Telefoontje UWV: 22.000 euro terugbetalen (?!)
Re: Telefoontje UWV: 22.000 euro terugbetalen (?!)
Natuurlijk is het geen fraude. Fraude vereist opzet en dat is hier duidelijk niet aan de orde. Niet iedere fout of vergissing is gelijk fraude... en gelukkig maar.
Het niet opgeven van inkomsten naast een uitkering, waardoor je te veel uitkeringsgeld ontvangt, en zeker bij herhaling na een eerdere waarschuwing is gewoon fraude.
Het gaat hier ook niet om enkele euro's, maar om E 20.000,00 voor veel mensen een compleet jaarinkomen.
Het gaat hier ook niet om enkele euro's, maar om E 20.000,00 voor veel mensen een compleet jaarinkomen.
Francesco26
vindt dit leuk
Zelfs de Raad van State heeft al meermaals geadviseerd het woord fraude in deze gevallen niet te gebruiken. Sneu dat je het blijkbaar nodig om iemand die duidelijk heel hard op zoek is naar hulp en geen enkele opzet heeft gehad heel bewust dit etiket op te plakken...
Consumenneke
vindt dit leuk
-
TS geeft zelf aan dat zij verzuimd hebben om de inkomsten uit PGB op te geven. Dan valt dat m.i. onder fraude met zorggelden. Zoals hier staat: https://www.om.nl/onderwerpen/fraude/fr ... zorggelden
Dat TS het jaar erop nogmaals deze inkomsten 'vergeet' zoals zij hier in dit
forum schrijft maakt haar verhaal niet geloofwaardiger naar mijn mening. Hoewel UWV naar zeggen van TS misschien ook een fout heeft gemaakt.
Nogmaals als ik TS zou zijn zou ik de brief afwachten en daarna kijken als die 20.000 euro terecht zou zijn, hoe die schuld af
te gaan betalen.
Dat TS het jaar erop nogmaals deze inkomsten 'vergeet' zoals zij hier in dit
forum schrijft maakt haar verhaal niet geloofwaardiger naar mijn mening. Hoewel UWV naar zeggen van TS misschien ook een fout heeft gemaakt.
Nogmaals als ik TS zou zijn zou ik de brief afwachten en daarna kijken als die 20.000 euro terecht zou zijn, hoe die schuld af
te gaan betalen.
BL2
vindt dit leuk
De link waar jij naar verwijst, gaat over iets wat werkelijk helemaal niets met dit topic te maken heeft...Francesco26 schreef: ↑03 apr 2025 19:05TS geeft zelf aan dat zij verzuimd hebben om de inkomsten uit PGB op te geven. Dan valt dat m.i. onder fraude met zorggelden. Zoals hier staat: https://www.om.nl/onderwerpen/fraude/fr ... zorggelden
Consumenneke
vindt dit leuk
Het gaat hier helemaal niet om fraude met zorggeld door zorgverleners.
Het gaat om een ten onrechte verkregen uitkering van het UWV.
Wat mensen hier toch allemaal bijhalen, niet te geloven.
Het gaat om een ten onrechte verkregen uitkering van het UWV.
Wat mensen hier toch allemaal bijhalen, niet te geloven.
Het is heel simpel, voor fraude is opzet nodig. Dat lijkt me in dit geval sowieso niet aan de orde. Het zijn hooguit vergissingen en misverstanden. Dat wil helaas niet zeggen dat als blijkt dat TS teveel heeft gekregen, dat het teveel (edit: niet) terug moet worden betaald.
Laatst gewijzigd door Nijogeth op 03 apr 2025 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
* nietNijogeth schreef: ↑03 apr 2025 20:01Het is heel simpel, voor fraude is opzet nodig. Dat lijkt me in dit geval sowieso niet aan de orde. Het zijn hooguit vergissingen en misverstanden. Dat wil helaas niet zeggen dat als blijkt dat TS teveel heeft gekregen, dat het teveel * terug moet worden betaald.
Inderdaad, bedankt.
-
Heb je de link wel aangeklikt? Er staat letterlijk fraude met Persoons Gebonden Budget = PGB waar TS door in de problemen is gekomen.Moneyman schreef: ↑03 apr 2025 19:07De link waar jij naar verwijst, gaat over iets wat werkelijk helemaal niets met dit topic te maken heeft...Francesco26 schreef: ↑03 apr 2025 19:05TS geeft zelf aan dat zij verzuimd hebben om de inkomsten uit PGB op te geven. Dan valt dat m.i. onder fraude met zorggelden. Zoals hier staat: https://www.om.nl/onderwerpen/fraude/fr ... zorggelden
-
En wie zegt dat TS niet met opzet haar inkomsten heeft verzwegen? Je kan op een openbaar forum alles schrijven wat je wilt toch?Nijogeth schreef: ↑03 apr 2025 20:01Het is heel simpel, voor fraude is opzet nodig. Dat lijkt me in dit geval sowieso niet aan de orde. Het zijn hooguit vergissingen en misverstanden. Dat wil helaas niet zeggen dat als blijkt dat TS teveel heeft gekregen, dat het teveel (edit: niet) terug moet worden betaald.
Ik zeg niet dat TS liegt maar je kan ook niet zeker zeggen dat ze 100% de waarheid vertelt
Het lijkt erop dat je niet snapt wat je leest…. Dat artikel gaat over fraude met PGB-gelden door zorgverleners. Dat heeft werkelijk niets te maken met de situatie van TS.Francesco26 schreef: ↑03 apr 2025 20:43Heb je de link wel aangeklikt? Er staat letterlijk fraude met Persoons Gebonden Budget = PGB waar TS door in de problemen is gekomen.Moneyman schreef: ↑03 apr 2025 19:07De link waar jij naar verwijst, gaat over iets wat werkelijk helemaal niets met dit topic te maken heeft...Francesco26 schreef: ↑03 apr 2025 19:05TS geeft zelf aan dat zij verzuimd hebben om de inkomsten uit PGB op te geven. Dan valt dat m.i. onder fraude met zorggelden. Zoals hier staat: https://www.om.nl/onderwerpen/fraude/fr ... zorggelden
-
Hoezo? TS schrijft toch duidelijk dat de inkomsten uit PGB hun in de problemen hebben gebracht?jackflash schreef: ↑02 apr 2025 17:05Hallo,
Vandaag kreeg ik een telefoontje van het UWV met slecht nieuws. Er is geconstateerd dat ik in 2024, 22000 euro teveel aan WIA uitkering heb gekregen. Een rampscenario want dit is niet op te hoesten voor mij. Ik zal kort onze situatie schetsen.
Onze dochter van 24 heeft in 2022 een hartstilstand gehad en heeft 6 maanden in coma gelegen. Als gevolg van de hartstilstand ernstig zuurstofgebrek opgelopen en na een lang traject in allerlei instellingen inmiddels bij ons thuis. Ze heeft een zeer laag bewustzijn, communicatie is nagenoeg niet mogelijk en is volledig van zorg afhankelijk. Ze wordt verzorgd door mij en mijn man en door een heel team aan PGB 'ers. Ik heb mijn baan moeten opzeggen, vanwege fysieke en psychische klachten. Daarnaast is het niet meer te combineren met de zorg voor onze dochter. Mijn man is noodgedwongen op zijn werk teruggegaan in verantwoordelijkheden en werkt nog maar 3 dagen. We krijgen voor deze zorg een PGB vergoeding.
In 2023 heb ik niet bij het UWV opgegeven dat ik PGB als neveninkomsten had. Fout van mij, want ik dacht dat dat automatisch zou gaan bij overheidsuitkeringen. Niet dus. Eind van dat jaar heeft het UWV daarom contact opgenomen om dit te melden en aangegeven dat ik het teveel ontvangen bedrag moet terugbetalen. Dat ging toen over 2 of 3 duizend euro. Vanaf dat moment is de UWV uitkering ook aangepast op mijn PGB verdiensten. De PGB verdiensten zijn in 2024 niet of nauwelijks aangepast.
Nu krijg ik te horen dat ik in 2024 wederom veel te veel uitkering heb gekregen vanwege diezelfde PGB uitkering. De mevrouw gaf aan dat ze het erg vervelend vond voor ons en dat ze het nog nooit eerder had meegemaakt dat het om zo'n groot bedrag ging. Er zou nu een expertise team naar gaan kijken en de berekeningen dubbelchecken. Daarna krijg ik een brief met de beslissing. Gezien onze situatie zouden ze ons ondersteunen waar nodig.
Ik was te. perplex en geschrokken om allerlei vragen te stellen. Ik heb de media gevolgd de laatste tijd en ik ga ervan uit dat dit onderdeel is van het grote foutenfestival van het UWV. Ik was in 2023 fout door de extra inkomsten niet op te geven bij het UWV (andere zaken aan mijn hoofd toen). Maar hoe kan het dat ze de situatie van 2024 totaal verkeerd ingeschat hebben? Ze wisten inmiddels van de PGB uitkering, zal het zo zijn dat ze die toch niet hebben meegenomen in hun berekeningen? Dat zou toch een fout van het UWV zijn? Treft mij enige blaam hier? Wat kan ik nu het beste doen, ik zit met mijn handen in het haar. We hadden het net allemaal op de rit en nu dit. Financieel konden we het net redden (zelfs met de verlaagde UWV uitkering sinds eind 2023), maar dit krijgen we niet opgehoest. Ik begrijp ook niks van het bedrag van 22.000 euro. In 2024 kreeg ik per maand ongeveer 2900 bruto en 2100 netto. Als ik 22000 deel over de 12 maanden blijft er bijna geen uitkering meer over.
Wie heeft tips hoe dit aan te vliegen? Eerst de brief maar afwachten?
PGB staat voor Persoons Gebonden Budget @moneyman
Je snapt het blijkbaar écht niet he…? Dan maar zo: je link gaat over fraude DOOR ZORGVERLENERS!Francesco26 schreef: ↑03 apr 2025 21:23Hoezo? TS schrijft toch duidelijk dat de inkomsten uit PGB hun in de problemen hebben gebracht?
Heeft werkelijk niets met dit topic te maken.
-
Jij snapt het dus echt niet @moneyman. PGB is voor iedereen die zorg verlenen zoals TS er een van is.Moneyman schreef: ↑03 apr 2025 21:32Je snapt het blijkbaar écht niet he…? Dan maar zo: je link gaat over fraude DOOR ZORGVERLENERS!Francesco26 schreef: ↑03 apr 2025 21:23Hoezo? TS schrijft toch duidelijk dat de inkomsten uit PGB hun in de problemen hebben gebracht?
Heeft werkelijk niets met dit topic te maken.
OK, jij je zin…
Deze hele discussie is sowieso totaal irrelevant, en TS is er zéker niet mee geholpen. Ik houd er dus maar mee op.

Deze hele discussie is sowieso totaal irrelevant, en TS is er zéker niet mee geholpen. Ik houd er dus maar mee op.
-
Oeps, de vraagsteller is een zorgverleenster.Francesco26 schreef: ↑03 apr 2025 21:45Jij snapt het dus echt niet @moneyman. PGB is voor iedereen die zorg verlenen zoals TS er een van is.
Maar de vraagsteller is geen zorgaanbieder of malafide zaakwaarnemer waar het OM naar verwijst. En het woord PGB komt ook niet in het gelinkte verhaal voor.
Jullie dragen allemaal bij aan de spraakverwarring, maar Francesco26 maakt de grootste vergissing, want het OM heeft het over georganiseerd misbruik door zaakwaarnemers en zorgaanbieders, niet door ouders of patiënten die een fout maken met persoonsgebonden budgetten...
Laatst gewijzigd door Consumenneke op 03 apr 2025 22:14, 2 keer totaal gewijzigd.
PGB is voor mensen die zorg afnemen en daarvoor een budget krijgen. Op die manier kunnen ze eventueel een zorgverlener inhuren.Francesco26 schreef: ↑03 apr 2025 21:45
Jij snapt het dus echt niet @moneyman. PGB is voor iedereen die zorg verlenen zoals TS er een van is.
TS is een zorgafnemer, uw link gaat over professionele zorgverleners.
-
Dochter is zorgontvanger, ouders zijn zorgverleners.
Nou zijn we weer op de juiste rails en is het niet meer nodig om over fraude te filosoferen.
Professionele zorgaanbieders is weer een andere categorie.jackflash schreef: ↑02 apr 2025 17:05Onze dochter van 24 heeft in 2022 een hartstilstand gehad en heeft 6 maanden in coma gelegen. Als gevolg van de hartstilstand ernstig zuurstofgebrek opgelopen en na een lang traject in allerlei instellingen inmiddels bij ons thuis. Ze heeft een zeer laag bewustzijn, communicatie is nagenoeg niet mogelijk en is volledig van zorg afhankelijk.
Ze wordt verzorgd door mij en mijn man en door een heel team aan PGB 'ers.
Nou zijn we weer op de juiste rails en is het niet meer nodig om over fraude te filosoferen.

Ik geloof niet dat hier met opzet fraude is gepleegd,maar wel zal het moeten worden terugbetaald
En of schuldhulpverlening hier iets mee kan doen?
Ik vrees van niet
En of schuldhulpverlening hier iets mee kan doen?
Ik vrees van niet