg ik de huur op. Toen in januari 2024 een betalingsregeling met hun getroffen. In oktober heb ik een schuld van 4.000 euro afbetaald. Nu op 27 februari 2025 krijg ik de mail waarin stond dat ik even 4.200 euro aan ze moet overmaken.
Ik help ondernemers die gedoe hebben met incassobureaus en deurwaarders, en dat begint altijd met een dossier volgens de tijdlijn.

De opzegging was geen gewone opzegging, want u heeft blijkbaar een behoorlijke zooi achtergelaten. Dat is opgeruimd en daarvoor kreeg u een rekening gepresenteerd waarvoor een betalingsregeling is getroffen. De details kent u blijkbaar niet. Heeft iemand daarbij geholpen?

Ik oktober heeft u de schuld afbetaald. Was dat in één keer of heeft u al die maanden delen betaald.

Dat er dan een jaar later een nieuw bedrag gevorderd wordt, is vreemd. Ga met alle paperassen naar het juridisch loket of desnoods iemand van het buurtwerk of de kerk, want alleen komt u hier niet uit. Ook niet via dit forum, want we hebben geen idee wat er allemaal gebeurd is.

Was u al die tijd bereikbaar voor email en post?

U bent minder hulpeloos dan het lijkt, maar u moet wel initiatief nemen en niet afwachten. :wink:

Moneyman

Consumenneke schreef:
03 mar 2025 21:10
Ik help ondernemers die gedoe hebben met incassobureaus en deurwaarders, en dat begint altijd met een dossier volgens de tijdlijn.
Verstandig. Daarom heb ik die in dit topic al gemaakt.
Consumenneke schreef:
03 mar 2025 21:10
Ik oktober heeft u de schuld afbetaald. Was dat in één keer of heeft u al die maanden delen betaald.
Ehm... :wink:
Lookaround223 schreef:
03 mar 2025 09:30
Nee, ik heb 4.0000euro verspreid betaald tussen januari en oktober. Dus 4.000euro in delen betaald.

Consumenneke

Moneyman schreef:
03 mar 2025 21:30
Verstandig. Daarom heb ik die in dit topic al gemaakt.
Heel fijn. Je zal erkennen dat veel belangrijke info ontbreekt. Zulke vorderingen gaan doorgaans vergezeld van of worden voorafgegaan door waarschuwende en informerende brieven, mails of telefoontjes. Vandaar de vraag of vraagsteller toegang heeft tot alle correspondentie. Die tweede 4200 komt vast niet uit de lucht vallen. De info dat het incassokosten zijn, is uit een telefoontje afkomstig. Geen brief dus...

Bij de stelling dat de wbv eens per jaar betaalafspraken maakt, heb ik ook vraagtekens. Als ze nu met een extra vordering komen, is er vast ruimte voor nieuwe afspraken.

Plaats reactie